Verbod op ritueel slachten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Eerbied
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 30 mei 2011 10:14

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Eerbied » 31 mei 2011 13:16

RogierV schreef:Waarom zijn andere mogelijkheden beter, als het lijdensniveau voor het beest hetzelfde blijft.

Ik weet niet wat je in dit verband precies bedoelt met lijdensniveau, maar voorzover ik weet hebben recente en moderne wetenschappelijke onderzoeken in ieder geval aangetoond dat een deel van het lijden, namelijk die tijdens het slachten, vermeden kan worden door te verdoven.
Gelukkig de barmhartigen, want zij zullen barmhartigheid ondervinden. (Matteüs 5:7)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2011 19:17

Zo, het verbod op ritueel slachten is aangenomen. Gelukkig komt aan deze barbarij nu een einde (in Nederland).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Faramir

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Faramir » 28 jun 2011 19:21

Optimatus schreef:Zo, het verbod op ritueel slachten is aangenomen. Gelukkig komt aan deze barbarij nu een einde (in Nederland).

Ik vraag me af wat barbaarser is. Vee in massa's verwerken en behandelen als productiegoederen of vee op een traditionele wijze ombrengen waarbij contact tussen mens en dier centraal staat. Vele vinden het ritueel slachten een manier van slachten die veel meer eerbied heeft voor Gods schepping.

Gebruikersavatar
Speedlion
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2011 20:19
Locatie: Katwijk aan Zee
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Speedlion » 29 jun 2011 10:15

Ik weet niet of ik het zo barbaars vindt als de meeste mensen... het gaat hier om of een koe, dat, vanaf het moment dat hij op aarde kwam, bedoeld was om gedood te worden, een paar minuutjes minder mag leven, omdat hij anders zo'n pijn heeft. Natuurlijk, het doet pijn en voor heel veel mensen lijkt zo'n slachtfilm gruwelijk (FYI: mijn vader werkte in een slagerij en ikzelf heb meer dan eens een slachtfilm gekeken, dus mij doet het niks), maar zo'n dier was bedoeld om te worden geslacht en of het wat meer moet lijden of wat minder... ik vraag me soms af: waar maken we ons tegenwoordig toch zo druk over!
If there's no pain and suffering in the world, what would be the difference between heaven and earth?

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Noir » 29 jun 2011 10:17

Speedlion schreef:Ik weet niet of ik het zo barbaars vindt als de meeste mensen... het gaat hier om of een koe, dat, vanaf het moment dat hij op aarde kwam, bedoeld was om gedood te worden, een paar minuutjes minder mag leven, omdat hij anders zo'n pijn heeft. Natuurlijk, het doet pijn en voor heel veel mensen lijkt zo'n slachtfilm gruwelijk (FYI: mijn vader werkte in een slagerij en ikzelf heb meer dan eens een slachtfilm gekeken, dus mij doet het niks), maar zo'n dier was bedoeld om te worden geslacht en of het wat meer moet lijden of wat minder... ik vraag me soms af: waar maken we ons tegenwoordig toch zo druk over!


Daar heb je helemaal gelijk in! Ik snap sommige mensen hier echt niet! Tegenwoordig staan beesten boven de mensen. #-o Abortuswet doet niemand moeilijk over. Heeft iemand weleens een abortus filmpje gezien? Dat is pas verschrikkelijk!!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2011 11:31

Speedlion schreef:Ik weet niet of ik het zo barbaars vindt als de meeste mensen... het gaat hier om of een koe, dat, vanaf het moment dat hij op aarde kwam, bedoeld was om gedood te worden, een paar minuutjes minder mag leven, omdat hij anders zo'n pijn heeft. Natuurlijk, het doet pijn en voor heel veel mensen lijkt zo'n slachtfilm gruwelijk (FYI: mijn vader werkte in een slagerij en ikzelf heb meer dan eens een slachtfilm gekeken, dus mij doet het niks), maar zo'n dier was bedoeld om te worden geslacht en of het wat meer moet lijden of wat minder... ik vraag me soms af: waar maken we ons tegenwoordig toch zo druk over!


Noir schreef:Daar heb je helemaal gelijk in! Ik snap sommige mensen hier echt niet! Tegenwoordig staan beesten boven de mensen. #-o Abortuswet doet niemand moeilijk over. Heeft iemand weleens een abortus filmpje gezien? Dat is pas verschrikkelijk!!


Of een dier is bedoeld is voor de slacht doet niets af aan het feit dat je moet proberen dat einde zo pijnloos mogelijk moet maken. De meeste mensen zullen het martelen van een dier afkeuren, zelfs als je het dier daarna doodmaakt en opeet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Optimatus » 29 jun 2011 13:23

Faramir schreef:Ik vraag me af wat barbaarser is. Vee in massa's verwerken en behandelen als productiegoederen of vee op een traditionele wijze ombrengen waarbij contact tussen mens en dier centraal staat. Vele vinden het ritueel slachten een manier van slachten die veel meer eerbied heeft voor Gods schepping.


Verdoven en dan ritueel slachten - volgens mij is dat een win - win - situatie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2011 14:19

Ja, maar dat mag dus weer niet...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Noir
Sergeant
Sergeant
Berichten: 259
Lid geworden op: 18 mei 2011 12:26

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Noir » 29 jun 2011 14:22

Mortlach schreef:Ja, maar dat mag dus weer niet...


Nee klopt. Daar ligt ook de moeilijkheid!
Wat je bent, bewijst wat je kunt. Wat je ermee doet, bewijst wie je bent.

Gebruikersavatar
Speedlion
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2011 20:19
Locatie: Katwijk aan Zee
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Speedlion » 29 jun 2011 15:33

Die mensen hebben die gewoonte voor wet ik niet hoelang... Ik denk dat die mensen het recht erop hebben om het te doen op hun manier... stel je voor dat iets wat wij dagelijks doen voor ons geloof (bidden, lezen uit de Bijbel, kan alles zijn) werd verboden, of dat we het op een andere manier moeten doen... oké, bidden is heel wat anders dan ritueel slachten, maar toch... het gaat om de gedacht... je neemt een eeuwenlange gewoonte van ze weg... waarom? Alleen omdat het nu ook anders kan... ietsje geavanceerder? Kom nou! Maarja, dan zijnn er mensen die om de dieren geven (komt misschien een beetje vijandig over, maar dat ben ik niet... ik respecteer ieder anders kijk op dit)... oh, well, iedereen heeft zijn eigen opinie... en schijnbaar heeft de meerderheid van de tweede kamer een andere opinie dan ik... moet ik maar accepteren... niet iedereen kan tevreden zijn, toch?
If there's no pain and suffering in the world, what would be the difference between heaven and earth?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2011 15:55

Speedlion schreef:Die mensen hebben die gewoonte voor wet ik niet hoelang... Ik denk dat die mensen het recht erop hebben om het te doen op hun manier... stel je voor dat iets wat wij dagelijks doen voor ons geloof (bidden, lezen uit de Bijbel, kan alles zijn) werd verboden, of dat we het op een andere manier moeten doen... oké, bidden is heel wat anders dan ritueel slachten, maar toch... het gaat om de gedacht... je neemt een eeuwenlange gewoonte van ze weg... waarom? Alleen omdat het nu ook anders kan... ietsje geavanceerder? Kom nou! Maarja, dan zijnn er mensen die om de dieren geven (komt misschien een beetje vijandig over, maar dat ben ik niet... ik respecteer ieder anders kijk op dit)... oh, well, iedereen heeft zijn eigen opinie... en schijnbaar heeft de meerderheid van de tweede kamer een andere opinie dan ik... moet ik maar accepteren... niet iedereen kan tevreden zijn, toch?


Het is natuurlijk een raar argument om aan te halen. We mogen het doen want we doen het al heel lang zo... Zo kun je ook slavernij goedpraten, om maar even een extreem voorbeeld te noemen.

Het is ook niet zo dat men niet kan veranderen. Moet je eens zien hoe snel het Jodendom veranderde toen de Tempel eenmaal met de grond gelijk was gemaakt... Een levende religie kan zich aanpassen aan veranderende tijden. Erkennen dat verandering onmogelijk is, is erkennen dat je een dode religie aanhangt...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Speedlion
Verkenner
Verkenner
Berichten: 24
Lid geworden op: 25 jun 2011 20:19
Locatie: Katwijk aan Zee
Contacteer:

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Speedlion » 29 jun 2011 16:10

Mortlach schreef:Zo kun je ook slavernij goedpraten, om maar even een extreem voorbeeld te noemen.


Dieren waren bedoeld als voedsel of voor gezelschap... mensen waren bedoeld voor meer... maarja, het is maar een voorbeeld, dus of ik hier gelijk heb of niet maakt uiteindelijk niet echt uit...

Mortlach schreef:Erkennen dat verandering onmogelijk is, is erkennen dat je een dode religie aanhangt...


Maar kan een mogelijkheid om iets beter te doen een reden zijn om te veranderen, als de mensen van die religie zelf niet willen veranderen?
If there's no pain and suffering in the world, what would be the difference between heaven and earth?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor Mortlach » 29 jun 2011 17:21

[quote="Speedlion"
Maar kan een mogelijkheid om iets beter te doen een reden zijn om te veranderen, als de mensen van die religie zelf niet willen veranderen?[/quote]

Daar gaat het niet om. Omstandigheden (de vernietiging van een tempel, of wetgeving) dwingen mensen te veranderen. Dan kan je zelf wel niet wíllen veranderen - dat is zelfs bijzonder menselijk - maar je hebt gewoonweg geen keus. Pas als je je kleren begint te scheuren en je haar begint uit te trekken omdat je niet KUNT veranderen (omdat je denkt dat je geloof dat niet toelaat) dan heb je een probleem en is je beeld van je geloof waarschijnlijk een stuk starder dan het geloof in de geschiedenis is geweest.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor haring » 29 jun 2011 19:48

Mortlach schreef:Ja, maar dat mag dus weer niet...


Waarom niet?
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Verbod op ritueel slachten

Berichtdoor haring » 29 jun 2011 19:52

Eerbied schreef:Ik doe al 22 jaar zonder en doe geestelijk en lichamelijk niet onder voor leeftijdsgenoten, integendeel.


Als je nooit vlees eet dan mis je essentiële aminozuren. Sommige aminozuren komen namelijk alleen in dierlijke producten voor. Maar goed, dat is weer een andere discussie.
*onderschrift verwijderd door moderator*


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten