Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Schipje » 10 dec 2010 16:31

En dat geld net zo goed voor prostitutie en abortus en wat allemaal nog meer maar daar word nou nooit zo snel een topic over geopend. Niet dat dat moet, maar ja, WEL weer over homoseksualiteit. De homoseksuelen pikken dat er zélf steeds uit bij de christenen. Dat geeft n.m.i. een onevenwichtig beeld.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Marnix » 10 dec 2010 16:35

Schipje schreef:
Marnix schreef:? Volgens mij wordt het doorgaans helemaal niet zo door je strot gedouwd. Je moet ze ook niet leuk en prettig vinden (wel als mensen behandelen). Het gaat niet om het leuk vinden of niet, het gaat er om waarom sommige mensen daar ontzettend fel over zijn terwijl je ze over andere zonden veel minder hoort.


Voor mij voelt dat wel zo. En ik vind dat uitermate vervelend. En dat sommige mensen er heel fel over zijn... tja, over homoseksualiteit ben ik ook heel fel misschien, -wat is fel- ik denk dat het te maken heeft met onrecht. In de Bijbel staat dat homoseksualiteit God een gruwel is en sommige mensen vinden dat dat er niet staat, en de mensen die vinden dat dat er wel staat (om he tmaar even lomp te zeggen) vinden dat God en Zijn Woord onrecht word aangedaan doordat er in het openbaar gezondigd word tegen iets wat zo duidelijk in de Bijbel staat. (snap je het nog?) Dat is wat ik denk.

Tegenwoordig raak ik al geirriteerd als ik het woord 'homo-acceptatie' lees want je MAG voor mijn gevoel er niet meer anders over denken. En dat is niet alleen mijn gevoel gelukkig. Seksualiteit onder homo's keurt de Bijbel af, homo's zelf uiteraard niet, dat zijn net als alle andere mensen Gods eigen dierbare schepsels.


Klopt. Maar ik lees bijvoorbeeld ook dat geldzucht de wortel van alle kwaad is. Waarom hoor en lees je daar dan veel minder felle reacties over? Dat is volgens mij de vraag in dit topic: Waar komt dat onderscheid vandaan, waarom over de ene zonde zo fel en over de ander minder?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 10 dec 2010 16:48

Schipje schreef: In de Bijbel staat dat homoseksualiteit God een gruwel is en sommige mensen vinden dat dat er niet staat, en de mensen die vinden dat dat er wel staat (..) vinden dat God en Zijn Woord onrecht word aangedaan doordat er in het openbaar gezondigd word tegen iets wat zo duidelijk in de Bijbel staat.


Dat is het punt niet.
Het punt is wel dat er in de Bijbel zoveel dingen staan waar op het kerkelijk erf verschillend over wordt gedacht. Willem Ouweneel heeft vorig jaar een boek geschreven "Vijf olifanten in een porseleinkast". Hij loopt daarin langs vijf brandende onderwerpen waarover christenen verdeeld zijn: de schepping, homo(seksualiteit), de vrouw, de Geest en de doop.
Hij constateert ook dat er over geen enkel onderwerp zoveel felheid en scheuring bestaat als juist over homoseksualiteit.

Waarom werpen we juist over dit onderwerp zo op als hoeders van het Woord, terwijl we veel makkelijker zijn met andere dingen en dan vooral de dingen die onszelf ook raken.


Schipje schreef:Tegenwoordig raak ik al geirriteerd als ik het woord 'homo-acceptatie' lees

Ligt daar al niet een enorme vooringenomenheid?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2010 17:38

Schipje schreef:
Marnix schreef:? Volgens mij wordt het doorgaans helemaal niet zo door je strot gedouwd. Je moet ze ook niet leuk en prettig vinden (wel als mensen behandelen). Het gaat niet om het leuk vinden of niet, het gaat er om waarom sommige mensen daar ontzettend fel over zijn terwijl je ze over andere zonden veel minder hoort.


Voor mij voelt dat wel zo. En ik vind dat uitermate vervelend. En dat sommige mensen er heel fel over zijn... tja, over homoseksualiteit ben ik ook heel fel misschien, -wat is fel- ik denk dat het te maken heeft met onrecht. In de Bijbel staat dat homoseksualiteit God een gruwel is en sommige mensen vinden dat dat er niet staat, en de mensen die vinden dat dat er wel staat (om he tmaar even lomp te zeggen) vinden dat God en Zijn Woord onrecht word aangedaan doordat er in het openbaar gezondigd word tegen iets wat zo duidelijk in de Bijbel staat. (snap je het nog?) Dat is wat ik denk.

Tegenwoordig raak ik al geirriteerd als ik het woord 'homo-acceptatie' lees want je MAG voor mijn gevoel er niet meer anders over denken. En dat is niet alleen mijn gevoel gelukkig. Seksualiteit onder homo's keurt de Bijbel af, homo's zelf uiteraard niet, dat zijn net als alle andere mensen Gods eigen dierbare schepsels.

Ik kan helemaal met jou meegaan. Sommige homo's (ik kort het af voor het gemak, niet om denigrerend te doen !) gedragen zich idd uitdagend. Carlo Boszhard doet hen leuk na (haaaai ik ben Mike de Boer, daar kan ik dan wel om lachen :lol: ) Het gekke is dat dat wel geaccepteerd wordt ! Als je gepersifleerd wordt, stel je iets voor, is de gedachte zeker ?
Vroeger was homofilie een ziekte, een afwijking. Dat mag je nu niet meer zeggen. Maar wat is het wel ? Het is niet natuurlijk. God schiep Adam en daarna Eva. ZO is de scheppingsorde. Ik weet niet precies wat ik zou doen als 1 van onze kinderen zou zeggen: ik heb homofiele gevoelens. Natuurlijk verstoot ik mijn kind niet ! Ik zal net zo veel van hem houden, maar zijn/haar gedrag goedkeuren ? Nee. Dat mag ik niet.
Dus er is idd een verschil tussen het afkeuren van het gedrag, alswel de persoon.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Mortlach » 10 dec 2010 17:55

schelpje3 schreef:[
Vroeger was homofilie een ziekte, een afwijking. Dat mag je nu niet meer zeggen. Maar wat is het wel ? Het is niet natuurlijk. God schiep Adam en daarna Eva. ZO is de scheppingsorde.


Feit is dat de homoseksuele relatie zoals die nu bestaat, vroeger niet bestond, misschien niet eens denkbaar was. Ik heb het idee dat het scheppingsverslag hier gebruikt wordt voor dingen waar het niet voor is bedoelt...


Ik weet niet precies wat ik zou doen als 1 van onze kinderen zou zeggen: ik heb homofiele gevoelens. Natuurlijk verstoot ik mijn kind niet ! Ik zal net zo veel van hem houden, maar zijn/haar gedrag goedkeuren ? Nee. Dat mag ik niet.
Dus er is idd een verschil tussen het afkeuren van het gedrag, alswel de persoon.


Oké, en nou gaat dat kind samenwonen met een andere man in een langdurige, bestendige, monogame relatie in liefde en trouw, en ze nodigen je uit op de koffie bij hen thuis... Ga je dan wel (want de persoon), of niet (want het gedrag)? Dat onderscheid is in veel gevallen zo dun dat het niet-bestaand is.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2010 18:08

Tuurlijk zou ik gaan. Je leest toch wel goed ? Ik wijs mijn kind NIET af, maar zijn gedrag !
Onze kinderen weten heel goed hoe ik over iets denk, ik houd ervan elkaar eerlijk te behandelen. Als hij/zij zou zeggen, ik ga toch samenwonen met iemand van hetzelfde geslacht, zou ik denk ik zeggen: je weet hoe ik daar over denk. Jij weet ook heel goed wat er in de bijbel staat, dus ook de consequenties van dit samenwonen. In de reform kerken mag je dan bijv niet deelnemen aan avondmaal, geen belijdenis doen enz. Je zet jezelf er dus buiten. Heb je het daarvoor over ?
Ik begrijp dat je heel veel van deze man/vrouw houdt, ik kan het begrijpen want hij/zij is ontzettend lief, maar lieverd, het mag niet.
1 van mijn vriendinnetjes had het andersom. Na 20 jaar huwelijk zei haar man: sorry, ik ga bij je weg, ik heb een leuke vriend leren kennen :? Ze had nimmer iets aan hem gemerkt. Hij woont nu samen met een man, zij is nog steeds alleen. De kinderen hebben jarenlang niets van hun vader willen weten, zij is altijd wel positief over hem blijven praten, ondanks haar grote bitterheid en verdriet. Maar het bleef hun vader !
Dat bedoel ik, het zijn 2 verschillende dingen waar ik het steeds over heb. Als mijn vader destijds opeens een vriend zou hebben, zou ik hem veroordelen als zijnde een slechte echtgenoot voor mijn moeder, maar het blijft wel mijn vader dan ! Ondanks dat.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 10 dec 2010 18:30

Laat deze discussie nou niet weer ontaarden in of homoseksualiteit nu wel of niet goed is volgens de Bijbel.
Daar zijn andere topics voor!!!
De meederheid hier gelooft dat homoseksualiteit door God wordt veroordeeld. Dat is een constatering. Of die visie de enige juiste is, staat hier nu even niet ter discussie. Wel de vraag waarom juist dit te vuur en te zwaard wordt bestreden.

Schelpje3 noemt iets bijzonders:
schelpje3 schreef:Sommige homo's gedragen zich idd uitdagend.

Er is een categorie die vrouwelijker is dan de ander.
Maar hallo zeg, waarom vallen we dan niet over super macho gedrag van veel heterohaantjes? Dat is stoer en soms ook gruwelijk over de top.

heb je ooit hetero's gezien die minder mannelijk proberen te doen?
Het barst echter van de homo's, zeker in onze kringen die zich proberen te richten naar heteronormatieve maatstaven, van vooral niet te vrouwelijk over komen, ook als je dat bent.

Alweer: waarom vallen we hier wél over? Is het ook omdat we automatisch homoseksualiteit visualiseren en dan walging of minstens afkeer voelen opkomen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Petra777
Luitenant
Luitenant
Berichten: 597
Lid geworden op: 24 apr 2006 19:12
Locatie: Kampen

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Petra777 » 10 dec 2010 19:02

Het is als hetero sowieso iets makkelijks om over te praten en te veroordelen omdat je er zelf niet mee te maken hebt.
Daarbij vergetend dat er ook homoseksuelen zijn die er echt mee worstelen en keihard veroordelen helpt dan niet.

Het kan ook nog angst zijn voor eigen gevoelens, die te onderdrukken door ze keihard te veroordelen en dan voor jezelf weg te stoppen.

Ik weet het niet, maar het blijft vreemd. Maar is dat niet hetzelfde me seks voor het huwelijk? O wee, als je dat gedaan hebt. (of tegenwoordig: knap stom als je het niet veilig hebt gedaan en nu zwanger bent). Maar over andere zonden hoor je veel minder. Misschien komt het omdat seksualiteit/ seks zo verweven is met ons mens zijn.
Ons hart is onrustig, totdat het rust vind in U.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 10 dec 2010 20:21

JeeWee schreef:Laat deze discussie nou niet weer ontaarden in of homoseksualiteit nu wel of niet goed is volgens de Bijbel.
Daar zijn andere topics voor!!!
De meederheid hier gelooft dat homoseksualiteit door God wordt veroordeeld. Dat is een constatering. Of die visie de enige juiste is, staat hier nu even niet ter discussie. Wel de vraag waarom juist dit te vuur en te zwaard wordt bestreden.

Schelpje3 noemt iets bijzonders:
schelpje3 schreef:Sommige homo's gedragen zich idd uitdagend.

Er is een categorie die vrouwelijker is dan de ander.
Maar hallo zeg, waarom vallen we dan niet over super macho gedrag van veel heterohaantjes? Dat is stoer en soms ook gruwelijk over de top.

heb je ooit hetero's gezien die minder mannelijk proberen te doen?
Het barst echter van de homo's, zeker in onze kringen die zich proberen te richten naar heteronormatieve maatstaven, van vooral niet te vrouwelijk over komen, ook als je dat bent.

Alweer: waarom vallen we hier wél over? Is het ook omdat we automatisch homoseksualiteit visualiseren en dan walging of minstens afkeer voelen opkomen?

Haantjesgedrag, c.q. macho-gedrag is net zo goed te veroordelen !
Wij moeten in ons gedrag geen aanstoot geven, nergens in !
En hoe weet jij dat het "barst van de homo"s ? heb je een onderzoek gedaan of zo ? Volgens mij is het nog steeds maar enkele procenten, zeker ook in refokringen !

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Schipje » 11 dec 2010 14:15

Schipje schreef: In de Bijbel staat dat homoseksualiteit God een gruwel is en sommige mensen vinden dat dat er niet staat, en de mensen die vinden dat dat er wel staat (..) vinden dat God en Zijn Woord onrecht word aangedaan doordat er in het openbaar gezondigd word tegen iets wat zo duidelijk in de Bijbel staat.


Dat is het punt niet.

Bepaal jij dat? Jij opent een topic met een vraag, ik denk daar een antwoord op te geven. Natuurlijk is het maar EEN antwoord, en jij zegt doodleuk: dat is het niet. Wel, Jeewee, wat is het dan wel? Vertel me dat maar als je het zelf blijkbaar al weet :wink:
Het punt is wel dat er in de Bijbel zoveel dingen staan waar op het kerkelijk erf verschillend over wordt gedacht. Willem Ouweneel heeft vorig jaar een boek geschreven "Vijf olifanten in een porseleinkast". Hij loopt daarin langs vijf brandende onderwerpen waarover christenen verdeeld zijn: de schepping, homo(seksualiteit), de vrouw, de Geest en de doop.
Hij constateert ook dat er over geen enkel onderwerp zoveel felheid en scheuring bestaat als juist over homoseksualiteit.

Dus dat christenen het felst reageren als het om homoseksualiteit gaat is enkel Ouweneel napraten? Op dit punt geloof ik Ouweneel niet.
Waarom werpen we juist over dit onderwerp zo op als hoeders van het Woord, terwijl we veel makkelijker zijn met andere dingen en dan vooral de dingen die onszelf ook raken.
[/quote]
Herrinner je de voetbaldiscussie nog met het wk? Volgens mij was die ook fel te noemen en daar ging het niet over homoseksualiteit.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 11 dec 2010 17:43

Ik heb het niet alleen over een beetje ophef hier op RefoWeb.
Ik heb het over de felheid in het algemeen: kerken scheuren, synodes kraken.
En zodra er iets over homoseksualiteit in een christelijke krant staat, stromen de reacties binnen.

Waarom zijn de reacties minder fel als er weer ergens een vrouw als predikant wordt bevestigd of als er weer ergens de doop wordt bediend aan volwassenen, mensen gaan scheiden, of 'slechts' 1 of 2 kinderen hebben, terwijl vroeger 10 of 12 kinderen per gezin geen uitzondering was.

Zet nu in de krant dat er een homoseksuele dominee wordt bevestigd de boel barst los.
Plaats een bericht dat christenhomo's de canalparade gebruiken om te getuigen van de liefde van God en de reacties zijn niet bij te houden...

Dat gaat veel verder dan refoweb.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor martien » 11 dec 2010 19:30

Schipje schreef:
Schipje schreef: In de Bijbel staat dat homoseksualiteit God een gruwel is en sommige mensen vinden dat dat er niet staat, en de mensen die vinden dat dat er wel staat (..) vinden dat God en Zijn Woord onrecht word aangedaan doordat er in het openbaar gezondigd word tegen iets wat zo duidelijk in de Bijbel staat.


Dat is het punt niet.

Bepaal jij dat? Jij opent een topic met een vraag, ik denk daar een antwoord op te geven. Natuurlijk is het maar EEN antwoord, en jij zegt doodleuk: dat is het niet. Wel, Jeewee, wat is het dan wel? Vertel me dat maar als je het zelf blijkbaar al weet :wink:

De vraag die JeeWee opwerpt is volstrekt valide.
En alleen het antwoord dat het in de bijbel staat voldoet inderdaad niet.
Een voorbeeld:
In de bijbel staat "Gij zult niet doden". Echter, ik heb niet t gevoel dat een rechtszaak waar iemand verdacht wordt van moord hoogoplopende discussies oplevert (en de valkuil bij dit soort vergelijkingen is dan altijd dat t nou impliciet homoseksualiteit gelijk stelt aan moord. Mijn excuses, dat is NIET mijn intentie).

Of "Eert uw vader en uw moeder" of "Gij zult geen overspel plegen".

Waarom is nu juist die kwestie van homoseksualiteit zo "High profile"? Overigens zie je dat ook in de islamitische wereld. Daar kun je opgehangen worden als je homo bent.
Waarom die diepe emoties die daar mee gepaard gaan?
En steeds weer opnieuw?



Het punt is wel dat er in de Bijbel zoveel dingen staan waar op het kerkelijk erf verschillend over wordt gedacht. Willem Ouweneel heeft vorig jaar een boek geschreven "Vijf olifanten in een porseleinkast". Hij loopt daarin langs vijf brandende onderwerpen waarover christenen verdeeld zijn: de schepping, homo(seksualiteit), de vrouw, de Geest en de doop.
Hij constateert ook dat er over geen enkel onderwerp zoveel felheid en scheuring bestaat als juist over homoseksualiteit.

Dus dat christenen het felst reageren als het om homoseksualiteit gaat is enkel Ouweneel napraten? Op dit punt geloof ik Ouweneel niet.

Je mist m.i. het punt.
Het gaat er niet om of je Ouweneel wel of niet volgt, de vraag is WAAROM die sterke emoties.

Waarom werpen we juist over dit onderwerp zo op als hoeders van het Woord, terwijl we veel makkelijker zijn met andere dingen en dan vooral de dingen die onszelf ook raken.

Herrinner je de voetbaldiscussie nog met het wk? Volgens mij was die ook fel te noemen en daar ging het niet over homoseksualiteit.[/quote]
Maar dan is dus de vraag WAAROM homoseksualiteit evenveel emoties oproept als het WK voetbal?
Wat maakt t iemand nou uit met wie een ander het bed deelt?
Natuurlijk, de retoriek is dat t in de bijbel staat dat t zogenaamd Niet mag. Maar er staat veel meer in de bijbel wat niet mag.
Kan iemand die overspel gepleegd heeft wel gewoon leraar zijn op een reformatorische school?

De vraag is dus naar de INTENSITEIT van de emotionaliteit op dat punt, niet OF het wel of niet in de bijbel staat dat t wel of niet mag.
Vanwaar de FELHEID?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Mortlach » 11 dec 2010 23:46

martien schreef:De vraag is dus naar de INTENSITEIT van de emotionaliteit op dat punt, niet OF het wel of niet in de bijbel staat dat t wel of niet mag.
Vanwaar de FELHEID?


Er zijn allemaal interessante dingen aan te wijzen in de ontwikkelingspsychologie van kinderen en de sociale psychologie van een samenleving die als reden aan te voeren kunnen zijn voor de felheid. Al vraag ik me af in hoeverre de 'felle mensen' dat zo zouden zien. Het is nooit leuk als wordt aangewezen waarom je iets denkt of vindt, alsof die gedachte of dat gevoel daarmee minder 'echt' zou zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 12 dec 2010 08:29

Gelet op de reacties vanuit de othodoxe hoek, dus ook vanuit de kerken, lijkt het wel als of de mate van rechtzinnigheid wordt afgemeten aan het standpunt over homoseksualiteit..
Dat is makkelijker omdat het buiten de meeste mensen zelf staat.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Schipje » 12 dec 2010 17:58

JeeWee schreef:Waarom zijn de reacties minder fel als er weer ergens een vrouw als predikant wordt bevestigd of als er weer ergens de doop wordt bediend aan volwassenen, mensen gaan scheiden, of 'slechts' 1 of 2 kinderen hebben, terwijl vroeger 10 of 12 kinderen per gezin geen uitzondering was.

Omdat dit soort zaken niet zo letterlijk in de Bijbel als een gruwel beschreven staan. Het staat er zo in beschreven dat mensen het anders kunnen interpreteren.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 107 gasten