Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Verschil tussen de roomse en reformatorische leer

Berichtdoor Faramir » 05 jul 2011 20:38

Horeb schreef:beste @Zwemvis.

er zijn een aantal overwegingen die ik je graag wil meegeven voordat je besluit jezelf te laten dopen. mijn vraag over protestant/R.K. heeft natuurlijk een achtergrond.
protestanten leren in tegenstelling tot R.K.gelovigen dat er een wedergeboorte (totale verandering van je leven)noodzakelijk is die de basis is van je geloof.
geloof is een groot woord waar veel mensen allerlei betekenis aan geven. er is echter verschil tussen een geloof en een religie.
de bijbel is Gods woord. God spreekt in Zijn woord ook over het geloof. o.a. in de Hebreeënbrief. een echt geloof is dus heel wat anders als het aannemen van een religie. God spreekt dus in Zijn woord........

Ik vraag me af wat de reden van zulke valse tegenstellingen is en over welke van de 30.000 verschillende stromingen binnen het protestantisme heb je het dan eigenlijk? Daarnaast staat oa het sacrament van de biecht in het teken van verandering (verbetering) van je leven.

Zwemvis kijk eens in de catechismus van de katholieke Kerk op: http://www.stvitus.nl/KKK/ zoek in het register van trefwoorden bij de D van doop en daar staan meerdere verwijzingen naar wedergeboorte.

Je bent op een protestantse site aanbeland en een enkeling hier heeft het niet zo op de katholieke Kerk en zullen vrij ver gaan (zoals hierboven zelfs onwaarheden verkondigen) over de katholieke Kerk en haar leer.

het gaat niet om wat tijdelijke zaken die een goed gevoel geven,maar het gaat over eeuwige zaken die bepalen of we behouden zullen worden of dat we verloren gaan. een ernstige keuze dus..............

Juist, en daarom lijkt het me ook prima dat de topicstarter zich laat dopen in de katholieke Kerk.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Volwassen doop

Berichtdoor meribel » 05 jul 2011 21:34

@zwemvis; welkom in de "wereld van de gelovigen' waar nog meer onenigheid woedt over het geloof dan bij niet-gelovigen, ( die zijn het vaak meer eens ) . Maarja, waar is het voor de duivel het belangrijkste om verdeeldheid te zaaien...

Kan ik begrijpen uit je verhaal dat je man dus al rk is? Waarom rk of prot dopen/zijn, als ik jou was zou ik vertrouwen op de weg die God voor je heeft uitgestippeld, wellicht een huwelijk met een rk-er en een pastoor die "toevallig" ( niet zo toevallig blijkbaar ) op je weg kwam?

Hoe dan ook, heb je al info voor je dienst bij elkaar gesprokkeld of heb je nog 'tips' nodig? Heb je een tekst uitgezocht? Ben eigenlijk wel benieuwd.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Horeb » 06 jul 2011 11:23

Faramir schreef:Ik vraag me af wat de reden van zulke valse tegenstellingen is en over welke van de 30.000 verschillende stromingen binnen het protestantisme heb je het dan eigenlijk? Daarnaast staat oa het sacrament van de biecht in het teken van verandering (verbetering) van je leven.

Zwemvis kijk eens in de catechismus van de katholieke Kerk op: http://www.stvitus.nl/KKK/ zoek in het register van trefwoorden bij de D van doop en daar staan meerdere verwijzingen naar wedergeboorte.

Je bent op een protestantse site aanbeland en een enkeling hier heeft het niet zo op de katholieke Kerk en zullen vrij ver gaan (zoals hierboven zelfs onwaarheden verkondigen) over de katholieke Kerk en haar leer.

volgens mij past het jou wel wat in te binden. je bent hier inderdaad op een reformatorisch forum, waar je notabene zelf de drie formulieren van enigheid ondertekend hebt. daarmee heb je dus afstand getekend van de leer die de R.K.verspreid. dit is zeker geen plaats om deze leer te promoten.
als het overigens voor Zwemvis zo gemakkelijk was zou zij hier geen vragen stellen. blijkbaar wenst ze wat meer te weten dan wat haar man al die jaren heeft voorgeleefd. (incl mijnheer Pastoor).
het klopt overigens dat ik fel gekant ben tegen de R.K. leer. de enige reden daarvoor is dat het een leer van mensen is.......en niet een leer naar God.
de R.K. leer is niet overeind te houden als deze wordt getoetst aan de bijbel. en de bijbel is het enige woord waarna ik mijn leven wenst in te richten.
je beticht mij van onwaarheden vertellen..............dat is wat de R.K.al haar onderdanen al eeuwen lang doet. wedergeboorte?............als ik mij niet vergis kunnen gelovigen biechten, aflaten kopen, hun zonden overlaten aan heiligen, en tijdelijk in het vagevuur verblijven na hun dood.?
verder zou de Paus zonden kunnen vergeven?.......................

deze Religie is niet gegrond op Gods woord. derhalve kan ik niemand adviseren zich te laten dopen in een dergelijke kerkelijke ordinatie

Faramir

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Faramir » 06 jul 2011 12:45

Horeb schreef:volgens mij past het jou wel wat in te binden. je bent hier inderdaad op een reformatorisch forum, waar je notabene zelf de drie formulieren van enigheid ondertekend hebt. daarmee heb je dus afstand getekend van de leer die de R.K.verspreid. dit is zeker geen plaats om deze leer te promoten.

Wat een lasterlijke onzin kraam je weer uit.
Met het volgende ben ik akkoord gegaan:
leden Religie-fora
In een aantal Religie-fora hanteren we strengere voorwaarden voor deelname:
* De bijbel dient erkend te worden als onfeilbaar woord van God.
* Respect voor de reformatorische belijdenis.
* Instemming met de apostolische geloofsbelijdenis.
Dit is een vrije, open groep, alle nieuwe leden zijn welkom.

Dus waar heb ik de drie formulieren van enigheid ondertekend? Toon het aan en anders is excuus wel op zijn plaats.
Waar promoot ik de katholieke leer? Ik bestrijd enkel lasterlijke onzin zoals jij dat uitkraamt. Het lijkt mij dat elke christen Waarheidsbevinding hoog in het vaandel heeft staan, wat jij doet heeft daar echt helemaal niets mee te maken.
als het overigens voor Zwemvis zo gemakkelijk was zou zij hier geen vragen stellen. blijkbaar wenst ze wat meer te weten dan wat haar man al die jaren heeft voorgeleefd. (incl mijnheer Pastoor).

Ook nog haar man en de pastoor in een kwaad daglicht stellen en dingen invullen voor de topicstarter. Je gaat wel heel ver om je houding hier te verantwoorden. Misselijkmakend gewoon, als ik de topicstarter was dan wist ik het wel, wegwezen hier en een normaal oecumenisch (credible) of katholiek (rorate) forum opzoeken en dit forum lang en breed achter me laten.
het klopt overigens dat ik fel gekant ben tegen de R.K. leer. de enige reden daarvoor is dat het een leer van mensen is.......en niet een leer naar God.

Uit jouw mond is dat bijzonder betekenisloos. Getuige enkel al de grove fout die je over een heel simpel iets als het akkoord gaan met een forumonderdeel. =;

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2011 13:45

Ik bespeur hier een ontzettend gebrek aan liefde. Schrijft Paulus niet dat hij niets was, als hij de liefde niet had?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Horeb » 06 jul 2011 14:37

=; @ Farimir,

de reformatorische belijdenis, die jij duidelijk niet respecteert, bestaat uit o.a.de drie formulieren van enigheid.

ik spreek dus geen onzin als ik stel dat je buiten je boekje gaat.


verder mag ik je met liefde nodigen tot die reformatorische leer, maar meer nog tot het geloof in Jezus Christus waar je eeuwig goed mee zou zijn.
het is echter de wereld op zijn kop door te stellen dat ik hier buiten mijn boekje ga. alle zaken m.b.t. R.K. kun je vrijelijk kwijt op een dergelijk forum. hier kun je verwachten dat je (terechte)kritiek krijg.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2011 16:42

Misschien dat Horeb bereid is te verklaren welke kerk dan wel de ware leer verkondigt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Faramir » 06 jul 2011 18:36

schelpje3 schreef:Natuurlijk mag je hier posten en je informatie inwinnen, maar rooms is hier de "vijand", de valse leer.

Dit is toch werkelijk te bekrompen voor woorden, zo je broeders en zusters in Christus bejegenen.

Horeb schreef:=; @ Farimir,

de reformatorische belijdenis, die jij duidelijk niet respecteert, bestaat uit o.a.de drie formulieren van enigheid.

Er staat apostolische geloofsbelijdenis. Daar moet je mee instemmen, dat doe ik voor de volle 100%. Voor de reformatorische belijdenis, de drie formulieren van enigheid breng ik respect op zoals in mijn bijdragen ook blijkt.
ik spreek dus geen onzin als ik stel dat je buiten je boekje gaat.

Het staat zwart op wit. Je bent op je misstap gewezen en je houd droog vol, dan wordt de misstap gewoon een leugen. Welke Waarheid is gediend met de leugen?
verder mag ik je met liefde nodigen tot die reformatorische leer, maar meer nog tot het geloof in Jezus Christus waar je eeuwig goed mee zou zijn.

Dat vind ik ten volste in de katholieke Kerk. De reformatorische leer en de praktijk, daar heb ik hoe langer en hoe meer ik met reformatorische mensen praat steeds minder mee.
het is echter de wereld op zijn kop door te stellen dat ik hier buiten mijn boekje ga.

De feiten (die je doodleuk ontkend of verdraaid) liggen er.
alle zaken m.b.t. R.K. kun je vrijelijk kwijt op een dergelijk forum. hier kun je verwachten dat je (terechte)kritiek krijg.

Ik had van christenen geen halve waarheden en hele leugens verwacht over het geloof van een ander. Schijnbaar liggen de normen in reformatorische kringen anders en is het geoorloofd om mensen te misleiden om ze te bekeren tot het protestantisme. Spijtig.

Faramir

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Faramir » 06 jul 2011 18:40

Optimatus schreef:Ik bespeur hier een ontzettend gebrek aan liefde. Schrijft Paulus niet dat hij niets was, als hij de liefde niet had?

Waarom zou ik nog langer een respectvolle en liefdevolle houding aannemen in een oecumenisch gesprek als keer op keer blijkt dat men geen enkele vorm van respect voor het katholicisme kan opbrengen, als men keer op keer (vaak met dezelfde al 100 maal ontkrachte) halve waarheden en hele leugens aan komt zetten?

Ik vraag het me af, en hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik me realiseer dat er bepaalde oecumenische elementen uit het tweede Vaticaanse concilie wel eens hele grote vergissingen konden zijn.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Wullimpie » 06 jul 2011 18:44

:roll: :roll: :roll:

Nou nou, Zwemvis zal wel stinkend jaloers worden op al de "gelovigen" hier.
Wat een heerlijk vooruitzicht om straks ook bij al die ruziënde gelovigen te horen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Speedy » 06 jul 2011 18:52

Wullimpie schreef::roll: :roll: :roll:

Nou nou, Zwemvis zal wel stinkend jaloers worden op al de "gelovigen" hier.
Wat een heerlijk vooruitzicht om straks ook bij al die ruziënde gelovigen te horen.


Is het in dit topic anders dan in andere topics? (Ik zie hier dezelfde discussies weer voorbijkomen) Als ze al niet was afgeknapt verbaast het me.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Optimatus » 06 jul 2011 22:51

Faramir schreef:Waarom zou ik nog langer een respectvolle en liefdevolle houding aannemen in een oecumenisch gesprek als keer op keer blijkt dat men geen enkele vorm van respect voor het katholicisme kan opbrengen, als men keer op keer (vaak met dezelfde al 100 maal ontkrachte) halve waarheden en hele leugens aan komt zetten?

Ik vraag het me af, en hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik me realiseer dat er bepaalde oecumenische elementen uit het tweede Vaticaanse concilie wel eens hele grote vergissingen konden zijn.


Mijn opmerking was eigenlijk niet voor jou bedoeld.

Oecumene is een prachtig middel om nader tot elkaar te komen en samen de Heer te dienen, maar voor sommigen is dit om diverse redenen onmogelijk. Jammer...

Maar om eens heel even ontopic te gaan:

Een mooie suggestie is het zingen van het "Veni Creator Spiritus". Als er een goed koor of een goed zingende gemeente is, is dit lied een prachtig gebed om verlichting door de Heilige Geest. De vertalingen van Luther en Schulte Noordholt laten zich ook goed zingen in een eenvoudiger toonzetting.

Verder zou psalm 134 vers 3 (Dat 's Heren zegen op u daal') een toepasselijk lied kunnen zijn als de doop is bediend. Ook hiervan is de toonzetting eenvoudig. Het is een "oer-protestantse" psalm, maar de melodie is ook in rooms-katholieke kringen heel bekend en tegen het zingen van psalmen kan geen enkele kerk bezwaar hebben.

Een mooi gezang is "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt en gegeven", ik meen dat dit van Oosterhuis is - dat ligt in rooms-katholieke kringen soms wat gevoelig. Een alternatief kan zijn: "Lof zij de Heer, de almachtige Koning der ere" (gezang 434 uit het Liedboek voor de Kerken, geen idee of het ook in Laus Deo of Gezangen voor Liturgie voorkomt.

Een fraai koorwerk is het "Veni Jesu" van Cherubini. Een beetje koor of cantorij zal dit kennen of zich snel eigen maken.

Voor zover ik weet, zijn de Randstadbundel, Gezangen voor Liturgie en Laus Deo de meest gangbare liedbundels in de rooms-katholieke kerk - wellicht dat Faramir deze reeks kan corrigeren of aanvullen.

Veel succes met voorbereiden!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Volwassen doop

Berichtdoor schelpje3 » 07 jul 2011 14:48

Faramir: dat lijkt bekrompen volgens jou, maar dat is het niet ! Wat de r.k. kerk leert over bepaalde zaken, zijn volgens de reformatorische kerken leugens. Je moet even niet vergeten wat er tijdens de reformatie is gebeurd. Nu worden er geen beelden meer omgegooid of kerken beklad, maar r.k. en reformatorisch zullen nooit samen kunnen gaan. Ik zie het bij de PKN wel, maar ik vind de PKN behoorlijk wat toegeven. Andersom lijkt dat niet zo !
Een voorbeeld: de gezamenlijke dienst wordt geleid door meneer pastoor, de dominee mag een klein woordje doen. De dienst wordt gehouden in de r.k. kerk en vrijwel nooit in de protestantse.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Race406 » 07 jul 2011 15:24

schelpje3 schreef:Een voorbeeld: de gezamenlijke dienst wordt geleid door meneer pastoor, de dominee mag een klein woordje doen. De dienst wordt gehouden in de r.k. kerk en vrijwel nooit in de protestantse.
Dat is bij ons "op 't durp" :wink: anders. Ieder jaar met dodenherdenking is er een oecumenische dienst, waarin een protestantse en/of RK voorganger voorgaan. En dat is wisselend in 1 van de deelnemende kerken. En het is meestal ook zo dat de RK kerk groter is dan de protestantse, daar passen meer mensen in. Het kunnen in de situatie die jij schetst dus ook gewoon praktische punten zijn.
Wat niet wegneemt dat ik Gereformeerd ben in hart en nieren (en dan nog Christelijk ook... :mrgreen:), en bij de RK mis wel eens wat mis, en zo mijn bedenkingen heb bij sommige zaken. Maar dat geldt ook voor protestantse kerken (ter linker- en rechterzijde!). Ook daar vind je veel zaken die niet goed zijn, en waar soms zelfs ronduit een dwaalleer wordt verkondigd. In onze ogen dwalen RK mensen op bepaalde punten. Zij vinden dat andersom van ons net zo. Al heb ik met heiligen aanbidden etc niets. Ik lees wat anders in mijn Bijbel.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Faramir

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Faramir » 07 jul 2011 18:39

Optimatus schreef:Een mooie suggestie is het zingen van het "Veni Creator Spiritus". Als er een goed koor of een goed zingende gemeente is, is dit lied een prachtig gebed om verlichting door de Heilige Geest. De vertalingen van Luther en Schulte Noordholt laten zich ook goed zingen in een eenvoudiger toonzetting.

Verder zou psalm 134 vers 3 (Dat 's Heren zegen op u daal') een toepasselijk lied kunnen zijn als de doop is bediend. Ook hiervan is de toonzetting eenvoudig. Het is een "oer-protestantse" psalm, maar de melodie is ook in rooms-katholieke kringen heel bekend en tegen het zingen van psalmen kan geen enkele kerk bezwaar hebben.

Een mooi gezang is "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt en gegeven", ik meen dat dit van Oosterhuis is - dat ligt in rooms-katholieke kringen soms wat gevoelig. Een alternatief kan zijn: "Lof zij de Heer, de almachtige Koning der ere" (gezang 434 uit het Liedboek voor de Kerken, geen idee of het ook in Laus Deo of Gezangen voor Liturgie voorkomt.

Een fraai koorwerk is het "Veni Jesu" van Cherubini. Een beetje koor of cantorij zal dit kennen of zich snel eigen maken.

Voor zover ik weet, zijn de Randstadbundel, Gezangen voor Liturgie en Laus Deo de meest gangbare liedbundels in de rooms-katholieke kerk - wellicht dat Faramir deze reeks kan corrigeren of aanvullen.

Veel succes met voorbereiden!

Mooie tips geef je mee. Waarschijnlijk zal er tijdens de doopviering ook een koor aanwezig zijn (of kunnen zijn indien de topicstarter dat wenst) het makkelijkst is om even te kijken wat zij in hun repertoire hebben en of daar iets tussenzit wat je aanspreekt. Voor mijn huwelijksviering hebben we de liederen gewoon uitgezocht met het koor. Mijn protestantse vrouw had een typisch protestants verzoeknummer en ook dat was geen probleem. Wat je ook kan doen is even de liedbundel van de parochie lenen en er eens in een uurtje doorheen bladeren om te kijken of er wat is wat je aanspreekt.

Een viering heeft vrijwel altijd een bepaalde opbouw en het makkelijkst is het om die te volgen daarin komt ook schuldbelijdenis en de geloofsbelijdenis voorbij. Overleg met de priester/diaken en met een koorlid maakt het allemaal een stuk makkelijker.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 99 gasten