de "tekenen" van het ware geloof

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor meribel » 16 feb 2011 16:13

@ schelpje
ik ben het helemaal met je eens dat de satan des te harder trekt aan een bekeerd mens. Immers, satan hoeft geen heidenen te overtuigen, daar zit voor hem geen gewin in.
Maar aan de andere kant, als je zelf niet overtuigd kan zijn dat Jezus ook voor jou gestorven is, ben je dan juist heel waakzaam, of heeft satan dan al zijn doel bereikt?
Snap je wat ik bedoel?
Laatst gewijzigd door meribel op 16 feb 2011 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 16:25

meribel schreef:@ schelpje
ik heb het helemaal met je eens dat de satan des te harder trekt aan een bekeerd mens. Immers, satan hoeft geen heidenen te overtuigen, daar zit voor hem geen gewin in.
Maar aan de andere kant, als je zelf niet overtuigd kan zijn dat Jezus ook voor jou gestorven is, ben je dan juist heel waakzaam, of heeft satan dan al zijn doel bereikt?
Snap je wat ik bedoel?

Ik snap wat je bedoelt, maar persoonlijk zou ik liever al dan niet terecht, onzeker zijn, dan een valse zekerheid hebben. Hoe weet je of die zekerheid ongevaarlijk is ? Hoe nauwer je wilt leven, hoe vaker je aangevallen wordt.
Iemand die szondags naar het strand trekt, zal weinig tot geen last van hem hebben. Maar juist iemand die naar de kerk gaat moet hij hebben.
Over het algemeen gesproken, vind ik hier weinig angst voor satan's aanvallen. Men noemt dit ongeloof. Ik zou hem dan teveel ruimte geven.
Zelfs de Heere Jezus werd door hem verzocht !
Hij zou zelfs de uitverkorenen verleiden, als God het niet zou verhoeden. Het is niet dat wij bang moeten zijn omdat wij machteloos zijn, maar wel dat hij ons met vuisten gaat slaan.

Jantjes

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Jantjes » 16 feb 2011 16:43

schelpje3 schreef:
meribel schreef:@ schelpje
ik heb het helemaal met je eens dat de satan des te harder trekt aan een bekeerd mens. Immers, satan hoeft geen heidenen te overtuigen, daar zit voor hem geen gewin in.
Maar aan de andere kant, als je zelf niet overtuigd kan zijn dat Jezus ook voor jou gestorven is, ben je dan juist heel waakzaam, of heeft satan dan al zijn doel bereikt?
Snap je wat ik bedoel?

Ik snap wat je bedoelt, maar persoonlijk zou ik liever al dan niet terecht, onzeker zijn, dan een valse zekerheid hebben. Hoe weet je of die zekerheid ongevaarlijk is ? Hoe nauwer je wilt leven, hoe vaker je aangevallen wordt.
Iemand die szondags naar het strand trekt, zal weinig tot geen last van hem hebben. Maar juist iemand die naar de kerk gaat moet hij hebben.
Over het algemeen gesproken, vind ik hier weinig angst voor satan's aanvallen. Men noemt dit ongeloof. Ik zou hem dan teveel ruimte geven.
Zelfs de Heere Jezus werd door hem verzocht !
Hij zou zelfs de uitverkorenen verleiden, als God het niet zou verhoeden. Het is niet dat wij bang moeten zijn omdat wij machteloos zijn, maar wel dat hij ons met vuisten gaat slaan.

Er zijn mensen die de zekerheid van het geloof altijd in twijfel trekken, die willen geen zekerheid want…… ja ….. als die zekerheid nu eens niet echt is….. tja wat o…wat.. enz.

Dat noemt men dan de ‘bekommerde staat’ van een traditioneel iemand, die dus altijd zijn leven lang bekommert blijft en ook wil blijven.
.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2011 16:55

@schelpje,

Ik heb echt het idee dat jij niet eens leest wat ik geschreven heb.
Maar wat maakt het uit, jouw woorden zeggen mij helemaal niets.
Ik kan het niet herkennen als iets Christelijks.
Voor jou blijft het onmogelijk dat iemand zeker van zijn geloof
kan zijn, dat komt omdat je de meetlat van je eigen geloofsleven
ernaast legt.
Schelpje ik blijf in de Woorden van Jezus geloven, en Hij geeft
mij de rust en vrede in Hem die Hij belooft.

En als satan mij herinnert aan mijn verleden, herinner ik hem aan zijn toekomst.
Dat zou een lijfspreuk voor jou moeten zijn. :D

Groetjes
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 17:28

schaapje schreef:@schelpje,

Ik heb echt het idee dat jij niet eens leest wat ik geschreven heb.
Maar wat maakt het uit, jouw woorden zeggen mij helemaal niets.
Ik kan het niet herkennen als iets Christelijks.
Voor jou blijft het onmogelijk dat iemand zeker van zijn geloof
kan zijn, dat komt omdat je de meetlat van je eigen geloofsleven
ernaast legt.
Schelpje ik blijf in de Woorden van Jezus geloven, en Hij geeft
mij de rust en vrede in Hem die Hij belooft.

En als satan mij herinnert aan mijn verleden, herinner ik hem aan zijn toekomst.
Dat zou een lijfspreuk voor jou moeten zijn. :D

Groetjes

Je herkent het niet omdat dit denk ik bij jullie niet zo gepreekt wordt. Bij ons wel nl. En ik vind het een belediging als je stelt dat ik jouw postings niet lees. Als je vals gaat beschuldigen, reageer ik niet meer. Als ik postings niet interessant genoeg vind, reageer ik nl helemaal niet !
Maar jij blijft toch ook hangen in jouw waarheden ? Wil niks naast de Bijbel erbij gaan lezen, althans ik lees hier niets over. En lees je de Bijbel helemaal, dan zie je toch dat er dingen instaan die kloppen met wat ik zeg ?
Ik heb het niet over ALTIJD, ik heb het over bepaalde periodes in je leven, dat je aangevochten wordt, je weet verstandelijk wel hoe het zit, maar kunt het niet vatten ! Als jij niet bang bent van de duivel, je zegt tegen hem: denk aan je toekomst, vind ik je naief. Je onderschat hem.
Als je dan niet de andere boeken wilt lezen, lees dan eens ALLE psalmen ! Dan kun je daarin lezen hoe Gods kinderen in de diepte zitten. En dat is echt niet alleen voor hun bekering !

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor discipel2011 » 16 feb 2011 18:15

Die uit Hem geboren is zondigt niet, die wel zondigt is de mens van nature zonder God en zonder genade.
Hierin is het onderscheid zichtbaar voor de christen, die beide naturen bezit en die ook herkent, diegenen, die maar 1 natuur bezit, nl. de de mens zonder God en zonder genade.
Door bekering ontvangt een mens de goddelijke natuur, want dat is De Weg, Die God ons wijst in Christus..

Faramir

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Faramir » 16 feb 2011 18:19

discipel2011 schreef:Die uit Hem geboren is zondigt niet, die wel zondigt is de mens van nature zonder God en zonder genade.

Dit is nogal een oordeel wat je nu over jezelf uitspreekt. Want een ieder die hier meeleest ziet dat jij regelmatig zondigt in je reacties.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Bastiaan30 » 16 feb 2011 18:27

Faramir schreef:
discipel2011 schreef:Die uit Hem geboren is zondigt niet, die wel zondigt is de mens van nature zonder God en zonder genade.

Dit is nogal een oordeel wat je nu over jezelf uitspreekt. Want een ieder die hier meeleest ziet dat jij regelmatig zondigt in je reacties.

jij zondigt gelukkig nooit, nee , je schaamt je zelfs niet om mensen van zonden te beschuldigen wat helemaal geen zonden zijn.

Faramir

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Faramir » 16 feb 2011 18:52

Bastiaan30 schreef:
Faramir schreef:
discipel2011 schreef:Die uit Hem geboren is zondigt niet, die wel zondigt is de mens van nature zonder God en zonder genade.

Dit is nogal een oordeel wat je nu over jezelf uitspreekt. Want een ieder die hier meeleest ziet dat jij regelmatig zondigt in je reacties.

jij zondigt gelukkig nooit, nee , je schaamt je zelfs niet om mensen van zonden te beschuldigen wat helemaal geen zonden zijn.

Zeg ik dat ik nooit zondig? Nee. Ik zal wel de laatste zijn die dat zegt denk ik. =;
Ga een ander dus maar vervelen met je gebrek aan begrijpend lezen vaardigheden.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor Horeb » 16 feb 2011 19:09

Discipel en Schaapje,

al is het voor jullie persoonlijk dan geen item..........reageer niet steeds op iedere posting of het niet bestaat. het leven van een gelovige, de bekering van een kind van God..........is bij iedereen anders.
God is vrij hoe Hij de Zijnen toebrengt.

als er eens tekenen besproken worden waar je zelf niets van kent, betekend dat niet dat je direct een of ander vlammend tegenargument moet schrijven. andere gelovigen ervaren het namelijk wel zo..........mag dat?

als er tekenen genoemd worden die niet duidelijk bijbels gegrond zijn, dan graag jullie reaktie. anders graag wat matigen in dit door mij gestartte topic..........

on-topic.........
Jezus heeft indirect ook gesproken over de kenmerken van de Zijnen. dit is soms ook tot grote troost voor degene die er zelf maar niet bij kunnen komen. voor al degene die zichzelf zo onwaardig leren achten voor Zijn Heil.Die "kleinen" in het geloof worden door God zo heerlijk gekoesterd in Zijn woord. wat moeten we toch oppassen dat we "de rokende vlaswiek niet uitblussen" en "het gekrookte riet niet verbreken". laten we niet vergeten dat het Gods eigen werk is wat in dezulke geschied.

Mat 5,3
Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Mat 5,4
Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2011 20:05

Horeb schreef:Discipel en Schaapje,

al is het voor jullie persoonlijk dan geen item..........reageer niet steeds op iedere posting of het niet bestaat. het leven van een gelovige, de bekering van een kind van God..........is bij iedereen anders.
God is vrij hoe Hij de Zijnen toebrengt.

als er eens tekenen besproken worden waar je zelf niets van kent, betekend dat niet dat je direct een of ander vlammend tegenargument moet schrijven. andere gelovigen ervaren het namelijk wel zo..........mag dat?

als er tekenen genoemd worden die niet duidelijk bijbels gegrond zijn, dan graag jullie reaktie. anders graag wat matigen in dit door mij gestartte topic..........

on-topic.........
Jezus heeft indirect ook gesproken over de kenmerken van de Zijnen. dit is soms ook tot grote troost voor degene die er zelf maar niet bij kunnen komen. voor al degene die zichzelf zo onwaardig leren achten voor Zijn Heil.Die "kleinen" in het geloof worden door God zo heerlijk gekoesterd in Zijn woord. wat moeten we toch oppassen dat we "de rokende vlaswiek niet uitblussen" en "het gekrookte riet niet verbreken". laten we niet vergeten dat het Gods eigen werk is wat in dezulke geschied.

Mat 5,3
Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Mat 5,4
Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.


Hallo Horeb,

Matigen?... als ik het goed heb was jij degene die daar wat moeite mee had,
gezien je heftige reaties. Maar geeft niet hoor. :)

Laten we on-topic gaan, jij had de stelling dat tekenen van het ware geloof
overtuiging van zonden is. Daar kan ik het gedeeltelijk mee eens zijn.

Zijn er jouw overtuiging nog andere kenmerken?

Groetjes

ps. zit je bij schelpje in de kerk?

Ik wil je graag nog wat vragen Horeb; heeft de Here Jezus Christus jouw schuld betaald?
Laatst gewijzigd door schaapje op 16 feb 2011 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor discipel2011 » 16 feb 2011 20:12

De kleinen zijn allen, die als een kind van God, hun vertrouwen stellen op God. als hun Vader door Jezus Christus.
Hij moet wassen en ik minder worden, en hoe zwakker ik ben, hoe machtig ik ben door Hem. mijn Kracht.
Dat is het geheim van de kleinen.
Die zich vernedert voor zijn of haar God, zal verhoogd worden.. zalig de kleinen..

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 21:09

schaapje schreef:
Horeb schreef:Discipel en Schaapje,

al is het voor jullie persoonlijk dan geen item..........reageer niet steeds op iedere posting of het niet bestaat. het leven van een gelovige, de bekering van een kind van God..........is bij iedereen anders.
God is vrij hoe Hij de Zijnen toebrengt.

als er eens tekenen besproken worden waar je zelf niets van kent, betekend dat niet dat je direct een of ander vlammend tegenargument moet schrijven. andere gelovigen ervaren het namelijk wel zo..........mag dat?

als er tekenen genoemd worden die niet duidelijk bijbels gegrond zijn, dan graag jullie reaktie. anders graag wat matigen in dit door mij gestartte topic..........

on-topic.........
Jezus heeft indirect ook gesproken over de kenmerken van de Zijnen. dit is soms ook tot grote troost voor degene die er zelf maar niet bij kunnen komen. voor al degene die zichzelf zo onwaardig leren achten voor Zijn Heil.Die "kleinen" in het geloof worden door God zo heerlijk gekoesterd in Zijn woord. wat moeten we toch oppassen dat we "de rokende vlaswiek niet uitblussen" en "het gekrookte riet niet verbreken". laten we niet vergeten dat het Gods eigen werk is wat in dezulke geschied.

Mat 5,3
Zalig zijn de armen van geest; want hunner is het Koninkrijk der hemelen.

Mat 5,4
Zalig zijn die treuren; want zij zullen vertroost worden.


Hallo Horeb,

Matigen?... als ik het goed heb was jij degene die daar wat moeite mee had,
gezien je heftige reaties. Maar geeft niet hoor. :)

Laten we on-topic gaan, jij had de stelling dat tekenen van het ware geloof
overtuiging van zonden is. Daar kan ik het gedeeltelijk mee eens zijn.

Zijn er jouw overtuiging nog andere kenmerken?

Groetjes

ps. zit je bij schelpje in de kerk?

Nee, ik zit niet bij Horeb in de kerk, zelfs niet bij hetzelfde kerkgenootschap, maar gelukkig versta ik hem wel !
Ik begrijp jou (schaapje) af en toe echt niet met jouw opmerkingen :(
Is dit nu hatelijk bedoeld of niet ?

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schaapje » 16 feb 2011 21:25

Hallo schelpje,

Zoals zo vaak zijn we het niet altijd met elkaar eens,
Maar dit is beslist niet hatelijk bedoeld, ik was er gewoon nieuwsgierig naar.
Mag ik toch wel vragen. :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: de "tekenen" van het ware geloof

Berichtdoor schelpje3 » 16 feb 2011 22:47

schaapje schreef:Hallo schelpje,

Zoals zo vaak zijn we het niet altijd met elkaar eens,
Maar dit is beslist niet hatelijk bedoeld, ik was er gewoon nieuwsgierig naar.
Mag ik toch wel vragen. :D

Gewoon.... met een ondertoon.
Maar ik bedoelde dat jij mij verwijt dat ik jouw postings niet lees. Dat is een verwijt dat nergens op slaat.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten

cron