Volwassen doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Zwemvis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2011 10:44
Locatie: Blerick

Volwassen doop

Berichtdoor Zwemvis » 21 jun 2011 08:04

Hallo,

Ik ben 37 jaar en wil me graag laten laten dopen (RK). Ik ben als sinds 2004 bezig om het geloof en God te "ontdekken" en te leren kennen. Aanstaande zaterdag wordt mijn jongste dochtertje gedoopt. Ik heb zelf de viering mogen samenstellen en ben daar erg trots op. Na deze viering ga ik een afspraak maken met Pastoor om een datum te plannen voor mijn eigen doop. Ik vind het heel bijzonder en heel spannend. Niet iedereen in mijn familie is het eens met mijn keuze. Ik ben "zonder geloof" opgevoed en mijn ouders hebben "niks met het geloof".
Ik mag (moet) straks ook mijn eigen viering maken, maar kan op internet weinig info vinden over het dopen van een volwassene. Ik zal dit ook tijdens mijn gesprekken met Pastoor naar voren laten komen, maar misschien dat hier iemand is die tips heeft, dan kan ik vast rond gaan kijken.

Alvast bedant.
God kon niet overal tegelijk zijn. Dus heeft Hij moeders geschapen.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Volwassen doop

Berichtdoor meribel » 21 jun 2011 10:48

allereerst Gods Zegen toegewenst, en wat fijn dat je je gaat laten dopen en dat je dochtertje is gedoopt ( of wordt )
Zelf ben ik niet RK maar van een protestante richting daarom vind ik het lastig om je te " adviseren" . Wat zoek je precies, bepaalde liederen om te zingen die erbij passen? Of een bijbeltekst waar je graag wilt dat de preek/meditatie ( of hoe het ook heet ) over gaat?

Faramir

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Faramir » 21 jun 2011 20:42

Zwemvis schreef:Hallo,

Ik ben 37 jaar en wil me graag laten laten dopen (RK). Ik ben als sinds 2004 bezig om het geloof en God te "ontdekken" en te leren kennen. Aanstaande zaterdag wordt mijn jongste dochtertje gedoopt. Ik heb zelf de viering mogen samenstellen en ben daar erg trots op. Na deze viering ga ik een afspraak maken met Pastoor om een datum te plannen voor mijn eigen doop. Ik vind het heel bijzonder en heel spannend. Niet iedereen in mijn familie is het eens met mijn keuze. Ik ben "zonder geloof" opgevoed en mijn ouders hebben "niks met het geloof".
Ik mag (moet) straks ook mijn eigen viering maken, maar kan op internet weinig info vinden over het dopen van een volwassene. Ik zal dit ook tijdens mijn gesprekken met Pastoor naar voren laten komen, maar misschien dat hier iemand is die tips heeft, dan kan ik vast rond gaan kijken.

Alvast bedant.

Als eerste van harte met het nemen van deze beslissing. Gods zegen gewenst.

Toen ik ging trouwen hebben we ook zelf onze viering in elkaar gezet. Op internet (katholiekgezin.nl) waren wat standaard voorbeelden te vinden die we vervolgens aangepast hebben. Bijbelteksten zijn in overleg met de pater gekozen en de liederen in overleg met het koor. Maar de priester kan je ongetwijfeld wel uitleggen hoe het allemaal gaat en wat de keuzes zijn die je kan maken. De site van pastoor Mennen (Oss) was ook toen vrij behulpzaam voor ons: http://mennenpr.nl

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Horeb » 23 jun 2011 18:48

Zwemvis schreef:Hallo,

Ik ben 37 jaar en wil me graag laten laten dopen (RK). Ik ben als sinds 2004 bezig om het geloof en God te "ontdekken" en te leren kennen. Aanstaande zaterdag wordt mijn jongste dochtertje gedoopt. Ik heb zelf de viering mogen samenstellen en ben daar erg trots op. Na deze viering ga ik een afspraak maken met Pastoor om een datum te plannen voor mijn eigen doop. Ik vind het heel bijzonder en heel spannend. Niet iedereen in mijn familie is het eens met mijn keuze. Ik ben "zonder geloof" opgevoed en mijn ouders hebben "niks met het geloof".
Ik mag (moet) straks ook mijn eigen viering maken, maar kan op internet weinig info vinden over het dopen van een volwassene. Ik zal dit ook tijdens mijn gesprekken met Pastoor naar voren laten komen, maar misschien dat hier iemand is die tips heeft, dan kan ik vast rond gaan kijken.

Alvast bedant.

Dag Zwemvis,

mag ik je een paar vragen stellen?

1)dit is een reformatorisch (protestants) forum. er is hier maar een enkele R.K. aan het woord. (i.i.g Faramir). waarom stel je deze vraag hier?

2)waarom in de R.K. dopen?

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Flavius » 23 jun 2011 20:14

Horeb schreef:2)waarom in de R.K. dopen?
Waarom in de protestantse kerk dopen?
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Horeb » 24 jun 2011 09:40

Flavius schreef:Waarom in de protestantse kerk dopen?

je spreekt voor je beurt :(

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Flavius » 24 jun 2011 11:37

Horeb schreef:je spreekt voor je beurt :(
Dat is geen antwoord op mijn vraag...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Optimatus » 04 jul 2011 20:40

Laten we Zwemvis eerst de gelegenheid geven om Horebs vraag te beantwoorden. Ik ben er zelf ook nieuwsgierig naar, overigens.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Zwemvis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2011 10:44
Locatie: Blerick

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Zwemvis » 05 jul 2011 07:38

Waarom de vraag hier stellen? Ik wist niet dat dit een protestants forum was. Ik ben volledig zonder geloof opgevoed. Het verschil tussen protestants, reformatorisch, gereformeerd en katholiek is mij niet duidelijk. Eigenlijk kan ik beter zeggen, is mij nooit uitgelegd. Voor mijn gevoel geloven de aanhangers van die geloven in dezelfde God, maar op een andere manier.

Waarom Katholiek? Mijn man is Katholiek en dat is het geloof wat ik dus de afgelopen (bijna) 20 jaar van dichtbij heb meegemaakt.

Het is heel moeilijk om als "leek" aan goede informatie te komen. Ik ben er de afgelopen jaren achter gekomen dat je grofweg twee groepen mensen hebt. De ene groep gelooft niet (openbaar) en de andere groep gelooft wel en is daar heel open over, maar vaak ook redelijk extreem. Het lijkt wel of men zich tegenwoordig schaamt om te geloven, om bij een groep te horen, ik vind dat erg jammer. Ik probeer vrij open te zijn in het feit dat ik me wil laten dopen, maar kom steeds mensen tegen die het eigenlijk maar raar vinden. "Ben je niet gedoopt dan?" is de eerste vraag altijd, daarna kappen ze het onderwerp snel af omdat ze bang zijn dat je alleen nog maar met God bezig bent.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen, en ik hoop dat ik niemand kwets met mijn opmerkingen en uitleg.
God kon niet overal tegelijk zijn. Dus heeft Hij moeders geschapen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Volwassen doop

Berichtdoor schaapje » 05 jul 2011 08:32

Hallo zwemvis,
In de topic-opening zei je dat je vanaf 2004 bezig was het geloof en God te ontdekken,
mijn vraag; heb je een bijbel en lees je daarin?
In de bijbel kun je veel leren over wie God is en wat de Weg is tot God, een mens
kan niet "zomaar" tot God komen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Horeb » 05 jul 2011 16:45

Zwemvis schreef:Waarom de vraag hier stellen? Ik wist niet dat dit een protestants forum was. Ik ben volledig zonder geloof opgevoed. Het verschil tussen protestants, reformatorisch, gereformeerd en katholiek is mij niet duidelijk. Eigenlijk kan ik beter zeggen, is mij nooit uitgelegd. Voor mijn gevoel geloven de aanhangers van die geloven in dezelfde God, maar op een andere manier.

Waarom Katholiek? Mijn man is Katholiek en dat is het geloof wat ik dus de afgelopen (bijna) 20 jaar van dichtbij heb meegemaakt.

Het is heel moeilijk om als "leek" aan goede informatie te komen. Ik ben er de afgelopen jaren achter gekomen dat je grofweg twee groepen mensen hebt. De ene groep gelooft niet (openbaar) en de andere groep gelooft wel en is daar heel open over, maar vaak ook redelijk extreem. Het lijkt wel of men zich tegenwoordig schaamt om te geloven, om bij een groep te horen, ik vind dat erg jammer. Ik probeer vrij open te zijn in het feit dat ik me wil laten dopen, maar kom steeds mensen tegen die het eigenlijk maar raar vinden. "Ben je niet gedoopt dan?" is de eerste vraag altijd, daarna kappen ze het onderwerp snel af omdat ze bang zijn dat je alleen nog maar met God bezig bent.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen, en ik hoop dat ik niemand kwets met mijn opmerkingen en uitleg.
bedankt voor je antwoord. ik kom er op terug :)

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Horeb » 05 jul 2011 19:54

beste @Zwemvis.

er zijn een aantal overwegingen die ik je graag wil meegeven voordat je besluit jezelf te laten dopen. mijn vraag over protestant/R.K. heeft natuurlijk een achtergrond.
protestanten leren in tegenstelling tot R.K.gelovigen dat er een wedergeboorte (totale verandering van je leven)noodzakelijk is die de basis is van je geloof.
geloof is een groot woord waar veel mensen allerlei betekenis aan geven. er is echter verschil tussen een geloof en een religie.
de bijbel is Gods woord. God spreekt in Zijn woord ook over het geloof. o.a. in de Hebreeënbrief. een echt geloof is dus heel wat anders als het aannemen van een religie. God spreekt dus in Zijn woord........


Heb 11,1
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet.


mogelijk wil je ook de rest van dit hoofdstuk eens doorlezen. God gaat nu de hele bijbel door steeds leren wat nodig is om in Hem te geloven. dat geloof wordt voor een christen belangrijker als eten en drinken. zonder dat geloof kan ik niet meer leven. want dat geloof brengt mij bij het onderwerp van het geloof.........Jezus Christus.

nu is het zo dat de (volwassen)doop pas is toegestaan als we wat kennen (deel hebben aan) van dat geloof. dat is bijbels en zo als God het wil.

Hand 8,12
Maar toen zij Filippus geloofden, die het Evangelie van het Koninkrijk Gods, en van den Naam van Jezus Christus verkondigde, werden zij gedoopt, beiden, mannen en vrouwen.




Hand 8,37
En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.

En hij gebood den wagen stil te houden; en zij daalden beiden af in het water, zo Filippus als de kamerling, en hij doopte hem.




het gaat niet om wat tijdelijke zaken die een goed gevoel geven,maar het gaat over eeuwige zaken die bepalen of we behouden zullen worden of dat we verloren gaan. een ernstige keuze dus..............

Gebruikersavatar
Zwemvis
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 jun 2011 10:44
Locatie: Blerick

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Zwemvis » 05 jul 2011 20:26

Beste Horeb,

Daar ga ik eens rustig over nadenken. :)
God kon niet overal tegelijk zijn. Dus heeft Hij moeders geschapen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Volwassen doop

Berichtdoor schelpje3 » 06 jul 2011 14:07

Zwemvis schreef:Waarom de vraag hier stellen? Ik wist niet dat dit een protestants forum was. Ik ben volledig zonder geloof opgevoed. Het verschil tussen protestants, reformatorisch, gereformeerd en katholiek is mij niet duidelijk. Eigenlijk kan ik beter zeggen, is mij nooit uitgelegd. Voor mijn gevoel geloven de aanhangers van die geloven in dezelfde God, maar op een andere manier.

Waarom Katholiek? Mijn man is Katholiek en dat is het geloof wat ik dus de afgelopen (bijna) 20 jaar van dichtbij heb meegemaakt.

Het is heel moeilijk om als "leek" aan goede informatie te komen. Ik ben er de afgelopen jaren achter gekomen dat je grofweg twee groepen mensen hebt. De ene groep gelooft niet (openbaar) en de andere groep gelooft wel en is daar heel open over, maar vaak ook redelijk extreem. Het lijkt wel of men zich tegenwoordig schaamt om te geloven, om bij een groep te horen, ik vind dat erg jammer. Ik probeer vrij open te zijn in het feit dat ik me wil laten dopen, maar kom steeds mensen tegen die het eigenlijk maar raar vinden. "Ben je niet gedoopt dan?" is de eerste vraag altijd, daarna kappen ze het onderwerp snel af omdat ze bang zijn dat je alleen nog maar met God bezig bent.

Ik vind het moeilijk om uit te leggen, en ik hoop dat ik niemand kwets met mijn opmerkingen en uitleg.

Beste Zwemvis, ik weet niet of het nu een voor- of nadeel is dat je zo weinig weet van richtingen, kerken en gemeentes. :-k God is wel dezelfde, maar niet zoals de mensen Hem zien ! Hem gemaakt hebben, geboetseerd hebben naar hun eigen idee.
Reformatorisch is alles wat "rechts" is. Rechts is in de volksmond "de zwarte kousenkerken". Al wordt echt niet door elke vrouw zwarte kousen gedragen. Als je scherp leest, kun je aan de diverse forummers aflezen tot welke flank ze behoren.
Maar als je met je man mee wilt gaan, naar de Katholieke Kerk dus, heb je op refoweb niet zoveel te zoeken. Natuurlijk mag je hier posten en je informatie inwinnen, maar rooms is hier de "vijand", de valse leer.
En je hebt echt meer groepen mensen hoor. Juist in de groep die zegt te geloven, zijn de verschillen extreem.
En het is echt niet moeilijk om aan info te komen. Bezoek gewoon eens een paar kerkdiensten, in verschillende type gemeentes. De kerken zijn open en toegankelijk voor iedereen ! Kijk in de plaatselijke krant hoe laat de diensten zijn. En vraag ! Als je oprecht zoekend bent, kom je zeker iemand tegen.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Wullimpie » 08 jul 2011 18:52

Discussie over de leer gesplitst.
viewtopic.php?f=30&t=25234
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 121 gasten