Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Pasker » 19 okt 2010 16:37

Jezus heeft nadrukkelijk de verhoring van gebeden beloofd en dat is een van de meest kostbare beloften die we zwart op wit in het Woord kunnen vinden in niet mis te verstane bewoordingen:

"Bidt en u zal gegeven worden ... Indien dan gij, hoewel gij slecht zijt, goede gaven weet te geven aan uw kinderen, hoeveel te meer zal uw Vader in de hemelen het goede geven aan hen, die Hem daarom bidden." (Matteüs 7:7-11)

"... Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, als gij de Vader om iets bidt, zal Hij het u geven in mijn naam." (Johannes 16:24)

"En wat gij ook vraagt in mijn naam, Ik zal het doen, opdat de Vader in de Zoon verheerlijkt worde." (Johannes 14:13)

De bedoeling is overduidelijk: God wil je van harte het allerbeste geven in antwoord op je gebeden, tenzij er dringende redenen zijn om het niet te doen. Gebedsverhoring is de norm. Het niet verhoren van gebeden is de uitzondering. Gods uitnodiging tot gebed is hartelijk en royaal. Bovendien zijn er geen lange wachtrijen voor bidders. Integendeel. Je kunt op elk moment je verzoeken tot God richten en je verzoeken komen niet in een la terecht, maar komen onmiddellijk in behandeling.

We doen onszelf en anderen te kort als we weinig gebedsverzoeken tot God richten. Jakobus zegt het kort maar krachtig:

"... Gij hebt niets, omdat gij niet bidt." (Jakobus 4:2)

Het zal je maar gezegd worden!

Mijn vraag is dan: Wat is, , , bidden in de naam van Christus?

Gebruikersavatar
phox
Sergeant
Sergeant
Berichten: 444
Lid geworden op: 24 dec 2004 17:19
Locatie: Waalwijk

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor phox » 19 okt 2010 21:40

Ehm, iets vragen aan God wat jij zelf dan wel niet verdiend hebt, maar wat Jezus wel voor jou verdiend heeft? En daarbij pleiten op de belofte uit de teksten die je aanhaalt?
Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid. (Galaten 5:22)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Marnix » 20 okt 2010 09:56

Dat klopt. We vragen wat we niet zelf verdienen maar we beroepen ons op Christus die ons vrijkocht. Om Christus' wil. Daarin zit echter nog iets: Zijn wil. Bidden wat Hij wil. (Dus niet bidden om de hoofdprijs van de loterij, een mooie Ferrari onder het motto: Alles wat we vragen zullen we krijgen). Dat heeft Hij voor ons niet verdiend. Wat Hij heeft verdiend is vergeving, vernieuwing, heiliging, eeuwig leven, leven met God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Pasker » 21 okt 2010 16:25

Daarin zit echter nog iets: Zijn wil. Bidden wat Hij wil.

Kunnen en mogen wij bidden om genezing van het lichaam der zonde wat toch veroordeeld en waartegen wij geestelijk moeten strijden?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Marnix » 22 okt 2010 12:48

We hoeven niet tegen ons lichaam te strijden maar tegen onze oude mens. We moeten strijden tegen de zonde, niet tegen ons lichaam zelf. En ja, dan kunnen we om lichamelijke genezing bidden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Pasker » 22 okt 2010 23:45

Marnix:
We hoeven niet tegen ons lichaam te strijden maar tegen onze oude mens. We moeten strijden tegen de zonde, niet tegen ons lichaam zelf. En ja, dan kunnen we om lichamelijke genezing bidden.

O, we mogen dus genieten van vleselijke lusten als we er daarna maar spijt van hebben.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Evelien » 23 okt 2010 07:20

Jakobus 5.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Marnix » 23 okt 2010 11:00

Pasker schreef:Marnix:
We hoeven niet tegen ons lichaam te strijden maar tegen onze oude mens. We moeten strijden tegen de zonde, niet tegen ons lichaam zelf. En ja, dan kunnen we om lichamelijke genezing bidden.

O, we mogen dus genieten van vleselijke lusten als we er daarna maar spijt van hebben.


Dat heb ik niet gezegd, integendeel. Lees nog eens goed. Ik zei dat we moeten strijden tegen onze oude mens, tegen de zonde.... dus ook tegen vleselijke lusten. Maar we hadden het over bidden om lichamelijke genezing bij ziekte. Je springt nu opeens over naar wat heel anders. Bidden om lichamelijke genezing heeft niets te maken met vleselijke lusten.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Pasker » 23 okt 2010 23:03

Misschien moet je het zelf nog eens goed lezen en bedenken waarom God het het lichaam der zonde zou genezen.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Bastiaan30 » 24 okt 2010 08:20

Pasker schreef:Misschien moet je het zelf nog eens goed lezen en bedenken waarom God het het lichaam der zonde zou genezen.

Verklap het maar, ik ben benieuwd....

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor LeChat » 24 okt 2010 12:00

[12] U zegt: ‘Alles is mij toegestaan.’ Maar niet alles is goed voor u. Zeker, alles is mij toegestaan, maar ik mag me door niets laten beheersen. [13] U zegt: ‘Het voedsel is er voor de buik en de buik is er voor het voedsel, en God zal aan beide een einde maken.’ Maar bedenk dat het lichaam er niet is om ontucht mee te plegen: het is er voor de Heer en de Heer is er voor het lichaam. [14] God heeft de Heer opgewekt, en door zijn macht zal hij ook ons opwekken. [15] Weet u niet dat uw lichaam een deel is van het lichaam van Christus? Zou ik dan van de delen van zijn lichaam de lichaamsdelen van een hoer maken? Dat nooit! [16] Of weet u niet dat wie zich met een hoer verenigt samen met haar één lichaam wordt? Want de Schrift zegt: ‘Zij zullen één lichaam zijn.’ [17] Maar wie zich met de Heer verenigt wordt met hem één geest. [18] Ga ontucht uit de weg! Geen enkele andere zonde die een mens kan begaan tast het lichaam aan, maar wie ontucht pleegt zondigt tegen het eigen lichaam. [19] Of weet u niet dat uw lichaam een tempel is van de heilige Geest, die in u woont en die u ontvangen hebt van God, en weet u niet dat u niet van uzelf bent? [20] U bent gekocht en betaald, dus bewijs God eer met uw lichaam.*

1 Kor. 6:12-20 in de Nieuwe Bijbelvertaling. Het lichaam is een tempel van de Heilige Geest, dus natuurlijk moet je daar goed voor zorgen (en niet mee zondigen). En als je lichaam dan ziek is, mag je God natuurlijk om genezing van die tempel vragen.
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Pasker » 24 okt 2010 16:54

1 Kor. 6:12-20 in de Nieuwe Bijbelvertaling. Het lichaam is een tempel van de Heilige Geest, dus natuurlijk moet je daar goed voor zorgen (en niet mee zondigen). En als je lichaam dan ziek is, mag je God natuurlijk om genezing van die tempel vragen.

Natuurlijk, we praten dan immers niet meer over het lichaam der zonde als de "oude mens" maar over de "nieuwe mens" voor wie de oude mens al reeds gestorven is.

Wanneer wij dus mét Hem gestorven zijn , dan zij wij pas een nieuwe schepping en is ons lichaam zonder zonden en, , , , een tempel van de Heilige Geest.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Marnix » 25 okt 2010 11:14

En dus kan je dan ook om genezing bidden :)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor Pasker » 27 okt 2010 16:44

Marnix:
En dus kan je dan ook om genezing bidden

Je zal best voor elke tekst een tegentekst hebben maar hierboven schreef je nog:
Ik zei dat we moeten strijden tegen onze oude mens, tegen de zonde.... dus ook tegen vleselijke lusten.

Dat wil dus zeggen dat, zolang jij nog bezig bent met strijden tegen die "oude mens" jouw lichaam nog géén tempel is van de Heilige Geest.

Gebruikersavatar
*J*
Verkenner
Verkenner
Berichten: 95
Lid geworden op: 09 aug 2010 16:37
Contacteer:

Re: Gebedsverhoring, , , , Bidt en u zal gegeven worden

Berichtdoor *J* » 11 mar 2011 23:09

Pasker schreef:Dat wil dus zeggen dat, zolang jij nog bezig bent met strijden tegen die "oude mens" jouw lichaam nog géén tempel is van de Heilige Geest.



Uit welk bijbelgedeelte haal jij dat als ik vragen mag? Ik lees het in 1 Korinthe 6 nl. niet terug


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 99 gasten