U heeft mij gemaakt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2011 15:41

schelpje3 schreef:Maar wilt u vandaag sterven, of liever morgen ?
Als we niets doen, sterft uw kindje na ondraaglijk lijden, of we kunnen het nu actief beeindigen ?
Fijn he dat we een keuze hebben Mortlach ?


Nou even niet zo flauw doen. Ja, het is goed dat we keuze hebben, ook al doet kiezen soms tot diep in je hart pijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 15:43

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Maar wilt u vandaag sterven, of liever morgen ?
Als we niets doen, sterft uw kindje na ondraaglijk lijden, of we kunnen het nu actief beeindigen ?
Fijn he dat we een keuze hebben Mortlach ?


Nou even niet zo flauw doen. Ja, het is goed dat we keuze hebben, ook al doet kiezen soms tot diep in je hart pijn.

Ik doe niet flauw, het is de verdrietige realiteit ! Ben jij voorbereid als jou die keuze wordt voorgelegd, want dat kan zomaar ineens zijn.
Je moeder, je vader, een broer of zus. En dierbare vriend(in)
Wij zijn ook wel eens op het alleronverwachts voor keuzes gesteld. Een keuze die je wat mij betreft, biddend moet maken. En dan nog blijft het eigenlijk onmogelijk.

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor martien » 03 mar 2011 16:20

Maar, Schelpje, je maakt de hele dag keuzes. Je rijdt rechts op straat en niet links. dat doe je omdat de kans dat je aangereden wordt dan kleiner is. Dan zeg je ook niet "dat is niet aan mij om te beslissen".

Je laat je kinderen inenten (... misschien een snaar geraakt... ). Als ze ziek zijn laat je ze behandelen. De omstandigheden zijn zodanig dat je kind zou overlijden, dus dat is toch de hand van God, toch? Waarom dan ingegrepen?

Begrijp me goed. Ik bedoel dit NIET lullig of badinerend. Ik heb volstrekt respect voor je geloof. Volstrekt. Wat ik probeer uit te drukken is dat het een GOED ding is dat we keuzes hebben en dat wij mensen MET de mogelijkheden geschapen zijn om op verantwoorde wijze die keuzes te maken.

Wat een beetje kriebelt is dat je de dialoog steeds zo karikaturiseert. Dat kriebelt omdat het dan LIJKT of je van mening bent dat andere mensen met andere inzichten alle verantwoordelijkheid van zich af schuiven. En dat is niet zo.
Iemand die beslist dat zn leven 'klaar" is, kan de keuze maken om het te beëindigen. Jij zou dat nooit doen, denk ik, maar dat wil nog NIET zeggen dat die ander dan een amorele keuze maakt of daar lichthartig mee omspringt. Neem van mij aan dat verreweg de meeste mensen serieuze, gevoel hebbende en verantwoordelijke individuen zijn. Ze hebben misschien andere gedachten dan jij, of een andere moraal, maar daarmee zijn ze nog niet ongevoelig of onverantwoordelijk.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 16:26

martien schreef:Maar, Schelpje, je maakt de hele dag keuzes. Je rijdt rechts op straat en niet links. dat doe je omdat de kans dat je aangereden wordt dan kleiner is. Dan zeg je ook niet "dat is niet aan mij om te beslissen".

Je laat je kinderen inenten (... misschien een snaar geraakt... ). Als ze ziek zijn laat je ze behandelen. De omstandigheden zijn zodanig dat je kind zou overlijden, dus dat is toch de hand van God, toch? Waarom dan ingegrepen?

Begrijp me goed. Ik bedoel dit NIET lullig of badinerend. Ik heb volstrekt respect voor je geloof. Volstrekt. Wat ik probeer uit te drukken is dat het een GOED ding is dat we keuzes hebben en dat wij mensen MET de mogelijkheden geschapen zijn om op verantwoorde wijze die keuzes te maken.

Wat een beetje kriebelt is dat je de dialoog steeds zo karikaturiseert. Dat kriebelt omdat het dan LIJKT of je van mening bent dat andere mensen met andere inzichten alle verantwoordelijkheid van zich af schuiven. En dat is niet zo.
Iemand die beslist dat zn leven 'klaar" is, kan de keuze maken om het te beëindigen. Jij zou dat nooit doen, denk ik, maar dat wil nog NIET zeggen dat die ander dan een amorele keuze maakt of daar lichthartig mee omspringt. Neem van mij aan dat verreweg de meeste mensen serieuze, gevoel hebbende en verantwoordelijke individuen zijn. Ze hebben misschien andere gedachten dan jij, of een andere moraal, maar daarmee zijn ze nog niet ongevoelig of onverantwoordelijk.

Dan heb je me niet goed gelezen :D Ik vind het juist verschrikkelijk dat er dergelijke keuzes gemaakt moeten worden ! Hartverscheurend.
De dagelijkse keuzes kunnen soms al moeilijk zijn, maar ach, daar kom je nog wel uit, tenzij je een erg besluiteloos tiepje bent.
En ook zeg ik juist niet dat iemand de keuze lichtvaardig maakt ! Ik maak die biddend, een ander niet, maar anders, weloverwogen, verstandelijk, emotioneel, dat weet ik niet.
Ik heb in mijn familie- en vriendenkring volstrekt ongelovige mensen. Geen godslasteraars, daar kan ik niet mee omgaan, nee, daar mag ik niet mee omgaan. Maar mensen die een andere visie op het leven en de dood hebben. Maar ik doe me tegenover hen niet anders voor, verloochen mijn principes niet. Daarom kunnen we elkaar respecteren. Maar niet als ik opeens zou zeggen: nou doe dan maar hoor, ik weet het ook niet. Er wordt scherp op mij gelet (net als op dit forum :wink: ) of ik maar niet 1 millimeter afwijk. En dat doe ik hoor ! Dagelijks. Wie sta ziet toe dat hij niet valle.
Je denkt dat je met inenten een gevoelige snaar raakt ? Interessant, dat je dat zegt. Maar mijn snaartje wordt wel vaker geraakt. Dan moet je niet op een forum gaan, denk ik dan.

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor martien » 03 mar 2011 16:34

lia schreef:
martien schreef:De cijfers laten zien dat tienerzwangerschappen vooral DAAR voorkomen waar er een zware morele druk ligt op het gebruik van voorbehoedsmiddelen en seks voor het huwelijk.
Wat effectief is, is dus zorgen voor voorlichting en beschikbaarheid van voorbehoedsmiddelen. Morele druk werkt averechts.

Je bedoelt dat er vooral in de refo-wereld tienerzwangerschappen voorkomen?(Beestje bij de naam noemen vind ik makkelijker)

Nee dat bedoel ik NIET. Ik geef aan dat de cijfers uitwijzen dat tienerzwangerschappen het meest voorkomen in religieuze omgevingen, waar seksualiteit "moeilijk" ligt.
Dat geldt dus ook voor bijv. de islamitische samenleving.

De cijfers kunnen dat uitwijzen, maar ik zie en hoor ook vele tienerzwangerschappen buiten het reformatorische sfeertje.

Natuurlijk. Er staat ook niet "alleen" in de reformatorische omgeving. Er staat slechts in die omgeving waar op religieuze gronden een zware morele druk ligt op seksualiteit.

Meisjes die ongewenst zwanger worden binnen de refosfeer, ondergaan o.h.a. geen abortus (helaas gebeurt het ook hier tòch ook wel), zodat zij hun verantwoordelijkheid nemen voor hun `daad`.

Tsjah....
Of dat nou "verantwoordelijkheid nemen" is?
Ik denk zelf dat "verantwoordelijkheid nemen" betekent dat je als individu alle factoren in oogaanschouw neemt en dan een beslissing neemt. Dus geen voorgekookte uitkomst accepteren "omdat het zo hoort".

Tegenwoordig is het heel normaal om na een gezellig avondje stappen als toetje nog even bij elkaar in bed te kruipen.

Dat klinkt een heeeel klein beetje als een karikatuur.

Jij vind het een karikatuur, maar je kunt natuurlijk niet ontkennen dat onze maatschappij verregaand versexualiseerd (noem je dat zo?) is.[/quote]
Maar, mn beste, er is mag ik hopen toch wel verschil tussen "als toetje nog even bij elkaar in bed kruipen" en de seksualisering van de samenleving?
Waar haal je vandaan dat men "als toetje ... enz"?

Ik zeg niet dat iedereen dat doet, maar dat het heel normaal wordt gevonden. Als ik bij de Zeeman loop en er zijn twee tieners aan het kletsen over 1 bepaalde jongen waar de ene de ene zaterdag mee naar bed is geweest en de andere tiener de volgende zaterdag, en ze staan dan onder werktijd, in bijzijn van klanten hun ervaringen aan het wisselen... daar draait mijn maag van om.

En omdat je die conversatie hebt gehoord is dat de 'norm" bij de jeugd?
Ik denk dat dat anders ligt.

En daar was geen condoom gebruikt dat werd er nog even bij vermeld... (pilgebruik weet ik dan natuurlijk weer niet).

Wat denk je?

En dan kijken ze ook nog vreemd als ik ze vraag of ze dit gespreksonderwerpen vinden voor midden in de winkel in bijzijn van klanten. Ik kan je vertellen dat het heel vreemd kleding uitzoeken is als er naast je zo gesproken wordt...

En hoe vaak is je dat overkomen op de 100 keer dat je kleding ging uitzoeken?

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor martien » 03 mar 2011 16:39

@Schelpje:
Je zegt dat je de andersdenkenden, vrij vertaald, ook in hun waarde laat (mijn woorden). Hoe kan het dan dat ik vaak zulke negatief geladen begrippen of zinnen lees als het over die "anderen" gaat, zoals "vuilnisbelt"?
Ik maakte daar al een lijstje van.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 17:18

martien schreef:@Schelpje:
Je zegt dat je de andersdenkenden, vrij vertaald, ook in hun waarde laat (mijn woorden). Hoe kan het dan dat ik vaak zulke negatief geladen begrippen of zinnen lees als het over die "anderen" gaat, zoals "vuilnisbelt"?
Ik maakte daar al een lijstje van.

Ik laat andersdenkenden in die waarde, als het gaat om integere beslissingen. Laat ik dan het begrip vuilnisbelt nemen, abortus dus, dat gaat heel vaak om kindjes, verwekt door buitenechtelijke, vaak zondige relaties. Ik bedoel hiermee (wat Lia ook zegt) 1 keertje, als beloning voor de leuke avond, buiten het huwelijk, ook door verkrachting.
Hoe wil je het anders noemen ?
In wollige taal: het weefsel is in delen op gepaste wijze afgevoerd. :-&
Als in Italie een foetus in een container vol met medisch afval wordt gevonden, levend ! kan ik onmogelijk begrip opbrengen voor diegenen die zich hier schuldig aan gemaakt hebben, hoe schrijnend hun situatie ook is of was.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2011 17:19

schelpje3 schreef:Ik doe niet flauw, het is de verdrietige realiteit ! Ben jij voorbereid als jou die keuze wordt voorgelegd, want dat kan zomaar ineens zijn.
Je moeder, je vader, een broer of zus. En dierbare vriend(in)
Wij zijn ook wel eens op het alleronverwachts voor keuzes gesteld. Een keuze die je wat mij betreft, biddend moet maken. En dan nog blijft het eigenlijk onmogelijk.


Ik hoop dat als voor die keuze sta, ik het leed van de ander zwaarder kan laten wegen dan het leed van mezelf, want dat is wat mij betreft de enige keuze.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor schelpje3 » 03 mar 2011 17:39

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Ik doe niet flauw, het is de verdrietige realiteit ! Ben jij voorbereid als jou die keuze wordt voorgelegd, want dat kan zomaar ineens zijn.
Je moeder, je vader, een broer of zus. En dierbare vriend(in)
Wij zijn ook wel eens op het alleronverwachts voor keuzes gesteld. Een keuze die je wat mij betreft, biddend moet maken. En dan nog blijft het eigenlijk onmogelijk.


Ik hoop dat als voor die keuze sta, ik het leed van de ander zwaarder kan laten wegen dan het leed van mezelf, want dat is wat mij betreft de enige keuze.

