Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 21 jan 2007 21:26

Lalage schreef:Ligt eraan welke PKN, bij mijn ouders in de kerk mag iedereen meedoen.

Precies, bij ons ook. Ik denk dat het in de meeste Bondskerken (dus de Gereformeerde Bond in de Hervormde Kerk) misschien niet zo is en dat daar eerst Belijdenis gedaan moet worden, maar in verder alle PKN-gemeenten mag dat zeker.

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2007 08:53

Bij ons is op 18 fevruari weer een Avondmaalsdienst.
Ik begin er nu eigenlijk al naar uit te kijken, want de laatste keer was augustus. Die keer erna was ik niet thuis. Het is toch wel weer erg bijzonder om er weer deel aan te mogen nemen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 22 jan 2007 14:52

Over iets meer als 2 maanden hoop ik belijdenis te gaan doen. Daarna wil ik erg graag aan het Avondmaal.
Ik zie er best naar uit om aan te mogen gaan en om samen met andere de dood van de Heere te gedenken totdat Hij komt.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jan 2007 15:20

Gerdien B. schreef:Bij ons is op 18 fevruari weer een Avondmaalsdienst.
Ik begin er nu eigenlijk al naar uit te kijken, want de laatste keer was augustus. Die keer erna was ik niet thuis. Het is toch wel weer erg bijzonder om er weer deel aan te mogen nemen.

Waar ik van op kijk is dat het zo heel weinig gebeurt.
Bij ons wordt iedere tweede zondag van de oneven maand Avondmaal gevierd. Dus 14 januari en dan weer de 11e maart...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2007 17:07

Bij ons is het maar 4 keer in het jaar.

verder ben ik een tijd geleden wel een keer op het werk tijdens een dienst aan eht avondmaal gegaan.
Vaak ben ik op zondag of aan het werk of bij Optimatus. Dus dan loop je al snel avondmaalsdiensten mis.
Deze zondag zijn wij samen hier en kan ik wel aan gaan. Alleen dan kan hij niet aan gaan bij ons.
Als ik met hem mee ga dan zou ik eventueel wel mogen, maar ben ik er zelf nog niet aan toe. Ik wil niet in een andere kerk aangaan, als ik de leer van de kerk nog niet goed weet. Daarbij merk ik wel dat ik er steeds meer naar toe groei maar ben er nog niet ;)

(klinkt vrij vaag denk ik maar vind moeilijk om het goed te verwoorden)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jan 2007 17:11

Vaag of niet, ik begrijp je helemaal. Het enige dat ik kan zeggen is dat je binnen de PKN vrij bent om aan te gaan. Ik ken je voldoende om te weten wat en hoe je gelooft en dan is er geen enkele reden om niet aan het Avondmaal te gaan...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2007 17:19

Ja dat is ook het punt waar ik een beetje mee zit.
Eigenlijk ga je aan vanwege je persoonlijke geloof in God en niet vanwege een kerkleer.

Denk dat dat moet slijten. Het is er te veel in geramd in het verleden.
Merk ook dat ik steeds dichter bij het punt kom om ook in andere gemeentes aan te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Riska

Berichtdoor Riska » 22 jan 2007 18:04

GerdienB schreef:Denk dat dat moet slijten. Het is er te veel in geramd in het verleden.
Merk ook dat ik steeds dichter bij het punt kom om ook in andere gemeentes aan te gaan.

Wat je in het verleden hebt meegekregen is ontzettend moeilijk los te laten. Niet voor niets zeiden de Jezuïten: "geef mij het kind de eerste zeven jaar van zijn leven en ik heb hem voorgoed gevormd".
Ik weet er alles van - wat je aldoor hebt gehoord blijft in je achterhoofd, blijft met je meegaan. Daarom is een dergelijke stap ook heel moeilijk.
Je bent er heel oprecht mee bezig en dat is het belangrijkste.
God ziet het hart aan - niet of je gelooft wat de kerk (welke dan ook) leert, maar of jij Hem aanbidt en gelooft in wat Hij in Zijn Zoon voor ons heeft gedaan...

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 22 jan 2007 19:08

Dat is ook het geen wat ik me steeds meer besef.
Dank je voor de postings, ze geven mij weer net wat meer steun ;)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 23 jan 2007 22:10

marina87 schreef:Ik zou ook graag aan gaan, begin Februari is er weer Heilig Avondmaal. Ik weet alleen niet of je in de PKN aan mag gaan zonder belijdenis gedaan te hebben. Weet iemand dat?


Ik heb het nog even na gevraagd aan één van onze predikanten. Er wordt vanuit gegaan dat men na zijn of haar belijdenis pas aangaat. Maar ook al heb je dat nog niet gedaan en je voelt een sterk verlangen om aan te gaan, dan mag dat, als je het even doorgeeft.

Gebruikersavatar
open minded
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2007 09:31

Berichtdoor open minded » 04 jun 2007 11:16

Jezus zelf is het die ons uitnodigt om aan het avondmaal te gaan.
Om aan het avondmaal te gaan hoef je niets van jezelf mee te brengen. Dus ook geen donkere kleding, grote hoeden, vroomheid oid. Zelf Judas Iskariot zat aan het avondmaal.
Als jij gelooft dat Jezus jou redder is, dan nodigt Hij jou. Hij zal niemand tegenhouden. Vaak zijn het helaas de mensen die je tegenhouden!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Berichtdoor MissF » 07 jun 2007 11:39

Wij hebben over 1,5 weekjes weer Heilig Avondmaal. Er stond een stukje in de 'kerkbode':

Avondmaal is bedoeld voor 3 dingen:
* een opwekking van verlangen naar de Heere --> de kerk is een feestvierende gemeente, die blij zijn met elkaar
* een beproeving van onszelf of men in staat is te mogen en te kunnen toetreden aan de Tafel --> als je merkt dat je twijfelt, ga je weer opnieuw op zoek naar God en loop je naar Jezus. Dan zie je genade en komt er blijdschap
* een versiering voor de bruiloft --> een bruid versiert zich voor haar bruidegom, hoeveel te meer moeten de gelovigen dat doen zodat de Koning zich al verblijden om hun schoonheid.


Ik vond het wel een mooi stukje. Ik vraag me dan wel sterk af waarom we niet juicehdn aan die Tafel zitten. Ook al is het absoluut iets heel fijns, en wordt dat ook zo ervaren in onze gemeente, waarom wordt dat niet openlijker beleden? Waarom zit iedereen daar met zijn eigen droevige gezicht?
naja, maar jope dat de hele gemeente het stukje heeft gelezen, en vol blijdschap aan de tafel gaat ;)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 07 jun 2007 14:15

open minded schreef:Jezus zelf is het die ons uitnodigt om aan het avondmaal te gaan.
Om aan het avondmaal te gaan hoef je niets van jezelf mee te brengen. Dus ook geen donkere kleding, grote hoeden, vroomheid oid. Zelf Judas Iskariot zat aan het avondmaal.
Als jij gelooft dat Jezus jou redder is, dan nodigt Hij jou. Hij zal niemand tegenhouden. Vaak zijn het helaas de mensen die je tegenhouden!

Hoi,

hoewel je uiterlijk zeker geen voorwaarde is, lijkt het me toch redelijk normaal dat je er netjes verzorgd uitziet. Je gaat ook weer niet naar het strand, maar je gaat naar het feest van de Koning der Koningen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2007 20:28

MissF: mee eens! Nog beter: laat het een volwaardige maaltijd zijn, met de hele gemeente gezellig eten. Want zo'n klein stukje brood en 1 slokje wijn kan je toch eigenlijk geen maaltijd noemen...

Gebruikersavatar
Acire
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2769
Lid geworden op: 11 sep 2002 15:36
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 07 jun 2007 20:34

Eerste pinksterdag heb ik belijdenis gedaan en aanstaande zondag is er bij ons avondmaal! Spannend, maar wel gaaf!
Heel raar, heb er zo lang naar uitgekeken, en nu het dichtbij komt tóch soort strijd: is het wel voor mij?

Ik ben benieuwd hoe ik het ga beleven, of ik er uberhaupt wat bij beleef, of dat ik alleen maar zit te denken dat ik de beker niet moet laten vallen, dat ik niet zo moet zitten dat de gemeente in m'n gezicht kijkt, dat ik niet moet vergeten geld te geven, of ik mijn brace om moet doen of niet, of ik wel mijn plekje in de kerk terug kan vinden, en meer van dat soort onzin :)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 95 gasten