Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 09 dec 2010 13:17

Keer op keer als er iets in het nieuws is over homoseksualiteit, hier of op andere christelijke sites, ontstaat er een stortvloed van reacties. Wat is het toch dat hetero's zich zo druk maken om homo's en homoseksualiteit te veroordelen?

Is het makkelijker, omdat het iets is waar hetero's zich zelf niet aan kunnen bezondigen, omdat het altijd een ander betreft?
Het lijkt de splijtzwam in christelijke kerken.
Nog afgezien van de opvattingen die je er over hebt, lijkt het juist dit item te zijn waarbij veel hete hoofden ontstaan.
Waarom toch?
Maken we ons met dezelfde wijze druk over heteroseksuele zonden, die toch heel veel vaker worden genoemd?
Maken we ons ook zo druk over geboortebeperking, over zwartwerken, over te hard rijden, om maar een paar doelmissers te noemen. Of hebben we erge en minder erge zonden?

Steevast komen er dan de citaten van de zeven bijbelteksten waarin iets verwijst naar seksuele handelingen tussen twee mannen. Alsof christenhomo's deze niet kennen... Waarom dan toch?
Laten we homoseksuele handelingen nu eens zonde noemen.
Waarom veroorzaakt dan juist deze zonde die zoveel minder in de bijbel wordt genoemd dan bijvoobeeld gierigheid, liefdeloosheid, oneerlijkheid, ontrouw, haat, ruzie en maak de lijst maar langer...

Belangrijk:
Ga in dit topic nou niet weer praten of homoseksualiteit nu zondig is.
Daar hebben we het al vaak genoeg over gehad.
Maar waarom hebben christelijke hetero's kennelijk zo'n onbedwingbare neiging om juist zo fel tegen homoseksualiteit in te gaan, zodat elders op RefoWeb homo's zelfs kinderen van satan worden genoemd?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2010 14:53

Die felheid zou plaats moeten maken voor zachtheid. Aan de andere kant, als homoseksualiteit een zonde is, is het logisch dat men daar tegen ingaat. Dat geldt niet alleen voor homoseksualiteit. Je zag het bijvoorbeeld ook rond het WK voetbal (werden talloze pagina's over volgeschreven, met daarin ook een hoop kritiek) op bij allerlei andere zaken. Wel ben ik het met je eens dat men met de ene zonde anders omgaat dan met de ander, wat niet goed is. Zo hoor je over materialisme, ook een probleem in Nederland, vaak veel minder. Waarschijnlijk omdat men het makkelijk vindt het gedrag van anderen te veroordelen dan eigen gedrag. Dat is inderdaad wel een probleem.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2010 14:55

Je stokpaardje weer opnieuw uitvinden ? :wink:

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 09 dec 2010 15:08

Marnix schreef:Aan de andere kant, als homoseksualiteit een zonde is, is het logisch dat men daar tegen ingaat. .

Dat kan ik nog volgen, maar er is geen onderwerp wat fellere reacties oproept dan dit. Kijk eens op CIP.nl in reacties in het RD en ND...
Die felhedi verbaast me. Zou het niet kunnen zijn dat hetero's hier bij zo aan de zijlijn staan en dat het makkelijker is om even te wijzen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor TheKeimpe » 09 dec 2010 16:32

JeeWee, misschien moet je de vraag veranderen: Waarom zijn er christenen die toch zo fel zijn over homoseksualiteit?

Anders moet mijn wedervraag zijn: waarom is JeeWee toch zo fel over christenen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2010 16:41

Marnix schreef:Die felheid zou plaats moeten maken voor zachtheid. Aan de andere kant, als homoseksualiteit een zonde is, is het logisch dat men daar tegen ingaat. Dat geldt niet alleen voor homoseksualiteit. Je zag het bijvoorbeeld ook rond het WK voetbal (werden talloze pagina's over volgeschreven, met daarin ook een hoop kritiek) op bij allerlei andere zaken. Wel ben ik het met je eens dat men met de ene zonde anders omgaat dan met de ander, wat niet goed is. Zo hoor je over materialisme, ook een probleem in Nederland, vaak veel minder. Waarschijnlijk omdat men het makkelijk vindt het gedrag van anderen te veroordelen dan eigen gedrag. Dat is inderdaad wel een probleem.

De meeste mensen wijzen liever naar een ander misschien, je weet wel, de balk en de splinter :wink:

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Brenn » 09 dec 2010 17:16

Omdat het over seksualiteit gaat. afgelopen zondag zei ik buiten de kerk iets over seks, had daar een college over gehad en iedereen was gelijk stil.

Als de seksualiteit die wij 'normaal' achten al zo'n taboe is dan homoseksualiteit helemaal

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 09 dec 2010 17:22

TheKeimpe schreef:JeeWee, misschien moet je de vraag veranderen: Waarom zijn er christenen die toch zo fel zijn over homoseksualiteit?

Anders moet mijn wedervraag zijn: waarom is JeeWee toch zo fel over christenen?



In het eerste kan ik me wel vinden.
Uiteraard moeten we niet iedereen over één kam scheren.
Maar er vallen me gewoon een paar dingen op:
Op elke willekeurige christelijke website en bij reacties in christelijke kranten, zijn de reacties het meest en het felst als het over homoseksualiteit gaat.
Kerken scheuren op dit punt juist.
Binnen kerken verschillende visies leven over doop, vrouw in het ambt en nog een paar zaken waarin verschillen groot kunnen zijn.
Maar op het punt van homoseksualiteit en geloof accepteert men elkaar en elkaars visie niet.
Voor alle duidelijkheid: accepteren is iets heel anders als instemmen.

Een van de belangrijkste argumenten die de scheuring met wat nu de HHK is, was het verwijt dat 'binnen de PKN homo's konden trouwen'.
De Anglicaanse kerk scheurt op dit punt.

Ook hier: er worden topics over vol geschreven en vooral steeds weer wordt geprobeerd de ander te overtuigen of te overschreeuwen.
Waarom doen we dat juist hierover en niet over bijv. geboortebeperking of echtscheiding?

Ik probeer het nu opjectief weer te geven omdat ik er echt geen vingetr tussen kan krijgen.

En over je tweede vreaag: Nee, ik ben niet fel over christenen. Ik mag geloven dat ik zelf een christen ben. Dat is: iemand die mag weten dat Jezus Christus ook mijn Verlosser is en dat ik door genade alleen zijn eigendom ben. Maar dat maakt me niet blind voor wat we met elkaar als christenen doen en elkaar aandoen.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2010 17:25

Er zijn nog wel meer zaken waar fel over gedaan wordt hoor !
Kinderen aan het avondmaal, er gaan stemmen op over kindernevendiensten, nieuwere vertaling, ritmisch zingen, lange broek voor de dames.
Voor sommigen :?: :?: voor veel rechts reform christenen not done !
Hier staat in de vragenrubriek een vraag over iemand die uit de ger gem gegaan is en een lange broek draagt en zich nu zo bekeken voelt.

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor J.A. » 09 dec 2010 17:41

Over geboortebeperking is ook al heel wat keren fel gediscuseerd in de vragenrubriek, het is echt niet alleen bij homoseksualiteit!

Eerlijk gezegd vind ik dat jij ook vaak erg fel over kan komen... :oops: en dan met name bij dit onderwerp,
heb ik het idee dat je er 'gelijk bovenop springt'...

Wat is het verschil tussen accepteren en instemmen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 09 dec 2010 18:49

J.A. schreef:
Wat is het verschil tussen accepteren en instemmen?

Instemmen is dat je het eens bent met iemands visie.
Accepteren is dat je iemand z'n visie gunt, die respecteert, zonder dat je het er direct mee eens hoeft te zijn...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor schelpje3 » 09 dec 2010 18:59

En waarom doe je dit dan met name bij homoseksualiteit ?
Als het gaat over bloemen bij een graf, geef je behoorlijk fel je kritiek :(

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor JeeWee » 09 dec 2010 19:17

Het gaat er niet zozeer om hoe ik mijn reacties geef. Dat is inherent aan de persoon.
Waar het hier om gaat is veel breder.
Het gaat hier niet om hier en daar een verdwaalde felle reatie op een forum.
Het gaat er vooral om waarom homoseksualiteit bij christenen , en dus ook in kerken, zoveel felle reacties op roept, tot aan complete kerkscheuringen toe..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor TheKeimpe » 09 dec 2010 19:36

JeeWee, mijn tweede opmerking vervalt op het moment dat je instemt met mijn eerste. Want nu ben je niet fel meer over christenen in het algemeen, maar fel over de felle christenen.

Waarom zoveel ophef over homoseksualiteit? Misschien omdat het werkelijk ergens over gaat? Niet over iets uiterlijks, maar over één van de meest persoonlijke eigenschappen van een mens?
Of omdat heteroseksuelen zich werkelijk geen voorstelling kunnen maken waarom je homoseksueel zou zijn, omdat ze de gedachte alleen al pervers vinden.
Of misschien wel omdat het lekker veilig is, "O God, ik dank U dat ik niet ben gelijk die homoseksueel"...
Of misschien heeft het COC wel heel veel kwaad gedaan door een beeld te scheppen dat homoseksuelen een stelletje drammerige zielepieten zijn.

Maar het is een feit dat de emoties hoog oplopen.

Ergens denk ik dat er nog een derde "vriendelijke" variant is naast instemmen en accepteren. Strikt persoonlijk ben ik er van overtuigd dat de Bijbel geen ruimte laat voor homoseksualiteit, en diep in mijn hart kan ik ook niet accepteren dat er Christenen zijn die tot een andere conclusie komen. Toch geloof ik niet dat ik homoönvriendelijke reactie wil gaan plaatsen, noch dat ik in mijn reacties op Gods stoel wil gaan zitten door te stellen dat eerder genoemde Christenen niet werkelijk Christen kunnen zijn. Ik weet niet direct een woord voor mijn houding, maar ik zou het iets als respect voor de persoon, maar niet voor zijn visie willen noemen.
Ik wil een kleine analogie maken die op veel plaatsen ook mank gaat, maar niet om het punt wat ik duidelijk wil maken:

Ik kan niet accepteren dat er Christenen zijn die van mening zijn dat rookverslaving geen probleem is. Toch kan ik het bestaan van rookverslaafde Christenen wel accepteren.
Ik kan niet accepteren dat er Christenen zijn die van mening zijn dat homoseksualiteit geen probleem is. Toch kan ik het bestaan van Christenen met deze visie wel accepteren.

(En ga nu niet roepen dat deze twee groepen onvergelijkbaar zijn, want dan snap je niet wat ik duidelijk wil maken met deze analogie.)

En als laatste: ik denk dat je als Christen je wel drie keer moet bedenken voordat je uit de hoogte gaat oordelen. Wie ben je, zondaar die je bent, om uit de hoogte te oordelen? Wel mag er een liefdevol (en soms streng) vermaan klinken aan je medestrijders!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Waarom zijn christenen toch zo fel over homoseksualiteit?

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2010 22:16

@ TheKeimpe: Ik weet niet of je redenering klopt. Is dit iets wat werkelijk ergens om gaat? Als iemand steelt benadeelt hij een ander daarmee. Vloekt hij, dan beledigt hij je Vader. Maar wat doen twee mensen die van elkaar houden je aan? Als er 1 ding is waar je doorgaans weinig van merkt, is het dit wel. Ik snap de vraag van JeeWee wel, waarom zorgt dit voor zoveel haat en felheid? Waarom zie ik beelden van Amerikanen met op borden "God hates fags" enz en niet "God hates thievery", "cursing" etc?

JeeWee schreef:
Marnix schreef:Aan de andere kant, als homoseksualiteit een zonde is, is het logisch dat men daar tegen ingaat. .

Dat kan ik nog volgen, maar er is geen onderwerp wat fellere reacties oproept dan dit. Kijk eens op CIP.nl in reacties in het RD en ND...
Die felheid verbaast me. Zou het niet kunnen zijn dat hetero's hier bij zo aan de zijlijn staan en dat het makkelijker is om even te wijzen?


Ik weet het niet. Ik denk omdat materialisme, diefstal, verkeerd omgaan met seksualiteit enzovoorts in onze (oude) natuur zit, en dus in zoverre ook "natuurlijk" is voor mensen, waardoor ze iets ervan begrijpen, terwijl homoseksualiteit voor veel mensen volkomen tegennatuurlijk is en ze er niets van snappen, het idee misschien ook wel weerzinwekkend vinden.. die combinatie en het gebrek aan inlevingsvermogen dat mensen zich tot het andere geslacht aangetrokken voelen zorgt volgens mij dat het zo'n gevoelig onderwerp is, en tot zulke botsingen leidt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 69 gasten