Bloemen op een begrafenis, op een graf?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2010 16:46

schelpje3 schreef:Ongepast bij DIE betreffende mensen !!!
Weleens op een kaart gelezen; GEEN BLOEMEN ?
Heel gebruikelijk als je het RD leest.
Er staat soms zelfs bij ; GEPASTE KLEDING !
Doet dat jou dan ook pijn, als dat gevraagd wordt ?
En voordat daar misverstanden over rijzen, gepaste kleding betekent, de dames in knielange rok (of langer) Heren, kledingkleur donker (liefst zwart) De dames een hoed op.


Nee, dat doet me geen pijn. Als dat de wensen zijn van de overledene pas ik me daar aan aan. Als ze bloemen niet ongepast vinden en er bloemen bij de kist staan omdat ze dat wel gepast vinden omdat ze daarmee iets van hun geloof en verlangen dat ze bij God mogen zijn willen uitdrukken vind ik dat ook mooi.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 06 dec 2010 17:13

Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ongepast bij DIE betreffende mensen !!!
Weleens op een kaart gelezen; GEEN BLOEMEN ?
Heel gebruikelijk als je het RD leest.
Er staat soms zelfs bij ; GEPASTE KLEDING !
Doet dat jou dan ook pijn, als dat gevraagd wordt ?
En voordat daar misverstanden over rijzen, gepaste kleding betekent, de dames in knielange rok (of langer) Heren, kledingkleur donker (liefst zwart) De dames een hoed op.


Nee, dat doet me geen pijn. Als dat de wensen zijn van de overledene pas ik me daar aan aan. Als ze bloemen niet ongepast vinden en er bloemen bij de kist staan omdat ze dat wel gepast vinden omdat ze daarmee iets van hun geloof en verlangen dat ze bij God mogen zijn willen uitdrukken vind ik dat ook mooi.

Ik vroeg ook over de gepaste kleding, sommige mensen vinden dit nl nogal ver gaan.
Maar je snapt dus ook als iemand GEEN bloemen wil ? En het waarom ?

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Ctje » 06 dec 2010 18:09

schelpje3 schreef:In de reformatorische gezindte is het absoluut not done om met bloemen aan te komen !


Als je t zo graag wil horen: GerGemmer en niet tegen bloemen op een graf.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Marnix » 06 dec 2010 18:49

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Ongepast bij DIE betreffende mensen !!!
Weleens op een kaart gelezen; GEEN BLOEMEN ?
Heel gebruikelijk als je het RD leest.
Er staat soms zelfs bij ; GEPASTE KLEDING !
Doet dat jou dan ook pijn, als dat gevraagd wordt ?
En voordat daar misverstanden over rijzen, gepaste kleding betekent, de dames in knielange rok (of langer) Heren, kledingkleur donker (liefst zwart) De dames een hoed op.


Nee, dat doet me geen pijn. Als dat de wensen zijn van de overledene pas ik me daar aan aan. Als ze bloemen niet ongepast vinden en er bloemen bij de kist staan omdat ze dat wel gepast vinden omdat ze daarmee iets van hun geloof en verlangen dat ze bij God mogen zijn willen uitdrukken vind ik dat ook mooi.

Ik vroeg ook over de gepaste kleding, sommige mensen vinden dit nl nogal ver gaan.
Maar je snapt dus ook als iemand GEEN bloemen wil ? En het waarom ?


Ja, dat snap ik. En daar zou ik ook rekening mee houden, net als met kleding. En als iemand geen bloemen bij het graf wil snap ik dat ook goed, of het nou de wens is van de overledene of van de familie.

Maar wat nou als die dat wel willen? Snap jij dan het waarom? En wat denk je dan?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Faramir » 06 dec 2010 20:58

schelpje3 schreef:
Faramir schreef:
schelpje3 schreef:In de reformatorische gezindte is het absoluut not done om met bloemen aan te komen !

Dat is maar de vraag. In dit topic hebben ook mensen uit de reformatorische gezindte niet afwijzend of zelfs positief gereageerd. Schijnbaar is er in de reformatorische gezindte een ontwikkeling gaande en kun jij je daarin niet vinden. Dat is prima, maar dat houd wel in dat zo'n stelling zoals je die hier nu neerzet geen stand meer houd.

Als dus iemand bloemen meeneemt naar een begrafenis dan denk ik dat je daar niet moeilijk over moet doen maar diegene in zijn/haar waarde moet laten. Evengoed sla ik een kruis bij een graf als ik afscheid neem van een dierbare ongeacht waar hij/zij in geloofde.

Wat versta jij onder reformatorische gezindte ??

de Gereformeerde Gemeenten, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland, de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (buiten verband) de Oud Gereformeerde Gemeenten in Nederland, verschillende vrije gemeenten en in een deel van de Christelijke Gereformeerde Kerken (met name rond het tijdschrift Bewaar het Pand), de Hersteld Hervormde Kerk en de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland (PKN).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bevindelijk_gereformeerden
Ik versta daar onder: midden/rechts, tot uiterst rechts. De linkse/linksp-midden kerken scharen zichzelf daar echt niet onder.
Hoeveel gergemmers, oudgergemmers hebben hier gereageerd dan ??

Een aantal zo te zien.
Bij dergelijke discussies is het nl een heel verschil of je in de PKN kerkt, of in gergeminned.

Nee hoor, de Gereformeerde Bond in de Protestantse Kerk in Nederland behoort ook tot de reformatorische gezindte.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 06 dec 2010 22:15

Nee, dat doet me geen pijn. Als dat de wensen zijn van de overledene pas ik me daar aan aan. Als ze bloemen niet ongepast vinden en er bloemen bij de kist staan omdat ze dat wel gepast vinden omdat ze daarmee iets van hun geloof en verlangen dat ze bij God mogen zijn willen uitdrukken vind ik dat ook mooi.[/quote]
Ik vroeg ook over de gepaste kleding, sommige mensen vinden dit nl nogal ver gaan.
Maar je snapt dus ook als iemand GEEN bloemen wil ? En het waarom ?[/quote]

Ja, dat snap ik. En daar zou ik ook rekening mee houden, net als met kleding. En als iemand geen bloemen bij het graf wil snap ik dat ook goed, of het nou de wens is van de overledene of van de familie.

Maar wat nou als die dat wel willen? Snap jij dan het waarom? En wat denk je dan?[/quote]

Als het een niet-christelijke begrafenis is, of van een zgn linkerflank, snap ik het heel goed !
Maar als het iemand uit de (uiterst) rechtse flank is, snap ik het niet ! Omdat dit gewoon eigenlijk nooit voorkomt.
Dus zal ik me afvragen, wilde de overledene dit of de nabestaanden :?:
Je hebt nu eenmaal een ongeschreven etiquette, leesbaar voor alle mensen die hierin verblijven.
Als ik lees dat een gergemse wel bloemen wil, kan dat, maar ze weet heel goed dat zij 1 van de zeer weinige is, dus m.i. behoorlijk uitdagend om zo'n uitspraak te doen. m.a.w. ik denk zo niet hoor, ik ben vooruitstrevend/heb vooral eigen mening hierover.

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Acire » 06 dec 2010 22:27

Sjonge jonge, ik lees bij jou echt veel hokjes vakjes denken. Het klinkt als een enorm dik wetboek. Dit mag wel dat mag niet. Klinkt mij eng in de oren.

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor T.A.F. » 07 dec 2010 19:34

toch opvallend dat niemand op mijn verhaal reageerde;)

ik zit sinds een kleine 8 maanden in Gergem (vroeger pinkster, bekering met 15, ongelovig opgevoed)
Ik moet zogezegd nog wennen aan veel van de gebruiken van gergem.
En jaren terug had ik inderdaad me niet kunnen "gedragen" het past bij een jeugdiger karakter om alles, zeker in jouw ogen bekrompen zaken aan te willen pakken.
Nu, iets ouder en wijzer kan ik dat beter en ben ik gevoelliger voor de emoties van mensen. Soms is het nodig mensen tegen het hoofd te stoten.. zowel in te lichte kerken als te zware, als zij werkelijk strijdig zijn met Gods wil.
Echter veel zaken doen er ten diepste niet toe, zoals die kleding, muziek, en bvb ook een symbool als die bloemen.
In zulke gevallen ken ik het schriftwoord waar staat, dat als jij geloofd dat iets mag, maar je naaste in de Here niet, laat het dan, wees hem niet tot aanstoot.

Ikzelf heb dus geen problemen met bloemen, geen idee eigenlijk wat de officiele lijn hiervan is van mijn gemeente, maar als er veel mensen moeite mee zouden hebben zou ik toch proberen het in te matigen.

Dieper vraag ik dan, waarom willen mensen bloemen, of waarom juist niet, wie dient het? sommige zaken zijn onbespreekbaar maar er zijn ook bijbelse texten waar meerdere keuzes goed zijn, zolang God ermee geeerd word.

Ik zou dus veel nieuwschieriger zijn naar de motivatie achter waarom wel of geen bloemen, en daaruit volgend sommigen die wel bloemen doen, aanraden dat te laten, en anderen die ze niet doen juist ze wel te doen.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 07 dec 2010 22:32

T.A.F. schreef:toch opvallend dat niemand op mijn verhaal reageerde;)

ik zit sinds een kleine 8 maanden in Gergem (vroeger pinkster, bekering met 15, ongelovig opgevoed)
Ik moet zogezegd nog wennen aan veel van de gebruiken van gergem.
En jaren terug had ik inderdaad me niet kunnen "gedragen" het past bij een jeugdiger karakter om alles, zeker in jouw ogen bekrompen zaken aan te willen pakken.
Nu, iets ouder en wijzer kan ik dat beter en ben ik gevoelliger voor de emoties van mensen. Soms is het nodig mensen tegen het hoofd te stoten.. zowel in te lichte kerken als te zware, als zij werkelijk strijdig zijn met Gods wil.
Echter veel zaken doen er ten diepste niet toe, zoals die kleding, muziek, en bvb ook een symbool als die bloemen.
In zulke gevallen ken ik het schriftwoord waar staat, dat als jij geloofd dat iets mag, maar je naaste in de Here niet, laat het dan, wees hem niet tot aanstoot.

Ikzelf heb dus geen problemen met bloemen, geen idee eigenlijk wat de officiele lijn hiervan is van mijn gemeente, maar als er veel mensen moeite mee zouden hebben zou ik toch proberen het in te matigen.

Dieper vraag ik dan, waarom willen mensen bloemen, of waarom juist niet, wie dient het? sommige zaken zijn onbespreekbaar maar er zijn ook bijbelse texten waar meerdere keuzes goed zijn, zolang God ermee geeerd word.

Ik zou dus veel nieuwschieriger zijn naar de motivatie achter waarom wel of geen bloemen, en daaruit volgend sommigen die wel bloemen doen, aanraden dat te laten, en anderen die ze niet doen juist ze wel te doen.

Wat wil je dat iemand hierover zegt dan ? Jij bent nu lid van de ger gem zeg je ? Dan valt het mij op dat je Here met 1 e schrijft. Gebruikelijk is daar met 2 ee's. Maar goed, erg is dat als je ziet dat je nageslacht afgedwaald is.
De meesten noemen dit allemaal bijzaken, dat is het ook wel, maar het zegt heel veel ! De beleving rondom dood en graf, wordt ingegeven door een bepaalde geloofsbeleving. De dood heeft een heel andere plaats gekregen dan pakweg 2 generaties geleden. Ik heb nog meegemaakt ( en zo oud ben ik nu ook weer niet ) dat als er iemand begraven werd, de gordijnen in de hele straat dicht gingen ! Veel rituelen zijn weg. Men vindt het niet meer nodig.
Opmerkelijk dat veel mensen vroeg of laat vastlopen in een rouwproces ! Omdat er eigenlijk geen ruimte is, dingen verbloemd worden. Je geliefde zit niet op een wolkje, waar je hem/haar evt nog kan horen of zien !
Vanmiddag stond ik met een vriendin bij een bloemenzaak, er stond een echtpaar dat een rouwkrans uitzocht. De bloemist vroeg wat op het lint moest staan. Na even denken zei de man: wat hebben we gelachen he . Zelfs de bloemist viel stil :(

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Marnix » 07 dec 2010 22:50

De leegte die je bij de bloemist zag is inderdaad triest. Het enige wat voor hen rest zijn herinneringen. Zijn we met hen bewogen?

Maar dat maakt bloemen bij een graf nog niet verkeerd. Het ligt er aan wat de motivatie is. Bij ongelovigen kan het leiden tot een leeg gevoel en dus geen verwerking. Het is immers allemaal zinloos.

Voor gelovigen is dat anders. Voor hen is we troost en is zelfs de begrafenis een getuigenis. Het eindigt niet bij de dood. De dood is een doorgang naar het eeuwig leven!

Probleem is dat je heel erg focust op denominaties ipv op Christus. Dan kan je wel tendensen zien, rechts is het minder gewoon dan links misschien. Maar daar gaat het niet om, tenminste, niet op de jongste dag. Dan gaat het om Hem. En daar kunnen bloemen ook van getuigen. Ze kunnen wijzen op de troost in Hem!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor T.A.F. » 08 dec 2010 12:49

Dank voor de opmerking aangaande de spelling;) in het verleden kreeg ik eenzelfde verwijt omdat ik het ook wel eens zonder hoofdletter schreef:)
Persoonlijk maakt het me weinig uit of je HEERE, HERE, Heere, Here, heere of here schrijft;) het gaat om het gewicht wat Hij heeft in ons hart immers,
maar als mensen zich storen aan een bepaalde formulering, dan zal ik daar wel op letten;)

Je vroeg me wat ik wilde horen, sja ik zag toch vooral een discussie gebaseerd op gebruik, maar ik vroeg eigenlijk door, wat is geestelijk juist..
(dus een diepere onderbouwing van beide standpunten;)) Ik hoor jou met name praten over rituelen, mag ik vragen waarom die belangrijk voor je zijn?
Het wegvallen, of veranderen van Normen, wil niet zeggen dat vanzelfsprekend ook de onderliggende Waardes zijn weggevallen.
(heb je er rekening mee gehouden dat we nu in een postmoderne tijd leven, niet meer in een moderne, en dat er nu meer aandacht is voor gevoel en minder nadruk op verstand alleen?) Dit zie je bvb in het cathageseonderwijs, zou je vroeger alleen dat ding van kaft tot kaft in je hoofd moeten stampen, nu word veel eerder gevraagd, wat voor beleving jij aan die vragen koppeld, hoe dat invloed op jouw leven heeft, word het persoonlijk gemaakt. De inhoud is daarmee niet verloren gegaan, de vorm wel, ik meen zelfs dat in sommige gevallen de nieuwe vorm rijker kan zijn dan de oude manier. (behoudend zijn is goed, stagnatie niet)

Je spreekt van een veranderde beleving, zou je die kunnen benoemen, wat betekende volgens jou een overlijden destijds en wat betekend het nu?

Herrinneringen aan iemand vind ik trouwens niet eens verkeerd, is het niet dat de verhalen van bepaalde gelovige personen je kunnen inspireren om zelf anders/beter te leven? Zowiezo is een begrafenis ALTIJD voor de nabestaanden, niet voor de overledene (immers die is niet eens meer hier, het enige wat begraven word is een lege huls) (Zelfs op het graf van het meest geliefde wezen, treurt men slechts om het eigen gemis)
Om te beginnen is er dus het verdriet van de nabestaanden, die die persoon moeten missen, soms is dat een vriend, man, vrouw, kind, iemand die zeer balangrijk was in die levens, en zijn of haar wegvallen zorgt voor grote onrust.. In andere gevallen, vaak als het een ouder iemand is, is er meer vrede over.
Maar het lijkt me niet meer dan normaal dat je aan deze droefheid, dat je zolang je nog hierbent diegene nooit meer zien en spreken zult, enige woorden spendeerd. Voor sommige mensen passen bloemen dan, om hun gevoel uit te drukken, hoeveel die persoon voor hun betekende...
Voor wereldse mensen houd het daar inderdaad op... bij hen rest slechts In Memmorable (In nagedachtenis)
Voor ons gelovigen niet
Voor ons kan het een troost zijn te weten dat ze voortleven, nee er kan geen spreken zijn tot die nieuwe dag, maar de gedachte dat eens we weer samen zijn is grote en diepe troost. Je kunt zeggen voor de overledene is het een promotie (immers hij is nu in de hemel en dus beter af) wat zeker als degene veel leed voor zijn of haar dood een troost is. Daarmee is het gemis niet minder pijnlijk voor de nabestaanden, maar de gedachte ooit weer samen te zijn, en dat diegene nu daar is is wel een troost. Ook daarvan kunnen bloemen een uiting zijn, leven ten midden van de dood, Christus Triomfator!
Soms weet je dit niet zo zeker, of diegene wel gered was, dan is dit conflict moeilijker, dat kun je hooguit bidden naar God hierover (om de overledende genadig te zijn in Zijn oordeel) Dan is het leed, zeker voor gelovige nabestaanden al een stuk lastiger. Deze strijd kun je wel uitspreken, en die overdragen naar God.
De zorgen loslaten, overdragen aan Hem, Hem laten beslissen, leren leven met deze onzekerheid. Voor sommigen is het neerleggen of werpen van een bloem een symbool dat hen helpt deze piekering voor die ander los te laten en het dus over te dragen in Gods handen. De mens wikt, God beschikt.
In het moeilijkste geval moet je als gelovigen een ongelovige begraven, dan kun je alleen deze droefheid uitspreken van dat deze persoon nu waarschijnlijk zijn eeuwigheid aan de verkeerde kant van de lijn moet spenderen, met erbij een diep gebed dat de mensen die hier staan en nog leven deze waarschuwing zien, en tot bekering komen. In dit laatste geval zou ik bloemen ook lastig vinden, wat dan rest is leegte.. Hooguit als symbool van vergankelijkheid..



schelpje3 schreef:
T.A.F. schreef:toch opvallend dat niemand op mijn verhaal reageerde;)

ik zit sinds een kleine 8 maanden in Gergem (vroeger pinkster, bekering met 15, ongelovig opgevoed)
Ik moet zogezegd nog wennen aan veel van de gebruiken van gergem.
En jaren terug had ik inderdaad me niet kunnen "gedragen" het past bij een jeugdiger karakter om alles, zeker in jouw ogen bekrompen zaken aan te willen pakken.
Nu, iets ouder en wijzer kan ik dat beter en ben ik gevoelliger voor de emoties van mensen. Soms is het nodig mensen tegen het hoofd te stoten.. zowel in te lichte kerken als te zware, als zij werkelijk strijdig zijn met Gods wil.
Echter veel zaken doen er ten diepste niet toe, zoals die kleding, muziek, en bvb ook een symbool als die bloemen.
In zulke gevallen ken ik het schriftwoord waar staat, dat als jij geloofd dat iets mag, maar je naaste in de Here niet, laat het dan, wees hem niet tot aanstoot.

Ikzelf heb dus geen problemen met bloemen, geen idee eigenlijk wat de officiele lijn hiervan is van mijn gemeente, maar als er veel mensen moeite mee zouden hebben zou ik toch proberen het in te matigen.

Dieper vraag ik dan, waarom willen mensen bloemen, of waarom juist niet, wie dient het? sommige zaken zijn onbespreekbaar maar er zijn ook bijbelse texten waar meerdere keuzes goed zijn, zolang God ermee geeerd word.

Ik zou dus veel nieuwschieriger zijn naar de motivatie achter waarom wel of geen bloemen, en daaruit volgend sommigen die wel bloemen doen, aanraden dat te laten, en anderen die ze niet doen juist ze wel te doen.

Wat wil je dat iemand hierover zegt dan ? Jij bent nu lid van de ger gem zeg je ? Dan valt het mij op dat je Here met 1 e schrijft. Gebruikelijk is daar met 2 ee's. Maar goed, erg is dat als je ziet dat je nageslacht afgedwaald is.
De meesten noemen dit allemaal bijzaken, dat is het ook wel, maar het zegt heel veel ! De beleving rondom dood en graf, wordt ingegeven door een bepaalde geloofsbeleving. De dood heeft een heel andere plaats gekregen dan pakweg 2 generaties geleden. Ik heb nog meegemaakt ( en zo oud ben ik nu ook weer niet ) dat als er iemand begraven werd, de gordijnen in de hele straat dicht gingen ! Veel rituelen zijn weg. Men vindt het niet meer nodig.
Opmerkelijk dat veel mensen vroeg of laat vastlopen in een rouwproces ! Omdat er eigenlijk geen ruimte is, dingen verbloemd worden. Je geliefde zit niet op een wolkje, waar je hem/haar evt nog kan horen of zien !
Vanmiddag stond ik met een vriendin bij een bloemenzaak, er stond een echtpaar dat een rouwkrans uitzocht. De bloemist vroeg wat op het lint moest staan. Na even denken zei de man: wat hebben we gelachen he . Zelfs de bloemist viel stil :(

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor JeeWee » 08 dec 2010 12:57

schelpje3 schreef:Jij bent nu lid van de ger gem zeg je ? Dan valt het mij op dat je Here met 1 e schrijft. Gebruikelijk is daar met 2 ee's. (

*is even druk bezig met het ophijsen van zijn zojuist afgezakte zwarte broek*
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Brenn
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 06 apr 2010 20:04

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Brenn » 08 dec 2010 13:10

JeeWee schreef:
schelpje3 schreef:Jij bent nu lid van de ger gem zeg je ? Dan valt het mij op dat je Here met 1 e schrijft. Gebruikelijk is daar met 2 ee's. (

*is even druk bezig met het ophijsen van zijn zojuist afgezakte zwarte broek*


En dat vind ik pas echt heidens!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 08 dec 2010 16:43

JeeWee schreef:
schelpje3 schreef:Jij bent nu lid van de ger gem zeg je ? Dan valt het mij op dat je Here met 1 e schrijft. Gebruikelijk is daar met 2 ee's. (

*is even druk bezig met het ophijsen van zijn zojuist afgezakte zwarte broek*

Wat een sarcastische opmerking ! En dan in zo'n topic :(

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Mortlach » 08 dec 2010 16:55

schelpje3 schreef:Vanmiddag stond ik met een vriendin bij een bloemenzaak, er stond een echtpaar dat een rouwkrans uitzocht. De bloemist vroeg wat op het lint moest staan. Na even denken zei de man: wat hebben we gelachen he . Zelfs de bloemist viel stil :(


Ik vind het eigenlijk wel een hele mooie. Een positieve noot tijdens een droevige ceremonie. Recht uit het hart wordt er waardering uitgesproken voor de overledene. De herinneringen aan de overledene zijn blijkbaar warm en hartelijk. Waarom zou je dat niet op een lint zetten?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten