Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Bekering

Berichtdoor Jetjuhhh » 01 nov 2010 13:12

Hoe kun je nu weten of je echt bekeerd bent?
niet iedereen krijgt toch zo'n bekering als bijv Paulus?
Soms denk ik dat ik bekeerd ben en lees ik echt superveel uit de bijbel
en soms kom ik er ineens achter dat ik een week mijn bijbel niet open heb gehad,
dan voel ik me echt schuldig en denk ik, ik ben echt niet bekeerd
maar dan hoor ik weer een duidelijke preek, waarvan ik denk dit gaat echt over mij
en dan kan ik wel weer heel veel uit de bijbel lezen en bidden, en dan voel ik me superdicht bij God, maar andere momenten is dat weer helemaal weg, en ik weet wel dat het geloof niet iets is wat je alleen maar voelt, maar ik weet het gewoon soms niet...
iemand ervaring met zoiets of tips?
Geloof, hoop en liefde!

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Bekering

Berichtdoor Pasker » 01 nov 2010 17:50

Jetjuhhh:
Hoe kun je nu weten of je echt bekeerd bent?
niet iedereen krijgt toch zo'n bekering als bijv Paulus?

Nà de uitstorting van de Heilige Geest zijn allen die daarna geboren zijn, geboren mèt de Heilige Geest van God. Dat wil dus zeggen, dat de Wet der tien geboden in ons hart is en wij daar door precies weten wat "goed en kwaad" is en dus geen excuus hebben van: dat heb ik niet ge-weten.
Het is dus geheel aan je zelf om belangstelling te hebben voor het Woord van God je Vader.
Je kan het ook naast je neer leggen.

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Bekering

Berichtdoor Jetjuhhh » 01 nov 2010 18:30

Het is dus geheel aan je zelf om belangstelling te hebben voor het Woord van God je Vader.
Je kan het ook naast je neer leggen.[/quote]

Tuurlijk heb ik daar wel belangstelling voor, maar de ene keer meer dan de andere keer...
maar ik kan nog zoveel lezen, maar als God het niet in mijn hart brengt, kan ik nog zoveel lezen, maar dan komt het toch niet in mijn hart,
Geloof, hoop en liefde!

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Bekering

Berichtdoor Pasker » 01 nov 2010 23:38

Jetjuhhh:
Tuurlijk heb ik daar wel belangstelling voor, maar de ene keer meer dan de andere keer...

Dan weet je in iedergeval dat je bekeerd ben anders had je geen belangstelling.

maar ik kan nog zoveel lezen, maar als God het niet in mijn hart brengt, kan ik nog zoveel lezen, maar dan komt het toch niet in mijn hart,

Het geloof is net als een schaal met appels, je neemt eerst de rijpe en als die op zijn dan zijn er weer anderen rijp.
Dus niet te veel onrijpe "appels" eten.

origineel
Verkenner
Verkenner
Berichten: 1
Lid geworden op: 03 nov 2010 19:39

Re: Bekering

Berichtdoor origineel » 04 nov 2010 00:42

Lieve Jetjuh,

Persoonlijk geloof ik niet dat bekeert zijn te maken heeft met hoeveel je uit de Bijbel leest, hoe dicht of ver weg je je op een bepaald moment bij God voelt en zelfs niet met hoeveel belangstelling je voor God hebt. Ik geloof dat je kind van God geworden bent (bekeert of wedergeboren dus) vanaf het moment dat je voor God gekozen hebt. Als jij Jezus in jou hart aangenomen hebt als jou persoonlijke Redder en Verlosser, Hem wil volgen in je leven en God als jou liefdevolle Vader ziet, ben jij een op en top kind van God! Het 'enige' wat je daarvoor hoeft te doen is het offer van Jezus OPRECHT aannemen en God te vragen om te regeren in jou leven. God gaat vanaf dat moment een werkelijke relatie met jou aan en Zijn Heilige Geest kan dan in jou gaan werken. Het onderhouden van een relatie is niet altijd even makkelijk en daarom geloof ik dat ook onze relatie met God zijn ups en downs kent. Ik heb zelf ook echt mijn momenten dat ik God heel dichtbij ervaar en dat ik regelmatig tijd neem voor Bijbel en gebed, heerlijke periodes zijn dat! Maar net als met menselijke relaties, sta je niet altijd boven aan die bergtop. Jammer genoeg heeft God ook nog een tegenstander die jou enthousiasme voor God maar al te goed ziet, hij wil niks liever dan jou bij God vandaan halen. Op alle mogelijke manieren zorgt hij er voor dat er een dikke laag stof op je Bijbel terecht komt en je geen, of in ieder geval minder contact met God zoekt. Vervolgens ga jij je hier lekker schuldig over zitten voelen. God's tegenstander geniet van jou schuldgevoel, gun hem dat niet! Want juist op de momenten dat jij je ver bij God vandaan voelt, is God heel dichtbij en wil Hij niks liever dan weer opnieuw contact met jou! Je mag gewoon weer in gebed bij Hem komen en belijden dat je het lastig vind om elke dag met Hem in contact te zijn, Hij wil je daar zeker weten in leiden!

Heel veel liefs en zegen,
Joke

p.s. Bekeert zijn is dus niet het zelfde als een perfect geloofsleven hebben! Bekering wil simpelweg zeggen: het aannemen van Jezus in jou leven en daarnaast God als jou persoonlijke Vader erkennen. Maar een bekeert iemand is zeker geen foutloos iemand! Zo'n persoon erkent juist zó zondig en zó fout te zijn vanuit zichzelf, dat hij/zij afhankelijk is van God's redding!

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Bekering

Berichtdoor Antoinette » 04 nov 2010 09:20

Jetjuhhh,

Ik kan me helemaal aansluiten bij het antwoord van Origineel (Joke).
Ik vraag me af kun je er wat mee? Wil je er wat mee?
En druist het niet in tegen alles wat je tot nu toe altijd geleerd hebt, thuis, in de kerk, op school?
Zo ja, dan is dat niet vreemd, dat hebben heel veel mensen.
Mijn man heeft dat ook gehad.
Wil je meer horen dan mag je altijd mailen, op PB-en of gewoon hier op het forum meer vragen over
stellen wat mij betreft.

Succes en sterkte!
Jezus wacht alleen nog maar todat je komt, gewoon zoals je bent.
Je hoeft je niet op te poetsen, niet op te lappen.
Gewoon zijn zoals je bent, en probeer jezelf rustig te laten veranderen door Hem
Want onszelf veranderen kunnen we niet, enkel door met Hem op te trekken en ons oog op Jezus
te richten kunnen we veranderen.
Ik ben nu ongeveer 4 jaar christen en net als wat Joke zegt, het hangt niet af van hoe je precies de dingen doet zoals bijbel lezen, bidden etc.
Maar voel je het verlangen in je hart? Dan komt de rest vanzelf echt waar!
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Bekering

Berichtdoor Jetjuhhh » 04 nov 2010 10:08

Hartelijk bedankt voor jullie reacties!!
Echt fijn om te horen, dat meerdere mensen dit herkennen!!
Geloof, hoop en liefde!

mohamed

Re: Bekering

Berichtdoor mohamed » 04 nov 2010 10:21

Hoe zit dat dan met iemand die als baby gedoopt is en nooit wat anders heeft geloofd dan het christendom? Indien zo iemand zich bekeerd dan zegt hij of zij het christendom toch vaarwel? Of niet?

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Bekering

Berichtdoor Jetjuhhh » 04 nov 2010 10:32

Huh? die snap ik niet
Als iemand als baby gedoopt word, dan is dat doordat zijn ouders geloven.
gedoopte mensen kunnen ook onbekeerd blijven, en ongedoopte mensen kunnen wel bekeerd worden, de doop is geen garantie voor bekering...
kweet nie of k zo je vraag goed heb begrepen, hoor, vind 'm n beetje vaag
Geloof, hoop en liefde!

mohamed

Re: Bekering

Berichtdoor mohamed » 04 nov 2010 11:26

Jetjuhhh schreef:Huh? die snap ik niet
Als iemand als baby gedoopt word, dan is dat doordat zijn ouders geloven.
gedoopte mensen kunnen ook onbekeerd blijven, en ongedoopte mensen kunnen wel bekeerd worden, de doop is geen garantie voor bekering...
kweet nie of k zo je vraag goed heb begrepen, hoor, vind 'm n beetje vaag

Waar ik op doel is iemand die gelooft van kinds af aan in Jezus Christus, gedoopt of niet, als zo iemand zich bekeert dan moet hij het christendom toch verlaten?

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Bekering

Berichtdoor Jetjuhhh » 04 nov 2010 13:51

uhm het christendom en geloven in Jezus Christus is bij mijn weten nog altijd hetzelfde :lol:
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Bekering

Berichtdoor Wullimpie » 04 nov 2010 18:54

mohamed schreef:
Jetjuhhh schreef:Huh? die snap ik niet
Als iemand als baby gedoopt word, dan is dat doordat zijn ouders geloven.
gedoopte mensen kunnen ook onbekeerd blijven, en ongedoopte mensen kunnen wel bekeerd worden, de doop is geen garantie voor bekering...
kweet nie of k zo je vraag goed heb begrepen, hoor, vind 'm n beetje vaag

Waar ik op doel is iemand die gelooft van kinds af aan in Jezus Christus, gedoopt of niet, als zo iemand zich bekeert dan moet hij het christendom toch verlaten?


We gaan toch niet een beetje de lolbroek uithangen hè.
Je snapt heel goed wat er hier wordt bedoeld.

Als iemand van kinds af aan gelooft dan is hij dus al bekeerd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Bekering

Berichtdoor Jetjuhhh » 05 nov 2010 09:50

:shock: :roll: :? :-k
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Bekering

Berichtdoor Marnix » 05 nov 2010 13:32

Als je van kinds af aan al gelooft maak je denk ik geen Paulus-bekering mee. Je gaat niet van de ene op de andere dag geloven, je wordt er mee opgegroeid en leert het verstaan. Je mag je gewoon afvragen: Wat geloof ik en leef ik daar naar? Kijk naar Hem, wat Hij je geeft, in je werkt. Geloof je dat Jezus Christus gekomen is om ook jouw zonden te dragen, omdat God van je houdt? Weet je je afhankelijk van Hem? Dan geloof je en mag je kind van Hem weten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Bekering

Berichtdoor 1a2b3c » 17 nov 2010 14:40

Hier een aantal teksten uit de Bijbel waaruit je weten kan dat je een kind van God bent.

1 Joh.3:14 Wij weten, dat wij overgegaan zijn uit den dood in het leven, dewijl wij de broeders liefhebben; die zijn broeder niet liefheeft, blijft in den dood.
1 Joh.2:29 Indien gij weet, dat Hij rechtvaardig is, zo weet gij, dat een iegelijk, die de rechtvaardigheid doet, uit Hem geboren is.
En lees 1 Joh.5 eens. In vers 13 staat: Deze dingen heb ik u geschreven, die gelooft in den Naam des Zoons van God; opdat gij weet, dat gij het eeuwige leven hebt, en opdat gij gelooft in den Naam des Zoons van God.
1Kort.2:12: Doch wij hebben niet ontvangen den geest der wereld, maar den Geest, Die uit God is, opdat wij zouden weten de dingen, die ons van God geschonken zijn;
Galaten 5:22 de vruchten van het geloof: Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 gasten