Sacrament

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Sacrament

Berichtdoor Bastiaan30 » 12 feb 2011 09:52

Volgens het woordenboek en encyclopedien betekent sacrament genademiddel.
Maar ik geloof niet dat iedereen het als zodanig beschouwt.
Wat is het nu, een middel of een teken?

Jantjes

Re: Sacrament

Berichtdoor Jantjes » 12 feb 2011 14:01

Ik heb dit geleerd uit A. Hellenbroek
Sacramenten zijn tekenen en zegelen van Gods genade Rom.4:11 Hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen tot een zegel der rechtvaardigheid des geloofs.Hellenbroek zegt o.a. ook dit:
De kinderdoop is een sacrament van geboorte en inlijving in de kerk.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Sacrament

Berichtdoor TheKeimpe » 12 feb 2011 15:32

Brakel zegt, Redelijke godsdienst, hoofdstuk 38:
IV. Een sacrament is een zichtbaar teken en zegel van het genadeverbond, van God ingesteld, om de gelovigen, Christus in Zijn lijden en sterven, te vertonen, en hen te verzegelen van hun deel en eigendom aan Christus, en aan al Zijn verdiensten.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Sacrament

Berichtdoor discipel2011 » 12 feb 2011 17:32

TheKeimpe schreef:Brakel zegt, Redelijke godsdienst, hoofdstuk 38:
IV. Een sacrament is een zichtbaar teken en zegel van het genadeverbond, van God ingesteld, om de gelovigen, Christus in Zijn lijden en sterven, te vertonen, en hen te verzegelen van hun deel en eigendom aan Christus, en aan al Zijn verdiensten.


De Geest getuigt(betuigt) met onze geest, dat ik een kind van God ben en daarom mag ik en wil ik met Hem verkeren aan het avondmaal, in de samenkomsten of als ik in de binnenkamer vertoef, Jezus Christus, mijn Heere en Heiland.
Daarbij roept Hij ons op om de Dood des Heeren te verkondigen totdat Hij (weder)komt en dat kan in elke gemeenschap van kinderen van God waar ook ter wereld...

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8844
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Sacrament

Berichtdoor elbert » 12 feb 2011 21:00

De Heidelbergse catechismus:
Vraag 66:
Wat zijn sacramenten?
Antwoord:
Sacramenten zijn heilige zichtbare tekenen en zegels, die God ingesteld heeft om ons door het gebruik daarvan de belofte van het evangelie nog beter te doen verstaan en te verzegelen. Deze belofte houdt in dat Hij ons om het enige offer van Christus, aan het kruis volbracht, vergeving van zonden en eeuwig leven uit genade schenkt.
(Gen. 17:11; Lev. 6:25; Deut. 30:6; Jes. 6:6, 7; 54:9; Ezech. 20:12; Rom. 4:11; Heb. 9:7, 9; 9:24.)

Vraag 67:
Hebben het woord en de sacramenten beide als doel ons geloof te wijzen op het offer van Jezus Christus aan het kruis, als de enige grond van ons heil?
Antwoord:
Ja, want de Heilige Geest leert ons in het evangelie en bevestigt ons door de sacramenten, dat ons volkomen heil rust in het enige offer van Christus, dat voor ons aan het kruis gebracht is.
(Rom. 6:3; Gal. 3:27.)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Sacrament

Berichtdoor TheKeimpe » 14 feb 2011 12:49

discipel2011 schreef:
TheKeimpe schreef:Brakel zegt, Redelijke godsdienst, hoofdstuk 38:
IV. Een sacrament is een zichtbaar teken en zegel van het genadeverbond, van God ingesteld, om de gelovigen, Christus in Zijn lijden en sterven, te vertonen, en hen te verzegelen van hun deel en eigendom aan Christus, en aan al Zijn verdiensten.


De Geest getuigt(betuigt) met onze geest, dat ik een kind van God ben en daarom mag ik en wil ik met Hem verkeren aan het avondmaal, in de samenkomsten of als ik in de binnenkamer vertoef, Jezus Christus, mijn Heere en Heiland.
Daarbij roept Hij ons op om de Dood des Heeren te verkondigen totdat Hij (weder)komt en dat kan in elke gemeenschap van kinderen van God waar ook ter wereld...

En waarom quote je mij daar dan bij?

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Sacrament

Berichtdoor discipel2011 » 14 feb 2011 20:19

Omdat ik reageer op jouw theologisch geschrift van Brakel, dat de zaken omdraait...
Ik weet mij eigendom van Christus en heb deel aan Zijn Bloed vergoten voor mij en daarom houd ik het als een getuigenis en belijdenis van mijn verbondheid met Hem, omdat Hij Zich eerst aan mij heeft verbonden aan het Kruis..doet dat terwijl je denkt en belijdt dat Ik voor jou De dood heb gesmaakt, zodat jij en ik zullen leven...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Sacrament

Berichtdoor JeeWee » 14 feb 2011 21:52

discipel2011 schreef:Omdat ik reageer op jouw theologisch geschrift van Brakel, dat de zaken omdraait...

toe maar! Die Wilhelmus toch!
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Sacrament

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2011 17:46

Waarom kennen de kerken die de Heidelberger Cathechismus als belijdenisgeschrift aanvaarden slechts twee sacramenten? Waarom zou het huwelijk niet ook een sacrament zijn?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Sacrament

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:47

Dus a Brakel en Hellenbroek zijn ook tot leugenaars gemaakt :shock:

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Sacrament

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 17:50

Sacrament is niet hetzelfde als Testament, en daarom wordt er zo om "gevochten' binnen en buiten de kerken..

't honkie

Re: Sacrament

Berichtdoor 't honkie » 21 mei 2011 17:26

Het is mooi dat de oudvaders Brakel en Hellebroek ook weer vertegenwoordigd zijn.
Maar eerst de vraag of een sacrament nu een genademiddel of teken en zegel is. Dat hangt ervan af of je protestants of rooms katholiek bent. Het heeft te maken met de vraag wat genade is. In de RK leer is genade iets dat je als het ware"ingestort"kunt krijgen of verdienen. Neem je deel aan de mis (het RK avondmaal) dan krijg je als het ware een stukje genade dat opweegt tegen een beetje zonden. Dat geld ook voor de andere sacramenten. Daardoor wordt een sacrament iets wat een middel is om genade te krijgen, waarbij uiteindelijk genade en zonden als op een soort balansweegschaal afgewogen worden. Dus een sacrament is hier een genademiddel.

Dan de protestantse visie. Hier is genade niet iets wat je stukje bij beetje kunt verdienen, maar het is ten diepste de houding die God als rechter naar een mens aanneemt. Dat is of in genade, maar dan ook helemaal; of totaal niet. Of God al dan niet in genade (ofwel genadige houding) een specifiek mens bejegend hangt niet af van de vraag of die mens dat verdiend heeft. Dat is puur genade. God beloofd in de bijbel iedereen die gelooft die genade. De sacramenten laten dit ook nog eens in beeldspraak zien. Laat ik als voorbeeld de doop nemen. Zoals het water het lichaan schoonwast, zo laat het doopwater zien dat de ziel gereinigd is van de zonden en schuld die de zonden met zich meebrengt. Op deze wijze is het een teken van de vergeving. Het is echter niet alleen een teken, het is ook een zegel. zoals een lakzegel vroeger de echtheid van een oorkonde bezegelde, zo is de doop ook een zegen: zo zeker als je ziet dat het doopwater de dopeling wast, zo zeker is ook Gods genadige toewending tot die dopeling. Op deze wijze is de doop teken én zegel van Gods genade.

Dan wordt hierboven ook nog de vraag gesteld waarom het huwelijk geen sacrament is. Wel in de RK is dat wel het geval, samen met nog 6 andere sacramenten. De protestantse kerken erkennen twee sacramenten, de doop en het anvondmaal. Het criterium om iets een sacrament te noemen is dat het door Christus ingesteld moet zijn. Dat geld voor het avondmaal en de doop (laatste hoofdstuk Mattheus).

Faramir

Re: Sacrament

Berichtdoor Faramir » 21 mei 2011 19:28

Even voor de duidelijkheid: een Mis is een viering/dienst waarin de eucharistie (protestanten hebben als vervanging daarvoor het avondmaal) gevierd wordt.

Wat een sacrament is in katholiek verstaan is het volgende:

774
Het Griekse woord mysterion wordt in het Latijn op twee manieren vertaald: mysterium en sacramentum. De term sacramentum wijst eerder op het zichtbare teken van de verborgen heilswerkelijkheid. De term mysterium geeft eerder deze laatste werkelijkheid zelf aan. In deze zin is Christus zelf het heilsmysterie: er is geen ander mysterie Gods dan Christus. Het heilswerk van zijn heilige en heiligmakende mensheid is het sacrament van het heil dat zichtbaar wordt en werkzaam is in de sacramenten van de kerk (door de oosterse kerken ook 'heilige mysteries' genoemd). De zeven sacramenten zijn de tekenen en de instrumenten waarmee de heilige Geest de genade van Christus verspreidt in de kerk, waarvan Hij, Christus, het hoofd is en die zijn lichaam is. De kerk bevat dus de onzichtbare genade die zij betekent, en deelt deze mee. Het is in deze analoge zin dat zij 'sacrament' genoemd wordt.

Katholieken geloven ook dat de sacramenten zijn ingesteld door Christus:


1210
De sacramenten van de Nieuwe Wet zijn door Christus ingesteld en ze zijn zeven in getal, te weten het doopsel, het vormsel, de eucharistie, de boete, de ziekenzalving, de priesterwijding en het huwelijk. De zeven sacramenten raken alle fasen en belangrijke momenten in het leven van de christen: zij brengen het geloofsleven van de christen tot ontstaan en groei, verlenen genezing en zending. Er bestaat dus een zekere gelijkenis tussen de fasen van het natuurlijk leven en die van het geestelijk leven.

Citaten na te lezen op: http://www.stvitus.nl/KKK/

steenblokkiaan
Verkenner
Verkenner
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 mei 2011 21:34

Re: Sacrament

Berichtdoor steenblokkiaan » 22 mei 2011 22:27

Heel het woord sacrament komt niet voor in de Bijbel en wij gaan elkaar met dat woord doodgooien? Wat maakt het uit wat het is? Ook de gereformeerde theologie heeft al zoveel kostbare tijd verkwanseld door ellenlange discussies over de sacramenten. Maar over het aanbod van genade hoor je ze niet. Dat vind ik pas een belangrijk onderwerp. Dan gaat het toch maar direct om de Woordverkondiging! Nee, geen prediking van de gereformeerde waarheid als een etalering van een gestandaardiseerde systematisering van Gods waarheid maar prediking in actu.

Met al die andere onzinnige onderwerpen zoals supra- en infralapsarisme en sacramentsleer zitten alle gereformeerde theologen er naast. Wij kunnen Gods gedachten niet vatten in een menselijk systeem van zaken die in de eeuwige Vredesraad Gods zijn uitgedacht tot zaligheid van verloren zondaren. Alleen over het aanbod van genade kunnen wij volgens de Schrift zaken met volkomen zekerheid vaststellen. Laten we die discussie eens gaan voeren. Het zou zo groot zijn als er nog eens een enkeltje onder ons bekeerd mocht worden.

Bertiel
Luitenant
Luitenant
Berichten: 718
Lid geworden op: 28 dec 2010 21:20

Re: Sacrament

Berichtdoor Bertiel » 23 mei 2011 07:57

steenblokkiaan schreef: Alleen over het aanbod van genade kunnen wij volgens de Schrift zaken met volkomen zekerheid vaststellen. Laten we die discussie eens gaan voeren. Het zou zo groot zijn als er nog eens een enkeltje onder ons bekeerd mocht worden.

nee, daar is sinds 1953 te weinig tijd aan besteed... helemaal overbodig om die discussie op nieuw te doen, Trouwens, met een enkeltje wordt het nooit een schare die niemand tellen kan
Vanitas vanitatum et omnia vanitas


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 64 gasten