Bloemen op een begrafenis, op een graf?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor J.A. » 29 nov 2010 11:36

@ Annette: zie pb :wink:

@Schelpje & Haai: mee eens!

Toen ons kleine nichtje overleden was, vroegen ze ook of we aan een bloemstuk mee wilden doen,
maar wij hebben er voor gekozen om het niet te doen, en dat werd ook gewoon gerespecteerd.

Het is ook hierin: ieder persoonlijk :D

Er zijn zoveel zaken die niet in de Bijbel staan, zoals T.V, legging, DVD e.d.
daar moet je ook voor jezelf mee in het reine komen hoe je daarmee omgaat en hoe je daarin staat,
dat kan een ander niet voor je beslissen, denk ik :mrgreen:

Zoveel mensen, zoveel meningen, dat hou je toch altijd :D

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 29 nov 2010 14:17

mw schreef:Gelijk het gras is ons kortstondig leven,
Gelijk een bloem, die op het veld verheven,
Wel sierlijk pronkt, maar krachtloos is en teer;
Wanneer de wind zich over 't land laat horen,
Dan knakt haar steel, haar schoonheid gaat verloren;
Men kent en vindt haar standplaats zelfs niet meer.

Psalm 103 bezingt dat het leven is als een bloem en verwoord hiermee ons leven tegenover de dood. Mijn vraag aan Schelpje is: verbloemd David hier de dood?

Juist een bloem, notabene geschapen door onze Schepper kan verwoorden hoe het leven en de dood is.

Nee !
Maar dit is om ons te laten zien wat er van ons overblijft. Helemaal niets. Leven is vergankelijk.
Je zegt het: het LEVEN is als een bloem, niet de dood !
En eerlijk gezegd zijn soms bloemen als bemoediging niet eens zo "gepast", althans, ik zou ze niet in alle gevallen meenemen.
Iemand nam bloemen mee naar een ernstig zieke, die werd heel emotioneel: ik zal eerder sterven dan deze bloemen !
Dat was heel aangrijpend. Ik weet ook niet of iedereen dit wel op prijs stelt.

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Ctje » 29 nov 2010 19:19

schelpje3 schreef:Flauw om kist in de discussie te betrekken omdat de meeste mensen nu eenmaal in een kist begraven worden.


Zo flauw vind ik dat helemaal niet, moet je deze kisten maar eens bekijken. Over soberheid gesproken. Dan heb ik persoonlijk liever de eenvoudigste kist met een passend bloemstuk.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Mortlach » 29 nov 2010 20:14

Ctje schreef:
schelpje3 schreef:Flauw om kist in de discussie te betrekken omdat de meeste mensen nu eenmaal in een kist begraven worden.


Zo flauw vind ik dat helemaal niet, moet je deze kisten maar eens bekijken. Over soberheid gesproken. Dan heb ik persoonlijk liever de eenvoudigste kist met een passend bloemstuk.


Uh, dit zíjn de eenvoudige kisten. Hier wat echt extravagante kisten.

Die zwarte Matenti -194 lijkt me trouwens wel wat. En slechts 6700 euro, geen geld, daar kan je hem zelf niet voor timmeren. Moet ik alleen even hard sparen en het komende jaar niet doodgaan.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Ctje » 29 nov 2010 20:20

Mortlach schreef:Uh, dit zíjn de eenvoudige kisten. Hier wat echt extravagante kisten.

Die zwarte Matenti -194 lijkt me trouwens wel wat. En slechts 6700 euro, geen geld, daar kan je hem zelf niet voor timmeren. Moet ik alleen even hard sparen en het komende jaar niet doodgaan.


Het kan blijkbaar inderdaad nog gekker. Maar je laatste opmerking vind ik wel heel leeg. Niet echt een onderwerp voor grapjes vind ik zo.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Mortlach » 29 nov 2010 20:24

Ctje schreef:
Mortlach schreef:Uh, dit zíjn de eenvoudige kisten. Hier wat echt extravagante kisten.

Die zwarte Matenti -194 lijkt me trouwens wel wat. En slechts 6700 euro, geen geld, daar kan je hem zelf niet voor timmeren. Moet ik alleen even hard sparen en het komende jaar niet doodgaan.


Het kan blijkbaar inderdaad nog gekker. Maar je laatste opmerking vind ik wel heel leeg. Niet echt een onderwerp voor grapjes vind ik zo.


Dat mag. Ik mag dan weer graag grapjes maken over dingen die anderen niet als onderwerp voor grapjes zien.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Ctje
Mineur
Mineur
Berichten: 121
Lid geworden op: 16 nov 2010 18:04

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Ctje » 29 nov 2010 20:28

Mortlach schreef:Dat mag. Ik mag dan weer graag grapjes maken over dingen die anderen niet als onderwerp voor grapjes zien.


Jammer. De dood vind ik persoonlijk niets grappigs en snap ook niet dat iemand daar dan grappig over doet.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Mortlach » 29 nov 2010 20:50

Ctje schreef:
Mortlach schreef:Dat mag. Ik mag dan weer graag grapjes maken over dingen die anderen niet als onderwerp voor grapjes zien.


Jammer. De dood vind ik persoonlijk niets grappigs en snap ook niet dat iemand daar dan grappig over doet.


Zolang het mijn eigen dood is... Het is trouwens eerder een grap over de prijs van de kist, maar goed. Over andermans dood zou ik inderdaad geen grappen maken, dat is nogal smakeloos.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2010 11:15

schelpje3 schreef:Dus volgens velen hier gaat iedereen naar de hemel ?
Je hoeft niet bekeerd te worden, het is genoeg om naar de kerk te gaan en te geloven ?
Dat is nogal remonstrants denk ik.
Nee, de dood jaagt geen schrik meer aan, lees de kranten, kijk het nieuws.
Zie de laatste voetbalwedstrijd van dat jongetje ! Ze mensen hebben zo genoten.
Jongetje van 1 jaar, ongeneeslijk ziek.
Iedereen zou moeten huiveren hierom, maar daar lees ik niets over.
Het was aangrijpend ja, maar verder ?
Veel mensen worden de hemel ingepraat. Maar de bijbel leert ons dat niet hoor ! Velen zullen MENEN in te gaan.
Vorige week nog een preek gehoord over de dwaze maagden, ze stonden allemaal met een lampje, maar ze ging niet allemaal naar binnen !

Ik denk dat je geen bloemen bijbels wel kunt verklaren dat je nergens leest dat er bloemen worden gelegd, bij genoemde graven. Niet onder aan het kruis, niet voor de grafsteen, niet bij het Lazarus. Nergens !
En natuurlijk komt dan het commentaar: misschien hadden ze geen bloemen. Maar er lag ook geen lauriertak of vijgenbladeren, ik noem maar wat.

Maar het past gevoelsmatig ook helemaal niet. De dood is een gevolg van de zonde ! Dat is ernst.
Bloemen, kaarsjes en beertjes, maskeren dit.


Een paar dingen:

1. De dood is inderdaad een gevolg van de zonde
2. De dood is overwonnen door Christus dus voor wie in Hem geloven is de dood geen betaling van de zonde meer, maar een doorgang tot het eeuwig leven
3. Kinderen van Hem mogen dus troost hebben, ook als een geliefde sterft. De dood is iets dubbels geworden, een gemis voor wie achterblijven, maar tegelijkertijd mag er ook zekerheid zijn dat de gestorvene bij God is. Dit kunnen die bloemen ook uitbeelden
4. Bij mensen die Hem niet kennen kunnen we inderdaad afvragen of het zin dat er bloemen zijn. Die troost is er immers niet.
5. Bloemen zijn er echter niet maar om de ernst van de dood te maskeren. Volgens mij is dat niet de achterliggende reden als men bloemen legt bij een kist, een graf, een plaats waar iemand is overleden of bijvoorbeeld bij Dodenherdenking op de Dam. Denk je dat de koningin daar bloemen neerlegt om daarmee duidelijk te maken: Ach, het is niet zo erg? Om de ernst te maskeren? Op dat punt is je uitgangshouding niet goed, en dat leidt dan tot vreemde conclusies.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2010 14:02

Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Dus volgens velen hier gaat iedereen naar de hemel ?
Je hoeft niet bekeerd te worden, het is genoeg om naar de kerk te gaan en te geloven ?
Dat is nogal remonstrants denk ik.
Nee, de dood jaagt geen schrik meer aan, lees de kranten, kijk het nieuws.
Zie de laatste voetbalwedstrijd van dat jongetje ! Ze mensen hebben zo genoten.
Jongetje van 1 jaar, ongeneeslijk ziek.
Iedereen zou moeten huiveren hierom, maar daar lees ik niets over.
Het was aangrijpend ja, maar verder ?
Veel mensen worden de hemel ingepraat. Maar de bijbel leert ons dat niet hoor ! Velen zullen MENEN in te gaan.
Vorige week nog een preek gehoord over de dwaze maagden, ze stonden allemaal met een lampje, maar ze ging niet allemaal naar binnen !

Ik denk dat je geen bloemen bijbels wel kunt verklaren dat je nergens leest dat er bloemen worden gelegd, bij genoemde graven. Niet onder aan het kruis, niet voor de grafsteen, niet bij het Lazarus. Nergens !
En natuurlijk komt dan het commentaar: misschien hadden ze geen bloemen. Maar er lag ook geen lauriertak of vijgenbladeren, ik noem maar wat.

Maar het past gevoelsmatig ook helemaal niet. De dood is een gevolg van de zonde ! Dat is ernst.
Bloemen, kaarsjes en beertjes, maskeren dit.


Een paar dingen:

1. De dood is inderdaad een gevolg van de zonde
2. De dood is overwonnen door Christus dus voor wie in Hem geloven is de dood geen betaling van de zonde meer, maar een doorgang tot het eeuwig leven
3. Kinderen van Hem mogen dus troost hebben, ook als een geliefde sterft. De dood is iets dubbels geworden, een gemis voor wie achterblijven, maar tegelijkertijd mag er ook zekerheid zijn dat de gestorvene bij God is. Dit kunnen die bloemen ook uitbeelden
4. Bij mensen die Hem niet kennen kunnen we inderdaad afvragen of het zin dat er bloemen zijn. Die troost is er immers niet.
5. Bloemen zijn er echter niet maar om de ernst van de dood te maskeren. Volgens mij is dat niet de achterliggende reden als men bloemen legt bij een kist, een graf, een plaats waar iemand is overleden of bijvoorbeeld bij Dodenherdenking op de Dam. Denk je dat de koningin daar bloemen neerlegt om daarmee duidelijk te maken: Ach, het is niet zo erg? Om de ernst te maskeren? Op dat punt is je uitgangshouding niet goed, en dat leidt dan tot vreemde conclusies.

Wat de koningin op 4 mei op de Dam doet, is iets heel anders !
Er ligt daar niemand begraven, de Dam is een symbool, dus die kransen zijn dat dan ook.
Wat mij betreft zou dat niet hoeven, die kransen, maar dat is nu eenmaal zo gebruikelijk in onze maatschappij.
Dat bloemen uit zouden kunnen beelden dat een kind des Heeren is overleden, is juist niet zo denk ik. Ik zou niet weten wat een bosje tulpen of lelies uit zouden beelden van het eeuwig zingen om God groot te maken.
Nogmaals, hoe meer "dood" de overledene, des te meer toeters en bellen er aan te pas moeten komen.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2010 14:47

schelpje3 schreef:Wat de koningin op 4 mei op de Dam doet, is iets heel anders !
Er ligt daar niemand begraven, de Dam is een symbool, dus die kransen zijn dat dan ook.


En de bloemen die je op een 'echt' graf legt zijn dat niet? Echt, ik zie niet in hoe wat de koningin doet en wat er bij een begrafenis gebeurt 'iets heel anders' zou zijn. Het is toch allemaal symbolisch?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Marnix » 30 nov 2010 16:23

schelpje3 schreef:
Marnix schreef:
schelpje3 schreef:Dus volgens velen hier gaat iedereen naar de hemel ?
Je hoeft niet bekeerd te worden, het is genoeg om naar de kerk te gaan en te geloven ?
Dat is nogal remonstrants denk ik.
Nee, de dood jaagt geen schrik meer aan, lees de kranten, kijk het nieuws.
Zie de laatste voetbalwedstrijd van dat jongetje ! Ze mensen hebben zo genoten.
Jongetje van 1 jaar, ongeneeslijk ziek.
Iedereen zou moeten huiveren hierom, maar daar lees ik niets over.
Het was aangrijpend ja, maar verder ?
Veel mensen worden de hemel ingepraat. Maar de bijbel leert ons dat niet hoor ! Velen zullen MENEN in te gaan.
Vorige week nog een preek gehoord over de dwaze maagden, ze stonden allemaal met een lampje, maar ze ging niet allemaal naar binnen !

Ik denk dat je geen bloemen bijbels wel kunt verklaren dat je nergens leest dat er bloemen worden gelegd, bij genoemde graven. Niet onder aan het kruis, niet voor de grafsteen, niet bij het Lazarus. Nergens !
En natuurlijk komt dan het commentaar: misschien hadden ze geen bloemen. Maar er lag ook geen lauriertak of vijgenbladeren, ik noem maar wat.

Maar het past gevoelsmatig ook helemaal niet. De dood is een gevolg van de zonde ! Dat is ernst.
Bloemen, kaarsjes en beertjes, maskeren dit.


Een paar dingen:

1. De dood is inderdaad een gevolg van de zonde
2. De dood is overwonnen door Christus dus voor wie in Hem geloven is de dood geen betaling van de zonde meer, maar een doorgang tot het eeuwig leven
3. Kinderen van Hem mogen dus troost hebben, ook als een geliefde sterft. De dood is iets dubbels geworden, een gemis voor wie achterblijven, maar tegelijkertijd mag er ook zekerheid zijn dat de gestorvene bij God is. Dit kunnen die bloemen ook uitbeelden
4. Bij mensen die Hem niet kennen kunnen we inderdaad afvragen of het zin dat er bloemen zijn. Die troost is er immers niet.
5. Bloemen zijn er echter niet maar om de ernst van de dood te maskeren. Volgens mij is dat niet de achterliggende reden als men bloemen legt bij een kist, een graf, een plaats waar iemand is overleden of bijvoorbeeld bij Dodenherdenking op de Dam. Denk je dat de koningin daar bloemen neerlegt om daarmee duidelijk te maken: Ach, het is niet zo erg? Om de ernst te maskeren? Op dat punt is je uitgangshouding niet goed, en dat leidt dan tot vreemde conclusies.

Wat de koningin op 4 mei op de Dam doet, is iets heel anders !
Er ligt daar niemand begraven, de Dam is een symbool, dus die kransen zijn dat dan ook.
Wat mij betreft zou dat niet hoeven, die kransen, maar dat is nu eenmaal zo gebruikelijk in onze maatschappij.
Dat bloemen uit zouden kunnen beelden dat een kind des Heeren is overleden, is juist niet zo denk ik. Ik zou niet weten wat een bosje tulpen of lelies uit zouden beelden van het eeuwig zingen om God groot te maken.
Nogmaals, hoe meer "dood" de overledene, des te meer toeters en bellen er aan te pas moeten komen.


Waar zijn die kransen dan symbool van? En waar is de Dam symbool van? Het is een gedenkplek voor overleden oorlogsslachtoffers. Feit blijft dat bloemen er vaak niet zijn om dingen te verbloemen, te camoufleren, minder erg te laten lijken. Het is meer een laatste eerbetoon. Dat doen mensen door bloemen bij een kist, door soms bloemen op een graf te plaatsen. In de tijd van de Bijbel deed men het door zalven met geurige olie. De vrouwen gingen naar het graf van Jezus met geurige olie. Tja, je kan het allemaal toeters en bellen noemen en opleuken, maar dat is dus niet de achterliggende gedachte.

Even deze info van een site geplukt (info.nu)

Oorspronkelijk staan bloemen voor groei, nieuw leven en een voorwaartse beweging. De natuurlijke schoonheid van bloemen bij een begrafenis of crematie en thuis bij hen die rouwen, zorgen voor een gevoel van warmte en medeleven. Hoewel er geen officiële etiquette regels bestaan voor bloemen bij een begrafenis en bloemen dus ook geen verplichte kost zijn, kun je met bloemen wel laten zien wat iemand voor je heeft betekend.

De reden is dus totaal anders dan jouw gevoelsredenen, van waaruit je het gebruik afkeurt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor schelpje3 » 30 nov 2010 18:10

Heb je dan wel begrepen waarom de vrouwen naar Jezus gingen ? Hij was hun Meester ! Ze waren bedroefd. En ongetwijfeld zal dat zalven te maken hebben met de rituelen van destijds, er waren immers geen kisten, het land is warm (daarom worden mensen in het Midden Oosten ook de volgende dag meteen begraven !) Als je je vader of moeder gaat begraven, waar je zielsveel van hield (als het goed is) en je weet dat zij een goede ruil hebben mogen doen, wil je niet eens bloemen neerleggen, omdat dat dan helemaal niet erbij past. Zij zijn niet meer daar ! Alleen hun stoffelijk lichaam, hun ziel is weg.
Geef genegenheid EN bloemen aan je ouders als ze nog leven, overstelp ze ermee, maar hoe hard het ook klinkt: dan zijn ze dood ! Koud, levenloos. Als je er over na gaat denken, wordt het nog eng ook. Want als jij je omgedraaid hebt, je gaat naar je huis, komt de doodgraver, kiept er een berg zand op. Na een paar weken LIJKT het niet eens meer op je sterke vader of je lieve moeder, zo hard is het !
Ik kan niet bedenken waarom ik bloemen op een graf zou neerleggen, zodat het iets toevoegt. Het voegt niks toe, hooguit een beetje voor jezelf, maar wat dan ? Of voor anderen. Kijk mij eens een grote krans gekocht hebben. Ik neem aan dat jullie niet zo zijn, maar ik heb wel eens stukken gezien, die gewoon too much waren. Als ik heel soms het graf van mijn ouders bezoek, weet ik, ze zijn hier niet meer, nooit geweest eigenlijk.
Er staat alleen een bescheiden steen, om te laten weten: hier is het graf. Voor evt andere bezoekers. Ik bezoek het ook niet vaak, sommige mensen willen elke dag, elke week. Ik heb dat niet, want ik vind er niks.
Hoe denken jullie daar dan over ? Geeft het troost tegen een steen praten ? Na een jaar nog bloemen neer te leggen ? Lantaarn neer te zetten ?
Wat te zeggen over een waxinelichtje bij oma's foto op het dressoir ?

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Mortlach » 30 nov 2010 23:58

schelpje3 schreef:Ik kan niet bedenken waarom ik bloemen op een graf zou neerleggen, zodat het iets toevoegt. Het voegt niks toe, hooguit een beetje voor jezelf, maar wat dan ?


Natuurlijk is wat jij voelt ook goed, maar kun je je inleven dat het voor sommigen wel betekenisvol is?

Of voor anderen. Kijk mij eens een grote krans gekocht hebben.


Dat is wel heel cynisch.

Ik neem aan dat jullie niet zo zijn, maar ik heb wel eens stukken gezien, die gewoon too much waren. Als ik heel soms het graf van mijn ouders bezoek, weet ik, ze zijn hier niet meer, nooit geweest eigenlijk.


Toch hebben sommige mensen ankers nodig, plaatsen om hen te helpen herinneren, bewust te zijn van de situatie en hun gevoel.

Hoe denken jullie daar dan over ? Geeft het troost tegen een steen praten ? Na een jaar nog bloemen neer te leggen ? Lantaarn neer te zetten ?
Wat te zeggen over een waxinelichtje bij oma's foto op het dressoir ?


Blijkbaar wel, anders deden mensen het niet. Nogmaals, het kan mensen helpen bewust te zijn van hun eigen gevoel en de herinnering aan hun naasten levend te houden. Kleine ritueeltjes als kaarsjes en bloemen (en een graf, en een steen) helpen daar blijkbaar bij. Heb jij dit niet nodig? Dat is bijzonder. Anderen staan daar blijkbaar anders in en hebben die kleine hulpmiddelen wel nodig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23578
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bloemen op een begrafenis, op een graf?

Berichtdoor Marnix » 01 dec 2010 13:32

schelpje3 schreef:Heb je dan wel begrepen waarom de vrouwen naar Jezus gingen ? Hij was hun Meester ! Ze waren bedroefd. En ongetwijfeld zal dat zalven te maken hebben met de rituelen van destijds, er waren immers geen kisten, het land is warm (daarom worden mensen in het Midden Oosten ook de volgende dag meteen begraven !) Als je je vader of moeder gaat begraven, waar je zielsveel van hield (als het goed is) en je weet dat zij een goede ruil hebben mogen doen, wil je niet eens bloemen neerleggen, omdat dat dan helemaal niet erbij past. Zij zijn niet meer daar ! Alleen hun stoffelijk lichaam, hun ziel is weg.
Geef genegenheid EN bloemen aan je ouders als ze nog leven, overstelp ze ermee, maar hoe hard het ook klinkt: dan zijn ze dood ! Koud, levenloos. Als je er over na gaat denken, wordt het nog eng ook. Want als jij je omgedraaid hebt, je gaat naar je huis, komt de doodgraver, kiept er een berg zand op. Na een paar weken LIJKT het niet eens meer op je sterke vader of je lieve moeder, zo hard is het !
Ik kan niet bedenken waarom ik bloemen op een graf zou neerleggen, zodat het iets toevoegt. Het voegt niks toe, hooguit een beetje voor jezelf, maar wat dan ? Of voor anderen. Kijk mij eens een grote krans gekocht hebben. Ik neem aan dat jullie niet zo zijn, maar ik heb wel eens stukken gezien, die gewoon too much waren. Als ik heel soms het graf van mijn ouders bezoek, weet ik, ze zijn hier niet meer, nooit geweest eigenlijk.
Er staat alleen een bescheiden steen, om te laten weten: hier is het graf. Voor evt andere bezoekers. Ik bezoek het ook niet vaak, sommige mensen willen elke dag, elke week. Ik heb dat niet, want ik vind er niks.
Hoe denken jullie daar dan over ? Geeft het troost tegen een steen praten ? Na een jaar nog bloemen neer te leggen ? Lantaarn neer te zetten ?
Wat te zeggen over een waxinelichtje bij oma's foto op het dressoir ?


Het was de gewoonte om geliefden (of het nou een meester was of een ouder of een gelijke) met geurige olie te zalven, als laatste eer aan de overledene. En tegenwoordig doet men dat vaak met een boeket bloemen. In beide gevallen is het iets tijdelijks. De geur van de geurige olie gaat weg, bloemen verwelken.

Dat jij je niet kan voorstellen dat mensen dit doen om die reden verandert daar niets aan. Je moet alleen niet omdat jij het je niet kan indenken, anderen er zo zwaar op afrekenen.

Als je een graf bezoekt weet je dat diegene niet meer leeft, misschien al is vergaan. Toch gaan mensen daar dan naar terug omdat die persoon daar wel begraven is. Gaan ze daar heen, dan staan ze weer extra stil bij het leven dat die persoon had. Het is een monument voor een gestorve, net zozeer als de Dam een monument is voor de oorlogsslachtoffers. Ze zijn daar niet, ze liggen daar niet onder... maar toch wordt er op die plek extra bij stilgestaan. Als mensen dat op die manier doen, laat ze dan. Ook al snap je het zelf niet, ben jij nuchter genoeg om allerlei redenen te bedenken waarom dat niet nodig zou zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten