Toets jij wat de dominee preekt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Toets jij wat de dominee preekt?

Berichtdoor TheKeimpe » 04 feb 2011 19:07

Riska schreef:
jaapo schreef:Is dat de ware intentie van de kerkgang: tevoren al met een kritisch oor gaan luisteren, of het (volgens jou!!) zuivere Woord wel verkondigd wordt? Ik heb heel andere gevoelens bij de kerkgang: samen met anderen je geloof beleven en belijden. En als je eens een keer minder geraakt wordt door de preek of het er misschien niet helemaal mee eens bent, dan is er (hopelijk) wel een bijbelgedeelte of een lied, of een gebed, waardoor je getroffen wordt. Als je er zit als een soort recensent van de preek (zoals een recensent van een film of een boek, of een theatervoorstelling), dan zit er iets scheef. De kerkenraad heeft ietsje meer een toetsende neventaak: met de handdruk vooraf neem je de verantwoordelijkheid voor de dienst in zijn geheel, inclusief de preek en de handdruk na de dienst van de ouderling zegt ons, dat de dienst ter lering en verdieping is geweest. Soms wordt die handdruk niet gegeven (gelukkig maar zelden) en dan weet je, dat er iets mis is in de ernstige zin van het woord. Maar als kerkganger toetsen....... dan ga je er vanuit dat jouw waarheid de echte is en dat is een vorm van hoogmoed die ik ongepast en niet christelijk is.

Dit is mij uit het hart gegrepen.

Ik had het eerder nog niet goed gelezen, maar ik ben het er ook helemaal mee eens.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Toets jij wat de dominee preekt?

Berichtdoor Optimatus » 05 feb 2011 13:53

knor183 schreef:
Optimatus schreef:Iemand die fictie en werkelijkheid niet uit elkaar weet te houden, hoort mijns inziens niet op een kansel thuis.


True, ware het niet dat HP ooit begon als kinderfilm en dat het nu toch wel in het genre volwassenfilms komt. Kinderen willen dan toch alle delen zien en raken snel geobsedeerd of beinvloed door de films.
Dus het is niet zozeer de film zelf maar wel de uitwerking die het op mensen en vooral kinderen heeft.

Trouwens... dit geld niet alleen voor Harry Potter.


Daar hebben we de kijkwijzer en de verantwoordelijkheid van ouders voor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Toets jij wat de dominee preekt?

Berichtdoor Antoinette » 06 feb 2011 01:14

Optimatus schreef:
knor183 schreef:
Optimatus schreef:Iemand die fictie en werkelijkheid niet uit elkaar weet te houden, hoort mijns inziens niet op een kansel thuis.


True, ware het niet dat HP ooit begon als kinderfilm en dat het nu toch wel in het genre volwassenfilms komt. Kinderen willen dan toch alle delen zien en raken snel geobsedeerd of beinvloed door de films.
Dus het is niet zozeer de film zelf maar wel de uitwerking die het op mensen en vooral kinderen heeft.

Trouwens... dit geld niet alleen voor Harry Potter.


Daar hebben we de kijkwijzer en de verantwoordelijkheid van ouders voor.


Om maar even te reageren op je onderschrift.
Wie tegen ons zal zijn? wie zou er nou tegen ons zijn? satan en zijn kornuiten wie anders???
Bekleed u daarom met de geestelijke wapenrusting, enkel dan kunnen wij de duivel wederstaan.
In Christus hoeven wij geen angst te hebben, maar daar zeg ik wat.. IN CHRISTUS.
Als Jezus al wilde sterven om de duivel te overwinnen, wat zouden wij dan nog met hem in zee willen gaan?
Hoeveel lol zal de hel hebben als we geen kennis hebben van de geestelijke wereld en zelfs in HP als geen kwaad meer zien.
Hoe blind kun je zijn?????
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Toets jij wat de dominee preekt?

Berichtdoor elbert » 07 feb 2011 08:32

Modbreak: ik heb in dit topic moeten snoeien, omdat sommigen het blijkbaar nodig vinden om elkaar met persoonlijke opmerkingen onderuit te halen.
Tip: probeer vanaf nu eens je posts zo op te schonen dat alleen de argumenten overblijven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Toets jij wat de dominee preekt?

Berichtdoor Optimatus » 07 feb 2011 10:31

Ik vraag me af of je wel voldoende vertrouwen in de Heer hebt als je vreest voor andere "goden" of "krachten" of "geesten".
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 118 gasten