Avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 jun 2007 21:37

Oe.. Acire, niet teveel focussen op 'wat ga ik beleven' hoor, het gaat niet om beleven maar om de Heere Jezus die voor jou gestorven is, wat jij een waar geloof omarmd hebt (althans, dat is wat ik geloof in de jaartjes dat ik je ken, en jou getuigenis gehoord hebben)..

Veel sterkte :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
open minded
Verkenner
Verkenner
Berichten: 29
Lid geworden op: 04 jun 2007 09:31

Berichtdoor open minded » 08 jun 2007 07:24

open minded schreef:
Jezus zelf is het die ons uitnodigt om aan het avondmaal te gaan.
Om aan het avondmaal te gaan hoef je niets van jezelf mee te brengen. Dus ook geen donkere kleding, grote hoeden, vroomheid oid. Zelf Judas Iskariot zat aan het avondmaal.
Als jij gelooft dat Jezus jou redder is, dan nodigt Hij jou. Hij zal niemand tegenhouden. Vaak zijn het helaas de mensen die je tegenhouden!

Hoi,

hoewel je uiterlijk zeker geen voorwaarde is, lijkt het me toch redelijk normaal dat je er netjes verzorgd uitziet. Je gaat ook weer niet naar het strand, maar je gaat naar het feest van de Koning der Koningen!


Het ligt eraan hoe je naar het strand gaat :)

Maar je kan toch gewoon je kleding aandoen die je normaal ook aandoet naar de kerk. En of je dan in het zwart of knal groen loopt, moet volgens mij niet uitmaken.
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Gebruikersavatar
Calvin
Sergeant
Sergeant
Berichten: 309
Lid geworden op: 18 okt 2002 12:34
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 13 jun 2007 08:08

'De godvruchtige avondmaalganger' van Petrus Immens. Dat boek moet je zeer beslist lezen. Geen moeilijk boek en zeer pastoraal. Zeker als ik zie wat voor opvattingen hier over het avondmaal zijn.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2007 10:58

Eens met Calvin, is een schitterend boek!

Vonkie

Berichtdoor Vonkie » 19 jun 2007 18:02

Hey Acire,

Zondag ben ik ook voor het eerst naar het Heilig Avondmaal gegaan. Ik herken heel veel van je posting. Ik zag er naar uit en tegelijkertijd was ik zenuwachtig.

Achteraf vond ik het erg mooi al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik er niet heel veel bij "gevoeld" heb. Daar gaat het natuurljk ook niet om. Maar gelukkig was het minder eng als dat ik had gedacht :wink: .

Gandalf
Verkenner
Verkenner
Berichten: 45
Lid geworden op: 13 jun 2007 19:59

Berichtdoor Gandalf » 23 jun 2007 23:58

open minded schreef:Zelf Judas Iskariot zat aan het avondmaal.
Als jij gelooft dat Jezus jou redder is, dan nodigt Hij jou. Hij zal niemand tegenhouden. Vaak zijn het helaas de mensen die je tegenhouden!


Daar zeg je me wat. Judas verkeerde in een dermate zondige toestand waar hij gezien wat daar na kwam op dat moment ook niet echt veel berouw van heeft getoond. Daarbij denk ik niet dat Judas Jezus als zijn redder en niet als Zoon van God beschouwde. Jezus wist ook dat Judas Hem ging verraden.

Hoe moet ik dat opvatten? Ik denk nl. niet dat een gemeente bestaat die hem graag aan het avondmaal zou laten deelnemen.
Hij at en dronk zich ongetwijfeld een oordeel aan, maar toch, lees ik niet dat het hem ontraden werd of zelfs van weerhouden werd. Dat snap ik niet.

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jun 2007 07:48

Gandalf schreef:Hoe moet ik dat opvatten? Ik denk nl. niet dat een gemeente bestaat die hem graag aan het avondmaal zou laten deelnemen.
Hij at en dronk zich ongetwijfeld een oordeel aan, maar toch, lees ik niet dat het hem ontraden werd of zelfs van weerhouden werd. Dat snap ik niet.

Omdat Jezus en God veel groter zijn dan wij kunnen beseffen?
Omdat de kerken regels stellen die in feite nniet op Bijbelse gronden gebaseerd zijn?
Ging Jezus niet aan met zondaren en tollenaren?
De beruchte tekst uit de brief aan de Korinthiërs heeft niets te maken met wel of niet aan het Avondmaal mogen gaan, maar alles met toen aanwezige misstanden bij dat Avondmaal.

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 24 jun 2007 12:56

Riska schreef:
Gandalf schreef:Hoe moet ik dat opvatten? Ik denk nl. niet dat een gemeente bestaat die hem graag aan het avondmaal zou laten deelnemen.
Hij at en dronk zich ongetwijfeld een oordeel aan, maar toch, lees ik niet dat het hem ontraden werd of zelfs van weerhouden werd. Dat snap ik niet.

Omdat Jezus en God veel groter zijn dan wij kunnen beseffen?
Omdat de kerken regels stellen die in feite nniet op Bijbelse gronden gebaseerd zijn?
Ging Jezus niet aan met zondaren en tollenaren?
De beruchte tekst uit de brief aan de Korinthiërs heeft niets te maken met wel of niet aan het Avondmaal mogen gaan, maar alles met toen aanwezige misstanden bij dat Avondmaal.


Jezus ging niet aan het Avondmaal met tollenaren en zondaren, Hij at met hen. In de nacht voor Zijn dood heeft Hij pas het Avondmaal voor gebruik in de eredienst ingesteld. En de misstanden in Korinthe, die sloegen op mensen die goddeloos leefden (er was er een die het hield met zijn moeder...). Die mogen niet aan het Avondmaal gaan, omdat zij blijk gaven van ongelovig leven.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jun 2007 14:37

Over de brief aan de Korinthiërs zal ik het verder niet hebben. Daar gaat het ook eigenlijk niet om.

Bij het laatste Avondmaal, dat Jezus instelde tot Zijn gedachtenis waren zowel Judas als Petrus aanwezig. Jezus wist dat Judas Hem verraden zou...
Matth. 14: 18: "En terwijl zij aanlagen en aten zei Jezus: "Ik zeg u dat een van u Mij verrraden zal, een die met Mij eet"...

En Hij wist ook dat Petrus Hem zou verloochenen: Jezus zei tot Petrus (die gezegd had dat hij Hem geenszins in de steek zou laten):
"Voorwaar, voorwaar Ik zeg u: Heden, in deze nacht, voordat de haan tweemaal kraait, zult gij Mij driemaal verloochenen"...

Hij stuurde ze geen van beiden van Zijn tafel...
De kerken hebben allerlei voorwaarden gesteld, die Jezus niet stelde.

Dat Hij met tollenaars en zondaars at, is er een verwijzing naar... Hij verwierp niemand om gedrag. Wel zei Hij - om deze tegenwerping die ik aan voel komen - af en toe: "ga heen, zondig niet meer". Hij had zo iemand vast en zeker niet van Zijn tafel geweerd.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 24 jun 2007 15:38

Wat Judas aan het avondmaal betreft, ik vraag me dat ook een beetje af inderdaad.
Maar toen ging het avondmaal nog een beetje anders (oehhh, dat hebben wij in onze traditie zomaar aangepast...)
Er waren toen meerdere bekers, ik dacht 4 ofzo en die hadden allemaal weer een speciale betekenis. Voor zover bekend is, is de laatste beker die avond niet meer rondgegaan, dat heeft ook weer bepaalde betekenis voor het evangelie etc. Ik zal het eens aan een vriend van me vragen, die hield er pas nog een (versimpelde) inleiding over.
Of is er hier iemand die weet wat ik wil weten? ;)
pobody's nerfect

Riska

Berichtdoor Riska » 24 jun 2007 15:47

Voorzover ik altijd begrepen heb was het Avondmaal een Agapè-viering. D.w.z. een complete maaltijd. Wij hebben in die zin de vorm veranderd dat het dus een stukje brood en een slokje wijn is - als een soort symbool voor wat er toen gebeurde. En wat voor ons niet minder betekent...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 24 jun 2007 15:50

Ik krijg er zo het één en ander over doorgemaild. Komt binnenkort wel online dus :)
pobody's nerfect

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Berichtdoor Jo'tje » 24 jun 2007 18:08

Daar is 'ie dan, kort overzicht van hoe die maaltijd er in die dagen uit zag.

Mattheüs 26: 26-29

•1ste beker --> bittere kruiden: de slavernij. De uittocht uit Egypte wordt herdacht. Hierbij zegt Jezus dat hij geen Pesach meer zal eten voordat het zijn vervulling zal hebben in Gods Koninkrijk. Als hij die beker doorgeeft zegt hij erbij: vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is. (Luc. 22:15-18).

•2de beker --> ongezuurd brood (geen tijd voor het gisten) --> dit is mijn lichaam. De paasmaaltijd volgt. In de schaal met bittere kruiden dopen (Joh. 13:26)


•3de beker --> Beker van de dankzegging (na de maaltijd): wijn: ´dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.` (Matt. 26:28)

•Daarna het Hallel = Psalm 113 en 114 --> na de lofzang gaan ze naar de olijfberg. (Matt. 26:30)


•De 4de beker --> van de verlossing: komst van de Messias. Wanneer dit gedronken wordt, zegt Jezus in Getsemane: ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan.’ (Matt. 26: 39)

•Het grote Hallel = Psalm 115-118.


Goed, ik weet er ook het fijne niet van verder dus ben benieuwd of er mensen zijn die hier nog wat meer van weten.
Maar ik denk wel dat het van betekenis is dat Judas voortijdig de maaltijd verliet. Hij heeft dus niet de ronde van bekers afgemaakt.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Avondmaal

Berichtdoor *J* » 25 aug 2010 17:53

meschianza schreef:Ga jij aan het Avondmaal? Sinds hoe lang? Wat herinner je nog van de eerste keer dat je aan mocht gaan? Had je gelijk de vrijmoedigheid om aan te gaan of heeft het lang geduurt? Wat betekent het avondmaal voor je persoonlijk geloof/welke plaats heeft het?


(gelieve geen pittige discussies, maar persoonlijke verhalen)


Ik heb belijdenis gedaan met Pasen, toen ik 17 was. Mijn eerste avondmaal was enkele weken later. Bij ons in de kerk zit de gemeente gewoon in de bank en gaan het brood en de wijn door de bank. Alleen de kerkenraad gaat echt aan tafel. De eerste keer vond ik niet extra eng. Wel vond ik het heel bijzonder dat ik eindelijk echt mee mocht doen. Ik beleefde het avondmaal wel altijd, ook al voordat ik belijdenis gedaan had, maar dit was de eerste keer dat ik echt kon deelnemen, en dat gaf me wel een heel fijn gevoel.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re:

Berichtdoor Bastiaan30 » 27 aug 2010 12:58

Jo'tje schreef:Daar is 'ie dan, kort overzicht van hoe die maaltijd er in die dagen uit zag.

Mattheüs 26: 26-29

•1ste beker --> bittere kruiden: de slavernij. De uittocht uit Egypte wordt herdacht. Hierbij zegt Jezus dat hij geen Pesach meer zal eten voordat het zijn vervulling zal hebben in Gods Koninkrijk. Als hij die beker doorgeeft zegt hij erbij: vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is. (Luc. 22:15-18).

•2de beker --> ongezuurd brood (geen tijd voor het gisten) --> dit is mijn lichaam. De paasmaaltijd volgt. In de schaal met bittere kruiden dopen (Joh. 13:26)


•3de beker --> Beker van de dankzegging (na de maaltijd): wijn: ´dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.` (Matt. 26:28)

•Daarna het Hallel = Psalm 113 en 114 --> na de lofzang gaan ze naar de olijfberg. (Matt. 26:30)


•De 4de beker --> van de verlossing: komst van de Messias. Wanneer dit gedronken wordt, zegt Jezus in Getsemane: ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan.’ (Matt. 26: 39)

•Het grote Hallel = Psalm 115-118.


Goed, ik weet er ook het fijne niet van verder dus ben benieuwd of er mensen zijn die hier nog wat meer van weten.
Maar ik denk wel dat het van betekenis is dat Judas voortijdig de maaltijd verliet. Hij heeft dus niet de ronde van bekers afgemaakt.

het ongezuurde brood bij beker 2 staat niet voor het "geen tijd om te gisten", er zat helemaal geen zuurdesem in...zuurdesem staat voor zonden. het was Zijn zuivere, zondeloze lichaam, wat werd afgeschaduwd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten