Geweldadige Games (wel of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 mei 2011 11:42

Samanthi schreef:Ok is idd waar.
maar ik heb zelf het resultaat gezien bij mijn groep (van 12 tot 16)
dat schieten, mensen aanrijden, motor- en racespelletjes de kinderen erg onrusig maakt.


Goed, maar ligt dat aan het geweld of aan het type spel? Er zijn vrij hectische spellen die toch compleet geweldloos zijn, zoals bijvoorbeeld de meeste race-spellen en arcade-achtige behendigheidsspelletjes.

Ik heb uit mijn eigen leven ervaren dat een film heel veel invloed op je kan hebben vooral in de prepubertijd.


Tja, het is blijkbaar per persoon verschillend, want ik heb helemaal niet het idee dat ik negatief ben beïnvloed door films en radio. Ik luisterde als klein kind (jaar of 4) naar de meest gruwelijke sprookjes die mijn vader opnam van de radio en las alles wat los en vast zat. Ook heb ik de nodige tekenfilms gezien, Transformers, dat soort dingen.

Onschuldige spelletjes als tetris erg verslavens zijn.
zou dan een geweldadige game helemaal geen invloed hebben?
ik geloof er geen snars van


Verslaving staat even los van de geweldsinvloed. Je eigen voorbeeld geeft al aan dat geweld geen factor is bij het verslavingsgehalte. Het gaat om de negatieve invloed op het gedrag van mensen. Ik zeg, die invloed is er niet, uitzonderingen daargelaten maar dan is er vaak ontwikkelings- of sociale problematiek mee gemoeid.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor RogierV » 16 mei 2011 13:22

Je kan ook een aanleg hebben voor geweld.
Dit is ook inmiddels bewezen.
Het is echter altinjd een geconditioneerde reactie, denk aan pavlov.

Sommige mensen blijken gewoon endorfines/serotonines aan te maken als zij geweld zien..... of meemaken zelfs.
Maar het is altijd aangeleerd en niet genetisch.

Niet verwonderlijk blijken soldaten zonder `combat experience` maar wel met een volledige training, hier vatbaarder voor te zijn dan anderen.
Het probleem is dat eventueel geweld niet meer gezien wordt als geweld. Maar als een middel om een doel te bereiken.
Maar het is natuurlijk altijd aan ouders om te bepalen of hun kind daar gewoon gezond mee kan omgaan, of er extra gelativeerd moet worden. Of dat het gewoon geen slim idee is betreffende spruit iets te laten spelen met bloed en ingewanden.

Logischerwijs licht het aan het type spel. Stel je speelt iets waarbij je in de rol kruipt van een sluipschutter.
Is toch geweld?, maar als je jezelf niet aanleert geduldig en rustig te zijn zal je niet ver komen. Waardoor er dus ook niets meer aan is.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

mohamed

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2011 13:34

Laat ik het zo zeggen: mensen worden van alcohol gewelddadiger dan het spelen van gewelddadige spellen. Dus indien men vreest voor de negatieve invloed die dergelijke games mogelijk kunnen hebben, waarom wordt er dan geen algeheel verbod ingesteld op middelen die dit reeds decennialang onomstotelijk hebben bewezen? Dat sommige mensen agressief kunnen worden van drank twijfelt geen mens meer over, maar drink jij er een druppel minder om?

Ik erger mij aan moraalridders die focussen op een te verwaarlozen risicogroep maar geen oog hebben voor de echte problematiek die er met drank gepaard gaat. Los dat eerst maar eens op, dan zien we daarna wel of spelletjes een slechte invloed zijn.

Samanthi

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Samanthi » 17 mei 2011 17:47

mohamed schreef:Laat ik het zo zeggen: mensen worden van alcohol gewelddadiger dan het spelen van gewelddadige spellen. Dus indien men vreest voor de negatieve invloed die dergelijke games mogelijk kunnen hebben, waarom wordt er dan geen algeheel verbod ingesteld op middelen die dit reeds decennialang onomstotelijk hebben bewezen? Dat sommige mensen agressief kunnen worden van drank twijfelt geen mens meer over, maar drink jij er een druppel minder om?

Ik erger mij aan moraalridders die focussen op een te verwaarlozen risicogroep maar geen oog hebben voor de echte problematiek die er met drank gepaard gaat. Los dat eerst maar eens op, dan zien we daarna wel of spelletjes een slechte invloed zijn.

