Geweldadige Games (wel of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 01 dec 2011 17:25

*Schop omhoog*

Ik speel nu een tijdje de multiplayers van Modern Warfare 3 en Battlefield 3 (BF3 voorlopig favoriet, alhoewel MW3 een leuker level-systeem heeft), en moest op een gegeven moment aan dit topic denken.

Nu zijn het spellen zonder bloed of 'gore', maar wel veel geweld, aangezien je soldaten speelt. Maar toch kan ik het niet als geweldadige spellen zien. Het is eerder een soort virtueel tikkertje: wie ziet wie het eerst lopen en wie heeft als eerste de cursor op de ander gemikt. Wordt je 'aangetikt', dan mag je 5 seconden of zo niet meespelen maar gaat het feest daarna gewoon door.

Heerlijk intense, maar ook ontspannende potjes.7
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Spons » 03 dec 2011 19:41

kan me hier ook wel in vinden.

Het is de spanning om te winnen, bv capture the flag of het verplaatsen van een bom. wie is er sneller of slimmer, wie communiceert beter, of welke ploeg is beter in het opzetten van een val door strategische aanpak.

Die spanning heb ik ook met bv panzer general , soort turn by turn achtige actie !

wie van old good strategy games houdt : http://panzercentral.com/forum/viewtopic.php?t=45039 draait onder windows 7 en is freeware !

Afbeelding

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor RogierV » 01 jan 2012 16:42

Beste Spons.

Ik wil u heel erg van harte. Norm Koger`s ``the operational art of war 3`` aanraden.
Meer zeg ik niet ;)
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Optimatus » 16 feb 2012 16:31

Ik heb een tijd lang GTA gespeeld. Opeens had ik er schoon genoeg van.
Strategiespellen vind ik iets anders, maar als er "echt bloed vloeit", vind ik het toch weinig meer aan. Vroeger had ik daar minder last van, maar ergens is het me tegen gaan staan.

Misschien de leeftijd?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 feb 2012 16:45

Optimatus schreef:Ik heb een tijd lang GTA gespeeld. Opeens had ik er schoon genoeg van.
Strategiespellen vind ik iets anders, maar als er "echt bloed vloeit", vind ik het toch weinig meer aan. Vroeger had ik daar minder last van, maar ergens is het me tegen gaan staan.

Misschien de leeftijd?


Ik merk zoiets ook wel, hetzij anders. 'Zinloos' geweld tegen duidelijk herkenbare burgers, daar heb ik ook geen schik meer aan. Dan denk ik inderdaad aan GTA en nog meer aan Saints Row waar je naar hartelust willekeurige voetgangers kunt afrossen.

Aan de andere kant, als iemand eruitziet als een rover in Skyrim, of mij aanvalt, dan heb ik daar dus geen enkel probleem mee, en al helemaal niet in spellen waar conflict het centrale thema is, zoals shooters. :-). En met geweld tegen skeletjes of zombies of ander duidelijk niet-menselijk gespuis, daar kan ik geen genoeg van krijgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Optimatus » 26 feb 2012 21:02

Spellen als Europa Universalis en Civilization vind ik geniaal.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wijnen
Verkenner
Verkenner
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 okt 2012 18:38

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Wijnen » 18 okt 2012 19:51

Ik houd zelf ook niet van zinloos geweld. Zoals die missie bij MW2 waarbij je met Makarov op dat terminal burgers moet neerschieten. Die missie voegt verder weinig toe.

pieter85
Verkenner
Verkenner
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 mei 2013 12:53
Contacteer:

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor pieter85 » 28 mei 2013 18:16

Optimatus schreef:Spellen als Europa Universalis en Civilization vind ik geniaal.


Civilization is ook echt goed :) Al gaat een potje God of War er ook wel in :) + Ik kijk al helemaal uit naar de nieuwe GTA5

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 14 jun 2013 12:10

Weer een geweldige vraag en antwoord in de vragenrubriek. Helaas is de mogelijkheid tot reageren afgesloten- hopelijk per ongeluk, maar misschien ook niet en ziet de redactie de bui al hangen - dus plant ik het hier maar even neer, want iets viel me toch behoorlijk op.

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/204 ... spelletjes

Het panellid schrijft:

Toch denk ik dat er wel verschil is tussen de schietspelletjes op internet en het 'onschuldige' spel van kinderen wat ze op straat doen. Vroeger speelden wij 'cowboytje' en zeiden we ook tegen elkaar: jij bent dood! Echter er gebeurde niets. Nu worden er op internet spelletjes gespeeld waar 'echt' mensen verwond en doodgeschoten worden.

Het 'echt' staat dan wel tussen aanhalingstekens, maar toch. Ik speel al jaren allerhande schietspellen en ik ben nog nooit daadwerkelijk gewond geraakt noch heb ik ooit anderen verwond of gedood.

Dat verschil waar de man het over heeft zie ik dan ook niet zo direct. Bovendien lijkt de man aan te nemen dat je in schietspellen hard met elkaar omgaat, terwijl dit helemaal niet zo hoeft te zijn. Sterker nog, het kan enorm verbroederen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Katlheen » 14 jun 2013 16:31

Ik vind het co-op spelen wel vermakelijk. Toch een stukje teamwork etc.

@mortlach: ja, maar als jij uit frustratie over het misschieten in een spelletje, met je hoofd tegen je monitor gaat slaan, raak je wel degelijk gewond hoor!!! :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2014 11:50

Omdat er in de vragenrubriek naar wordt verwezen, schop ik dit topic maar weer even omhoog.

Kan iemand mij uitleggen wat iemand denkt als ze zeggen dat virtueel geweld leidt tot verharding in de realiteit? Ik begrijp dat namelijk totaal niet en durf met mijn hand op mijn hart te zeggen dat het op mij in ieder geval totaal geen invloed heeft.

Ik bedoel, in spelletjes en films en dergelijke, heb ik geen enkele moeite met grof geweld. Tegenstanders onthoofden? Graag! Maar geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om een echt onthoofdingsfilmpje die wel eens in het nieuws verschijnen te bekijken. Ik mag ook graag mijn spelpersonages van gebouwen werpen, sommige spellen bestaan uit weinig anders dan dat (turbo dismount!). Maar ik kijk niet graag naar video-montages waarin mensen in het echt verongelukken - zogenaamde 'fail-video's.

Het heeft voor mij in ieder geval simpelweg geen enkele invloed. Daarom begrijp ik niet hoe mensen het zo direct aan elkaar verbinden. Wie legt het me uit?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2014 12:28

Ik word ook niet agressief van spellen waarin gevochten wordt inderdaad. Maar misschien dat het bij sommige mensen anders werkt dan bij de meesten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 12:33

Mensen die knettergek zijn zijn dat zonder computerspelletjes ook wel.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 03 sep 2014 12:53

Faramir schreef:Mensen die knettergek zijn zijn dat zonder computerspelletjes ook wel.


Ja, dat idee heb ik soms ook wel. Kan het misschien ook zijn dat bepaalde mensen té empathisch zijn? Dat wil zeggen, dat ze te veel meeleven met slachtoffers van leed, zelfs als het fictief is? Het is dan natuurlijk wel weer jammer dat het argument - zoals zo vaak - is "omdat IK het niet kan/wil/mag, kan/wil/mag jij het ook niet."
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 03 sep 2014 12:54

Het kwartje kan natuurlijk twee kanten op vallen. Een stabiel kwartje blijft op zijn zijkant staan. (spreekwoordelijk dan)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 60 gasten