Geweldadige Games (wel of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 13:37

schelpje3 schreef:Je kunt beter een boek lezen :-oo


Ik doe beide, maar ben het verder niet met je eens. Goede computerspellen vertellen ook een verhaal, net als een boek, met drama, keuzes en gevolgen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 13:44

Mortlach schreef:
Ik doe beide, maar ben het verder niet met je eens. Goede computerspellen vertellen ook een verhaal, net als een boek, met drama, keuzes en gevolgen.

Je wilt een spel met een verhaal ? Dan moet je de wolf met de 7 geitjes nemen, dat is een spannend verhaal.
Niet hoeveel mensen schieten we vandaag weer dood en ontkomt er soms nog eentje, dat is toch geen verhaal, dat is pure horror :-&

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor pannenkoek » 16 apr 2011 14:00

Voor elke moord die je pleegt krijg je 100 punten, eigenlijk is het vd zotte!!!
Hier geen spelletjes op de pc met moord en doodslag. Als we dat zien gaan we echt maatregelen nemen.
En dat weten de kinderen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 14:17

pannenkoek schreef:Voor elke moord die je pleegt krijg je 100 punten, eigenlijk is het vd zotte!!!
Hier geen spelletjes op de pc met moord en doodslag. Als we dat zien gaan we echt maatregelen nemen.
En dat weten de kinderen.

Goed zo !!
Hier ook niet hoor, maar onze kinderen talen hier niet eens naar. GELUKKIG !

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 17:50

schelpje3 schreef:Je wilt een spel met een verhaal ? Dan moet je de wolf met de 7 geitjes nemen, dat is een spannend verhaal.
Niet hoeveel mensen schieten we vandaag weer dood en ontkomt er soms nog eentje, dat is toch geen verhaal, dat is pure horror :-&


Ik zal het je niet kwalijk nemen. Je bent duidelijk niet (erg) bekend met de laatste ontwikkelingen, maar je zou eens naar de verhalen van, noem eens wat, Dead Space of Red Dead Redemption kunnen kijken.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 17:56

pannenkoek schreef:Voor elke moord die je pleegt krijg je 100 punten, eigenlijk is het vd zotte!!!
Hier geen spelletjes op de pc met moord en doodslag. Als we dat zien gaan we echt maatregelen nemen.
En dat weten de kinderen.


Als het goed is heb je je kinderen geleerd onderscheid te maken tussen fictie en werkelijkheid. Ze weten dat een spel een spel is, en niet echt. Een beetje dezelfde reden dat ze niet midden op het IJselmeer uit hun zeilbootje zullen stappen.

Een kill in een spel kan je hooguit vergelijken met het scoren van een bull's eye in darts. Maar goed, spellen die moorden om het moorden zijn vaak helemaal zo interessant niet (behalve als het speler tegen speler is). Zelfs in spellen als Grand Theft Auto gedraag ik me redelijk 'netjes'. Ja, je kúnt mensen op straat in elkaar slaan, maar het hoeft niet, en het wordt eigenlijk ook niet beloond, eerder bestraft. (ik steel natuurlijk wel hun auto's, anders kom je nooit ergens).
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor pannenkoek » 16 apr 2011 18:22

Dat verschil tussen fictie en werkelijkheid zal best, maar je gaat niet iemand voor de gein doodschieten.
We hebben net het drama van Alphen gehad, en hierzo 15 km bij ons vandaan is die politie agent doodgeschoten.... dat was zeker ook voor de gein...

Gewoon niks toelaten. Zag het een keer bij een neef, schoot iemand op de pc dood, de hele muur op het beeldscherm onder het bloed. Laten we onze kinderen dat niet spelen, als je blieft! Er zijn zat andere spelletjes die ze kunnen doen. !
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 18:30

pannenkoek schreef:Dat verschil tussen fictie en werkelijkheid zal best, maar je gaat niet iemand voor de gein doodschieten.


Klopt, dat doe je inderdaad niet. De meeste spelers lopen gewoon gezond weg als ze de spelcomputer uitzetten. Er worden bijzonder weinig mensen vermoord op de Xbox of PS3.

We hebben net het drama van Alphen gehad, en hierzo 15 km bij ons vandaan is die politie agent doodgeschoten.... dat was zeker ook voor de gein...


Ik vind het eigenlijk schokkend dat je dit erbij haalt. Die jongen was ernstig gestoord, leed aan schizofrenie en had toegang tot automatische vuurwapens. 3 dingen die de gemiddelde computerspeler niet heeft.

Gewoon niks toelaten. Zag het een keer bij een neef, schoot iemand op de pc dood, de hele muur op het beeldscherm onder het bloed. Laten we onze kinderen dat niet spelen, als je blieft! Er zijn zat andere spelletjes die ze kunnen doen. !


Ach, special effects in de film zijn ook gewoon leuk. Je wéét dat het niet echt is en dat de acteur of stuntman aan het eind van de dag gewoon teruggaat naar zijn gezinnetje.

Het staat je natuurlijk vrij je kinderen te verbieden wat je wilt, maar juist door het allemaal te verbieden maak je er iets van wat het niet is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 19:29

Kom op Mortlach, klets niet tegen beter in, je weet heel goed wat Pannekoek bedoelt.
Ik zou jou wel eens willen zien, als je schattige zoontje deze verderfelijke spelletjes speelt en er vervolgens te lang in blijft hangen.
Want dat gebeurt soms he !! Denk niet dat dat jou niet zal overkomen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 19:48

schelpje3 schreef:Kom op Mortlach, klets niet tegen beter in, je weet heel goed wat Pannekoek bedoelt.
Ik zou jou wel eens willen zien, als je schattige zoontje deze verderfelijke spelletjes speelt en er vervolgens te lang in blijft hangen.
Want dat gebeurt soms he !! Denk niet dat dat jou niet zal overkomen.


Pannekoek heeft geen leeftijden genoemd, dus geen idee wat hij bedoelt. Zou ik, mocht het me gegund zijn, mijn 5-jarig zoontje een spel laten spelen voor 16+ of 18+, nee, uiteraard niet. Daar zijn die leeftijdskeuringen voor.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Faramir » 16 apr 2011 20:03

Ik ben niet tegen gewelddadige spelletjes. Speel nu regelmatig "World of Tanks" waarbij tankslagen worden nagespeeld. Dan is het de ander of ik en doe ik mijn best om de ander aan gort te schieten met zo zwaar mogelijk geschut.

Spelletjes hebben een leeftijdsrating die wel in acht genomen moet worden. Ik schrik er soms wel van dat ik van kinderen uit groep 4 hoor dat zij GTA spelen. Wat mij betreft onverantwoord van de ouders.

Om even terug te komen op A a/d R, speelde deze jongeman gewelddadige games, en waren die games dan de oorzaak of moeten we dat elders zoeken? Ik denk persoonlijk niet dat de hoofdoorzaak bij games kan hebben gelegen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 21:30

Pannenkoek is een vrouw, een moeder dus. En die leeftijdskeuringen zeggen mij niks. Ik zie op tv ook wel eens een leeftijdsgrens genoemd worden, dat zelfs onze kinderen stomverbaasd zijn :shock:
Die leeftijdbenaming is een indicatie, maar onthoudt ons niet van eigen verantwoordelijkheid !
Er zijn spellen, al zijn ze 80+ voor mijn part, die ons huis niet in komen, PUNT UIT

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor pannenkoek » 16 apr 2011 21:37

Idd zoals schelpje zegt ben ik een moeder, kinderen zijn 7, 12, 14 en over een paar dagen hoopt de oudste 16 te worden.
Of Tristan vd Vlis 'geinspireerd' was door computerspelen weet ik niet. Ik heb begrepen dat ze dat wel na gingen kijken. maar er zijn er zat die of op de pc iets spelen of iets zien op tv en het even leuk na gaan doen.
@ Mortlach wat jij je kinderen ( mocht je die krijgen) zou laten spelen is jou verantwoordelijkheid. Maar wij willen het niet in huis hebben.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 21:54

schelpje3 schreef:Pannenkoek is een vrouw, een moeder dus. En die leeftijdskeuringen zeggen mij niks. Ik zie op tv ook wel eens een leeftijdsgrens genoemd worden, dat zelfs onze kinderen stomverbaasd zijn :shock:
Die leeftijdbenaming is een indicatie, maar onthoudt ons niet van eigen verantwoordelijkheid !
Er zijn spellen, al zijn ze 80+ voor mijn part, die ons huis niet in komen, PUNT UIT


Je hebt gelijk hoor, als je het niet wilt, dan wil je het niet. Niemand die je dwingt. Ik probeer alleen maar aan te geven dat die spellen lang zo verderfelijk niet zijn als jij hier doet voorkomen. Doe daarmee wat je wil.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 21:59

pannenkoek schreef:Idd zoals schelpje zegt ben ik een moeder, kinderen zijn 7, 12, 14 en over een paar dagen hoopt de oudste 16 te worden.
Of Tristan vd Vlis 'geinspireerd' was door computerspelen weet ik niet. Ik heb begrepen dat ze dat wel na gingen kijken. maar er zijn er zat die of op de pc iets spelen of iets zien op tv en het even leuk na gaan doen.


Jaja, je ziet iets op tv en om het 'even leuk na te spelen' haal je semi-automatische wapens en meer dan 100 kogels in huis? Zie je zelf ook hoe absurd die redenering is. Als je iets wilt naspelen maak je van je wijsvinger en hand een pistool en roep je een paar keer Pieuw Pieuw Pieuw.

De gevallen die op een tragedie uitdraaiden gingen zonder uitzondering gepaard met zware sociale en/of psychologische problemen. Je kunt natuurlijk net doen of dat niet zo is. Spelletjes de schuld geven is wel een stuk makkelijker, toch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten