Volwassen doop

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2011 22:10

Een mooie suggestie is het zingen van het "Veni Creator Spiritus". Als er een goed koor of een goed zingende gemeente is, is dit lied een prachtig gebed om verlichting door de Heilige Geest. De vertalingen van Luther en Schulte Noordholt laten zich ook goed zingen in een eenvoudiger toonzetting.

Verder zou psalm 134 vers 3 (Dat 's Heren zegen op u daal') een toepasselijk lied kunnen zijn als de doop is bediend. Ook hiervan is de toonzetting eenvoudig. Het is een "oer-protestantse" psalm, maar de melodie is ook in rooms-katholieke kringen heel bekend en tegen het zingen van psalmen kan geen enkele kerk bezwaar hebben.

Een mooi gezang is "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt en gegeven", ik meen dat dit van Oosterhuis is - dat ligt in rooms-katholieke kringen soms wat gevoelig. Een alternatief kan zijn: "Lof zij de Heer, de almachtige Koning der ere" (gezang 434 uit het Liedboek voor de Kerken, geen idee of het ook in Laus Deo of Gezangen voor Liturgie voorkomt.

Een fraai koorwerk is het "Veni Jesu" van Cherubini. Een beetje koor of cantorij zal dit kennen of zich snel eigen maken.

Voor zover ik weet, zijn de Randstadbundel, Gezangen voor Liturgie en Laus Deo de meest gangbare liedbundels in de rooms-katholieke kerk - wellicht dat Faramir deze reeks kan corrigeren of aanvullen.

Veel succes met voorbereiden!
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Faramir » 08 jul 2011 22:19

Optimatus schreef:Een mooie suggestie is het zingen van het "Veni Creator Spiritus". Als er een goed koor of een goed zingende gemeente is, is dit lied een prachtig gebed om verlichting door de Heilige Geest. De vertalingen van Luther en Schulte Noordholt laten zich ook goed zingen in een eenvoudiger toonzetting.

Verder zou psalm 134 vers 3 (Dat 's Heren zegen op u daal') een toepasselijk lied kunnen zijn als de doop is bediend. Ook hiervan is de toonzetting eenvoudig. Het is een "oer-protestantse" psalm, maar de melodie is ook in rooms-katholieke kringen heel bekend en tegen het zingen van psalmen kan geen enkele kerk bezwaar hebben.

Een mooi gezang is "Dit is de dag die de Heer heeft gemaakt en gegeven", ik meen dat dit van Oosterhuis is - dat ligt in rooms-katholieke kringen soms wat gevoelig. Een alternatief kan zijn: "Lof zij de Heer, de almachtige Koning der ere" (gezang 434 uit het Liedboek voor de Kerken, geen idee of het ook in Laus Deo of Gezangen voor Liturgie voorkomt.

Een fraai koorwerk is het "Veni Jesu" van Cherubini. Een beetje koor of cantorij zal dit kennen of zich snel eigen maken.

Voor zover ik weet, zijn de Randstadbundel, Gezangen voor Liturgie en Laus Deo de meest gangbare liedbundels in de rooms-katholieke kerk - wellicht dat Faramir deze reeks kan corrigeren of aanvullen.

Veel succes met voorbereiden!

Mooie tips geef je mee. Waarschijnlijk zal er tijdens de doopviering ook een koor aanwezig zijn (of kunnen zijn indien de topicstarter dat wenst) het makkelijkst is om even te kijken wat zij in hun repertoire hebben en of daar iets tussenzit wat je aanspreekt. Voor mijn huwelijksviering hebben we de liederen gewoon uitgezocht met het koor. Mijn protestantse vrouw had een typisch protestants verzoeknummer en ook dat was geen probleem. Wat je ook kan doen is even de liedbundel van de parochie lenen en er eens in een uurtje doorheen bladeren om te kijken of er wat is wat je aanspreekt.

Een viering heeft vrijwel altijd een bepaalde opbouw en het makkelijkst is het om die te volgen daarin komt ook schuldbelijdenis en de geloofsbelijdenis voorbij. Overleg met de priester/diaken en met een koorlid maakt het allemaal een stuk makkelijker.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2011 22:24

Uit ervaring weet ik dat het samenstellen van een liturgie met enkele betrokkenen over het algemeen hele inspirerende bijeenkomsten zijn. Een goed voorbereide dienst kan enorm "voedzaam" zijn.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Faramir » 08 jul 2011 22:31

Optimatus schreef:Uit ervaring weet ik dat het samenstellen van een liturgie met enkele betrokkenen over het algemeen hele inspirerende bijeenkomsten zijn. Een goed voorbereide dienst kan enorm "voedzaam" zijn.

Het in elkaar zetten van mijn huwelijksviering heb ik idd als een zeer inspirerend proces ervaren. Een groot feest behoeft veel voorbereiding en juist de voorbereiding is heel belangrijk om van het feest te kunnen genieten.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Optimatus » 08 jul 2011 22:38

Wij hadden onze eigen trouwdienst al vrijwel af toen we het "opzetje" bij de predikant inleverde (inclusief gebeden). Alles moest namelijk drietalig worden geprint (Nederlands, Duits en Swahili), opdat iedereen de dienst kon volgen. Alleen de preek bleef alleen in het Nederlands. Avonden zijn we bezig geweest met het zoeken naar gebeden (vooral uit het nieuwe Dienstboek van de PKN) en een huwelijksformulier. De evangelielezing en de preek kwamen bij de predikant vandaan. Al met al een heel persoonlijke trouwdienst met liederen uit diverse tradities (gezangen veelal vertalingen uit de Anglicaanse kerk en de psalmen in de oude berijming). Openingslied: "Ere zij aan God de Vader", één van de mooiste liederen uit de Anglicana.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Horeb » 09 jul 2011 08:04

ik heb mogelijk nog een antwoord tegoed van topicstarter?. zij zou nadenken over de door mij aangevoerde argumenten....... :P

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Volwassen doop

Berichtdoor schelpje3 » 09 jul 2011 14:14

Bovendien is het van het dopen naar het trouwen overgegaan. Heel andere gebeurtenis :-oo
Ik verbaas me trouwens over een aantal postings hier, maar ga er niet op in, anders loopt het topic weer van het spoor af.

Riska

Re: Volwassen doop

Berichtdoor Riska » 09 jul 2011 21:03

Zwemvis,
ik feliciteer je met je besluit je te laten dopen.
En de kerk maakt niet uit.
Als jij je thuis voelt in de RK-kerk zie ik geen enkel probleem, waarom je het niet doet.
Je man is al RK begrijp ik en dan is het gewoon goed en fijn om te behoren tot dezelfde kerk.
Ik zou de adviezen van Optimatus in gedachten houden.
Je kunt ongetwijfeld samen met de parochie tot een inhoudsvolle dienst komen.
In ieder geval: een gezegende dienst als het zover is.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 109 gasten