Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 13 dec 2010 19:05

schelpje3 schreef:Ik denk dat je precies hetzelfde bereikt met pedofilie. Dat wordt ook net zo min getolereerd. Al niet buiten de kerk, laat staan erin !

Dat klopt.
Maar wat is dan toch de overeenkomst? Of beter gezegd, het verschil.
Je ziet dat wel vaker in deze discussie, (ik dee er zelf aan mee) door homoseksualiteit te vergelijken met iets, waar we het over eens zijn dat t erg is.

Toch denk ik zelf dat t meer in de sfeer van discriminatie zit dan in "fout gedrag".
Maar helemaal helder is t me niet...

In de tijd van mijn ouders waren er ook homo's, maar niemand die dat wist.
Wij hoorden een paar jaar geleden dat Herman Stok van de Vara homo was, geen idee. Je zag het niet, ja achteraf. Het werd bedekt. Wim Sonneveld leefde met een man, verreweg de meeste Nederlanders wisten dit niet.
Toen kwam er een ommekeer, het werd normaal. De "sterren" schaamden zich niet meer. Maar wat gebeurde er nog meer ? Ouderen kwamen uit de kast. Jaren getrouwd, gezin en ja hoor, ze bleken homo te zijn !

Herkenbaar!

Nu heb je bij de bekende Nederlanders, hele irritante nichten. Ik denk dat DAT walging oproept. Joling heeft er nog zelfspot bij, maar je kunt geen shownieuws aanzetten of ..... Ik las in de krant dat Gordon wel toe is aan kinderen :-&
Tja, jarenlang gerollebold met Jan, Piet en Klaas, nu is meneer de 40 gepasseerd (?) moeder overleden en krijgt nu door dat hij misschien toch wel in een wereld van valse schijn en klatergoud verkeert.
Maar... voor kindjes heb je een vrouw nodig ! Dan maar een leenmoeder, welja. Alles moet kunnen in die wereld.
Het spijt me, ik kan daar niet in mee.

En dat hoeft natuurlijk ook niet. Persoonlijk heb ik daar een andere mening over, maar dat is hier niet aan de orde.

Dat "walging" kan ik wel volgen... T stoort me niet zo, maar ik begrijp t sentiment.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 19:16

Allereerst: ik ben blij dat de discussie weer de kant op gaat waarvoor hij bedoeld is en dat we niet blijven hangen in de vraag of het nu allemaal wel of niet mag. (bedankt voor het tactvol sturen martien!)

Horeb schreef:het is niet vreemd dat christenen zeer fel reageren op homofilie. geeft God zelf niet aan in Zijn woord dat deze zonde Hem uitermate vertoornd?
het gaat dus over Gods eer. en wie de eer van de Vader aantast.......zal ook met Zijn kinderen te doen krijgen.

Je geeft in feite aan dat God het erger vindt als twee homo's in liefde en trouw bij elkaar wonen, dan dat twee hetero's in haat en nijd uit elkaar gaan of overspel plegen.
Allereerst vind ik het moeilijk om te geloven dat God de ene zonder erger vindt dan de ander.
Ik geloof dat God het meest ingaat tegen ons gebrek aan liefde voor Hem en voor onze naaste.
God maakt het op de Horeb nog ernstiger door tien geboden te geven waarin hij specifiek zonden aanwijst. Gemakshalve pakken wij homoseksulaiteit dan maar bij de preken over het zevende gebod: Gij zult niet echtbreken.

Denk jij nou echt dat de felheid wordt veroorzaakt doordat wij, als wij twee mannen/vrouwen samen zien, denken dat het juit deze zonde is 'die God uitermate vertoornt'?
Denk je niet dat we dan veel feller zouden moeten zijn over het inpikken van de Dag des Heeren voor eigen gebruik? Het stelen van de overheid door zwartwerk, het begeren van de buurvrouw, het laten doodhongeren (geestelijk en lichamelijk) van onze naaste, om maar een paar voorbeelden te noemen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 19:39

Ik kan het niet laten om stukjes van schelpje3 apart te pakken. Ik zal proberen me in te houden, maar het roept mij veel weerstand op, die zou kunnen ontaarden in felheid. En dat moet niet.

schelpje3 schreef: Ik denk dat je precies hetzelfde bereikt met pedofilie. Dat wordt ook net zo min getolereerd. Al niet buiten de kerk, laat staan erin !
Voor alle duidelijkheid: elke vergelijking tussen pedofilie en homofiie is uit den boze en onzinnig. Bij pedofilie worden er kinderen betrokken die dat tegen hun wil doen en zwaar beschadigd worden. Dat is misdadig. Bij homofilie gaat het om twee meerderjarige personen en met beider instemming

schelpje3 schreef: In de tijd van mijn ouders waren er ook homo's, maar niemand die dat wist.
Juist. En men wist het zelfs niet als er weer eens een homo zich had opgehangen of een huwelijk instapte die geheel tegen zijn natuur inging en waarin hij om met Paulus te spreken, ´contra naturam´ handelde.
Dat is het grote voordeel van nu: ook christelijke homo's kunnen open zijn (ja toch?) naar hun ouders en kerkelijke gemeente en op deze wijze de steun ontvangen die men nodig heeft. Zeker ook als men celibatair blijft. Je hebt geen idee hoeveel pijn er is geleden en nog wordt geleden door homo's die zelfs niet kunnen zéggen dat ze anders zijn. De pijn van iedere keer weer die vraag waarom ze nog geen vriendinnetje hebben. En iedere keer maar weer dat gespeeld nochalante antwoord "O, vrijheid blijheid" of "ik wacht nog even".


schelpje3 schreef:Nu heb je bij de bekende Nederlanders, hele irritante nichten. Ik denk dat DAT walging oproept.

Ik kan je walging wel volgen. Maar ik denk dat je bij bekende én bij onbekende Nederlanders ook zeer irritante hetero's hebt. Smerig zelfs. En waarom roept dat geen of minder walging op? Dat is weer de kern van ons topic!

schelpje3 schreef: maar je kunt geen shownieuws aanzetten
Ik denk dat ik het nu geheel met je eens bent. Een christen KAN geen shownieuws aan zetten, want christenen zijn van een andere wereld! Gods wereld! En daarin is geen plaats voor klatergoud van wereldse sterren. Daarin is slechts plaats voor de Ster van Bethlehem.

schelpje3 schreef:Ik las in de krant dat Gordon wel toe is aan kinderen :-&
Ben heel benieuwd naar welke krant jij leest. Bij de kapper toch? :roll:

schelpje3 schreef:Tja, jarenlang gerollebold met Jan, Piet en Klaas, nu is meneer de 40 gepasseerd (?) moeder overleden en krijgt nu door dat hij misschien toch wel in een wereld van valse schijn en klatergoud verkeert.
Hier kom je weer bij de kern van de vraag: waarom roept dit meer walging op dan die meneer die het zelfde doet maar hetero is? Hoeveel hetero's rollebollen er niet met Sjaan, Truus en Bep? En toch zijn we daar veel minder fel over en het lijkt wel of dat er inmiddels helemaal bij hoort.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor toppie » 13 dec 2010 19:52

Om op de vraag van de topic te reageren;

Ik denk dat ieder christen fel moet zijn tegenover elke zonde, niet alleen homosexualiteit.
God is een Heilig God, die geen zonde door de vingers kan zien, tegen welk gebod dan ook.

Als ik een dief zie, die iets van een ander rooft, roept dat bij mij evenveel weerzin op als roddel, achterklap, overspel, enz.
Zo ook met een homostel, ik heb daar moeite mee omdat je voelt dat God dit niet zo heeft bedoeld.

Het is voor God net zo erg als man en vrouw in onmin leven, als twee homo's die in liefde en trouw bij elkaar wonen.
Het eerste stel overtreedt Zijn gebod, namelijk de ander liefhebben als jezelf, het tweede stel overtreedt ook Zijn gebod, namelijk het 7e gebod.

Wat is het grootste gebod?
God liefhebben boven alles.....!

Dan wijkt alles, ook de boze blik of toon naar onze naasten, we hebben er dan geen een meer over voor de rampzaligheid!
Maar zullen onze handen vouwen, of God ook hun ogen wil openen voor de zonden, die als God het niet verhoedt net zo hard uitgeleefd zullen worden door ons!
Want ook wij zijn overtreders van het 7e gebod, geen enkel gebod kunnen wij rein en eerlijk betrachten!

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Horeb » 13 dec 2010 19:55

JeeWee schreef:Allereerst: ik ben blij dat de discussie weer de kant op gaat waarvoor hij bedoeld is en dat we niet blijven hangen in de vraag of het nu allemaal wel of niet mag. (bedankt voor het tactvol sturen martien!)

Horeb schreef:het is niet vreemd dat christenen zeer fel reageren op homofilie. geeft God zelf niet aan in Zijn woord dat deze zonde Hem uitermate vertoornd?
het gaat dus over Gods eer. en wie de eer van de Vader aantast.......zal ook met Zijn kinderen te doen krijgen.

Je geeft in feite aan dat God het erger vindt als twee homo's in liefde en trouw bij elkaar wonen, dan dat twee hetero's in haat en nijd uit elkaar gaan of overspel plegen.
Allereerst vind ik het moeilijk om te geloven dat God de ene zonder erger vindt dan de ander.
Ik geloof dat God het meest ingaat tegen ons gebrek aan liefde voor Hem en voor onze naaste.
God maakt het op de Horeb nog ernstiger door tien geboden te geven waarin hij specifiek zonden aanwijst. Gemakshalve pakken wij homoseksulaiteit dan maar bij de preken over het zevende gebod: Gij zult niet echtbreken.

Denk jij nou echt dat de felheid wordt veroorzaakt doordat wij, als wij twee mannen/vrouwen samen zien, denken dat het juit deze zonde is 'die God uitermate vertoornt'?
Denk je niet dat we dan veel feller zouden moeten zijn over het inpikken van de Dag des Heeren voor eigen gebruik? Het stelen van de overheid door zwartwerk, het begeren van de buurvrouw, het laten doodhongeren (geestelijk en lichamelijk) van onze naaste, om maar een paar voorbeelden te noemen?

nee, dat denk ik niet. Zonde is voor God zonde.....dat is zo. Deze zonde behoort echter tot de zwaarste in Gods ogen. lees Romeinen 1 vanaf vers 18 eens.
Ik denk dat jijzelf ook een beetje "overreact" bent. ik heb zelf helemaal niet zo de indruk dat er veel feller wordt gestreden tegen deze zonde als tegen andere.
ikzelf heb dat i.i.g. niet. hoewel ik best erg rechts refo ben, kan ik met mijn homofiele medemens best omgaan. ik heb veel meer moeite met een pedofiel......of erger nog.....iemand die zijn eigen kinderen misbruikt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2010 19:56

Ik ga me niet verschuilen achter smoezen, we lezen het AD en we krijgen soms de Telegraaf van buren. Ik heb hier ook nog kinderen in huis, die lekker zappen en dan kom je ongewild of bewust ! bij shownieuws terecht.
Je moet wel in een ei leven als je niks mee wil krijgen van het sterrendom :D
Overspel door hetero's is net zo goed ontzettend zondig. Je belooft trouw nl. Maar het vergelijken van de ene zonde met de andere is bijna niet mogelijk. Het is allemaal zonde ! Het ene niet erger dan het andere. Maar wij mensen hebben nu eenmaal te maken met gevoelens en ingeschapen normen en waarden.
En ik vergelijk homo's niet met pedo''s, maar het roept geloof ik net zo veel weerzin op.
DAT bedoelde ik ermee en niet om te zeggen dat homo's aan kinderen zitten, gelukkig niet in verreweg de meeste gevallen !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 20:16

schelpje3 schreef: Overspel door hetero's is net zo goed ontzettend zondig.
En toch zijn de discussies veel heftiger over homo's dan over scheidende hetero's. Da's nou juist de hele vraag...

schelpje3 schreef: Maar wij mensen hebben nu eenmaal te maken met gevoelens en ingeschapen normen en waarden.
Ingeschapen of aangeleerd?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2010 20:19

Nee hoor, als ik hoor dat iemand gaat scheiden, bij ons in de gemeente, wordt daar ook behoorlijk heftig en emotioneel op gereageerd !
Homofilie komt niet vaak voor, maar is er wel en ook daar wordt met nuance op gereageerd, ik denk voor de ouders !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 20:29

schelpje3 schreef: Homofilie komt niet vaak voor

Tja, gelukkig maar...
Gek eigenlijk dat we ons zo druk maken...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 13 dec 2010 22:15

Lezen ! BIJ ONS IN DE GEMEENTE !!!!
Tja, waar maken wij ons druk om, waarom weer een topic geopend ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Mortlach » 13 dec 2010 23:05

Rustig, schelpje, denk om je bloeddruk. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 13 dec 2010 23:14

schelpje3 schreef:Lezen ! BIJ ONS IN DE GEMEENTE !!!!

Wel iets bijzonders: bij jou in de gemeente komen ze dus nauwelijks voor. Lijkt me voer voor nieuws, want er is nog nooit aangetoond dat "ze" in bepaalde kringen minder voorkomen.
Wel dat ze de vrijmoedigheid niet hebben om iets over hun diepste wezen te vertellen en zich kwetsbaar op te stellen. Ze kunnen dus zelfs hun medegemeenteleden niet om gebed vragen. Triest.

Verder Schelpje3, je vraagt je af waarom ik een topic open met de vraag waarom christenen zo onevenredig fel reageren op homoseksualiteit...
Maar kijk nou even naar jouw felle reacties en je geeft zelf het antwoord...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 14 dec 2010 01:15

toppie schreef:Zo ook met een homostel, ik heb daar moeite mee omdat je voelt dat God dit niet zo heeft bedoeld.

Nou, dat "je" in die zin is dus niet vanzelfsprekend. Er zijn mensen die daar niet zo'n moeite mee hebben. Maar ik kan me zeer wel voorstellen dat JIJ daar moeite mee hebt.

Wat is het grootste gebod?
God liefhebben boven alles.....!

Dan wijkt alles, ook de boze blik of toon naar onze naasten, we hebben er dan geen een meer over voor de rampzaligheid!
Maar zullen onze handen vouwen, of God ook hun ogen wil openen voor de zonden, die als God het niet verhoedt net zo hard uitgeleefd zullen worden door ons!
Want ook wij zijn overtreders van het 7e gebod, geen enkel gebod kunnen wij rein en eerlijk betrachten!

Daar klinkt toch ergens een zekere tolerantie in door. Als dat homostel nou "het hoogste gebod" betracht, hoe zie je t dan?

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 14 dec 2010 01:18

JeeWee schreef:Verder Schelpje3, je vraagt je af waarom ik een topic open met de vraag waarom christenen zo onevenredig fel reageren op homoseksualiteit...
Maar kijk nou even naar jouw felle reacties en je geeft zelf het antwoord...

Wel, misschien wil Schelpje3 wat opschrijven waar die felheid dan vandaan komt...

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Schipje » 14 dec 2010 10:54

martien schreef:
JeeWee schreef:Verder Schelpje3, je vraagt je af waarom ik een topic open met de vraag waarom christenen zo onevenredig fel reageren op homoseksualiteit...
Maar kijk nou even naar jouw felle reacties en je geeft zelf het antwoord...

Wel, misschien wil Schelpje3 wat opschrijven waar die felheid dan vandaan komt...

Het is ook Schelpje's karakter volgens mij dus ik vind het niet eerlijk omdan nu opeens te zeggen dat ze met het onderwerp 'homo' opeens veel feller is. Volgens mij is Schelpje altijd fel (vergeef me, dat is hoe ik het zie). En volgens mij ben ik ook niet altijd erg zachtaardig :wink: Maar doe dan niet plotseling net ofdat alleen nu het geval is mensen.

En Schelpje3: wat jij schrijft over Gordon en alle anderen... we zijn geen haar beter, en volgens mij kan je beter shownieuws niet meer kijken als het alleen maar ergernis geeft... het voegt niks toe.

Verder Jeewee: ik zit in een pkn gemeente waar homo's (denk ik) prima 'uit de kast' kunnen komen en er zit er geen een -bij mijn weten en we hebben een kleine gemeente- in de kerk. Ik vind dat dus 'door de strot douwen', dat er blijkbaar PERSE in elke gemeente een x aantal homo's MOETEN zijn! DAT is wat mij tegen de borst stuit.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten