Refowebkids deel 14

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor ajl » 22 aug 2011 09:27

Van ons mogen ze juist wel terugslaan. Wij leren ze wel om eerst te zeggen dat je bepaalde gedragingen bv. duwen, schoppen niet leuk vindt, maar ze hoeven niet weg te rennen om het slaan/schoppen te ontlopen. Dan mogen ze best terugslaan. En wat wij ze ook leren is om voor elkaar op te komen. Pas waren wij ergens aan het eten en dochterlief was enorm leuk in de speelhoek aan het spelen met een pop en een bedje. Zoonlief hielp haar mee. Een ander ( veel groter meisje ) kwam eraan en pakte de spullen van onze dochter af. Dochtelief gilde alles bij elkaar en liet nog niet los en werd over de grond gesleurd, omdat zij de pop vast bleef houden. Zoonlief sprong in de bres, maar dat lukte ook niet en gilde om onze hulp. Vervolgens heb ik dochterlief bevrijd en de spullen weer aan haar terug gegeven, maar wat mij het meest verbaasde was dat toen de moeder eraan kwam en nog het gedrag van haar dochter vergoeilijkte. Zoiets van 'ach, het blijven kinderen'. Dan zeg je toch tegen je kind dat een ander daar eerst mee aan het spelen was en als je het al ziet gebeuren dan corrigeer je het toch gelijk? In zo'n geval hadden mijn kinderen best een tik mogen uitdelen om hun spullen te beschermen. Dan hoeven ze van mij echt niet weg te lopen.

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor AikonGirl » 22 aug 2011 09:39

Hm, ik zou dat dus echt niet goed vinden.
Slaan omdat je spullen worden afgepakt. Nee hoor, als ik dat zie...

Kom naar mama (of naar de juf), die lost het wel op. Slaan maakt het alleen maar erger.
Ik wil echt niet hebben dat mijn kind een andere kind slaat, wat er ook voorgevallen is.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor ajl » 22 aug 2011 09:58

Hoho, ik zei niet dat ze gelijk mochten slaan als er spullen afgepakt werden. Dochter en zoon probeerden eerst het op te lossen door te zeggen dat zij ermee aan het spelen waren. Dit meisje begon gewoon te sjorren en te slaan omdat zij de spullen wilde hebben. Dan mogen ze zich van mij verdedigen. En als dat moet door slaan, dan is het zo. Je hoeft je niet weg te laten jagen en je spullen af te laten pakken. Ik denk ook niet dat dat valt onder kwaad met kwaad vergelden, maar gewoon je huid en haar verdedigen. Kwaad met kwaad vergelden is volgens mij als je je spullen terug hebt nog even extra slaan en schoppen en treiteren. Je spullen verdedigen,is bijbels en juridisch verantwoord.

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor paprikameisje2 » 22 aug 2011 11:46

dan nog mag julia neit slaan. Niet dat ze moet komen klikken. Maar ik merk nu al omdat ik verbied haar te slaan of terug te grijpen dat ze het wel gaat zeggen tegen de buurmeisjes. Ik speelde daar mee. Of... geef maar terug, ik had em. En als ze bij mij komen, vaak zijn ze dan al weer wat tegen gekomen en spelen ze verder.

Verbaasd mij nu hoeveel kinderen er dus mogen slaan en terug slaan. :oops: Nu snap ik waarom wij dan in groep 1 zoveel bijters en kinderen hebben die allse met de handen oplossen ipv het onder woorden brengen.

lia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jul 2010 08:01

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor lia » 22 aug 2011 11:52

Reactie verwijderd. Blijkbaar is dit topic alleen voor de vaste gasten. Op mensen die af en toe/eenmalig reageren wordt niet gereageerd. Jammer.
Laatst gewijzigd door lia op 23 aug 2011 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor ajl » 22 aug 2011 12:24

paprikameisje2 schreef:Verbaasd mij nu hoeveel kinderen er dus mogen slaan en terug slaan. :oops: Nu snap ik waarom wij dan in groep 1 zoveel bijters en kinderen hebben die allse met de handen oplossen ipv het onder woorden brengen.


Ik denk wel dat je een verschil moet kunnen maken tussen gelijk slaan en het oplossen met geweld of het eerst aangeven dat je iets niet wilt. Bijten en gaan slaan, omdat je je zin niet krijgt, willen wij ook niet hebben. En wij leren onze kinderen juist om elkaar helemaal niet te slaan, en het via een gesprek op te lossen.

En je moet niet vergeten dat kinderen zich in groep 1 ook hun plaats in de groep moeten bevechten. Ze zijn ontzettend onzeker, net van huis vandaan in een vreemde omgeving met nieuwe regels. Het is vrij logisch dat kinderen dan primair reageren. Het is dan juist de taak van de ouders en leerkrachten om dat in goede banen te leiden.

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor Galateia » 22 aug 2011 12:42

Nou, hier mag zoonlief nooit slaan, gewoon nooit. Geweld met geweld oplossen gebeurt echt niet. Ik heb niet de illusie dat hij het nooit zal doen, hoor, maar ik zal het nooit goed vinden. Ik kan het misschien soms wel begrijpen, dat is wat anders, maar dan nog: het mag niet.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

juf89
Mineur
Mineur
Berichten: 131
Lid geworden op: 28 feb 2011 14:16
Locatie: de grote stad

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor juf89 » 22 aug 2011 15:08

beste annet,

mag ik je een tip geven? ik zou het eerst even met de leerkracht bespreken, zo van hier zit ik mee in mijn maag, en ik zou het graag tijdens de intro avond willen benoemen. hoe zie jij dat.
zodat het voor de leerkracht ook niet als een volkomen verrassing komt en zij zoiets heeft, wat is dit.
Kijk omhoog en zie wat nog verborgen is

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor *Annet* » 22 aug 2011 18:57

vandaag weer he! Hij was trots op zijn 'nieuwe' fiets, we kregen hem zomar van iemand en hij was haske blij. Laat ie hem aan de kinderen zien: dat is een oud krot, er zit poep op en nog meer van dat gel*l. Dit was onderweg naar gym. Hij zei: "stop hou op", dat is de afgesproken kreet, vanaf groep 1 al, maar ze gingen gewoon door. Mijn schat :(
ja, dat is mijn mening dan he.....

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor NdW » 22 aug 2011 19:00

*Annet* schreef:vandaag weer he! Hij was trots op zijn 'nieuwe' fiets, we kregen hem zomar van iemand en hij was haske blij. Laat ie hem aan de kinderen zien: dat is een oud krot, er zit poep op en nog meer van dat gel*l. Dit was onderweg naar gym. Hij zei: "stop hou op", dat is de afgesproken kreet, vanaf groep 1 al, maar ze gingen gewoon door. Mijn schat :(


Balen Annet! Ga morgenochtend even naar de juf, (heel objectief) vragen of zij het ook heeft opgemerkt en of ze er iets mee heeft gedaan. Zo niet, dan kun jij vertellen wat er is gebeurd. Sterkte ermee!

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor AikonGirl » 22 aug 2011 19:29

ajl schreef:Je hoeft je niet weg te laten jagen en je spullen af te laten pakken. Ik denk ook niet dat dat valt onder kwaad met kwaad vergelden, maar gewoon je huid en haar verdedigen. Kwaad met kwaad vergelden is volgens mij als je je spullen terug hebt nog even extra slaan en schoppen en treiteren. Je spullen verdedigen,is bijbels en juridisch verantwoord.

Dit is bijbels:
39 Maar Ik zeg u, dat gij den boze niet wederstaat; maar, zo wie u op de rechterwang slaat, keert hem ook de andere toe;
40 En zo iemand met u rechten wil, en uw rok nemen, laat hem ook den mantel;
41 En zo wie u zal dwingen een mijl te gaan, gaat met hem twee mijlen.
(Mattheus 5)

Eerlijk gezegd vind ik wat jij zegt, helemaal niet bijbels.

Annet, wat ontzettend rot zeg.. :(

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor Haai » 22 aug 2011 19:58

Bah Annet, wat een beroerde situatie! Arm ventje..

Wb slaan: dat vind ik ook echt niet goed. Slaan is gewoon geen oplossing. (hoewel ze er hier ook wel graag gebruik van maken hoor :wink: )

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor Bumba » 22 aug 2011 20:04

Ik leer mijn dochter ook altijd dat ze nooit terug moet slaan en zeker niet zelf moet beginnen!

Alleen laatst kwam ze thuis dat steeds hetzelfde meisje haar sloeg en kneep. Haar juf deed niets, want die zei steeds dat ze het niet had gezien. Ik ben toen eerst naar haar juf gegaan om te melden wat er speelde. Daarna naar haar moeder gegaan en gevraagd of zij wist dat haar dochter "losse handjes" had. Dat wist zij niet, maar op deze leeftijd (toen nog groep 2) was het maar een spelletje en kon het vast geen kwaad. Tja, toen heb ik gezegd dat ze een keer mag terugslaan als het weer gebeurd en ook alleen bij dit meisje. Ze keek me met grote ogen aan, dus ik ben benieuwd of ze het ook gaat doen, maar ik vind niet dat ze zich steeds moet laten slaan door een en dezelfde.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor LauraC » 22 aug 2011 20:36

O Annet, meteen al in de eerste week van school :? Heel veel sterkte hoor!
Ik zie hier in de speeltuin dat een aantal kinderen (2 jongens van 3 en 4) enorm ruig met Michael omgaan en telkens zijn fiets willen enzo. Heb uitgelegd dat het een speciale fiets is voor Michael omdat hij het van een lieve tante heeft gekregen en nu laten ze die fiets wel met rust maar ze duwen en trekken nog steeds aan hem. En iedere keer laat M het over zich heen gaan en kijkt verdrietig van: hoe kunnen ze me dat aandoen? Dan denk ik weleens bij mezelf: geef ze eens een duw terug joh 8-[ . Maar dat zou ik nooit tegen hem zeggen ;)

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

Re: Refowebkids deel 14

Berichtdoor *Annette* » 22 aug 2011 20:59

Wat moeilijk *Annet*! Zou idd morgen maar eens naar de juf gaan, ook tijdens die avond zou ik het toch wel naar voren laten komen...

Pesten is zó gemeen en doet zó zeer :(, zelf ben ik ook veel gepest en als ik dit lees dan krijg ik de tranen weer in me ogen. Ik snap nooit
zo goed waarom er altijd maar zoveel gepest en getreiterd moet worden. Je hoeft niet met iedereen vrienden te zijn, maar je kunt toch gewoon
normaal met elkaar omgaan?

Nu het toch over slaan gaat, hoe zien jullie dit in de opvoeding? Zelf ben ik met slaan opgevoed :oops: en vind het soms zo moeilijk dat ouders
zonder slaan dingen niet kunnen bereiken ](*,). Tenminste zo heb ik dat gezien, want waarom slaan ze anders? Ze willen daardoor toch wat bereiken?
Wat de toekomst brengen moge........


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 141 gasten