Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor TheKeimpe » 30 dec 2010 15:26

JeeWee schreef:
TheKeimpe schreef:@JeeWee: Het is wel de vraag of je uit het feit dat Jezus nooit ergens over sprak kunt concluderen of iets belangrijk is of niet.
Ik denk dat in de toenmalige Joodse cultuur homosexualiteit in de openbaarheid niet voorkwam, en dat er daarom niets over is gezegd.

Natuurlijk kwam het toen ook voor. Net als bij dieren toen en nu.
En toch vond God het kennelijk alleen belangrijk om de uitwassen van homoseksualiteit te benoemen, net is die van heteroseksualiteit. En terecht.

Beste JeeWee, kun jij onderbouwen dat het in die tijd in de openbaarheid voorkwam?
Nog niet zo heel lang geleden was dat in onze cultuur namelijk ook niet het geval, en waren het de paria's die zich hier aan "bezondigden".

Verder kun je onmogelijk volhouden dat je zelf niet FEL bent over homoseksualiteit. Je doet er net zo hard aan mee, alleen dan om de 'andere' visie te claimen. En je kunt erop wachten dat, als je hard op je trommel slaat, een ander hard terug gaat fluiten.

Tip: Laat deze discussie los en ga zelf nog meer in de praktijk brengen om Gods lieve Woord aan een ieder (ongeacht geaardheid en gedachten over geaardheid) te brengen, ook hier op RefoWeb!

Gebruikersavatar
Jozo
Kapitein
Kapitein
Berichten: 788
Lid geworden op: 01 okt 2010 12:25

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Jozo » 30 dec 2010 16:01

Ik zal proberen eens inhoudelijk op je vraag in te gaan. En mijn mening hierover spuien :D. Ik moet zeggen dat ik het topic niet vanaf pagina 1 gevolgd heb dus het kan zijn dat er iets dubbel komt te staan.

Keer op keer als er iets in het nieuws is over homoseksualiteit, hier of op andere christelijke sites, ontstaat er een stortvloed van reacties. Wat is het toch dat hetero's zich zo druk maken om homo's en homoseksualiteit te veroordelen?

Dat komt denk ik omdat het een nieuw hot-item is, waarmee men zich niet zo goed raad weet. Er staan immers een aantal lastige teksten in de bijbel die tegen homoseksuelen lijken te pleiten. Onze maatschappij rondom ons heeft homoseksualiteit allang geaccepteerd, maar 'wij' zitten er nog een beetje mee in onze maag.

Is het makkelijker, omdat het iets is waar hetero's zich zelf niet aan kunnen bezondigen, omdat het altijd een ander betreft?
Het lijkt de splijtzwam in christelijke kerken.
Nog afgezien van de opvattingen die je er over hebt, lijkt het juist dit item te zijn waarbij veel hete hoofden ontstaan.
Waarom toch?
Maken we ons met dezelfde wijze druk over heteroseksuele zonden, die toch heel veel vaker worden genoemd?
Maken we ons ook zo druk over geboortebeperking, over zwartwerken, over te hard rijden, om maar een paar doelmissers te noemen. Of hebben we erge en minder erge zonden?

Ik denk zeker dat het makkelijker is. Vingertje wijzen is helaas de meesten niet onbekend. Zeker als het iets is wat jezelf niet aangaat, dan is het makkelijk oordelen :oops:

De reden waarom het een splijtzwam is: Dit onderwerp is niet zomaar een onderwerp waarover een ieder zijn mening kan hebben (zoals dat bijvoorbeeld bij evolutie wel het geval is), maar dit werkt door in de kerk zelf. Er moet immers besloten worden of men überhaupt homoseksuelen als lid toelaat, of ze aan het avondmaal mogen, en of ze ouderling of diaken mogen zijn. Oftewel: Hierover moeten kerkelijke besluiten genomen worden, en de visie van verschillende kerken verschilt hierover nogal. Vandaar dat dit onderwerp nogal eens splijtzwam in christelijke kerken lijkt te zijn.

Steevast komen er dan de citaten van de zeven bijbelteksten waarin iets verwijst naar seksuele handelingen tussen twee mannen. Alsof christenhomo's deze niet kennen... Waarom dan toch?
Laten we homoseksuele handelingen nu eens zonde noemen.
Waarom veroorzaakt dan juist deze zonde die zoveel minder in de bijbel wordt genoemd dan bijvoobeeld gierigheid, liefdeloosheid, oneerlijkheid, ontrouw, haat, ruzie en maak de lijst maar langer...

Ik behandel ze zoals ik bij elk mens doe, zonder onderscheid.

P.S. Over de vraag of de seksuele handeling zonde is zou ik nog wel eens een discussie willen voeren, maar dat laat ik nu opzettelijk even achterwege.
"I want to know God's thoughts...the rest are details."

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 30 dec 2010 17:29

Maar, nogmaals, die MENING (inhoud) is dus NIET waar hier dit draadje over hoopte te gaan.

Als je de muziek niet ziet zitten, zet je em uit. Klaar. Punt. Maar hier lijkt t alsof bij de eerste tonen niet alleen de muziek wordt uitgezet, maar zelf een veeel hardere plaat wordt opgezet. Er lijkt af en toe een onbalans te zijn.

Het lijkt er echter op dat wanneer het zelfs meer LIJKT door te schemeren dat iemand homoseksualiteit verdedigt, dus LIJKT, men daar met een paar "man" bovenop duikt en de bijbel en geloof aanhaalt.

Op zich zit ik er zelf niet zo mee, dat de discussie kennelijk toch steeds weer naar de kwestie zelf trekt. Het spreekt kennelijk een aantal mensen aan met "strong opinions", wat mij betreft helemaal goed.

En voor alle duidelijkheid, om toch vooral niet mistig te zijn of te proberen te zijn, ik vind dat homo's gewoon hun ding kunnen doen. Ze doen over t algemeen geen vlieg kwaad. Ik geloof niet zo in dat "schade berokkenen aan God" door hun liefde te leven. Er zijn bossen hetero stelletjes die in mijn ogen heel wat meer schade berokkenen.
Een stelsel van wetten en zienswijzen van 3000 jaar geleden, ook met het oog op de andere wetten, is niet van deze tijd. Ze zijn barbaars.

Oei.... Nu heb ik voor de tweede keer een hoop schenen blauw gemaakt.
Op zich niet mijn bedoeling. Maar ik vind wel dat homo's ook gewoon medemensen zijn en als zodanig behandeld dienen te worden. Ook kan ik me niet voorstellen dat men hun hun levensgeluk wil ontnemen door ze te "verbieden" een normale relatie aan te gaan met een partner van hun keuze.

..... Die wachter was zeker weer even plassen.....

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 30 dec 2010 18:38

TheKeimpe schreef: Beste JeeWee, kun jij onderbouwen dat het in die tijd in de openbaarheid voorkwam?
Nog niet zo heel lang geleden was dat in onze cultuur namelijk ook niet het geval, en waren het de paria's die zich hier aan "bezondigden".
Jij noch ik kunnen onderbouwen dat het wel of niet in de openbaarheid voorkwam. Het wordt gewoon niet genoemd, zoals er wel meer handicaps niet genoemd worden in de Bijbel. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het niet bestond. Echter werden wel meer 'soorten' die afweken van de gangbare norm naar de marge verdreven. Maar ik blijf het zo vreemd (en jammer) vinden dat Jezus of zelfs maar één van zijn discipelen iets noemde van liefdevolle relaties tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. De enige keer dat we er een verder niet uitgewerkte glimp van opvangen is als er iets wordt geschreven over de band tussen David en Jonathan (En voor ik de hele meute weer over me heen krijg: ik geef hiermee niet aan dat het in deze relatie om homoseksualiteit gaat!!!)

TheKeimpe schreef: Verder kun je onmogelijk volhouden dat je zelf niet FEL bent over homoseksualiteit. Je doet er net zo hard aan mee, alleen dan om de 'andere' visie te claimen. En je kunt erop wachten dat, als je hard op je trommel slaat, een ander hard terug gaat fluiten.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik kan tenminste in een paar woorden uitleggen waaróm ik zo fel ben als het hier omgaat. Het gaat er bij mij niet om een eventuele eigen geaardheid te verdedigen. Maar het gaat me aan het hart als ik jongeren kapot zie gaan omdat ze met de bedoelde felheid worden behandeld. Met zogenaamde rechtzinnigheid worden ze om de oren geslagen. Als je het ooit zou hebben meegemaakt dat een jongen van 19 zich van het leven heeft beroofd omdat hij door kerk en familie zo werd veroordeeld, dan wordt je fel. Dát is mijn drijfveer: jongeren worden op deze wijze niet naar God toegedreven, maar juist van God af. De wet slaat dood, maar de liefde van Christus verbreekt.

TheKeimpe schreef:Tip: Laat deze discussie los en ga zelf nog meer in de praktijk brengen om Gods lieve Woord aan een ieder (ongeacht geaardheid en gedachten over geaardheid) te brengen, ook hier op RefoWeb!

Ik neem deze tip serieus en zoals je wellicht ook wel in andere topics hebt gemerkt, wil ik dat zo graag. ik heb een beroep waarin ik dat gelukkig ook dagelijks mag doen. Hij is het zo waard om door te geven en aan te prijzen.
Maar juist voor deze kwetsbare groep van jonge homo's in de gemeente heb ik een zwak. Dat veroorzaakt mijn felheid en ik was wel eens jaloers op de mildheid en het geduld waarop Meboy hier op het forum dit kon uitleggen. Maar ook Meboy is door 'christenen' lam geslagen, ontmoedigd.
Omdat er steeds weer mensen waren die meenden hem te moeten bekeren van 'zijn zondige weg'.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2010 18:39

martien schreef:Maar, nogmaals, die MENING (inhoud) is dus NIET waar hier dit draadje over hoopte te gaan.

Als je de muziek niet ziet zitten, zet je em uit. Klaar. Punt. Maar hier lijkt t alsof bij de eerste tonen niet alleen de muziek wordt uitgezet, maar zelf een veeel hardere plaat wordt opgezet. Er lijkt af en toe een onbalans te zijn.

Het lijkt er echter op dat wanneer het zelfs meer LIJKT door te schemeren dat iemand homoseksualiteit verdedigt, dus LIJKT, men daar met een paar "man" bovenop duikt en de bijbel en geloof aanhaalt.

Op zich zit ik er zelf niet zo mee, dat de discussie kennelijk toch steeds weer naar de kwestie zelf trekt. Het spreekt kennelijk een aantal mensen aan met "strong opinions", wat mij betreft helemaal goed.

En voor alle duidelijkheid, om toch vooral niet mistig te zijn of te proberen te zijn, ik vind dat homo's gewoon hun ding kunnen doen. Ze doen over t algemeen geen vlieg kwaad. Ik geloof niet zo in dat "schade berokkenen aan God" door hun liefde te leven. Er zijn bossen hetero stelletjes die in mijn ogen heel wat meer schade berokkenen.
Een stelsel van wetten en zienswijzen van 3000 jaar geleden, ook met het oog op de andere wetten, is niet van deze tijd. Ze zijn barbaars.

Oei.... Nu heb ik voor de tweede keer een hoop schenen blauw gemaakt.
Op zich niet mijn bedoeling. Maar ik vind wel dat homo's ook gewoon medemensen zijn en als zodanig behandeld dienen te worden. Ook kan ik me niet voorstellen dat men hun hun levensgeluk wil ontnemen door ze te "verbieden" een normale relatie aan te gaan met een partner van hun keuze.

..... Die wachter was zeker weer even plassen.....

Martien: er zijn juist wel nuancerende reacties, niemand heeft hier gezegd, voorzover ik weet dan, dat je homo's moet weren, de deur wijzen, JeeWee maakt dat zo vaak mee, maar het merendeel hier helemaal niet !
Er wordt steeds onderscheid gemaakt tussen de persoon en het gegeven !
Als je dochter van 16 jaar zwanger thuiskomt, zul je boos/teleurgesteld zijn om hetgeen zij gedaan heeft, maar je dochter wijs je niet af, je keurt alleen haar gedrag af.
En het gaat er niet over wie hoeveel schade berokkent, het belangrijkste is: wie zijn wij t.o.v. de Heere ?
Bedroeven we Hem ? Als je dat gaat doorleven, kom je aan een ander niet toe.
Even off topic: je ding doen, wat een verschrikkelijke uitdrukking. :( maar goed, ik weet wat je bedoelt.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2010 18:42

JeeWee schreef:
TheKeimpe schreef: Beste JeeWee, kun jij onderbouwen dat het in die tijd in de openbaarheid voorkwam?
Nog niet zo heel lang geleden was dat in onze cultuur namelijk ook niet het geval, en waren het de paria's die zich hier aan "bezondigden".
Jij noch ik kunnen onderbouwen dat het wel of niet in de openbaarheid voorkwam. Het wordt gewoon niet genoemd, zoals er wel meer handicaps niet genoemd worden in de Bijbel. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat het niet bestond. Echter werden wel meer 'soorten' die afweken van de gangbare norm naar de marge verdreven. Maar ik blijf het zo vreemd (en jammer) vinden dat Jezus of zelfs maar één van zijn discipelen iets noemde van liefdevolle relaties tussen twee mensen van hetzelfde geslacht. De enige keer dat we er een verder niet uitgewerkte glimp van opvangen is als er iets wordt geschreven over de band tussen David en Jonathan (En voor ik de hele meute weer over me heen krijg: ik geef hiermee niet aan dat het in deze relatie om homoseksualiteit gaat!!!)

TheKeimpe schreef: Verder kun je onmogelijk volhouden dat je zelf niet FEL bent over homoseksualiteit. Je doet er net zo hard aan mee, alleen dan om de 'andere' visie te claimen. En je kunt erop wachten dat, als je hard op je trommel slaat, een ander hard terug gaat fluiten.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar ik kan tenminste in een paar woorden uitleggen waaróm ik zo fel ben als het hier omgaat. Het gaat er bij mij niet om een eventuele eigen geaardheid te verdedigen. Maar het gaat me aan het hart als ik jongeren kapot zie gaan omdat ze met de bedoelde felheid worden behandeld. Met zogenaamde rechtzinnigheid worden ze om de oren geslagen. Als je het ooit zou hebben meegemaakt dat een jongen van 19 zich van het leven heeft beroofd omdat hij door kerk en familie zo werd veroordeeld, dan wordt je fel. Dát is mijn drijfveer: jongeren worden op deze wijze niet naar God toegedreven, maar juist van God af. De wet slaat dood, maar de liefde van Christus verbreekt.

TheKeimpe schreef:Tip: Laat deze discussie los en ga zelf nog meer in de praktijk brengen om Gods lieve Woord aan een ieder (ongeacht geaardheid en gedachten over geaardheid) te brengen, ook hier op RefoWeb!

Ik neem deze tip serieus en zoals je wellicht ook wel in andere topics hebt gemerkt, wil ik dat zo graag. ik heb een beroep waarin ik dat gelukkig ook dagelijks mag doen. Hij is het zo waard om door te geven en aan te prijzen.
Maar juist voor deze kwetsbare groep van jonge homo's in de gemeente heb ik een zwak. Dat veroorzaakt mijn felheid en ik was wel eens jaloers op de mildheid en het geduld waarop Meboy hier op het forum dit kon uitleggen. Maar ook Meboy is door 'christenen' lam geslagen, ontmoedigd.
Omdat er steeds weer mensen waren die meenden hem te moeten bekeren van 'zijn zondige weg'.

Ik las ergens op het forum (ik meen Optimatus ?) die zei dat in de Bijbel steeds gesproken wordt over Christus en Zijn bruid. Dat lijkt mij een prima onderbouwing.
Er is nu een bepaalde verderfelijke stroming, die zegt dat God wellicht ook een vrouw kan zijn :shock:
Zo kan alles naar ieders hand gezet worden.

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 30 dec 2010 19:28

schelpje3 schreef:Martien: er zijn juist wel nuancerende reacties, niemand heeft hier gezegd, voorzover ik weet dan, dat je homo's moet weren, de deur wijzen,

Dank voor je reactie. Ik word blij van nuanceringen...

Nou, de deur wijzen, ze mogen het wel ZIJN, maar ze mogen het niet DOEN. Toch?
En dat is een beetje een kunstmatige scheiding, zoals ik al eerder betoogde.
Een mens die het verboden wordt om een partnerschap te vormen met degene van wie die houdt tref je in zn ziel. Zo iemand kwijnt weg.

JeeWee maakt dat zo vaak mee, maar het merendeel hier helemaal niet !
Er wordt steeds onderscheid gemaakt tussen de persoon en het gegeven !

Nou, ik las bijv. een post waarin iemand zei dat de homo's zo opdringerig waren. Da's nou niet zo "genuanceerd"...

Zowel jij als Horeb, zo even in de gauwigheid, vinden toch dat homo's maar op een houtje moeten gaan bijten, toch?

Als je dochter van 16 jaar zwanger thuiskomt, zul je boos/teleurgesteld zijn om hetgeen zij gedaan heeft, maar je dochter wijs je niet af, je keurt alleen haar gedrag af.

Alweer die mysterieuze vergelijkingen. Is een homo een zwanger meisje?
Een zwanger meisje heeft een tijdje terug ergens een keer een beslising genomen, daarvoor was ze niet zwanger en nu wel. Een homo geeft een genetisch model meegekregen en daar heeft ie niet zelf voor gekozen. Sterker nog, ALS ie zou kunnen kiezen zou ie naar alle waarschijnlijkheid gekozen hebben om NIET zwanger te worden, if you see what I mean.
Je "gebruikt" de morele hefboom van een 16 jarig zwanger meisje om iets over homo's op te roepen. Dat hoeft toch niet? T zijn toch geen zwangere tieners?
Je "keurt haar gedrag af", DUS keur je het "gedrag" van een homo af en daarmee "de daad". Toch?
En die daad is intrinsiek menselijk, homo of hetero. Dat afnemen of zelfs afkeuren van iemand is het ontkennen van een fundamenteel onderdeel van het mens zijn. Dat kan God nooit bedoeld hebben in mijn ogen. Juist omdat we zo geschapen zijn, homo of hetero.

En het gaat er niet over wie hoeveel schade berokkent, het belangrijkste is: wie zijn wij t.o.v. de Heere ?

Maar, Schelpje, dat is een zaak tussen jou en de Heere. En een zaak tussen de homo en de Heere. Als je meent voor anderen, bijvoorbeeld homo's uit te gaan maken wat er tussen hem (haar) en de Heere speelt, ga je op een stoel zitten waar je m.i. niet thuishoort.

Bedroeven we Hem ? Als je dat gaat doorleven, kom je aan een ander niet toe.

precies. Dus laat de verantwoordelijkheid dan ook bij hun.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 30 dec 2010 20:13

Horeb schreef: niet direct nee, maar tussen de regels kan ik het lezen JeeWee.
mijn excuses voor mijn grove opmerking in jouw richting overigens........maar ik was echt boos op je.

nu weer vergeten :D

mijn reactie is overigens wel eerlijk. ik veroordeel iemand niet op het feit of hij/zij homo is, sterker nog, we hebben homo's in onze vriendenkring.
ik kan echter woest worden als iemand anders mening "te kakken" wordt gezet.


Fair enough.
Ik laat me af en toe ook wel gaan. :oops: :oops: :oops:
Maar het raakt me soms best wel als ik hier wordt neergezet als iemand die Gods Woord niet serieus neemt. En dan noem ik toch maar een naam zonder haar hiermee te willen aanvallen: met name Schelpje roept zo makkelijk dat ik een loopje met de Bijbel neem en niks met Jezus zou hebben. En dan volgen weer allerlei teksten en gemeenplaatsen.

Gelukkig heeft Hij alles met mij en ik heb Hem hartelijk lief gekregen.
En vanuit die liefde raakt het me zo als ik zie dat mensen bij Hem weg worden gehouden, gejaagd.
Dan komen de beelden op van de discipelen die de kinderen bij Jezus vandaan wilden houden.
En dan raakt het me zo als hier een welles/nietus gevecht ontstaat over óf er wel homo's in de kerk zijn.
Het gaat je niet in je kouwe kleren zitten als je ziet dat mensen niks meer van God willen weten omdat ze zijn stuk gelopen op de farizeeërs rondom Hem.

Nooit zal ik vragen om een zienswijze t.a.v. afwijzing van een homoseksualele relatie te herzien. Als er jongens of meiden bij me komen en zeggen dat ze geloven dat het celibaat Gods weg met hen is, zal ik hen daar zelfs in aanmoedigen.
Uit ervaring weet ik dat het niet hebben van een relatie je zo veel meer tijd met God gunt. Alleen daarom al.
Ik kan Paulus daarin zo goed volgen. Maar ook in zijn uitspraak dat het beter te trouwen is dan te branden. Ook als homo.
Maar laat God nooit los!!! Laat een homo zichzelf nooit wijsmaken dat God niet naar hem omziet.
En als je Zijn eigendom bent, laat de Heere je ook zien welke weg je moet/mag gaan.
Dat moet een andere niet gaan bepalen.
Dat is iets tussen de Heere en die persoon.
Wees daar toch voorzichtig mee.

En niemand zal jou dan beletten om te zeggen dat je zelf gelooft, dat de Heere het in Zijn Woord anders bedoelt.
Maar weet van ophouden! Het gras gaat niet groeien als jij er aan trekt.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 30 dec 2010 20:39

Ik stap uit deze discussie, niet omdat ik geen argumenten meer zou hebben of bang zou zijn, maar op een bepaald ogenblik MOET je stoppen.
De haat die JeeWee jegens mij uitstraalt, kent geen grens.
Of ik dat nu wel of niet uitgelokt zou hebben, doet er niet toe.
ik heb hem op andere topics ook meegemaakt en zoals een predikant toen tegen me zei: soms moet je gaan zwijgen, er worden anders paarlen voor de zwijnen geworpen. Het is blijkbaar een persoonlijke vete geworden van jeewee tegen mij en ik doe hier niet langer aan mee !
Ik zal proberen mijn persoonlijke mening uit te schakelen en te bidden voor hem.
Ik geef het toe, het komt niet uit mezelf, want zelden heb ik zo een verbeten iemand gezien op een forum !
Dus ik ga wat dat betreft onder hem staan, ik zal moeten, want zo leert de Bijbel dat.
Ik weet dat anderen het hier ook moeilijk hebben, probeer jezelf weg te cijferen.
maar dat wil niet zeggen dat de Waarheid vermorzeld zal worden, het is erg genoeg dat dit hier plaats moet vinden zo !
Ik hoop bepaalde andere mensen tegen te komen op een ander topic !
lieve groet van een aangeslagen schelpje
NIET persoonlijk geraakt, maar ik voel zo de haat jegens de Heere en daarom stop ik ermee.
Ik HOEF me niet langer te verdedigen, word het zwijgen opgelegd, zo voel ik dat.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Horeb » 30 dec 2010 21:52

JeeWee schreef:En niemand zal jou dan beletten om te zeggen dat je zelf gelooft, dat de Heere het in Zijn Woord anders bedoelt.
Maar weet van ophouden! Het gras gaat niet groeien als jij er aan trekt.


goed......wij blijven "on speaking therms". (schrijf ik dat goed :lol: )

het is inderdaad beter als Schelpje even niet schrijft. hoewel ik met jou in discussie wil blijven JeeWee....begrijp ik haar beter. ik sta ook dichter bij haar kwa standpunten.

je zegt tegen mij............weet van ophouden!!!. ik denk dat ik dat gedaan had maar je haalde me uit met het feit dat jijzelf niet van ophouden wist.
ik vind ook dat ik behoudens dat ik zelf iets vind.......argumenten mag aanvoeren om anderen te overtuigen als ik dat als mijn christelijke plicht gevoel. dat jij daar erg stevig tegen ageert zegt niet veel. de meeste forumleden hier zijn het overigens niet met jou eens.......wat je ook weleens tot inkeer zou mogen brengen.
ik trek dus niet aan het gras.......maar voer een discussie met de bijbel in de hand. dat zal ik blijven doen.

nu wordt ik heel eerlijk tegen jou..........
ik twijfel of iemand als praktiserend homofiel een ware gelovige kan zijn. ik weet zeker dat, als homofiele gevoelens nooit tot zonde voor God geworden zijn, er geen sprake is van wedergeboorte in je leven. want als God ons leven tegen Zijn licht gaat houden.....en dat gebeurt in de wedergeboorte.......gaat Hij al onze zondige gevoelens voor ogen stellen, en zeker ook de (on)zedelijke verlangens. en of die nu homo of hetero gericht zijn......O we zijn toch zulke verdorven mensen geworden en ik sluit mezelf erbij in!!!
Ik wil je niet veroordelen JeeWee.......echt niet,en God is mijn getuige.......maar ik proef ergens in jou een geest die nog niet verbroken is. en je voed die met jezelf wijs te maken dat God het wel goed zal vinden............Gevaarlijk!!

Ik spreek nu tegen jou als mijn naaste..........in liefde..........en het enige wat ik je vraag is......onderzoek jezelf en bid God of je standpunt wel juist is.
en weet dit..........ook schelpje3 bid voor jou en nog vele anderen.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schaapje » 30 dec 2010 22:16

Misschien JW,... had de titel van deze topic moeten zijn:

Mogen christenen homoseksuele mensen afwijzen.

Want als ik alles lees, heb ik de indruk, dat het je daarover gaat.

groet
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

meboy

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor meboy » 30 dec 2010 22:43

Geestelijk = Opnieuw Betekenisvol

Zondaar betekent doelmisser. In ons liefdesleven is een breuk gekomen tussen ons en het doel. Tegen een homo zeggen dat hij moet stoppen met wat hij voelt en uit, is als tegen een hetero zeggen dat hij moet stoppen met anders te zijn dan Adam en Eva voor de val. Dat is onmogelijk.

Feit; een hetero in 2010 ís anders dan een ongevallen Adam of Eva

Feit; een homo in 2010 ís anders dan een ongevallen Adam of Eva

De kern van de val is namelijk dat de volle betekenis van de Schepping is kwijtgeraakt. Adam was er om God en Eva lief te hebben. Hen geen schade te berokkenen.

Feit; niemand kan een ander liefhebben zonder hem of haar schade te berokkenen. Zelfs een wedergeboren Christen niet.

Feit; dat is een gruwel voor God.

Mijn mening; de hetero moet van de homo leren hoe diep de val is, en hoe groot de afstand tot de oorspronkelijke schepping is.

Mijn mening: Een hetero die niet inziet dat hij in níets verschilt van een praktiserende homo, heeft niet genoeg inzicht in de diepte van zijn eigen val.

Jezus Christus maakt vrij van de schuld ten opzichte van de wet. Hij vervult de wet. Maakt rechtvaardig. Hij gaat zelf verder. Hij brengt vooruitgang in de wereld. Overwint kwaad met goed. Dat doet hij door in het alledaagse, zondige, tekortschietende leven nieuwe betekenissen te laten ontstaan. Vandaar is Genade (algemeen of persoonlijk) altijd toepasbaar! En zondaar hoeft nooit een bepaald level van waardigheid te bereiken om voor genade ter beschikking te staan. Onvoorwaardelijk.

Feit; Door Jezus christus kan een hetero zijn vrouw/man liefhebben, de gebrekkigheid daarvan inzien, en toch genieten van ,- en groeien door- de betekenis er van.

De afspraak tussen man en vrouw is namelijk dat ze, ondanks hun kwetsbaarheid voor elkaars onvolmaaktheid, zich aan elkaar blootstellen. De betekenis van die verbinding is geworden: wij hebben elkaar lief, wij willen elkaar niet beschadigen. Met beider instemming, met beider goedkeuring, niemand heeft last van die insteek. Dat noem je heiligmaking. Geïnspireerd door de Geest, Met als bron de genade van Jezus, zó leven dat het goede het kwade overwint.

Feit; Een homo kan liefhebben

Mijn mening; een homo kan, ondanks de gebrekkigheid, door dezelfde genade, positieve betekenis geven aan die liefde.

Geestelijk leven is namelijk de betekenis van God’s schepping inhoudelijk benaderen. Qua vorm lukt dat niemand, zoals ik eerder heb aangetoond. Zelfs niet de hetero’s die van Homo’s eisen dat ze celibatair moeten blijven. Zelfs niet het meest gelukkige echtpaar op deze wereld. Het blijft een persoonlijke zoektocht waarin een combinatie tussen vorm en inhoud gezocht wordt waarin je die principes het dichtst nadert.

Feit; Qua vorm falen we allemaal even hard ten opzichte van de oorspronkelijke schepping

Feit; Hoewel de vorm verschilt hebben God’s kinderen een drijveer waaruit zij hun keuze motiveren. Die drijfveer komt vaak overeen, de vorm verschilt gigantisch.

Feit; De vorm die het minst voorkomt krijgt het meeste kritiek te voorduren

Mijn mening; De mensen die niet in de omstandigheden verkeren om alle aspecten te kunnen wegen zijn niet in staat om voor een ander een passende afweging te maken. Doet men dat toch dan pretendeert men wijzer te zijn dan de ervaring. De Geest van de genade laat zich geen wet voorschrijven.

Mijn mening; Praktische homoseksualiteit duivels en ongeschikt voor God’s genade noemen is hetzelfde als God’s Grootheid en Genade ónderschatten en de reinheid van het celibaat en het heteroleven óverschatten. Met andere woorden; niet genoeg zicht hebben op de eigen val. M.a.w. ronduit hoogmoedig!

Mijn hand, die tevreden op de kont van mijn vriend rust, wat zoveel betekent als; ik heb je lief, ik wil je niet beschadigen, ik wil de liefde die in de schepping in de wereld is gebracht aan jou tot uitting brengen onder inroeping van God’s genade, door de kracht van Zijn Geest, is een voorbeeld van Geestelijk leven

Amén!

(ps. beheerder, schiet eens op met het weggooien van dat account, want ik kan het niet laten!)

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 30 dec 2010 23:23

Horeb schreef:ik vind ook dat ik behoudens dat ik zelf iets vind.......argumenten mag aanvoeren om anderen te overtuigen als ik dat als mijn christelijke plicht gevoel. dat jij daar erg stevig tegen ageert zegt niet veel. de meeste forumleden hier zijn het overigens niet met jou eens.......wat je ook weleens tot inkeer zou mogen brengen.

Dar zou ik voorzichtig mee zijn. Als de waarheid bepaald wordt door een democratisch proces verwijs ik maar onze wetgeving op dat punt.

...maar voer een discussie met de bijbel in de hand. dat zal ik blijven doen.

Maar dan verhef je de bijbel tot een wetgevend instrument dat na 3000 jaar nog steeds dezelfde wetten en vooral moraal dicteert.
Ik begrijp HEEL GOED dat dat de kern is van je argumenten, maar wat doen we dan met t feit dat we over een aantal dingen 3000 jaar later toch echt anders denken.
Je deelde de 'wetten" op in verschillende "klassen", maar ofwel alles is net zo geldig nu als toen, of we kijken nu toch echt anders tegen bepaalde dingen aan.

nu wordt ik heel eerlijk tegen jou..........
ik twijfel of iemand als praktiserend homofiel een ware gelovige kan zijn. ik weet zeker dat, als homofiele gevoelens nooit tot zonde voor God geworden zijn, er geen sprake is van wedergeboorte in je leven.

Dat is dus de ongenuanceerde zienswijze waar ik het over had.
Ik begrijp niet dat je voor een homo die serieus gelooft en ook serieus een partner heeft, net zoals een hetero, voor DIE persoon mag uitmaken wat ZIJN (haar) relatie is met God.
Ik vind het nogal wat om iemands "ware geloof" in twijfel te trekken omdat ie een "praktiserend homofiel" (wat een vreselijke uitdrukking. Bestaan er ook "praktiserende hetero's?) is.
Jij kunt niet weten wat de bijzondere band is die er tussen die homoseksueel en God bestaat. Je daarover zo'n diepgaand waardeoordeel aan te meten gaat toch echt wel ver.

want als God ons leven tegen Zijn licht gaat houden.....en dat gebeurt in de wedergeboorte.......gaat Hij al onze zondige gevoelens voor ogen stellen, en zeker ook de (on)zedelijke verlangens.

God ja, niet Horeb.

en of die nu homo of hetero gericht zijn......O we zijn toch zulke verdorven mensen geworden en ik sluit mezelf erbij in!!!

Een reden te meer om het bij jezelf te houden.

Ik wil je niet veroordelen JeeWee.......echt niet,en God is mijn getuige.......maar ik proef ergens in jou een geest die nog niet verbroken is.

Geen oordeel??? Dat oordeel spat zowat van iedere regel.
ik proef in jou een geest die het oordelen niet kan laten.

oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld worde.

en je voed die met jezelf wijs te maken dat God het wel goed zal vinden............Gevaarlijk!!

Het lijkt me vooral gevaarlijk de oprechtheid van andermans geloof in twijfel te trekken en een oordeel te hebben over zijn/haar relatie met God.

Ik spreek nu tegen jou als mijn naaste..........in liefde..........en het enige wat ik je vraag is......onderzoek jezelf en bid God of je standpunt wel juist is.

Goed plan.
En als dat gedaan is, accepteer je dan ook de uitkomst van dat zelfonderzoek?
En nu we toch andere uitnodigen om zelfonderzoek te doen, vraag je dan es af waarom je t zo nodig vind om homoseksuelen zo enorm diep te veroordelen. Zozeer zelfs dat je meent HUN band met God er discussie te stellen.
Stel dat ik dat met jou zou doen en zou zeggen:" Horeb, je kan onmogelijk werkelijk een gelovige zijn want je hebt gisteren nog gezondigd. Hoe voelt dat? Dat gaat MIJ toch geen barst aan?

en weet dit..........ook schelpje3 bid voor jou en nog vele anderen.

En ik bid voor vrede. Vrede voor ieder mens, vrede voor alle geaardheden en voor alle relaties, waar de liefde regeert. Ik bid voor acceptatie, tolerantie en barmhartigheid. Voor mij is DAT de kern van de boodschap. Geen oorlog maar vrede. Geen oordeel maar liefde.

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schaapje » 31 dec 2010 15:44

Ikke wel :-({|=
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 31 dec 2010 15:49

beetje flauw.
Niemand hoeft te kijken.

Als felheid zover gaat, dat we er zelfs geen discussie meer over mogen of kunnen voeren, is het wel triest gesteld.
Dan is de vraag boven dit topic kennelijk toch heel terecht, als dit zulke heftige reacties oproept.

Kun je je voorstellen hoe jongens en meiden die met het probleem van deze geaardheid zitten, nu zitten te lezen? De voor hen levensbepalende geaardheid is zelfs onder christenen niet bespreekbaar omdat ze qua felheid over elkaar heen duikelen.
Dát bedoelde ik dus dat toen ik zei dat velen om die reden juist de kerk en kerkmensen ontvluchten.

Non-topics over babykleertjes, de dagrecepten en allerlei andere nietszeggende onzin zijn wellicht toegankelijker...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten