Geweldadige Games (wel of niet?)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor JHM » 16 apr 2011 10:34

Allen,

Erg benieuwd ben ik naar jullie mening of geweldadige games wel of niet moeten kunnen? Neem bijvoorbeeld games als GTA waar je mensen kunt: doodrijden, in de brand steken, doodslaan en schoppen, doodchieten etc. etc. etc.

Nu heb ik zelf ook GTA in de kast liggen en sta op het punt Mafia 2 te kopen. Maar ergens zegt iets in me dat dit gewoon niet goed is. Één op de x mensen gaat zo door het lint van dit soort spellen, gaat de straat op en richt een bloedbad aan. Doordat mensen deze spellen kopen is er markt voor. Als dit soort games niet gekocht zouden worden zouden er ook geen inkomsten zijn en budgetten om nieuwe uit te brengen.

Wat vinden jullie, kunnen over de top geweldadige games wel of niet?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 10:41

Heel erg over the top :-&
Ik snap werkelijk niet wat er zo leuk is aan iemand in de fik steken, (voor de fun) of iemand martelen, neerschieten enz enz.
Ik dacht eerst dat alleen zieke geesten dit konden apprecieren, maar kennelijk ook "normale" mensen, dat baart mij eerlijk gezegd NOG meer zorgen !!
Ook mensen die hun dagen vullen achter hun speelscherm, zijn op de een of andere manier, vreemd bezig.
Is dat leegheid, verveling, onmacht om met echte mensen in contact te treden ??

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor JHM » 16 apr 2011 10:46

Schelpje, ik ben het helemaal met je eens. Daarom koop ik dus echt geen GTA game meer. Maffia 2 is meer georganiseerde misdaad. Je pleegt ook wel moorden, maar dat zijn bad 'guys'.

Waar ligt de grens?

p.s. ik speel ook graag een pot voetbal hoor :lol:
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2011 10:47

om één op de hoeveel gaat het eigenlijk? Afgelopen jaren gaat het gemiddeld om ongeveer 1 gebeurtenis als in Alphen a/d Rijn, terwijl er tientallen miljoenen mensen dit soort spellen spelen. Daarbij kun je je ook nog afvragen of dat ook niet was gebeurd als ze zulke spellen niet zouden hebben gespeeld. Je neemt hier aan dat mensen juist door dat soort spellen door het lint gaan, maar misschien is het wel zo dat mensen die het profiel hebben om zo door het lint te gaan, erg aangetrokken worden door dat soort spellen. M.a.w. die spellen zijn niet de oorzaak, maar een bijverschijnsel dat past bij het profiel van een bepaalde persoon.

Gebeurtenissen zoals in Alphen zouden mij er niet van weerhouden om zoiets te kopen. je kunt bij jezelf wel afvragen waar de fascinatie voor dergelijke spellen vandaan komt, waarom je dergelijke spellen zo graag wilt spelen, en wat daar nu zo leuk aan is.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor JHM » 16 apr 2011 10:49

Napoleon, ik heb geen idee om één op de hoeveel het gaat. Het gaat er meer om dat als één op de x het doet dat dan altijd één teveel is.

Ik vind het lastig daarom heb ik er ook een topic aan gewijd :).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2011 10:51

natuurlijk, maar zou het verbieden van dergelijke spellen daar ook maar iets aan verhelpen, of zouden die personen het dan niet niet zo goed hebben gedaan?
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 10:52

JHM schreef:Schelpje, ik ben het helemaal met je eens. Daarom koop ik dus echt geen GTA game meer. Maffia 2 is meer georganiseerde misdaad. Je pleegt ook wel moorden, maar dat zijn bad 'guys'.

Waar ligt de grens?

p.s. ik speel ook graag een pot voetbal hoor :lol:

Het zou zo moeten zijn dat we onze kostbare tijd niet vermorsen met lege spelletjes, maar okay, je bent jong en je wilt wat :wink:
Dan zie ik niet zoveel bezwaar in een leuke pot voetbal, dat snap ik heel goed voor een jonge man.
Al gebeuren er op het voetbalveld ook zaken die de grens van betamelijkheid overschrijden, maar dat zijn incidenten. (hoop dat dat zo blijft)
laten we even de normale sport voetbal apart houden van de games.
Ik heb ook zoons, die dit spelen op de play station.
Het ziet er steeds levensechter uit.
Gelukkig doen ze het maar kort en zeker geen hele avonden, ook niet elke dag. Want verslaving ligt ook hier op de loer !

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 10:53

Napoleon schreef:om één op de hoeveel gaat het eigenlijk? Afgelopen jaren gaat het gemiddeld om ongeveer 1 gebeurtenis als in Alphen a/d Rijn, terwijl er tientallen miljoenen mensen dit soort spellen spelen. Daarbij kun je je ook nog afvragen of dat ook niet was gebeurd als ze zulke spellen niet zouden hebben gespeeld. Je neemt hier aan dat mensen juist door dat soort spellen door het lint gaan, maar misschien is het wel zo dat mensen die het profiel hebben om zo door het lint te gaan, erg aangetrokken worden door dat soort spellen. M.a.w. die spellen zijn niet de oorzaak, maar een bijverschijnsel dat past bij het profiel van een bepaalde persoon.

Gebeurtenissen zoals in Alphen zouden mij er niet van weerhouden om zoiets te kopen. je kunt bij jezelf wel afvragen waar de fascinatie voor dergelijke spellen vandaan komt, waarom je dergelijke spellen zo graag wilt spelen, en wat daar nu zo leuk aan is.

Ik zou het niet alleen willen toespitsen op een eventuele kwade invloed en uitkomst, zoals in AadR, maar wat breder, zoals verslaving, verandert iemand daadwerkelijk als hij deze games graag speelt en waarom wil iemand met een spel moorden ?
Dus de achtergrond van dit alles.

Gebruikersavatar
Napoleon
Moderator
Berichten: 2422
Lid geworden op: 12 sep 2002 17:18

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Napoleon » 16 apr 2011 12:09

schelpje3 schreef:Ik zou het niet alleen willen toespitsen op een eventuele kwade invloed en uitkomst, zoals in AadR, maar wat breder, zoals verslaving, verandert iemand daadwerkelijk als hij deze games graag speelt en waarom wil iemand met een spel moorden ?
Dus de achtergrond van dit alles.


ik ook :) ik maak daarbij bezwaar tegen het 1 op 1 verbinden aan bepaalde gebeurtenissen, waardoor het lijkt dat iedereen die weleens zulke spellen speelt een potentiële massamoordenaar is.
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 13:23

JHM schreef:Allen,

Erg benieuwd ben ik naar jullie mening of geweldadige games wel of niet moeten kunnen? Neem bijvoorbeeld games als GTA waar je mensen kunt: doodrijden, in de brand steken, doodslaan en schoppen, doodchieten etc. etc. etc.

Nu heb ik zelf ook GTA in de kast liggen en sta op het punt Mafia 2 te kopen. Maar ergens zegt iets in me dat dit gewoon niet goed is. Één op de x mensen gaat zo door het lint van dit soort spellen, gaat de straat op en richt een bloedbad aan. Doordat mensen deze spellen kopen is er markt voor. Als dit soort games niet gekocht zouden worden zouden er ook geen inkomsten zijn en budgetten om nieuwe uit te brengen.

Wat vinden jullie, kunnen over de top geweldadige games wel of niet?


Jaaaaaaaaahhhhh! Gewelddadige games zijn helemaal geweldig! (maffia 2 niet, trouwens, dat zuigt. Geef je geld vooral aan iets anders uit).

Je schrijft 'één op dé x'. Maar hoe groot is x? 100? 100.000? 150.000.000? De redenering gaat voor alles op. Er zijn mensen die doorslaan na het luisteren van muziek, na het lezen van een boek, na het bezoeken van een kerkdienst. En ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat in al die gevallen, er zaken zijn die meespelen: schizofrenie bijvoorbeeld, en/of drugsgebruik.

Mijn spellen kunnen niet gewelddadig genoeg. Het is mijn uitlaatklep zodat ik de rest van de tijd een nette, aangepaste, behulpzame, respectvolle burger ben. Als ik een vliegje of spinnetje in huis heb, vang ik die en zet ik die voorzichtig buiten. En daarna laat ik gewoon weer een verzameling pixeltjes een andere verzameling pixeltjes uitmoorden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 13:26

Mortlach schreef:
Jaaaaaaaaahhhhh! Gewelddadige games zijn helemaal geweldig! (maffia 2 niet, trouwens, dat zuigt. Geef je geld vooral aan iets anders uit).

Je schrijft 'één op dé x'. Maar hoe groot is x? 100? 100.000? 150.000.000? De redenering gaat voor alles op. Er zijn mensen die doorslaan na het luisteren van muziek, na het lezen van een boek, na het bezoeken van een kerkdienst. En ik durf er mijn hand voor in het vuur te steken dat in al die gevallen, er zaken zijn die meespelen: schizofrenie bijvoorbeeld, en/of drugsgebruik.

Mijn spellen kunnen niet gewelddadig genoeg. Het is mijn uitlaatklep zodat ik de rest van de tijd een nette, aangepaste, behulpzame, respectvolle burger ben. Als ik een vliegje of spinnetje in huis heb, vang ik die en zet ik die voorzichtig buiten. En daarna laat ik gewoon weer een verzameling pixeltjes een andere verzameling pixeltjes uitmoorden.

Zag het er maar zo uit, dan kon ik dat nog wel geloven :-& maar niet dus !!
Het is levensecht, dus kun je mij niet wijsmaken dat het maar een onschuldig spel is.
Ja dat bordspel, met pionnetjes, (ben even de naam kwijt) dat je een land of werelddeel moet veroveren, dat ziet er uit als een onschuldig spel.

Gebruikersavatar
JHM
Kapitein
Kapitein
Berichten: 887
Lid geworden op: 29 mar 2011 10:08

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor JHM » 16 apr 2011 13:30

Schelpje, dat klopt. Maar bijvoorbeeld een film, Robin Hood. Dat lijkt vrij onschuldig en gaan ook mensen in dood. En dan hebben we het over levenechte mensen die 'dood' gaan. Terwijl games natuurlijk met de computer gemaakte animaties zijn.

Wat niet wegneemt dat het nog steeds niet goed voor je geest is.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 13:31

schelpje3 schreef:
Ik zou het niet alleen willen toespitsen op een eventuele kwade invloed en uitkomst, zoals in AadR, maar wat breder, zoals verslaving, verandert iemand daadwerkelijk als hij deze games graag speelt en waarom wil iemand met een spel moorden ?
Dus de achtergrond van dit alles.


Waarom? Omdat het kan! Om dezelfde reden dat mensen graag naar actiefilms kijken of spannende boeken lezen. Er gebeuren dingen die in het echte leven niet kunnen, of die je zelfs maar zou willen.

Of iemand verandert door het spelen zijn talloze onderzoeken gedaan en daar komt niet echt een eenduidig beeld uit. Persoonlijk geloof ik niet dat ik negatief ben veranderd sinds ik spelletjes speel en ik kom nog uit het Pacman/tetris-tijdperk.

Verslaving kan wel een probleem zijn. Ik ben verslaafd, dat durf ik best te zeggen, maar dat vormt geen probleem. Een probleem was het toen ik 40 uur per week werkte en daarnaast 80 uur per week World of Warcraft speelde. Nu mag ik gewoon graag een spelletje spelen, een uurtje of 2, zoals anderen een boek lezen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor schelpje3 » 16 apr 2011 13:35

Je kunt beter een boek lezen :-oo

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Geweldadige Games (wel of niet?)

Berichtdoor Mortlach » 16 apr 2011 13:35

schelpje3 schreef:Zag het er maar zo uit, dan kon ik dat nog wel geloven :-& maar niet dus !!
Het is levensecht, dus kun je mij niet wijsmaken dat het maar een onschuldig spel is.
Ja dat bordspel, met pionnetjes, (ben even de naam kwijt) dat je een land of werelddeel moet veroveren, dat ziet er uit als een onschuldig spel.


Risk?

Maar stel je eens voor bij risk: hele legers soldaten die je over de kling jaagt als je een land probeert binnen te vallen. Ik heb regelmatig 100-en pionnetjes opgeofferd voor een tijdelijk strategisch voordeel. Al die pionnetjes hadden ook gezinnen, misschien wel kinderen.

Het tikt wel het verschil aan. Jij ziet 'levensechte mensen'; ik zie pixeltjes. Daarom kan ik smakelijk lachen als ik met een paar toetscombinaties iemand's arm eraf ruk en hem daar mee doodsla, en vindt jij dat vreselijk.

Maar het geweld is dus het probleem niet, het zijn de graphics. Een blokje mag wel een ander blokje uitmoorden, maar als dat blokje er mensvormig uitziet, mag het niet?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 86 gasten