Helemaal mee eens en ik drink GEEN alcohol!
Dus aan mij hoef je je niet te ergeren, :lol: maar in deze topic gaat het over games, ga je een topic over alcohol en de nog veel grotere gevaren als bij games hebben, dan kom je dezelfde argumenten voor en tegen, tegen. Maar goed het snel... snel in niet geweldadige games kunnen idd ook onrust geven, je adrialine omhoog maar je lichamelijke activiteit op een laag pitje.

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor scheermes » 17 mei 2011 21:21

Voetbalspelletjes maken agressiever dan gewelddadige schietspellen, blijkt uit Brits onderzoek.

Zie http://www.faqt.nl/recent/voetbalspelletjes-maken-agressief/
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

mohamed

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor mohamed » 18 mei 2011 13:01

Samanthi schreef:Helemaal mee eens en ik drink GEEN alcohol!

Ik drink met mate, maar nooit zoveel dat ik mezelf verlies. Toch weet ik dat de problemen met drank in geen verhouding staan tot spellen, maar ligt dat aan de drank of aan de mensen?
Dus aan mij hoef je je niet te ergeren, :lol: maar in deze topic gaat het over games,

Het gaat om de invloed van games en die invloed waar men bewijzen voor zoekt toont grote overeenkomsten met een dronken agressor.
ga je een topic over alcohol en de nog veel grotere gevaren als bij games hebben, dan kom je dezelfde argumenten voor en tegen, tegen. Maar goed het snel... snel in niet geweldadige games kunnen idd ook onrust geven, je adrialine omhoog maar je lichamelijke activiteit op een laag pitje.

Ben zelf al een liefhebber van games sinds de jaren negentig en kan als ervaringsdeskundige zeggen dat het geen invloed heeft op mijn stemming.

Laten we van computerspelletjes geen zondebok maken, want spelletjes doden geen mensen, maar mensen doden mensen.

Gebruikersavatar
Witte Raaf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:41

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Witte Raaf » 29 mei 2011 19:01

Één op de x mensen gaat zo door het lint van dit soort spellen, gaat de straat op en richt een bloedbad aan.

Dit ligt er meestal aan omdat die bepaalde personen al niet helemaal psychisch stabiel zijn voor dat zij überhaupt in aanraking komen met computer spelletjes.

Ikzelf werk in de game industrie en krijg deze vraag heel vaak. Zijn gewelddadige games slecht? We moeten ze bannen want er worden moorden door gepleegd! Ah weetje, dit soort discussies had je ook toen de eerste boeken geschreven werden en toen de eerste films uitkwamen. Altijd word er wel een nieuw zondebok gevonden.
Als je een boek leest dan weet je toch ook het verschil tussen fictie en echt? Of als je een film kijkt? (Zelfs waargebeurde verhalen die vast gelegd zijn als lees/beeld materiaal. Je gaat toch zelf ook niet schindler's list naspelen?) Met het lezen/kijken van een film waan je je ook in een 'andere wereld'. Daar worden mensen ook op gruwelijke wijze omgebracht of wat dan ook. Het is weer het zelfde verhaal als een hele poos geleden ^^

Persoonlijk vind in gewelddadige video games een uitlaat klep. Het is gewoon een net andere ervaring dan een film of boek. Ik heb best veel gewelddadige games gespeeld (Alle GTA's, Fallout, Bioshock, Battlefield, noem maar op) en ik heb nog nooit de neiging gehad om iets uit een spel na te doen of er überhaupt aan gedacht. Wat er in videogames gebeurd is fictie en miljarden gamers weten dit maar al te goed. We zouden inderdaad een keer drugs en alcohol moeten gaan verbieden, daarmee vallen er echt slachtoffers.

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Flavius » 29 mei 2011 23:28

Witte Raaf schreef:We zouden inderdaad een keer drugs en alcohol moeten gaan verbieden, daarmee vallen er echt slachtoffers.
Ja, laten we vooral drugs en alcohol gaan verbieden! Dat zal zoden aan de dijk zetten! Of wacht, wat hebben we ook alweer van de geschiedenis geleerd? Inderdaad, dat dát totaal níet werkt!

Naar mijn mening is legalisering, kwaliteitscontrole door een instituut/overheid en goede voorlichting een veel betere oplossing. Ten eerste is er minder criminaliteit [statistisch], komt er geen neppe/slechte drugs meer op de markt die juist voor slachtoffers zorgt en zal er waarschijnlijk ook minder gebruikt worden - zie verschil drugsgebruik tussen Nederland en de VS bijvoorbeeld. Met de opbrengsten van de verkoop kun je er ook voor zorgen dat mensen met problemen geholpen kunnen worden - dat zie je criminele drugsdealers niet snel doen, die dringen het juist op.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
Witte Raaf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 10
Lid geworden op: 24 mei 2011 13:41

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Witte Raaf » 30 mei 2011 08:13

Flavius ik bedoelde het niet echt serieus als in "ja laten we dat gaan doen", het was meer een kleine uitspatting omdat sommige mensen beweren dat het gaat helpen om gewelddadige games te gaan verbieden (buiten het forum). Dit gaat niet helpen, net zoals drugs en alcohol, gaat men het dan stiekem produceren/uitgeven en spelen, waardoor er nog meer 'waarde' aan word gehecht. Ik vind wel dat er een soort eis gesteld kan worden, want sommige games (met name mods) kunnen echt niet. Zo is er bijvoorbeeld een mod op een game waarin je alle gijzelingen van de V.S. kunt nabootsen, tot op de scholen aan toe waar je leerlingen kan neerschieten, en op het einde pleegt de speler zelfmoord. Alleen waar gaat men de grens leggen. In Duitsland worden spelletjes gecensureerd bijvoorbeeld, heel wat minder (of geen) bloed en geen ragdoll effects (dat mensen realistisch sterven).

over drugs, en dat is eigenlijk echt off topic :P
Ik denk persoonlijk dat het inderdaad verstandig is om bepaalde drugs te legaliseren, dan hoeft het niet stiekem en achterbaks meer. Ik ben het eens met je statement.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor TheKeimpe » 30 mei 2011 19:01

Het kwade goed noemen kan nooit de oplossing zijn!

Flavius
Sergeant
Sergeant
Berichten: 370
Lid geworden op: 31 dec 2008 10:52

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Flavius » 30 mei 2011 19:15

TheKeimpe schreef:Het kwade goed noemen kan nooit de oplossing zijn!
Verklaar je nader...
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

Gebruikersavatar
LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:23
Locatie: Emmeloord

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor LandmachtGirl » 30 mei 2011 19:53

Ik speel wel graag COD (Call of Duty) of BF (BattleField) hoor.
Je speelt gewoon je missie. Je moet wel anderen neerschieten, maar het is wat meer reality dan dat GTA is.

Ik dnek dat het per persoon verschilt. Ik word er echt niks geweldadiger van hoor. Toch denk ikd at sommige mensen zich er wel meer door laten beïnvloeden. Het schijnt ook zo te zijn dat jongens zich eerder door zulke games laten verleiden om schietpartijen in reallife uit te voeren, maar ik denk dat dát weer komt omdat er niet heel veel meiden zijn die COD of BF of wat dan ook spelen.

Counterstrike speed oid vind ik trouwens wel kansloos, daar hoef je echt alleen mensen neer te schieten en niet iets verdedigen ofzo.

Daar zit het grootste verschil in denk ik.
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 30 mei 2011 21:13

LandmachtGirl schreef: Toch denk ikd at sommige mensen zich er wel meer door laten beïnvloeden. Het schijnt ook zo te zijn dat jongens zich eerder door zulke games laten verleiden om schietpartijen in reallife uit te voeren,


Daarom zijn vuurwapens ook verboden / streng gereguleerd. :mrgreen:

maar ik denk dat dát weer komt omdat er niet heel veel meiden zijn die COD of BF of wat dan ook spelen.


Die spelen allemaal Harvest Moon of Animal Crossing of zo :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

RogierV
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1212
Lid geworden op: 11 mei 2011 10:38

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor RogierV » 30 mei 2011 21:16

We moeten gewoon testosteron verbieden zijn we allemaal overal klaar mee.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Gebruikersavatar
LandmachtGirl
Verkenner
Verkenner
Berichten: 88
Lid geworden op: 30 mei 2011 19:23
Locatie: Emmeloord

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor LandmachtGirl » 31 mei 2011 10:08

RogierV schreef:We moeten gewoon testosteron verbieden zijn we allemaal overal klaar mee.


hmm, klinkt als elimineren :P Is ook slecht
11 LMB: 'Nec temere, nec timide'
(Niet roekeloos, noch vreesachtig)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten