kort en puntig preken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

kort en puntig preken

Berichtdoor Janvanverweg » 05 mei 2011 10:34

ref dagblad schreef:De jeugd in de gereformeerde gezindte gaat nog relatief trouw naar de kerk. Dat betekent niet automatisch dat de preek hen ook aanspreekt. De predikant moet zich ervoor inzetten dat zij geraakt worden. Door kort en puntig te preken bijvoorbeeld, schrijft dr. P. Buitelaar.
http://www.refdag.nl/opinie/jeugd_in_kerk_houdt_van_korte_en_puntige_preek_1_551219
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mei 2011 10:48

...
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 05 mei 2011 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

kort en puntig preken

Berichtdoor Janvanverweg » 05 mei 2011 10:57

ref dagblad schreef:De jeugd in de gereformeerde gezindte gaat nog relatief trouw naar de kerk. Dat betekent niet automatisch dat de preek hen ook aanspreekt. De predikant moet zich ervoor inzetten dat zij geraakt worden. Door kort en puntig te preken bijvoorbeeld, schrijft dr. P. Buitelaar.
http://www.refdag.nl/opinie/jeugd_in_kerk_houdt_van_korte_en_puntige_preek_1_551219

woorden naar mijn hart. preken doe je om een boodschap aan de man te brengen. rust het mandaat van de preek niet op het leren onderhouden uit mat 28! een betoog moet aanspreken, uitdagen, en helder zijn.

de zorg over de lengte deel ik niet zozeer. maar dat kan best persoonlijk zijn. mijn ervaring is dat een slechte preek altijd te lang is en dat een inhoudelijk goede preek die ook oratorisch goed gebracht woord best een uur de aandacht gevangen kan houden.

Niet dat het artikel dit beoogt of noemt, maar waar ik wel moeite mee heb is het taalnivo aanpassen. het 'Bert en Ernie' idee dat je een tegen een driejarige praat alsof je ook driejarig bent heb ik nog nooit ergens zien werken. neem de toehoorders serieus en spreek ze aan als volwassenen. dit wordt niet door de schrijver beoogt; ik noem het alleen omdat dit een paar jaar geleden in smmige groepen voorgestaan werd om de jongeren te bereiken. (preek met eenvoudige woorden op eind basisschool nivo)
wat het artikel wel aanbeveelt onderschrijf ik van ganzer harte:
In ieder geval door een eenvoudige verwoording van wat Gods Woord ons zegt. Geen academietaal, geen vertoon van geleerdheid, ook geen betoog vol met terminologie die niet herkend wordt. Echte geleerdheid blijkt uit een helder en concreet verwoorden van de boodschap. Niet beschouwend, maar appellerend en getuigend het Woord verkondigen.


om er een topic van te maken. kunnen jullie delen van wat soort preken je het meest verandert bent (doen en laten of denken) en waarom dat soort preken dat met je doet?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor TheKeimpe » 05 mei 2011 11:08

Op dit moment luister ik een beetje dubbel naar de preken in onze kerk, voor mijzelf, maar ook voor mijn zoontje (vaak die van 5, soms die van bijna 4) wat vaak mee gaat. En dan heb je erg tegengestelde belangen. Voor mijn zoontje is het fijn als een preek over een geschiedenis gaat, waarbij de geschiedenis ook echt aan bod komt.
Voor mijzelf mag een preek wel wat dieper afsteken*, bijvoorbeeld over de brieven van Paulus, of een stuk profetie uit het oude Testament.
* Niet dat een preek over een geschiedenis minder is, of minder onderwijs hoeft te bevatten, maar ik denk dat het verschil wel begrepen wordt.

Qua taalniveau voel ik dezelfde spagaat. Mijn zoontje(s) hebben een redelijk taalgevoel, wel iets boven Jip en Janneke niveau, maar ingewikkelde zinsconstructies ontgaan ze helemaal. Zelf word ik vreselijk moe van Jip en Janneke taal, en deze taal ontneemt de spreker de mogelijkheid om nuances te maken.

Het spreken in dit topic heeft voor mij nog een andere kant. Natuurlijk kun je de "ideale" preekstijl beschrijven, waardoor je in het verleden het meest geraakt bent, maar Gods Geest kan met haperende woorden net zoveel, of soms meer, bereiken dan met een taalkundig goed betoog.
Ik moet hierbij denken aan een verhaal wat ik pas weer ergens las. Een predikant was heel zijn preek vergeten (en hij was dus niet uitgeschreven), het ging helemaal niet meer. Hij riep uit: "Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?", beëindigde de dienst en ging weg. Het was wel het middel tot bekering van iemand, die getroffen werd door de woorden: "Mijn God," dat kon hij (of zij) niet zeggen en het werd tot schuld, en zo de weg terug naar God.
Laatst gewijzigd door TheKeimpe op 05 mei 2011 11:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Faramir » 05 mei 2011 11:14

Het fijnst vind ik een preek die de lezingen van die dag naar het heden tilt en vertaald naar praktisch handelen. Zo'n lezing duurt wat mij betreft zo'n 10 minuten en heeft niet zo heel veel herhaling in zich. Wat mij het meest veranderd heeft is overigens geen preek maar een lezing in de kerk na een korte viering.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 11:43

Voor mij spreekt een preek aan als het over God gaat en predikers niet verzanden in
een uitleg van de tijd en de omstandigheden in de Bijbel, waaruit gepredikt wordt.

Ik denk dat het heel belangrijk is als de prediker een door de Heilige Geest geïnspireeerd
woord verkondigd. Ik kan me voorstellen dat wel eens moeilijk zal zijn.
Maar het verschil is vaak duidelijk te merken als het niet zo is.

Wij hebben vaak gehad tijdens een dienst dat de degene die de zangdienst
had liederen en een woord sprak wat helemaal aansloot op de preek, zonder dat
ze het van tevoren konden weten. Het komt vrij regelmatig voor en we zien dat
als een grote zegen.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor pannenkoek » 05 mei 2011 12:22

Wij zeggen altijd;
Als de kinderen het begrijpen, begrijpen we het allemaal!
Het hoeft idd niet in Jip en Janneke taal, maar ook niet in vele ouderwetse woorden. We leven nu. En gebruik dan ook de taal van nu. Het hoeft echt niet van 'kits en cool' of zo. maar er zit best wel iets tussen. In ons dagelijks leven gebruiken we ook geen oude talen meer, dus waarom in de kerk wel?
Als een preek te lang lijkt duren geven ze maar een extra versje op. Wij zingen tegenwoordig een extra psalm versje tussen door (met de leesdienst) Meestal zijn het 3 punten, en ook 3 psalmversjes. Als er een dominee is meestal niet, net wat hij gewend is.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schaapje » 05 mei 2011 12:30

Wat ik heel naar vind als er zo,n "dominee-stem" wordt gebruikt, ik weet niet waar ze
dat aangeleerd hebben, maar ik vind het enorm ïrritant, waarom niet een normaal
stem-gebruik? :mrgreen:
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2011 14:00

TheKeimpe schreef:Op dit moment luister ik een beetje dubbel naar de preken in onze kerk, voor mijzelf, maar ook voor mijn zoontje (vaak die van 5, soms die van bijna 4) wat vaak mee gaat. En dan heb je erg tegengestelde belangen. Voor mijn zoontje is het fijn als een preek over een geschiedenis gaat, waarbij de geschiedenis ook echt aan bod komt.
Voor mijzelf mag een preek wel wat dieper afsteken*, bijvoorbeeld over de brieven van Paulus, of een stuk profetie uit het oude Testament.
* Niet dat een preek over een geschiedenis minder is, of minder onderwijs hoeft te bevatten, maar ik denk dat het verschil wel begrepen wordt.

Qua taalniveau voel ik dezelfde spagaat. Mijn zoontje(s) hebben een redelijk taalgevoel, wel iets boven Jip en Janneke niveau, maar ingewikkelde zinsconstructies ontgaan ze helemaal. Zelf word ik vreselijk moe van Jip en Janneke taal, en deze taal ontneemt de spreker de mogelijkheid om nuances te maken.

Het spreken in dit topic heeft voor mij nog een andere kant. Natuurlijk kun je de "ideale" preekstijl beschrijven, waardoor je in het verleden het meest geraakt bent, maar Gods Geest kan met haperende woorden net zoveel, of soms meer, bereiken dan met een taalkundig goed betoog.
Ik moet hierbij denken aan een verhaal wat ik pas weer ergens las. Een predikant was heel zijn preek vergeten (en hij was dus niet uitgeschreven), het ging helemaal niet meer. Hij riep uit: "Mijn God, mijn God, waarom hebt U mij verlaten?", beëindigde de dienst en ging weg. Het was wel het middel tot bekering van iemand, die getroffen werd door de woorden: "Mijn God," dat kon hij (of zij) niet zeggen en het werd tot schuld, en zo de weg terug naar God.

Toen ik kind was, hadden wij regelmatig dominees te logeren. De dominee kwam op zaterdagavond en ging maandagochtend weg, heel normaal en gebruikelijk. Those were the days :wink:
En dan kwamen de "vertrouwelijke" verhalen wel eens. 1 dominee vertelde dat hij onder aan de kansel stond en helemaal nog niet wist waar hij over moest preken !! Het was een onverwachte invalbeurt. Transpireren, hij beklom met lome benen het trapje. (nu zou dat misschien ondenkbaar zijn, door het e mail verkeer en zo, maar het ging amper telefonisch toen) pas toen hij de dienst geopend had met een Psalm, sloeg hij zijn Bijbel open werd bij een gedeelte bepaald. Hij had nog nooit zo makkelijk en ruim gepreekt !
Als meisje van 10 heeft dat zo'n indruk op mij gemaakt ! Als ik nu sommige dominees met hele pakketten zie komen, hele uitgeschreven preek, het is geen preken maar voorlezen, dan denk ik: we hadden net zo goed de ouderling kunnen laten lezen, stuk goedkoper :(

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor mw » 05 mei 2011 15:15

schelpje3 schreef:Als ik nu sommige dominees met hele pakketten zie komen, hele uitgeschreven preek, het is geen preken maar voorlezen, dan denk ik: we hadden net zo goed de ouderling kunnen laten lezen, stuk goedkoper :(


Jammer dat je het zo ziet. Hele pakketten kunnen ook getuigen van een diepgaande studie van de tekst en misschien heeft de dominee wel heel veel van God doorgekregen wat hij de gemeente moet doorgeven. Geef mij maar een dominee die tijd heeft genomen voor de preek.Neemt niet weg dat de geschiedenis die je vertelt spreekt van Gods trouw aan Zijn knechten!
En dat een dominee een keer meer voorleest dan uit zijn hoofd doet. Ach... vooral als er trouwdienst/sterf geval/veel zieken/veel feestdagen achter elkaar/enz. dan is dat best te begrijpen.


Bij ons is het aardig standaard dat de preek zo'n 45 min duurt (de ene keer 5 min. korter, de andere keer 5 min. langer). Bijna altijd is de preek verdeeld in 2 of 3 punten en worden ook de kinderen zeker niet vergeten. Bij 1 van onze predikanten vind ik dat hij dat echt op een hele fijne manier doet. Meerdere keren in de preek spreekt hij de kinderen aan en vaak loopt er een rode draad door die verschillende keren heen. En altijd op een manier dat de boodschap van de preek heel duidelijk wordt voor de kinderen. Maar ook zo dat het niet vervelend is voor de volwassenen. Je merkt echt dat de kinderen heel stil zitten te luisteren.

Een beetje offtopic, maar wel grappig:

Uit een onderzoek naar de kenmerken van de ideale dominee, kwam het volgende beeld naar voren: Een dominee...

...houdt een preek van exact twintig min waarin alles aan bod komt wat de Bijbel heeft te zeggen over dit onderwerp.
...veroordeeld de zonden van iedereen, behalve die van jou, en zegt nooit iets waar iemand het niet mee eens zou kunnen zijn.

...werkt van zes uur 's ochtends tot middernacht, slaapt acht uur en blijft gezond.
...is ook de schoonmaker na de dienst.
...bereidt veertig jaar lang elke week een preek voor en gebruikt nooit een idee, een illustratie of een grap twee keer.
...verdient 125 euro per week, koopt goede boeken, rijdt in een nieuwe auto en geeft elke week de helft van zijn salaris aan de armen.
...is 38 jaar en staat al 25 jaar in de bediening.
...heeft haar dat voor de ene helft jeugdig is en voor de andere helft grijs, zodat hij er gedistingeerd uitziet.
...heeft een diep verlangen om met tieners te werken en brengt al zijn tijd door met ouderen.
...heeft een innige vriendschap met ieder gemeentelid.
...glimlacht voortdurend met zijn gezicht in de plooi, omdat hij een gevoel voor humor heeft dat er voor zorgt dat hij zich serieus wijdt aan zijn taak.
...gaat elke dag bij vijftien gezinnen uit de gemeente langs en bezoekt dagelijks alle zieken.
...geeft al zijn tijd aan evangelisatie en is altijd in zijn studeerkamer als je hem nodig hebt.
...heeft vier kinderen die nooit in de problemen raken en een vrouw die kookt als een chef de cuisine, voortreffelijke boeken over gebed heeft geschreven en eruit ziet als Doutzen Kroes, zonder dat zij iemand jaloers maakt.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2011 15:35

Ja je nuanceert het. Maar als ik een bepaalde predikant 5 x achter elkaar nauwelijks ziet opkijken van zijn schrift, snap ik de meerwaarde niet zo goed. Een ouderling kan soms nog boeiender voorlezen dan een predikant. En als het een goede preek is, vind ik dat prima.
Als de dominee er werkelijk zo'n studie van moet maken, dat kan, maar je leert toch voor predikant (nadat je geroepen bent !!) en niet voor voorlezer ?
Als je zo moet afstuderen, zak je als een baksteen.

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor pol » 05 mei 2011 15:56

schaapje schreef:Wat ik heel naar vind als er zo,n "dominee-stem" wordt gebruikt, ik weet niet waar ze
dat aangeleerd hebben, maar ik vind het enorm ïrritant, waarom niet een normaal
stem-gebruik? :mrgreen:



Dat vraag ik me ook af. Ik moest een scanner installeren voor een familielid, die lid is van een bep. kerkverband en die dominee had zon aparte intonatie, mijn man vroeg of de dominee in trance was of bezeten!

Gebruikersavatar
mw
Moderator
Berichten: 3677
Lid geworden op: 08 jul 2004 22:05
Locatie: de Bult

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor mw » 05 mei 2011 16:00

En als een dominee nou eens niet zo goed is in uit zijn hoofd leren? Of gewoon een beetje zenuwachtig is?

We vroegen eens aan een dominee op cathechisatie of hij nog wel eens zenuwachtig was als hij moest preken. De beste man was al meer dan 40 jaar predikant en al meer dan 25 jaar verbonden aan onze gemeente. Zijn antwoord was: elke keer sta ik nog bevend van de zenuwen onder aan de preekstoel. En de zenuwen zijn pas halverwege de preek weg.

Daarnaast bestaat de taak van een dominee uit meer dan alleen (uit zijn hoofd) preken. Als hij op andere terreinen beter is, dan is het vaak in zijn schrift kijken wel te overkomen lijkt me zo.
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor schelpje3 » 05 mei 2011 16:08

mw schreef:En als een dominee nou eens niet zo goed is in uit zijn hoofd leren? Of gewoon een beetje zenuwachtig is?

We vroegen eens aan een dominee op cathechisatie of hij nog wel eens zenuwachtig was als hij moest preken. De beste man was al meer dan 40 jaar predikant en al meer dan 25 jaar verbonden aan onze gemeente. Zijn antwoord was: elke keer sta ik nog bevend van de zenuwen onder aan de preekstoel. En de zenuwen zijn pas halverwege de preek weg.

Daarnaast bestaat de taak van een dominee uit meer dan alleen (uit zijn hoofd) preken. Als hij op andere terreinen beter is, dan is het vaak in zijn schrift kijken wel te overkomen lijkt me zo.

Ik noemde dat voorbeeld van die dominee toch ? Ik heb daar alle begrip voor, dat een dominee nerveus blijft. Echt waar. Niets menselijks is hem vreemd soms. Maar tegen ons wordt gezegd wanneer we iets hebben: je moet op de Heere vertrouwen, hij zal je helpen.
Ik was een keer doodsbang geweest, terecht, ben dagen van streek geweest, iedereen kon dat begrijpen, wat zei de dominee: ach, je moet maar denken, de Heere was bij je. :? Ja, alsof een mens dat altijd beseft. Ten diepste. Dus nogmaals, ik kan het begrijpen, maar dan zou je die 2e helft toch verbetering moeten zien.
Een bevindelijk prekende dominee heeft maar weinig aantekening nodig. Maar niet iedereen heeft dezelfde en evenveel gaven. Ik weet het :D

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: kort en puntig preken

Berichtdoor Speedy » 05 mei 2011 16:12

schelpje3 schreef:Een bevindelijk prekende dominee heeft maar weinig aantekening nodig. Maar niet iedereen heeft dezelfde en evenveel gaven. Ik weet het :D


En als hij dat niet heeft is hij niet bevindelijk? Sinds wanneer zijn aantekeningen bepalend voor bevindelijkheid.

Gelukkig wordt deze onzin niet geleerd op de theologische faculteiten in het land.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 75 gasten