Het is goed als we het verdriet en leed van de ander kunnen prevaleren boven het onze. Dat gaat bijv op als je je geliefde huisdier in moet laten slapen. Je houdt zielsveel van dat beestje, kan het niet missen, de gedachte alleen al, maar hij lijdt, ongeneeslijk. En dan moet je.
Maar dat betreft een dier, en geen mens ! Geen verschil in liefde, of weinig dan, maar een dier heeft geen ziel, in tegenstelling tot een mens. Dus bij een dier maak je een andere afweging.

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor martien » 03 mar 2011 18:21

schelpje3 schreef:Als in Italie een foetus in een container vol met medisch afval wordt gevonden, levend ! kan ik onmogelijk begrip opbrengen voor diegenen die zich hier schuldig aan gemaakt hebben, hoe schrijnend hun situatie ook is of was.

Dat zegt dan meer over jou dan over "diegenen".
Een foetus (zoals Mortlach al uitlegde) overleeft niet lang buiten de baarmoeder.
Sorry hoor. Ik kan ook een paar gekleurde verhalen hier dumpen over religieuze mensen en hoe die met de dingen omgaan. Dit soort stemmingmakerij draagt niet bij, mijn inziens. Ik zal dat overigens nooit doen, maar deze munt heeft meer dan 1 kant.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2011 18:45

schelpje3 schreef:Het is goed als we het verdriet en leed van de ander kunnen prevaleren boven het onze. Dat gaat bijv op als je je geliefde huisdier in moet laten slapen. Je houdt zielsveel van dat beestje, kan het niet missen, de gedachte alleen al, maar hij lijdt, ongeneeslijk. En dan moet je.
Maar dat betreft een dier, en geen mens ! Geen verschil in liefde, of weinig dan, maar een dier heeft geen ziel, in tegenstelling tot een mens. Dus bij een dier maak je een andere afweging.


De afweging is hetzelfde: het leed van de ander of het leed van mij. Alleen is bij een mens, en zeker een familielid mijn leed groter, dus de keuze moeilijker.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2011 18:50

martien schreef:
schelpje3 schreef:Als in Italie een foetus in een container vol met medisch afval wordt gevonden, levend ! kan ik onmogelijk begrip opbrengen voor diegenen die zich hier schuldig aan gemaakt hebben, hoe schrijnend hun situatie ook is of was.

Dat zegt dan meer over jou dan over "diegenen".
Een foetus (zoals Mortlach al uitlegde) overleeft niet lang buiten de baarmoeder.
Sorry hoor. Ik kan ook een paar gekleurde verhalen hier dumpen over religieuze mensen en hoe die met de dingen omgaan. Dit soort stemmingmakerij draagt niet bij, mijn inziens. Ik zal dat overigens nooit doen, maar deze munt heeft meer dan 1 kant.


Ik heb even lopen zoeken, maar google geeft geen resultaten als ik zoek naar dit soort nieuwsberichten. Het zijn altijd pasgeboren babies die levend, en foetussen die dood worden gevonden. Beide gevallen zijn natuurlijk verschikkelijk, daar wil ik niets aan afdoen, maar het verhaal van een levende foetus in het vuilnis begint toch aardig te lijken op een broodjeaapverhaal van anti-abortiemensen die hebben besloten dat jokken voor het goede doel is toegestaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor martien » 03 mar 2011 19:09

Je ziet af en toe de berichten over doorgeschoten religieuzen in Amerika die zelfs artsen die abortussen uitvoeren gewoon doodschieten.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor Mortlach » 03 mar 2011 19:45

martien schreef:Je ziet af en toe de berichten over doorgeschoten religieuzen in Amerika die zelfs artsen die abortussen uitvoeren gewoon doodschieten.
Dat kan toch niet de bedoeling zijn.


Dat is volgens mij pas 1 of 2 keer voorgekomen. Onacceptabel natuurlijk, maar ook dit moeten we niet erger doen voorkomen dan het is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: U heeft mij gemaakt

Berichtdoor martien » 03 mar 2011 20:41

dat is waar.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten