E-nummers

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Africa
Sergeant
Sergeant
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 dec 2010 17:32
Locatie: Somewhere

E-nummers

Berichtdoor Africa » 19 jun 2011 12:41

Sinds kort heeft mijn moeder een boekje met daarin alle E-nummers en uitleg erbij of het gevaarlijk is of niet.
Vooral de zoetstof Aspartaam, vooral gebruikt in Light-dranken schijnt erg gevaarlijk te zijn.
Nu hoorde ik van iemand anders over diëten die gebruikt worden bij kinderen met een concentratiestoornis zoals ADHD, waarbij erg op de inname van dit soort stoffen gelet wordt.
Zijn jullie bekend met dit boekje, letten jullie op E-nummers in producten?
Slechts één leven,
dat snel voorbij zal gaan;
slechts wat voor Christus is gedaan
zal blijven bestaan.

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: E-nummers

Berichtdoor nita » 19 jun 2011 13:20

ja ik ken het boekje van vroeger bij mij thuis.
ik let niet op alle E nummers, maar wel op een paar ivm allergie.
verder komt er hier in huis niets meer binnen met de stof aspartaam, heb daar heel veel over gelezen, en ik vind dat echt troep. Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen die veel producten van aspartaam gebruikten, en niet meer konden lopen, toen ze stopten met het gebruik van aspartaam, ging het steeds beter en deze mensen lopen inmiddels weer. Maar goed dat zijn verhalen, ik ken deze mensen niet. Maar er zijn wel meer verhalen bekend hiervan...en dat heeft mij tot de keuze gemaakt dat ik deze stof niet meer wil. Er wordt tegenstellend gesproken over deze stof. Maar wat vaststaat is dat de meeste mensen wel eens zijn dat er veel mensen lijden aan de bijwerkingen van deze stof

het komt idd veel voor in light dranken, en light producten

Volgens onderzoekers en artsen, die de nadelige effecten bestuderen, kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het innemen van Aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, het chronische vermoeidheidssyndroom, Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromyalgie en suikerziekte.

http://www.aspartaam.nl/rondleiding/gevaarlijk.html hier nog wat info.
Laatst gewijzigd door nita op 19 jun 2011 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: E-nummers

Berichtdoor Jozo » 19 jun 2011 13:31

Ik ben niet bekend met het boekje (waarschijnlijk zijn er 10tallen boekjes over dit soort onderwerpen).

Bij een kind met ADHD is het inderdaad wel verstandig om op de inname van aspartaam te letten. Net zoals je een kind met ADHD niet teveel suiker wilt geven. Dat is volgens mij puur tegen hyperactiviteit.

Aspartaam is inderdaad wel zo ongeveer het meest controversiële E-nummer (E951). Veel light producten bevatten aspartaam. Volgens mij zou het kankerverwekkend zijn en mogelijk bijdragen aan suikerziekte. Maar dit zijn allemaal geruchten. Ik ken geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het gebruik van aspartaam gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Dit betekent natuurlijk niet dat er geen risico's aan kunnen zitten, maar het is in ieder geval niet aangetoond :wink:
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: E-nummers

Berichtdoor nita » 19 jun 2011 13:38

en E621 daar is ook zoveel over gezegd, meer mensen die hier opletten?
maar t komt echt super veel in producten voor!

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: E-nummers

Berichtdoor Petra777 » 19 jun 2011 13:54

Ik heb iemand ontmoet die verlamd is geweest door aspartaam. Zij was waarschijnlijk allergisch, want ze
gebruikte bijna geen producten waar het in zit. Dokters wisten er geen raad mee, maar haar chiropractor gaf haar het advies om alles met aspartaam te vermijden. Na een jaar kon ze weer een meter of twintig lopen en langzaam gaat het beter.

Toch schijn je van aspartaam normaal gesproken zo weinig binnen te krijgen dat het niet echt schadelijk is.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: E-nummers

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2011 14:09

Africa schreef:Sinds kort heeft mijn moeder een boekje met daarin alle E-nummers en uitleg erbij of het gevaarlijk is of niet.


E-nummers zijn codes voor stoffen die zijn goedgekeurd voor de Europese voedselmarkt. Het lijkt me dus bijzonder onwaarschijnlijk dat er gevaarlijke stoffen tussen zitten. Al gaat het aloude scheikunderegeltje natuurlijk wel op: er zijn geen gevaarlijke stoffen, alleen gevaarlijke hoeveelheden.

Nu hoorde ik van iemand anders over diëten die gebruikt worden bij kinderen met een concentratiestoornis zoals ADHD, waarbij erg op de inname van dit soort stoffen gelet wordt.


Dat is wel weer wat anders.

Zijn jullie bekend met dit boekje, letten jullie op E-nummers in producten?


Nee.

Wist je dat producenten zout (chemisch: natriumchloride) zouden kunnen vervangen door het minder ongezonde kaliumchloride, maar dat niet doen omdat dat laatste een e-nummer heeft en het eerste niet en mensen het zout dus als 'gezonder' ervaren.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: E-nummers

Berichtdoor Jozo » 19 jun 2011 14:10

Volgens onderzoekers en artsen, die de nadelige effecten bestuderen, kunnen de volgende chronische ziekten teweeggebracht of verergerd worden door het innemen van Aspartaam: hersentumoren, multiple sclerose, epilepsie, het chronische vermoeidheidssyndroom, Parkinson, Alzheimer, verstandelijke achteruitgang, lymfoom, geboortebeschadigingen, fibromyalgie en suikerziekte.

Als artsen dat zeggen laten ze zich leiden door de media en niet door het wetenschappelijk onderzoek op dit gebied.

Bij deze een quote uit een review over de risico's van aspartaam:
Nonetheless, additional research, including evaluations of possible associations between aspartame and headaches, seizures, behavior, cognition, and mood as well as allergic-type reactions and use by potentially sensitive subpopulations, has continued after approval. These findings are reviewed here. The safety testing of aspartame has gone well beyond that required to evaluate the safety of a food additive. When all the research on aspartame, including evaluations in both the premarketing and postmarketing periods, is examined as a whole, it is clear that aspartame is safe, and there are no unresolved questions regarding its safety under conditions of intended use.


Er zijn zelfs verhalen bekend van mensen die veel producten van aspartaam gebruikten, en niet meer konden lopen, toen ze stopten met het gebruik van aspartaam, ging het steeds beter en deze mensen lopen inmiddels weer. Maar goed dat zijn verhalen, ik ken deze mensen niet

Dat klopt inderdaad. Ik heb het de abstract van het onderzoek hieronder gequote:
We report for the first time an unusual musculoskeletal adverse effect of aspartame in two patients. A 50-year-old woman had been suffering from widespread pain and fatigue for more than 10 years leading to the diagnosis of fibromyalgia. During a vacation in a foreign country, she did not suffer from painful symptoms since she had forgotten to take her aspartame. All of the symptoms reappeared in the days following her return when she reintroduced aspartame into her daily diet. Thus, aspartame was definitively excluded from her diet, resulting in a complete regression of the fibromyalgia symptoms. A 43-year-old man consulted for a 3-year history of bilateral forearm, wrist, and hand and cervical pain with various unsuccessful treatments. A detailed questioning allowed to find out that he had been taking aspartame for three years. The removal of aspartame was followed by a complete regression of pain, without recurrence. We believe that these patients' chronic pain was due to the ingestion of aspartame, a potent flavouring agent, widely used in food as a calorie-saver. The benefit/ risk ratio of considering the diagnosis of aspartame-induced chronic pain is obvious: the potential benefit is to cure a disabling chronic disease, to spare numerous laboratory and imaging investigations, and to avoid potentially harmful therapies; the potential risk is to temporarily change the patient's diet. Thus, practitioners should ask patients suffering from fibromyalgia about their intake of aspartame. In some cases, this simple question might lead to the resolution of a disabling chronic disease
.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: E-nummers

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2011 14:16

Jozo schreef:Aspartaam is inderdaad wel zo ongeveer het meest controversiële E-nummer (E951). Veel light producten bevatten aspartaam. Volgens mij zou het kankerverwekkend zijn en mogelijk bijdragen aan suikerziekte. Maar dit zijn allemaal geruchten. Ik ken geen enkel wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat het gebruik van aspartaam gezondheidsrisico's met zich meebrengt. Dit betekent natuurlijk niet dat er geen risico's aan kunnen zitten, maar het is in ieder geval niet aangetoond :wink:


Laten we eerlijk zijn, de mens verzint overal wel een horror-verhaal bij als er iets nieuws op de markt verschijnt, en qua eten/medicijnen helemaal. Denk aan de introductie van de magnetron en recenter het vaccin tegen HPV (baarmoederhalskanker). De introductie van dat laatste mislukte bijna volledig doordat er een paar moeders waren die een geruchtenmolen op gang brachten waar je u tegen zegt.

Nu is de link aspartaam - suikerziekte wel te beredeneren (wat niet wil zeggen dat het wáár is, maar hier komt ie:) Aspartaam is zoet als suiker, als je het binnenkrijgt gaat je lichaam insuline aanmaken. Alleen is er geen suiker waar je insuline mee kan reageren en moet je de aangemaakte insuline weer afbreken. Als je heel vaak en heel veel aspartaam naar binnen werkt, 'leert' je lijf dat het bij zoetigheid geen of minder insuline moet aanmaken, en hopla: suikerziekte.
*edit: iets te vaak 'dus' gebruikt*

Maar goed, dit is puur speculatief (maar voor mij de reden dat ik nooit light producten neem, maar matig ben met producten met echte suiker.
Laatst gewijzigd door Mortlach op 19 jun 2011 14:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: E-nummers

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2011 14:20

Jozo schreef:Dat klopt inderdaad. Ik heb het de abstract van het onderzoek hieronder gequote:

...



Toch vraag ik me af om welke dosis het dan gaat. Hoeveel kregen die mensen gemiddeld binnen, dat staat er helaas niet bij (in het volledige onderzoek misschien wel?). Het lijkt me bijzonder sterk dat je van één glaasje cola-light per dag dat soort effecten krijgt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: E-nummers

Berichtdoor Jozo » 19 jun 2011 14:32

Nu is de link aspartaam - suikerziekte wel te beredeneren (wat niet wil zeggen dat het wáár is, maar hier komt ie:) Aspartaam is zoet als suiker, als je het binnenkrijgt gaat je lichaam dus insuline aanmaken. Alleen is er dus geen suiker waar je insuline mee kan reageren, dus moet je de aangemaakte insuline weer afbreken. Als je dus heel vaak en heel veel aspartaam naar binnen werkt, 'leert' je lijf dus dat het bij zoetigheid geen of minder insuline moet aanmaken, en hopla: suikerziekte.

En overgewicht. De suikers die er wel zijn worden door de hoge insuline levels veel sneller omgezet naar vet. De redenatie klinkt inderdaad logisch en er zijn ook wel mensen die beweren af te zijn gevallen puur door Aspartaam uit hun dieet te weren. Ik moet zeggen dat ik niet weet of hier ook goede onderzoeken naar zijn gedaan (vast wel, maar ik ken ze niet, je kunt niet alles weten :wink: ).

Toch vraag ik me af om welke dosis het dan gaat. Hoeveel kregen die mensen gemiddeld binnen, dat staat er helaas niet bij (in het volledige onderzoek misschien wel?). Het lijkt me bijzonder sterk dat je van één glaasje cola-light per dag dat soort effecten krijgt.

Dat weet ik niet. Ik je wel een link naar het artikel geven als je dat leuk vindt. Stuur dan maar even een pb. Het gaat hier natuurlijk wel om incidentele gevallen. Net zoals er mens allergisch zijn voor appels. Dat betekent niet direct dat appels voor iedereen schadelijk zijn en je ze dus maar moet verbieden.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: E-nummers

Berichtdoor Mortlach » 19 jun 2011 15:01

Jozo schreef:Dat weet ik niet. Ik je wel een link naar het artikel geven als je dat leuk vindt. Stuur dan maar even een pb.


Bedankt voor het aanbod, maar dat is niet nodig. Ik heb geen probleem met aspartaam (met mate).

Het gaat hier natuurlijk wel om incidentele gevallen. Net zoals er mens allergisch zijn voor appels. Dat betekent niet direct dat appels voor iedereen schadelijk zijn en je ze dus maar moet verbieden.


Precies.

Maar goed, E-nummers zijn door de Europese Unie goedgekeurde stoffen en zijn dus per definitie veilig. De stoffen die GEEN e-nummer hebben, daar zou je je pas zorgen om moeten maken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
-Judith-
Luitenant
Luitenant
Berichten: 609
Lid geworden op: 15 apr 2010 22:31

Re: E-nummers

Berichtdoor -Judith- » 19 jun 2011 18:49

M'n neefje mag sinds een tijdje de E621 tot E9-- niet...En ik heb dat jochie in korte tijd véél rustiger zien worden, en hij heeft ook veel minder last van z'n gewrichten! Heel apart!

E-nummers mogen dan door de EU goedgekeurd zijn, in Zweden zijn de nummers die m'n neefje niet mag, al verboden, en vanaf 2020 of 2015 mogen ze ook niet meer in NL...Schijnt toch veel te kunnen veroorzaken

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: E-nummers

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 jun 2011 19:03

hier op dit moment ook zo weinig mogelijk e nummesr, knorr heeft al zijn producten e nummer vrij! dus lang leve knorr!! tja en de rest, er zijn genoeg dingen zonder e nummers, even zoeken of toch iets dieper in de buidel tasten.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: E-nummers

Berichtdoor Bumba » 19 jun 2011 19:04

En toch, mensen dachten dat aspartaam veilig is, maar onlangs stond er in de krant dat er een verband bestaat tussen het gebruik van aspartaam en darmkanker. link heb ik effe niet paraat

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: E-nummers

Berichtdoor Jozo » 19 jun 2011 20:45

En toch, mensen dachten dat aspartaam veilig is, maar onlangs stond er in de krant dat er een verband bestaat tussen het gebruik van aspartaam en darmkanker. link heb ik effe niet paraat

Wel leuk dat dat onlangs in de krant stond. Al in 2006 is er inderdaad 1 onderzoek geweest waarbij een verband is gevonden. Er zijn 10tallen onderzoeken geweest waarbij nooit een verband is gevonden. Verder is er veel kritiek geweest op dat ene onderzoek (waar een verband gevonden was) omdat er methodologische fouten in zouden zitten. En raad eens welk onderzoek opgepikt wordt door de media. Niet die 10tallen ontkennende, maar die ene studie die waarschijnlijk een foutief verband aantoont. Jammer dat het in de krant niet objectief wordt weergegeven...

Op zich is het natuurlijk wel goed dat die E-nummers grondig worden getest en bij risico's uitgesloten worden. De hoeveelheid kunstmatige kleurstoffen/conserveermiddelen/etc. die tegenwoordig aan het eten worden toegevoegd is absurd en het zou goed zijn als daar wat minder ruim mee omgesprongen wordt. Van mij mag het voedsel wel weer puurder/natuurlijker worden.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 79 gasten