Geweldadige Games (wel of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 16 apr 2011 22:02

Mortlach schreef:De gevallen die op een tragedie uitdraaiden gingen zonder uitzondering gepaard met zware sociale en/of psychologische problemen. Je kunt natuurlijk net doen of dat niet zo is. Spelletjes de schuld geven is wel een stuk makkelijker, toch?

Indien we in het geval van A a/d R alles af willen schuiven op computerspelletjes dan kunnen we ons ook afvragen hoe dat een rol heeft gespeeld in de opvoeding. Ik had begrepen dat deze jongeman uit een streng gelovig gezin kwam en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat daar überhaupt gewelddadige computerspelletjes gespeeld werden of dat er gewelddadige invloeden binnenkwamen door TV.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 22:08

Ik ben gewoon een wandelend voorbeeld van het feit dat computergeweld geen negatieve invloed hoeft te hebben - alle hele lastige sociale en psychologische problematiek even daargelaten, want daar lijd ik Godzijdank niet aan.

Ik pas ervoor als een soort monster te worden weggezet, zij het indirect, omdat ik normaal weet om te gaan met fictief geweld.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 16 apr 2011 22:16

Mortlach schreef:Ik ben gewoon een wandelend voorbeeld van het feit dat computergeweld geen negatieve invloed hoeft te hebben - alle hele lastige sociale en psychologische problematiek even daargelaten, want daar lijd ik Godzijdank niet aan.

Ik pas ervoor als een soort monster te worden weggezet, zij het indirect, omdat ik normaal weet om te gaan met fictief geweld.

x2. Alhoewel ik nooit zo'n liefhebber was van GTA type spelletjes heb ik ze wel eens gespeeld. Vroeger als kind speelde ik bij een vriendje Wolfenstein 3D en later Doom. Carmageddon heb ik ook gespeeld. Enz enz enz. Ik heb nog nooit iemand ook maar geslagen ondanks dat ik in mijn jeugd lange tijd gemiddeld zo'n 2 keer in de week uitging de kroeg of de disco in met veel alcohol.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 22:46

Faramir schreef:x2. Alhoewel ik nooit zo'n liefhebber was van GTA type spelletjes heb ik ze wel eens gespeeld. Vroeger als kind speelde ik bij een vriendje Wolfenstein 3D en later Doom. Carmageddon heb ik ook gespeeld. Enz enz enz. Ik heb nog nooit iemand ook maar geslagen ondanks dat ik in mijn jeugd lange tijd gemiddeld zo'n 2 keer in de week uitging de kroeg of de disco in met veel alcohol.



Pfff, wolvenstein 3D. Ik hoor die pixeltjes nog roepen "Mein Leben!" :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Annet76 » 17 apr 2011 10:17

Mortlach schreef:Je hebt gelijk hoor, als je het niet wilt, dan wil je het niet. Niemand die je dwingt. Ik probeer alleen maar aan te geven dat die spellen lang zo verderfelijk niet zijn als jij hier doet voorkomen. Doe daarmee wat je wil.


Hier sla je de plank toch behoorlijk mis Mortlach!
Het is al veel langer bekend dat er een positieve correlatie bestaat tussen agressief gedrag en de mate van blootstelling aan geweld, hetzij op tv, hetzij bij games.
"voor de gein" en "het zijn maar pixels" is inmiddels toch wel een achterhaalde gedachte.

Je zou wel kunnen stellen dat het ene kind van nature gevoeliger is voor het zien van geweld, dan het andere kind, maar je kunt niet - tegen beter weten in - gewelddadige games blijven promoten alsof het van geen enkele invloed op onze maatschappij is.
Een mogelijk verband met het drama in Alphen is wellicht niet aan de orde, vandaar dat mensen zich nu voelen aangevallen; alsof ieder gewelddadig spel aanzet geeft tot dergelijke gruweldaden.
Alsof het bezit van een vuurwapen de aanzet is geweest, niets is minder waar.
Mensen blijken niet meer in staat het kaf van het koren te scheiden en dat maakt het dat er op dit ogenblik volstrekt verkeerde discussies worden gevoerd.

Echter; of Tristan nou ooit in zijn leven gewelddadige games heeft gespeeld of niet, of je nu wel of niet in staat bent om fictie van de realitiet te onderscheiden, de invloed die dergelijke spelletjes in het algemeen hebben op kinderen/jongeren zijn niet zomaar uit te vlakken, daarin is de "gein" allang voorbij.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 17 apr 2011 12:34

Annet76 schreef:Hier sla je de plank toch behoorlijk mis Mortlach!
Het is al veel langer bekend dat er een positieve correlatie bestaat tussen agressief gedrag en de mate van blootstelling aan geweld, hetzij op tv, hetzij bij games.
"voor de gein" en "het zijn maar pixels" is inmiddels toch wel een achterhaalde gedachte.


Voor elk onderzoek dat een correlatie vindt, is er een dat die correlatie niet vindt. Ik schreef al dat de onderzoeken wisselende resultaten laten zien.


Je zou wel kunnen stellen dat het ene kind van nature gevoeliger is voor het zien van geweld, dan het andere kind, maar je kunt niet - tegen beter weten in - gewelddadige games blijven promoten alsof het van geen enkele invloed op onze maatschappij is.


Ik promoot helemaal niets. Er is geen enkele reden om die spellen te spelen als je daar niet van houdt. Ik wil alleen duidelijk maken dat het spelen van die spellen je niet meteen tot een monster maakt. Als dat wel zo was, was de hele maatschappij ondertussen wel ingestort. De cynici zullen zeggen dat dat ook is gebeurd, maar zo zwart zie ik het niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Jozo » 17 apr 2011 13:59

Voor elk onderzoek dat een correlatie vindt, is er een dat die correlatie niet vindt. Ik schreef al dat de onderzoeken wisselende resultaten laten zien.

Inderdaad. Correlaties zijn wel aangetoond. Maar met wisselende resultaten. Een rechtstreeks verband tussen geweldadige spelletjes en gewelddadig gedrag is voor zover ik weet nog nooit aangetoond. En zelfs al zou dat aangetoond worden, dan is het nog van belang om je af te vragen of personen met een aggressieve aanleg eerder dit soort spelletjes gaan spelen (dan komt het alsnog niet door de spelletjes).
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor TheKeimpe » 19 apr 2011 19:25

Faramir schreef:
[ quote="Mortlach"]
De gevallen die op een tragedie uitdraaiden gingen zonder uitzondering gepaard met zware sociale en/of psychologische problemen. Je kunt natuurlijk net doen of dat niet zo is. Spelletjes de schuld geven is wel een stuk makkelijker, toch?[ /quote]

Indien we in het geval van A a/d R alles af willen schuiven op computerspelletjes dan kunnen we ons ook afvragen hoe dat een rol heeft gespeeld in de opvoeding. Ik had begrepen dat deze jongeman uit een streng gelovig gezin kwam en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat daar überhaupt gewelddadige computerspelletjes gespeeld werden of dat er gewelddadige invloeden binnenkwamen door TV.

Even los van gezin van der V., maar ik zou wensen dat in streng gelovige gezinnen geen gewelddadige games gespeeld werden. In jouw ogen zal het gezin waar ik vandaan kom ook wel streng gelovig zijn, en mijn vader heeft me vaak genoeg gewaarschuwd, maar dat verhinderde mij niet om het nodige geweld te spelen.
Bij vrienden, ook streng gelovig, hadden ouders zelfs geen enkele moeite met het spelen van deze spellen.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor JHM » 19 apr 2011 20:00

Ik heb dus Mafia II gekocht voor mn ps3 maar ik merk dat ik er aanzienlijk minder plezier in heb dan vroeger. Niet zo zeer in het spel maar vooral de filmpjes tussendoor. Met regelmaat wordt geweld gecombineerd met de naam van de Vader en de Zoon. En ik merk dat ik mij daar aan stoor.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor TheKeimpe » 19 apr 2011 20:42

JHM schreef:Ik heb dus Mafia II gekocht voor mn ps3 maar ik merk dat ik er aanzienlijk minder plezier in heb dan vroeger. Niet zo zeer in het spel maar vooral de filmpjes tussendoor. Met regelmaat wordt geweld gecombineerd met de naam van de Vader en de Zoon. En ik merk dat ik mij daar aan stoor.

Waarom zou je je ziel dan nog kwellen? In Nederland staat bij ieder huis een afvalbak!

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor scheermes » 19 apr 2011 20:47

Faramir schreef:x2. Alhoewel ik nooit zo'n liefhebber was van GTA type spelletjes heb ik ze wel eens gespeeld. Vroeger als kind speelde ik bij een vriendje Wolfenstein 3D en later Doom. Carmageddon heb ik ook gespeeld. Enz enz enz. Ik heb nog nooit iemand ook maar geslagen ondanks dat ik in mijn jeugd lange tijd gemiddeld zo'n 2 keer in de week uitging de kroeg of de disco in met veel alcohol.

Hier nog zo'n 1 ;) Speel ook al zeer lange tijd dit soort games en ben zelf verre van gewelddadig. Ik moet wel bekennen dat ik te jong een te spannende game gespeeld heb, waar ik nachtmerries van kreeg. Dit is te vergelijken met het zien van een te spannende film. Als je weet dat je kind ermee om kan gaan is het geen probleem, als je kind er teveel op in gaat moet je het dus in de gaten houden. Als volwassene moet je dat voor jezelf in kunnen schatten.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 19 apr 2011 20:52

TheKeimpe schreef:Waarom zou je je ziel dan nog kwellen? In Nederland staat bij ieder huis een afvalbak!

Marktplaats lijkt me geschikter. Of inleveren bij de plaatselijke gameshop voor korting op een nieuw spel.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor JHM » 19 apr 2011 20:57

TheKeimpe schreef:Waarom zou je je ziel dan nog kwellen? In Nederland staat bij ieder huis een afvalbak!


Mooi gesproken, het is inderdaad het kwellen van de ziel.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2011 10:00

JHM schreef:Ik heb dus Mafia II gekocht voor mn ps3 maar ik merk dat ik er aanzienlijk minder plezier in heb dan vroeger. Niet zo zeer in het spel maar vooral de filmpjes tussendoor. Met regelmaat wordt geweld gecombineerd met de naam van de Vader en de Zoon. En ik merk dat ik mij daar aan stoor.


Ik weet niet hoe ver je al in het spel bent, maar het spel zelf is ook ruk. Een en al herhaling.

Verder begrip ik je bezwaar wel, maar maffiosi zijn nu eenmaal geen koorknaapjes die Rodondenderon zeggen. Maar goed, ik kan me ook wel storen aan spellen waar er wordt gevloekt om het vloeken, maar dan denk ik bijvoorbeeld aan Killzone 2, waar geen regel dialoog voorbij kwam of er zat wel een krachtterm in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 20 apr 2011 10:03

Niet vergeten Portal 2 aan te schaffen. Op PC kan het al via Steam en morgen ligt hier de consoleversie in de winkels.

Op Metacritic.com krijgt het spel een gemiddelde(!) score van 95% op basis van 28 reviews. 95!, GEMIDDELD!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten