Koken, bakken, etc. (4)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2015 16:54

Ik haal heel af en toe frikandel bij de keurslager, die kun je in de oven bakken of in een klein beetje boter in de pan.
Loempia's heb ik zelf wel eens gemaakt, is ook even een gedoetje, omdat die vellen makkelijk scheuren.
Heb jij deze aardappels weleens gemaakt of gegeten Marnix?
Afbeelding

Dat is echt zo lekker. :yum:
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2015 17:03

mohamed schreef:Dan is er e.e.a. misgegaan met de temperatuur denk ik. Net tegen het kookpunt vind ik vaak ideaal. Frituren in iets anders dan een frituurpan is minder eenvoudig dan gedacht. Toen ik me daar voor het eerst aan waagde had ik het vet zo heet dat hetgeen ik er indeed binnen een paar seconden roetzwart was.

Chaya schreef:Nee joh, hij is traploos verstelbaar, hij stond ingesteld op 175 graden (180 was aanbevolen in het recept)
Maar gepaneerde en bebloemde etenswaren maken olie snel bruin, vanwege de restjes die er af vallen en in de olie gaan drijven.
Frites kun je ong. 6 keer in dezelfde olie bakken, maar zodra je bitterballen erbij gaat doen, mik ik de olie weg.
Na iedere frituurbeurt (van de kibbeling) stond ik met een schuimspaan de restjes er uit te scheppen, geeft dan weer vette druppels rondom de pan.
Dat bedoel ik nou, je hebt er zo'n natroep van.

Tja, een pakje honig kippensoep heb je minder troep van in de keuken, maar des te meer in je maag. Een troep in de keuken is juist een goed teken, want waar gewerkt wordt vallen spaanders en wie niet werkt zal ook niet eten.

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2015 17:04

Chaya schreef:Ik haal heel af en toe frikandel bij de keurslager, die kun je in de oven bakken of in een klein beetje boter in de pan.
Loempia's heb ik zelf wel eens gemaakt, is ook even een gedoetje, omdat die vellen makkelijk scheuren.
Heb jij deze aardappels weleens gemaakt of gegeten Marnix?
Afbeelding

Dat is echt zo lekker. :yum:

Hoewel je het niet tegen mij had schuif ik graag aan als je dit op het menu hebt staan. Wat drinken we erbij?

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 26 feb 2015 20:25

Wat mij betreft een droog wit wijntje of een provencaals licht roseetje. :P
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 26 feb 2015 20:34

Aan tafel! ;)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2015 11:22

Chaya schreef:Ik haal heel af en toe frikandel bij de keurslager, die kun je in de oven bakken of in een klein beetje boter in de pan.
Loempia's heb ik zelf wel eens gemaakt, is ook even een gedoetje, omdat die vellen makkelijk scheuren.
Heb jij deze aardappels weleens gemaakt of gegeten Marnix?
Afbeelding

Dat is echt zo lekker. :yum:


Nee maar ziet er leuk uit, zal het eens maken!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2015 14:13

Het is vooral feestelijk. Hier heb je het recept van de Zweedse aardappelen Marnix, want zo heten ze:
http://www.smulweb.nl/recepten/1425408/ ... ardappelen

mohamed schreef:Tja, een pakje honig kippensoep heb je minder troep van in de keuken, maar des te meer in je maag. Een troep in de keuken is juist een goed teken, want waar gewerkt wordt vallen spaanders en wie niet werkt zal ook niet eten.

Ik ben niet van de pakjes en zakjes, slechts bij hoge uitzondering en soep maak ik altijd zelf.
Ook als het een snelle soep moet zijn, dat is zo gebeurd.
Ik houd niet van kunstmatig gekleurde rode soep of soep waar de kip met een noodgang doorheen gevlogen is.
Ik trek bouillon van kippenpoten of soepvlees.

Maar ik probeer wel om de troep beperkt te houden. Als je na het eten nog een uur aan de slag moet om alles een beetje toonbaar te maken, dan vergalt het je verteringsproces.
Tijdens het koken was ik dus ook af.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2015 16:09

Chaya schreef: Als je na het eten nog een uur aan de slag moet om alles een beetje toonbaar te maken, dan vergalt het je verteringsproces.
Tijdens het koken was ik dus ook af.

Dát ben ik weer wel met je eens en dat is mij al vaak gebeurd.

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 27 feb 2015 16:18

Scha en schand he :wink:
Ik heb eens een schaal laten staan waar ik pannenkoekenbeslag in had gemaakt. Er kwam visite en straal vergeten.
De volgende dag kon ik het restant eruit bikken. :roll:
Dat wordt net lijm joh.
Ik heb het de kinderen ook geleerd, water in schaaltje, kom of beker zetten.
Mijn ene zoon eet wel eens een bord Brinta, als je dat niet meteen met water afspoelt, lijkt het wel gehard cement.
De professionele koks hameren altijd op netheid, een schone en opgeruimde mis en place.
Dus ja, dan kies ik toch maar voor elke dag 10 minuten extra werk dan 1 x per week uren schrobwerk.
Ik heb wel een vaatwasmachine hoor, maar ik zet daar niet alles in. Het wordt er niet mooier van, zeg maar.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 27 feb 2015 16:50

Toen ik destijds een vriendin had wilde die de afwas nog wel eens laten staan, lees: ze had een pesthekel aan afwassen en liet mij er maar wat graag voor opdraaien. Heb je wel eens een pannetje afgewassen waar drie dagen geleden spaghettisaus in zat? :mrgreen:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 02 mar 2015 09:18

Flink laten weken dan :) Met een vaatwasser ben ik nooit langer dan een kwartier bezig met opruimen. Maar goed ik ruim tijdens het koken ook vaak al een hoop op :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 02 mar 2015 15:52

mohamed schreef:Toen ik destijds een vriendin had wilde die de afwas nog wel eens laten staan, lees: ze had een pesthekel aan afwassen en liet mij er maar wat graag voor opdraaien. Heb je wel eens een pannetje afgewassen waar drie dagen geleden spaghettisaus in zat? :mrgreen:

Bleegh, ik denk dat ik het maar had weggegooid dan. Was het niet beschimmeld intussen?
Ik heb een tijdje geleden een ovalen braadpan gekocht, stond nog nieuw in de kast en heb die gisteravond maar eens ingewijd.
Een hele kip eerst aangebraden op de gaspit, toen wat water erbij, citroen in zijn buikje en daarna met pan en al in de oven gezet.
Af en toe even bedruipen, verder geen omkijken naar.
Daarbij een kruimige aardappel gekookt, en sperzieboontjes.
Als bijgerecht donkerrode stoofpeertjes.
Echt een ouderwets zondagsmenu. :D
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

mohamed

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor mohamed » 02 mar 2015 23:12

mohamed schreef:Toen ik destijds een vriendin had wilde die de afwas nog wel eens laten staan, lees: ze had een pesthekel aan afwassen en liet mij er maar wat graag voor opdraaien. Heb je wel eens een pannetje afgewassen waar drie dagen geleden spaghettisaus in zat? :mrgreen:

Chaya schreef:Bleegh, ik denk dat ik het maar had weggegooid dan. Was het niet beschimmeld intussen?

Ja, dat had ik beter kunnen doen en het was ook beschimmeld. De stank kan ik me nu nog zelfs voor de geest halen. Ik bespeur een kenner in je geloof ik. :mrgreen:
Chaya schreef:Ik heb een tijdje geleden een ovalen braadpan gekocht, stond nog nieuw in de kast en heb die gisteravond maar eens ingewijd.
Een hele kip eerst aangebraden op de gaspit, toen wat water erbij, citroen in zijn buikje en daarna met pan en al in de oven gezet.
Af en toe even bedruipen, verder geen omkijken naar.
Daarbij een kruimige aardappel gekookt, en sperzieboontjes.
Als bijgerecht donkerrode stoofpeertjes.
Echt een ouderwets zondagsmenu. :D

Klinkt goed!

Chaya
Generaal
Generaal
Berichten: 7095
Lid geworden op: 15 dec 2014 10:38
Locatie: Bij het water

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Chaya » 03 mar 2015 15:08

mohamed schreef:
Ja, dat had ik beter kunnen doen en het was ook beschimmeld. De stank kan ik me nu nog zelfs voor de geest halen. Ik bespeur een kenner in je geloof ik. :mrgreen:

Zeg, wat denk je wel van me. [-X
Ik ben wel eens een pan soep vergeten, die was zo groot, paste niet in de koelkast en die had ik in de kelder gezet.
Drie dagen later dacht ik opeens: oeps, :oops:
En inderdaad, die lucht die je tegemoet komt als je het deksel optilt. :-#
Reuk heeft dus een geheugen.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Koken, bakken, etc. (4)

Berichtdoor Marnix » 03 mar 2015 15:55

Gelukkig is soep dan vrij makkelijk. Gewoon weggooien, pan in het water zetten met wat zeep, uurtje wachten, borstel er door, klaar :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 139 gasten