Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 04 okt 2010 16:51

Hij droeg of Hij draagt onze zonden, een wereld van verschil.

Maar wat is de waarheid?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Wullimpie » 04 okt 2010 18:21

Misschien kun je ons eerst uitleggen waarom dit een wereld van verschil is.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
gerritse
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 01 feb 2008 14:15
Locatie: Zeist

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor gerritse » 05 okt 2010 20:33

Pasker brengt te berde:

Hij droeg of Hij draagt onze zonden, een wereld van verschil.
......

Ik zie die 'wereld van verschil' niet zo zeer.

In 1 Johannes 1 v 2 lees ik:

"Mocht een van u echter toch zondigen, dan hebben wij een pleitbezorger bij de Vader: Jezus Christus de rechtvaardige. Hij is het die verzoening brengt voor onze zonde..."

Het gebeurt mij herhaaldelijk, dat ik zondig. Bij een bijna 88- jarige moet je dan niet allereerst denken aan allerlei uitspattingen, maar bijvoorbeeld aan de zonde van kleingeloof.

Ik ben op dit ogenblik werkelijk ernstig ziek, maar ik ga met dat kleingeloof en dat gebrek aan vertrouwen, regelmatig naar Jezus om hulp en vergeving.
Wij hebben geen grote hogepriester, die niet kan medevoelen met onze noden, ( Hebr 4 v 14 en 15),maar een getrouw en barmhartig hogepriester, ( 2 v 17).

Elke keer, wanneer ik bij hem kom, bemoedigt hij mij:
"Ook hiervoor heb ik gestreden, geleden en overwonnnen".

En zoals ik dat doe, zo komen er wereldwijd elke dag miljoenen op hem toegerend. Hij is nog steeds aktief.

Daag
Ger
Opmerking Refoweb: Ger Gerritse is op 28-10-10 na een kort ziekbed overleden. Zie ook dit topic.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 05 okt 2010 23:55

Paulus schrijft in Romeinen 6
1 Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven?

Zolang wij dus nog in zonden leven is Christus blijkbaar voor ons nog niet gestorven.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2010 09:29

Misschien kan je de vraag van Wullimpie ook beantwoorden?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 06 okt 2010 17:18

Begrijp daaruit dat dat ook jouw vraag is.

Blijkbaar maakt het verschil niet uit en is er voor gelovigen zelfs geen verschil.

Misschien moet ik de woorden van Jezus ( het is volbracht) ook wel anders interpreteren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Marnix » 06 okt 2010 18:08

Misschien begrijp je het niet helemaal. Jij stelt dat het een wereld van verschil is. Om je te begrijpen wil ik dat wel graag even uitgewerkt zien.

Ik en ook Wullimpie hebben helemaal niet gesteld dat het helemaal niets uitmaakt of hij onze zonden droeg of draagt. Maar ik zou wel graag willen weten waarom het voor jou zo'n verschil is.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 07 okt 2010 16:34

Marnix:
Misschien begrijp je het niet helemaal. Jij stelt dat het een wereld van verschil is. Om je te begrijpen wil ik dat wel graag even uitgewerkt zien.


Misschien begrijp ik het ook niet helemaal, dus laten we die "wereld van verschil" even voor wat het is.
Blijft over:
Wat is volgens jou en Wullimpie en eventuele anderen nou "Bijbels": Jezus droeg onze zonden of Jezus draagt onze zonden?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Wullimpie » 07 okt 2010 18:49

Zonder hier een uitvoerige Bijbelstudie over gedaan te hebben kies ik gevoelsmatig voor "Hij droeg onze zonden".
En wel om de woorden die de Heere Jezus uitriep aan het kruis, namelijk "het is volbracht".
Het dragen van en lijden om onze zonden werd daar volbracht, dus beëindigt.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Marnix » 08 okt 2010 13:20

Mee eens. In Hebreeen 10 staat:

11 De priesters blijven dagelijks hun dienst verrichten en steeds opnieuw dezelfde offers opdragen die de zonden nooit teniet zullen kunnen doen, 12 terwijl hij, na zijn eenmalig offer voor de zonden, voorgoed zijn plaats aan Gods rechterhand heeft ingenomen, 13 waar hij wacht op het moment dat zijn vijanden voor hem tot een bank voor zijn voeten zijn gemaakt. 14 Door deze ene offergave heeft hij hen die zich door hem laten heiligen voorgoed tot volmaaktheid gebracht. 15 Hiervan legt ook de heilige Geest voor ons getuigenis af, want eerst staat er: 16 ‘Dit is het verbond dat ik na die tijd met het volk van Israël zal sluiten – spreekt de Heer: In hun hart zal ik mijn wetten leggen, in hun verstand zal ik ze neerschrijven,’ 17 en even verder staat er: ‘Aan hun zonden en hun wetteloosheid zal ik niet meer denken.’ 18 Waar dat alles vergeven is, daar is geen offer voor de zonde meer nodig.

Dat zijn rake dingen die daar gezegd worden, waar we nog een hoop van kunnen leren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 08 okt 2010 16:55

Wullimpie:
Het dragen van en lijden om onze zonden werd daar volbracht, dus beëindigt.

Lijkt mij duidelijk en wij staan van af dat moment voor ons zelf oftewel voor onze eigen verantwoording.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Wullimpie » 08 okt 2010 18:20

Pasker schreef:Wullimpie:
Het dragen van en lijden om onze zonden werd daar volbracht, dus beëindigt.

Lijkt mij duidelijk en wij staan van af dat moment voor ons zelf oftewel voor onze eigen verantwoording.

Als je daarmee wilt zeggen dat wij nu onze eigen zonden moeten dragen omdat Jezus het niet meer doet ben ik dat niet helemaal met je eens.

Weliswaar dragen wij de verantwoordelijkheid van onze zonden, maar wij kunnen terecht bij Hem die voor alle zonden geleden heeft, en daarmee dus alle zonden droeg.

Bij Hem kunnen we als het ware die rugzak vol zonden die op onze rug drukt afwerpen, omdat Hij ook voor die zonden geleden heeft, en daardoor hoeven we niet zelf verder te torsen met die zonden, maar mogen we, hoe onverdiend ook, met rechte rug en het oog naar boven onze reis door dit leven vervolgen.

Dit vraagt wel van ons dat wij last krijgen van die zondelast, en nog veel belangrijker, dat wij zien waar we die last kwijt kunnen, namelijk bij onze Heere Jezus Christus.
Dan kun je niet meer leven voor eigen verantwoording, maar mag je leven uit Hem.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Pasker » 08 okt 2010 23:32

Marnix citeerde: 14 Door deze ene offergave heeft hij hen die zich door hem laten heiligen voorgoed tot volmaaktheid gebracht. , , , ,

Wullimpie schrijft: Weliswaar dragen wij de verantwoordelijkheid van onze zonden, maar wij kunnen terecht bij Hem die voor alle zonden geleden heeft, en daarmee dus alle zonden droeg.

Mijn vraag is dan: Hoe kunnen wij (nog) zondigen, als we ons hebben laten heiligen door Hem, waardoor wij voorgoed tot volmaaktheid zijn gebracht?


Hebreeën 10:10 Op grond van die wil zijn wij voor eens en altijd geheiligd, door het offer van het lichaam van Jezus Christus.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Wullimpie » 09 okt 2010 18:47

Pasker schreef:Marnix citeerde: 14 Door deze ene offergave heeft hij hen die zich door hem laten heiligen voorgoed tot volmaaktheid gebracht. , , , ,

Wullimpie schrijft: Weliswaar dragen wij de verantwoordelijkheid van onze zonden, maar wij kunnen terecht bij Hem die voor alle zonden geleden heeft, en daarmee dus alle zonden droeg.

Mijn vraag is dan: Hoe kunnen wij (nog) zondigen, als we ons hebben laten heiligen door Hem, waardoor wij voorgoed tot volmaaktheid zijn gebracht?


Hebreeën 10:10 Op grond van die wil zijn wij voor eens en altijd geheiligd, door het offer van het lichaam van Jezus Christus.


Omdat wij op deze aarde de volmaaktheid nog niet volledig hebben, immers het oude vlees (ons zondige lichaam) kleeft ons nog steeds aan.
De zonde blijft dus ook een strijd in het leven van een christen.
Paulus schrijft daar ook over in Romeinen 7 vanaf vers 14.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23628
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hij droeg onze zonden. Of was het draagt?

Berichtdoor Marnix » 10 okt 2010 13:35

Pasker schreef:Wullimpie:
Het dragen van en lijden om onze zonden werd daar volbracht, dus beëindigt.

Lijkt mij duidelijk en wij staan van af dat moment voor ons zelf oftewel voor onze eigen verantwoording.


Hoe kom je daar bij? Je doet hier een aanname dat iets jou heel duidelijk lijkt, maar waarom? Het offer is voor eens en voor altijd gebracht. Hij droeg dus de zonden van het verleden, heden en toekomst.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 93 gasten