Wanneer wist satan dat hij verloren had?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Afat82 » 26 mei 2011 22:53

Afgelopen week keek ik de dvd "The Lion, the witch and the wardrobe" van de Narnia-chronicles.

Naar aanleiding van deze film, bij het punt waar de IJskoningin juicht als Aslan dood is, kwam bij mij de volgende vraag boven: wanneer wist de duivel dat hij de strijd verloren had? Het plan van Gods verlossing is immers besloten in de hemel en was een besluit van God Zelf wat Hij volgens mij niet met Zijn engelen besprak.

Wist satan het toen Christus naar de aarde kwam? Dacht hij dat hij God overwonnen had toen Christus gestorven was? Of heeft hij altijd beseft dat zijn rijk maar tijdelijk is?
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Bertiel » 27 mei 2011 09:30

Hoe het in de hemel was voor de schepping, of God de engelen "informeerde" over z'n verlossingsplan weten we niet, en hoeven we ook niet te weten, anders hadden we het wel in de bijbel kunnen lezen.
het eerste wat we ervan kunnen lezen is Gen 3:15.
Vanitas vanitatum et omnia vanitas

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor TheKeimpe » 27 mei 2011 13:16

Als ik de Bijbel lees, dan denk ik dat satan pas op het allerlaatst ingezien heeft welke "fout" hij heeft gemaakt. Anders had hij Judas niet opgestookt, noch de menigte die om het kruis riep.

Gebruikersavatar
Afat82
Mineur
Mineur
Berichten: 212
Lid geworden op: 18 jun 2003 19:21
Locatie: Utrecht

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Afat82 » 27 mei 2011 13:19

TheKeimpe schreef:Als ik de Bijbel lees, dan denk ik dat satan pas op het allerlaatst ingezien heeft welke "fout" hij heeft gemaakt. Anders had hij Judas niet opgestookt, noch de menigte die om het kruis riep.


Oke, dat is inderdaad een goed gezichtspunt! Goed opgemerkt! =D>
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Marnix » 29 mei 2011 15:19

Hm, ik weet het niet.
... moeilijke vraag...

In The Witch, the Lion and the Wardrobe is de heks blij omdat ze wel wetten kent dat ze recht heeft op een leven, maar niet de wet die er voor de schepping al was, dat als een onschuldige zijn leven zou geven, de wetten teniet zouden gaan en zelfs de dood teruggedraaid zou worden. Wist de duivel dan niet dat God sterk genoeg was om Jezus uit de dood te laten opstaan? Hij had toch kunnen zien dat God macht had over leven en dood? Ik weet niet of hij zijn fout pas laat ingezien heeft.... Misschien heeft hij altijd diep in zijn hart geweten dat hij het niet kon winnen, maar heeft hij het (hij is immers slecht) altijd ook ontkend... De Bijbel zegt er volgens mij niets over dus ik denk dat we nog even moeten wachten voor we het antwoord op deze vraag weten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Riska

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Riska » 29 mei 2011 17:30

Voor mij is het een Bijbels gegeven: satan wist dat hij verloren had, voorgoed, toen Jezus stierf aan het kruis en de derde dag opstond uit Zijn graf! Kortom: Met Pasen!

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor marin » 16 jun 2011 20:31

Zoals het kruis laat zien aan de mens wat de wet van God is, zo laat het aan de rest van het universum zien wat zonde is.

Er is maar één manier waarop wij kunnen weten wat zonde is. Er is maar één manier waarop wij kunnen weten wat de wet van God is. Er was maar één manier waarop God het hele universum kon laten zien wat de wet van God is.

Kijk naar het Lam van God, kijk naar het kruis, daar is Gods wet.

Oneindige, zelfopofferende, zelfverloochenende liefde, dat is de wet van God.
En net zoals het kruis ons laat zien wat Gods liefde is, kijken we ook naar het kruis om te zien wat zonde is, opdat we niet vreselijk misleid worden.

Toen Satan de zonde introduceerde in het universum, deed hij het niet voorkomen als een vreselijk iets. Hij bracht het als iets aantrekkelijks. Hij bracht een beginsel dat tegengesteld was aan Gods beginsel.
Hoe kon het zo ver komen?
Toen Lucifer werd geschapen was Gods wet in zijn hart geschreven.
De wet van God is samengevat in één woord: liefde. Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht.

In het begin deed Lucifer dat ook. Hij hield het meest van God. Maar hij trok zijn genegenheid weg van God en ging meer van zichzelf houden.

Gods principe voor leven in het universum is: zelfverloochenende, zelfopofferende liefde. Dat is Gods karakter, dat is Gods wet samengevat.

Satans grondbeginsel was eenvoudigweg dit: Hij wilde zichzelf dienen in plaats van de Schepper.
En hij was van plan de beginselen van God te verbeteren. Hij wilde zijn hart niet onderwerpen aan heerschappij van de liefde. Hij wilde in het universum het beginsel van de zelfzucht introduceren. Hij bekleedde het zodanig met het kleed van verborgenheid dat het voor de hemelse engelen, en ook voor de mens, iets aantrekkelijks scheen te zijn.

Toen Jezus uitriep aan het kruis Het is volbracht, zegt het Woord: Ik zag de satan als een bliksem uit de hemel vallen.

Satan zag dat zijn vermomming was weggerukt. Zijn werk lag open en bloot voor de ongevallen engelen en voor het hemels universum.
Hij had zich geopenbaard als een moordenaar. Door het kruis werd Satan geopenbaard als moordenaar.
Aan het kruis op Golgotha stonden liefde en zelfzucht tegenover elkaar.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schaapje » 16 jun 2011 21:56

Wat is dat goed verwoord Marin kan er helemaal amen op zeggen.

Het kruis laat Gods Liefde zien en het kruis laat ons weten van de zonde is.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Atro

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Atro » 17 jun 2011 13:29

Eerst dacht ik .. de satan weet pas dat hij verloren heeft, als Christus terug komt op de aarde.

Maar toen las ik Marin ze stukje nog eens goed en inderdaad daar kan je alleen maar amen op zeggen.

Riska

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 14:18

Ik had een dominee die ooit in het verzet was geweest.
Hij vergeleek het met de slag om Stalingrad: de Duitsers wisten dat ze verloren hadden. Dat het het begin van het einde was. Dat betekende om de drommel niet dat ze zich erbij neerlegden: vanaf dat moment werd de onderdrukking groter en zwaarder.
Zo is het met satan: op Goede Vrijdag, toen Jezus zei dat het volbracht was, wist satan dat hij voorgoed verloren had. Maar dat wil niet zeggen dat hij toen niets meer had in te brengen - integendeel. Hij slaat uit alle macht om zich heen. Ik ben dat nooit kwijtgeraakt: satan is op Goede Vrijdag verslagen en met de Opstanding - Pasen - heeft God dat nog eens bevestigd... De dood heeft niet het laatste woord!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 14:37

Riska schreef:Ik had een dominee die ooit in het verzet was geweest.
Hij vergeleek het met de slag om Stalingrad: de Duitsers wisten dat ze verloren hadden. Dat het het begin van het einde was. Dat betekende om de drommel niet dat ze zich erbij neerlegden: vanaf dat moment werd de onderdrukking groter en zwaarder.
Zo is het met satan: op Goede Vrijdag, toen Jezus zei dat het volbracht was, wist satan dat hij voorgoed verloren had. Maar dat wil niet zeggen dat hij toen niets meer had in te brengen - integendeel. Hij slaat uit alle macht om zich heen. Ik ben dat nooit kwijtgeraakt: satan is op Goede Vrijdag verslagen en met de Opstanding - Pasen - heeft God dat nog eens bevestigd... De dood heeft niet het laatste woord!

Maar hij gaat nog steeds rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden en zou zelfs de uitverkorenen verleiden, als God het niet zou verhoeden. Vreselijk dat er mensen zijn die satan aanbidden :-& zelfs kerken hebben gesticht.
Maar hij komt niet altijd zo prominent in beeld, ook op kousenvoeten, waar je hem nauwelijks herkent.

Riska

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Riska » 17 jun 2011 14:41

Ik zei:
Maar dat wil niet zeggen dat hij toen niets meer had in te brengen - integendeel. Hij slaat uit alle macht om zich heen.

Ergo: ik zeg toch dat hij nog aan het werk gaat?
Om zich heen slaan is het echt hetzelfde als rondgaan als een briesende leeuw hoor.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 14:44

Ik vulde alleen even aan. Het is niet alleen als een briesende leeuw. Was dat maar zo want dan is hij te herkennen. Hij kan als voorganger verkleed zijn :?

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor Noir » 17 jun 2011 14:46

schelpje3 schreef:Maar hij gaat nog steeds rond als een briesende leeuw, zoekende wie hij kan verslinden en zou zelfs de uitverkorenen verleiden, als God het niet zou verhoeden. Vreselijk dat er mensen zijn die satan aanbidden :-& zelfs kerken hebben gesticht.
Maar hij komt niet altijd zo prominent in beeld, ook op kousenvoeten, waar je hem nauwelijks herkent.


Dat is juist. Ik heb weleens een verhaal gelezen over de duivel. Er waren 3 kamers. In kamer 1 was een gezelschap aan het gokken, drinken, vloeken etc. En daar lag de duivel onder de tafel te slapen. In kamer 2 was een godsdienstig gezelschap en daar liep de duivel bedrijvig rond om tekstjes en versjes uit te delen zodat die mensen op grond van een tekstje en een versje zouden denken dat ze het eeuwige leven zouden krijgen.
In kamer 3 lag een zondaar voor het alziend oog van God te smeken en te huilen om zijn zonden en daar ging de duivel rond als een briesende leeuw.
Onze ds. zei altijd: in de disco komt de duivel op de klompen, dan hoor je hem al van verre aankomen. Maar waar de Bijbel niet getrouw wordt verklaard komt hij op de sokken. Je wordt o zo gauw misleid.
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Wanneer wist satan dat hij verloren had?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 14:55

Waardevolle aanvulling Noir :!:
Ik luisterde onlangs naar een dienst via internet, het was een mooie zondag, veel mensen naar het strand. De dominee zei dat de duivel juist in de kerk bezig was. Op het strand zou hij niet zijn, want daar had hij niets meer te doen. Maar de gedachten van de kerkmensen beinvloeden, dat ze maar zo min mogelijk van het Woord zouden opnemen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 97 gasten