U heeft mij gemaakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor meribel » 26 feb 2011 00:42

haring schreef:
meribel schreef:dus bij 23 weken en 6 dagen geen moord want is geen kind.
Bij 24 weken en 1 dag is het moord want wel een kind?


Zucht, je moet de grens ergens trekken he. Zelfde heb je ook met volwassen zijn volgens de wet. Als je 18 bent ben je volgens de wet volwassen. En als je 17 bent en morgen 18 word, ben je nog net niet volwassen.



inderdaad, ergens de grens trekken.
Wat is dan hypocrieter, bij de conceptie of bij 24 weken de grens?
De grens voor de meeste niet-christenen ligt overigens bij wel of niet levensvatbaar buiten de baarmoeder. De discussie is nu dan ook gaande om de grens op 23 weken te leggen aangezien in amerika ( waar de grens van behandelen bij vroeggeboorte lager ligt ) er kindjes overleven vanaf 23 weken buiten de baarmoeder. Meerderheid van de kamer wil echter de grens van abortus op 24 weken houden.

Dat is echt pijnlijk hypocriet, de één is dankbaar dat zijn kindje na een geboorte bij 23 weken overleefd. De ander laat het bij 23 weken weghalen ( de methode daar zal ik niet over uitwijden )

Dat je overigens in een klompje cellen geen kindje ziet kan ik me voorstellen, maar bij de eerste echo bij 11/12 weken kan je er echt niet meer omheen wat mij betreft. Kindje kan al duimen, gaapt, en grijpt zelfs al af en toe de navelstreng vast.

lia
Verkenner
Verkenner
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 jul 2010 08:01

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor lia » 26 feb 2011 10:53

Wat haring schrijft over geen pijn voelen van embryo`s en geen emotie hebben, lijkt me nogal onzin. De film Silent scream wel eens gezien? Daar zie je hoe een embryo werkelijk in paniek raakt als ze het aborteren. Hoe vaak hoor je ook niet dat kinderen last kunnen krijgen van spanningen en stress die tijdens de zwangerschap van deze kinderen ondergaan werd?
En als een embryo bij 24 weken levensvatbaar is, en wanneer de termijn naar 23 weken zou gaan voor een abortus, dan worden embryo`s dus ineens een week eerder kind??? (Ik geloof dat ik het een beetje krom omschrijf, maar ik hoop dat jullie het snappen...)

Bartuz

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor Bartuz » 26 feb 2011 11:51

haring schreef:
meribel schreef:dus bij 23 weken en 6 dagen geen moord want is geen kind.
Bij 24 weken en 1 dag is het moord want wel een kind?


Zucht, je moet de grens ergens trekken he. Zelfde heb je ook met volwassen zijn volgens de wet. Als je 18 bent ben je volgens de wet volwassen. En als je 17 bent en morgen 18 word, ben je nog net niet volwassen.

Sommigen zijn op hun 16e al volwassen. ;) En God's wet - ten leven - verkies ik boven de wet door mensen gemaakt..

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor haring » 26 feb 2011 12:27

Bartuz schreef:Zucht, je moet de grens ergens trekken he. Zelfde heb je ook met volwassen zijn volgens de wet. Als je 18 bent ben je volgens de wet volwassen. En als je 17 bent en morgen 18 word, ben je nog net niet volwassen.

Sommigen zijn op hun 16e al volwassen. ;) En God's wet - ten leven - [/quote]

Volgens de wet niet. Volgens de wet ben je pas op je 18de volwassen.

verkies ik boven de wet door mensen gemaakt..


Prima, ik niet. En zeker als het hebben over de wetten van het oude testament. brrrrrrrr
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor Jozo » 26 feb 2011 14:43

In de meeste gevallen ben ik tegen abortus, maar de vergelijking met een kind van 7 maanden is natuurlijk volledig onterecht.

Sowieso is de grens vanaf waar het leven precies begint moeilijk te trekken. Vanaf de bevruchting is wel erg eenvoudig om te zeggen, maar of het terecht is is de vraag. 90% van alle bevruchte eicellen wordt voortijdig afgestoten. Zelf zie ik het liever na de bevruchting als leven in wording (of voorbestemd om te leven). De reductie van het is een 'klompje cellen' is weer het ander uiterste waarbij er voorbijgegaan wordt aan de bedoeling van de bevruchting, namelijk een mens in wording.

Misschien zijn al die kleine schepseltjes nu wel beter af dan ze ooit op deze aardbol kunnen zijn.

In ieder geval stoot het lichaam ze niet voor niets af.

Ik las ergens ook nog wat embryo's en het voelen van pijn:
- na 20-25 dagen voelen embryo's pijn
- na 6 weken is er sprake van hersenactiviteit
- na 8 weken is er sprake van een foetus

Als we kijken wat de bijbel zoal zegt over het eerste begin van het leven weet ik deze tekst uit psalm 139:
13 U was het die mijn nieren vormde,
die mij weefde in de buik van mijn moeder.
14 Ik loof u voor het ontzaglijke wonder van mijn bestaan,
wonderbaarlijk is wat u gemaakt hebt.
Ik weet het, tot in het diepst van mijn ziel.

15 Toen ik in het verborgene gemaakt werd,
kunstig geweven in de schoot van de aarde,
was mijn wezen voor u geen geheim.
16 Uw ogen zagen mijn vormeloos begin,
alles werd in uw boekrol opgetekend,
aan de dagen van mijn bestaan ontbrak er niet één.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2011 14:51

Vraag maar aan vrouwen die een miskraam gehad hebben, of ze het ervaren als wel of geen leven. Of het nu met 4 of met 12 weken gebeurt, het is dramatisch. Ik heb het helaas ook een paar keer moeten meemaken, het was voor mij beginnend leven dat ik verloor en geen klompje cellen.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor esli » 26 feb 2011 16:56

Om de grens voor wanneer iets een kind is te leggen bij wat de wet er over zegt vind ik vreemd. Als de wet veranderd is iets wat eerst kind was dus opeens geen kind meer. Ik vind het vrij schokkend dat een een abortus tot 24 weken mogelijk is. 2 weken later en de artsen doen er alles aan om het kindje te laten leven. Het recht van de moeder lijkt me onevenredig groot ten aanzien van het recht van het ongeboren kind.

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor ajl » 26 feb 2011 19:37

Daarom is er nu ook discussie over de grens van de mogelijkheid tot abortus. Er zijn momenteel ook artsen die vanaf 24 weken al proberen om het kindje te behouden. Een aantal politieke partijen wil daarom dat de abortusgrens naar 21/22 weken gaat, hetgeen weer stuit op veel weerstand, omdat er een 20 weken echo is. Indien met 20 weken afwijkingen aan het licht komen, is het mogelijk om vervolgonderzoeken te doen en dan hebben ouders te weinig tijd om een weloverwogen keus te maken van aborteren of houden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor schelpje3 » 26 feb 2011 19:43

ajl schreef:Daarom is er nu ook discussie over de grens van de mogelijkheid tot abortus. Er zijn momenteel ook artsen die vanaf 24 weken al proberen om het kindje te behouden. Een aantal politieke partijen wil daarom dat de abortusgrens naar 21/22 weken gaat, hetgeen weer stuit op veel weerstand, omdat er een 20 weken echo is. Indien met 20 weken afwijkingen aan het licht komen, is het mogelijk om vervolgonderzoeken te doen en dan hebben ouders te weinig tijd om een weloverwogen keus te maken van aborteren of houden.

Het slaat m.i. helemaal nergens op, deze grens van zgn leven.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor TheKeimpe » 26 feb 2011 19:43

De argumentie tegen een verlaging van de grens is dus in tegenspraak met wat bij de invoering van de 20 weken echo werd gezegd. Deze echo zou niet bedoeld zijn om meer mogelijk gehandicapte kinderen te aborteren, maar slechts dienen om voorbereidende maatregelen te kunnen treffen, anders dan abortus.
Nu is het bij een aantal aandoeningen/ziektes inderdaad mogelijk om al voor de geboorte actie te ondernemen, maar nu blijkt dat de echo toch ook nog een ander "fijn" gevolg heeft, wat men liever niet meer inlevert...

ajl
Generaal
Generaal
Berichten: 6327
Lid geworden op: 28 mei 2007 16:12

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor ajl » 26 feb 2011 19:51

Het is al een feit dat sinds de invoering van de 20 weken echo veel minder kindjes worden geboren met een schisis of spina bifida
(en dat komt niet alleen door het slikken van foliumzuur)

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor esli » 26 feb 2011 19:58

Ik heb net een artikel in het volkskrant magazine over dit thema gelezen. 3 vrouwen die uiteindelijk voor een abortus besloten omdat hun kindje zwaargehandicapt was. Het doet erg veel met deze vrouwen. 1 vrouw zei ook, ´als we de keus niet hadden gehad, hadden we zeker geprobeerd om het leven van ons zoontje zo mooi mogelijk te maken´. Doordat er nu dus een keus is wordt je als as. ouders voor onmenselijke dilemma´s gesteld. Ik ben erg voor ontwikkeling van alles, maar dit maakt mensen volgens mij niet gelukkiger. Zo had 1 vrouw ook een posttraumatische stress stoornis na 1 jaar.
Maar goed wel goed om te beseffen dat het voor deze ouders ook heel moeilijk is en dat de keus niet lichtvaardig gemaakt wordt en dat er veel verdriet over is.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor TheKeimpe » 26 feb 2011 20:04

esli schreef:Ik heb net een artikel in het volkskrant magazine over dit thema gelezen. 3 vrouwen die uiteindelijk voor een abortus besloten omdat hun kindje zwaargehandicapt was. Het doet erg veel met deze vrouwen. 1 vrouw zei ook, ´als we de keus niet hadden gehad, hadden we zeker geprobeerd om het leven van ons zoontje zo mooi mogelijk te maken´. Doordat er nu dus een keus is wordt je als as. ouders voor onmenselijke dilemma´s gesteld. Ik ben erg voor ontwikkeling van alles, maar dit maakt mensen volgens mij niet gelukkiger. Zo had 1 vrouw ook een posttraumatische stress stoornis na 1 jaar.
Maar goed wel goed om te beseffen dat het voor deze ouders ook heel moeilijk is en dat de keus niet lichtvaardig gemaakt wordt en dat er veel verdriet over is.

Dat laatste wil ik graag me je onderstrepen, we denken uit ons reformatorische bolwerk voor mijn gevoel te makkelijk dat voor veel mensen abortus iets is van: hoppa, we ermee, terwijl er een wereld van vragen en verdriet achter kan schuilen.

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor haring » 27 feb 2011 11:59

lia schreef:Wat haring schrijft over geen pijn voelen van embryo`s en geen emotie hebben, lijkt me nogal onzin. De film Silent scream wel eens gezien? Daar zie je hoe een embryo werkelijk in paniek raakt als ze het aborteren. Hoe vaak hoor je ook niet dat kinderen last kunnen krijgen van spanningen en stress die tijdens de zwangerschap van deze kinderen ondergaan werd?
En als een embryo bij 24 weken levensvatbaar is, en wanneer de termijn naar 23 weken zou gaan voor een abortus, dan worden embryo`s dus ineens een week eerder kind??? (Ik geloof dat ik het een beetje krom omschrijf, maar ik hoop dat jullie het snappen...)


Dat is helaas niet correct. Een foetus van nog geen 24 weken kan geen pijn voelen.

De menselijke foetus kan zolang deze nog geen 24 weken oud is, geen pijn voelen. Dat concluderen onderzoekers. De conclusie komt als een klap voor tegenstanders van abortus die beweren dat abortus de foetus – die in Nederland nog tot 24 weken verwijderd mag worden – pijn bezorgt.


En

De zenuwen in het brein van de jonge baby zijn voor 24 weken nog niet in staat om pijn te voelen. Ook concluderen de onderzoekers dat de foetus in de baarmoeder verdoofd en buiten bewustzijn is. Het verdoven van het kind tijdens de abortus zou dan ook overbodig zijn.


http://www.scientias.nl/kindje-voelt-ni ... rtus/11811
*onderschrift verwijderd door moderator*

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor coupe soleil » 27 feb 2011 12:44

Bartuz schreef:Zuchtend zat de vrouw op de stoel bij de dokter. 'Ik wil deze baby helemaal niet dokter', zei ze.
De dokter keek haar aan. 'U wilt een abortus?' De vrouw knikte. Ze zei: 'Het is wel pijnlijk, maar m'n andere kind is nog maar zeven maanden, ik zit nog nachten op, ben erg moe en ben nog helemaal niet toe aan een tweede kind.'
De vrouw keek moe en teleurgesteld. 'Mevrouw', zei de dokter. ' ik heb een oplossing voor u die veel beter is. U hebt dan tijd om uit te rusten en het is niet pijnlijk.'
De vrouw keek op en zei 'Wat is dat dan?' 'Nou zei de dokter, 'u brengt mij uw zoontje van zeven maanden. Die maak ik dood.
Dan kunt u nog acht maanden uitrusten en bijkomen en dan kunt u uitgerust aan het volgende kindje beginnen.' De vrouw keek de dokter aan.
'Ja,' zei de dokter, 'het moet u toch niet uitmaken of ik nu het ene of het andere kindje doodmaak!'

Wat een keus, hè! Kiezen tussen twee kinderen. God kende je al toen je nog in je moeders buik was. Psalm 139 beschrijft dat heel mooi.
Het is goed om dat te onthouden als je in een discussie terecht komt over abortus.

Bron: "Een handvol koren"


Hoewel ik geen voorstander ben van abortus, is dit natuurlijk een raar vergelijk.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 69 gasten