Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3208
Lid geworden op: 17 aug 2006 12:43

Berichtdoor Liarose » 10 jan 2007 08:57

Lalage schreef:Toen ik 14 was had ik een keer een witte bloes aan naar de kerk en er was avondmaal. Die bekers zijn nou niet bepaald handig, ze hebben zo'n hele wijde rand en ik morste op mijn bloes :( sindsdien neem ik altijd maar een heel klein slokje.

Ahh wat sneu!! :cry:

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: Avondmaal

Berichtdoor Race406 » 13 jan 2007 10:29

Mariekje88 schreef:Ik mag aan het Avondmaal gaan, niet aan de tafel, maar in de bank.
De eerste keer was gruwelijk bijzonder, versterkend, eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Sindsdien is het dat nog steeds, maar het wordt toch steeds moeilijker om maar in die bank te blijven. Helaas zal het voor mij niet veranderen en zal ik daar moeten blijven.
Aan de andere kant is dat misschien maar goed, het houdt mij klein. Gelukkig is God niet afhankelijk van de tafel, Hij komt ook de rijen in. Dat vind ik zo bijzonder, Hij wil mij nog steeds op komen zoeken! Alleen dat al, geeft zo'n verwondering, blijdschap en dankbaarheid.

De diensten waarin het Avondmaal bediend wordt zijn voor mij erg dubbel. Aan de ene kant die blijdschap, die versterking. Maar aan de andere kant: dat niet aan de tafel mogen gaan, terwijl de nodiging uitgaat. Op die momenten voel ik mij zo'n verrader.
Achteraf voel ik me weer een ondankbaar kreng. Waarom neem ik niet genoegen met het in de bank blijven?
Ik zie steeds meer op tegen de "Avondmaals-diensten". Aan de ene kant kan ik niet zonder, maar het breekt me steeds meer, en steeds langer. Het houdt me tot lang na de zondagen bezig..

Ik vind het wat moeilijk om te omschrijven.. toch hoop ik dat het een beetje te begrijpen is. Het is zo ontzettend moeilijk..


Kun je dat eens uitleggen? Je mag Avondmaal vieren, maar in de bank en niet aan tafel?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Avondmaal

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2007 12:32

Mariekje88 schreef:
meschianza schreef:Ga jij aan het Avondmaal? Sinds hoe lang? Wat herinner je nog van de eerste keer dat je aan mocht gaan? Had je gelijk de vrijmoedigheid om aan te gaan of heeft het lang geduurt? Wat betekent het avondmaal voor je persoonlijk geloof/welke plaats heeft het?
Ik mag aan het Avondmaal gaan, niet aan de tafel, maar in de bank.
De eerste keer was gruwelijk bijzonder, versterkend, eigenlijk niet in woorden uit te drukken. Sindsdien is het dat nog steeds, maar het wordt toch steeds moeilijker om maar in die bank te blijven. Helaas zal het voor mij niet veranderen en zal ik daar moeten blijven.
Aan de andere kant is dat misschien maar goed, het houdt mij klein. Gelukkig is God niet afhankelijk van de tafel, Hij komt ook de rijen in. Dat vind ik zo bijzonder, Hij wil mij nog steeds op komen zoeken! Alleen dat al, geeft zo'n verwondering, blijdschap en dankbaarheid.

De diensten waarin het Avondmaal bediend wordt zijn voor mij erg dubbel. Aan de ene kant die blijdschap, die versterking. Maar aan de andere kant: dat niet aan de tafel mogen gaan, terwijl de nodiging uitgaat. Op die momenten voel ik mij zo'n verrader.
Achteraf voel ik me weer een ondankbaar kreng. Waarom neem ik niet genoegen met het in de bank blijven?
Ik zie steeds meer op tegen de "Avondmaals-diensten". Aan de ene kant kan ik niet zonder, maar het breekt me steeds meer, en steeds langer. Het houdt me tot lang na de zondagen bezig..

Ik vind het wat moeilijk om te omschrijven.. toch hoop ik dat het een beetje te begrijpen is. Het is zo ontzettend moeilijk..


Ik snap het niet. Waarom moet je in de bank blijven zitten en mag je niet aan tafel?

Essie, op 2 mensen na alleen 40-plussers aan het avondmaal? Dat is wel heel ernstig :?

Ik ga sinds mijn belijdenis aan, weloverwogen, ik heb niet voor niets belijdenis gedaan... hoewel ik na de belijdenis wel een geloofsdipje gehad heb trouwens... maar goed, het avondmaal is er niet voo wie uit zichzelf goed geloven maar voor wie zich afhankelijk weten van Jezus Christus dood en opstanding. We vieren 7 keer per jaar avondmaal, de ene keer door de reien heen, de andere keer aan tafel.En morgen is het er weer, en gaat Jo'tje mee :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Gerdien B.
Generaal
Generaal
Berichten: 9102
Lid geworden op: 12 jul 2004 10:11
Locatie: Woerden
Contacteer:

Re: Avondmaal

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jan 2007 13:04

Marnix schreef:Essie, op 2 mensen na alleen 40-plussers aan het avondmaal? Dat is wel heel ernstig :?


Dat was ik die het zei, maar dat is idd ernstig. Ik vind dat ook wel heel erg. Er zijn al heel weinig jongeren in de kerk en jammer genoeg gaan er dus maar 3 aan het avondmaal.

Mariekje... bedoel je met in de bank avondmaal vieren: dat je nog niet aanmag omdat je nog geen belijdenis hebt gedaan?
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 13 jan 2007 15:42

dan spreek je toch niet over "aan het avondmaal gaan"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 13 jan 2007 15:43

Toch wel..
Ik heb inderdaad geen belijdenis gedaan, en zal dit ook niet (in deze kerk) mogen doen.

Gebruikersavatar
leclerc
Kapitein
Kapitein
Berichten: 936
Lid geworden op: 21 dec 2004 09:50

Berichtdoor leclerc » 13 jan 2007 16:00

kun je daar wat meer over vertellen? weet je wat, ik open een topic :idea:
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 13 jan 2007 23:58

Mariekje88 schreef:Toch wel..
Ik heb inderdaad geen belijdenis gedaan, en zal dit ook niet (in deze kerk) mogen doen.


Waarom zal je dat niet mogen doen, al dan niet in jouw kerk? Al wie Hem wil volgen, wie weet dat hij of zij niet zonder Hem kan leven mag belijdenis doen en aangaan aan de Tafel des Heren!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Avondmaal

Berichtdoor Lalage » 14 jan 2007 22:19

Marnix schreef:We vieren 7 keer per jaar avondmaal, de ene keer door de reien heen, de andere keer aan tafel.

Ow, dansen jullie in de kerk? :)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Berichtdoor Marnix » 15 jan 2007 13:38

enkelen ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
meschianza
Majoor
Majoor
Berichten: 1772
Lid geworden op: 04 dec 2002 16:48
Locatie: De mooie stad Rotterdam
Contacteer:

Re: Avondmaal

Berichtdoor meschianza » 16 jan 2007 13:16

Lalage schreef:
Marnix schreef:We vieren 7 keer per jaar avondmaal, de ene keer door de reien heen, de andere keer aan tafel.

Ow, dansen jullie in de kerk? :)

gni :lol:

DAnk voor de reacties tot dusver :)

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 21 jan 2007 15:42

Ik zou ook graag aan gaan, begin Februari is er weer Heilig Avondmaal. Ik weet alleen niet of je in de PKN aan mag gaan zonder belijdenis gedaan te hebben. Weet iemand dat?

Gebruikersavatar
Mariekje88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 560
Lid geworden op: 02 jan 2005 09:19
Locatie: Veen

Berichtdoor Mariekje88 » 21 jan 2007 16:38

marina87 schreef:Ik zou ook graag aan gaan, begin Februari is er weer Heilig Avondmaal. Ik weet alleen niet of je in de PKN aan mag gaan zonder belijdenis gedaan te hebben. Weet iemand dat?
Je kunt naar de kerkenraad toe gaan en hier een gesprek over hebben.
De kerkenraad kan/mag toestemming geven. al denk ik dat ze er in de meeste gevallen op aan zullen dringen om eerst belijdenis te doen

Gebruikersavatar
marina87
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1264
Lid geworden op: 03 jun 2005 12:15

Berichtdoor marina87 » 21 jan 2007 16:41

Oké, ik zal het is aan één van de dominee's vragen. :)

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8204
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jan 2007 16:59

Ligt eraan welke PKN, bij mijn ouders in de kerk mag iedereen meedoen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 30 gasten