Hawking: "God creeerde het heelal niet"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Jetjuhhh » 06 nov 2010 16:44

Kijk, God geeft mensen hersenen tot Zijn eer, en dat betekend heus niet dat je dan alleen maar uit de Bijbel mag lezen, maar het betekend wel dat bij alles wat je doet je verantwoording hebt af te leggen
Christendom is het enige waarbij er vanuit de mens niets hoeft te komen, alleen aannemen dat we kinderen van God zijn, en dat heb ik dus gedaan.
Bij alle andere godsdiensten moet je zelf iets doen, maar bij mijn Vader in de Hemel hoef ik zelf niets mee te brengen en dat kan ik ook niet.
En kijk, als er onweer is, ik heb nog nooit meegemaakt, dat er bij onweer iets moois of goeds onstond, enkel beschadigingen, hoe kan het dan dat bij een oerknal ineens zoveel mooie dingen te voorschijn kunnen komen?

En nog even over dat meer kunnen maken van je leven, ik denk als je echt geloofd, dan vind je dat het mooiste leven, tenminste, ik kan niet zeggen dat ik een minder leven heb nu ik elke zondag in de kerk zit, ik zou er niet aan moeten denken om in de dicotheek te zitten en dat is absoluut niet omdat ik 'dat niet mag' maar gewoon omdat het daar zo inhoudloos is. waar gaat dat over?: over mooie kleding, leuke jongens/meiden...
Bovendien kunnen anderen ook wat leren van echte christenen, want hoeveel mensen leven egoistisch, en dan toch te kunnen zeggen: ik wil mijn naaste liefhebben omdat God mij liefheeft. en dat is heel moeilijk, maar het kan..!

@Mortlach: Ik kan daar niet om lachen, ik schrik daar alleen maar heel erg van!! en ik hoop dat je eens nog tot inkeer zult komen!!
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 06 nov 2010 16:57

Jetjuhhh schreef:Kijk, God geeft mensen hersenen tot Zijn eer, en dat betekend heus niet dat je dan alleen maar uit de Bijbel mag lezen, maar het betekend wel dat bij alles wat je doet je verantwoording hebt af te leggen.


Dus als die door God gegeven hersenen en een telescoop leiden tot een model van de kosmos waarbij alles uit één punt ontstaan is, dan heb je dat te verantwoorden? En dan?

Christendom is het enige waarbij er vanuit de mens niets hoeft te komen, alleen aannemen dat we kinderen van God zijn, en dat heb ik dus gedaan.
Bij alle andere godsdiensten moet je zelf iets doen, maar bij mijn Vader in de Hemel hoef ik zelf niets mee te brengen en dat kan ik ook niet.


En waarom zou dat het christendom 'waar' maken? Waarom is dat een argument?

Ik weet trouwens niet hoeveel je van Boeddhisme weet, maar daar is het zo dat zolang er nog een 'zelf' is, er obstakels zijn te nemen voor Verlichting.

En kijk, als er onweer is, ik heb nog nooit meegemaakt, dat er bij onweer iets moois of goeds onstond, enkel beschadigingen, hoe kan het dan dat bij een oerknal ineens zoveel mooie dingen te voorschijn kunnen komen?


Omdat het oerknalmodel van de kosmos geen onweersbui is. Het is niet eens te vergelijken. Simpeler kan ik het niet maken.


@Mortlach: Ik kan daar niet om lachen, ik schrik daar alleen maar heel erg van!! en ik hoop dat je eens nog tot inkeer zult komen!!


Zolang God mij niets laat voelen, heb ik daar een hard hoofd in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Jetjuhhh » 06 nov 2010 17:52

Sorry, hier gaan we dus echt niet uitkomen,
Dit is gewoon wat er in de Bijbel staat
maar mag ik jou vragen wat jij dan gelooft?
en hoe jij kan bewijzen dat dát waar is?
het is toch niet voor niets geloven?

Ik hoop niet dat je denkt dat ik je nu aanval ofzo, maar ik zou er gewoon meer over willen weten, hoe jij (en misschien daarbij vele anderen) in hún geloof staan
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 06 nov 2010 18:28

Jetjuhhh schreef:Sorry, hier gaan we dus echt niet uitkomen,
Dit is gewoon wat er in de Bijbel staat
maar mag ik jou vragen wat jij dan gelooft?
en hoe jij kan bewijzen dat dát waar is?
het is toch niet voor niets geloven?

Ik hoop niet dat je denkt dat ik je nu aanval ofzo, maar ik zou er gewoon meer over willen weten, hoe jij (en misschien daarbij vele anderen) in hún geloof staan


Vergeef me, ik vind het altijd alleen een beetje raar dat omdat je in het christendom niets zelf hoeft/kunt doen, (geen werken) het daarom waarschijnlijker is dat het 'waar' is.

Ik ben Boeddhist. Ik kan ook niet bewijzen dat dat systeem waar is, ik kan alleen zeggen wat ik er bij voel en welke ervaringen ik heb opgedaan. Waar ik bij de God van de christenen helemaal niets voel, voel ik bij de wijsheid van de Boeddha heel sterk dat het 'klopt'. De ervaringen die ik door middel van meditatie heb opgedaan hebben dat inzicht alleen maar versterkt. Het is allemaal bijzonder persoonlijk.

Aan de andere kant, toen ik begon met meditatie, merkte ik dat de dingen die in de oude en nieuwe teksten beschreven staan, ook werkten. Ik merkte ook dat ik door mij in meditatie en de wijsheid te verdiepen, ik een zachter mens werd. Dat is prettig voor mijn omgeving en voor mij. Dus er is wel iets van ervaring die erop duidt dat het systeem werkt zoals het wordt beschreven. Maar ik accepteer volledig dat de Boeddhistische traditie niet iedereen aan zal spreken zoals het mij aanspreekt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Jetjuhhh » 06 nov 2010 18:41

Hoe kun je weten dat je gevoel waar is?
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 06 nov 2010 21:00

Jetjuhhh schreef:Hoe kun je weten dat je gevoel waar is?


Het hoeft niet eens waar te zijn, het is sowieso waardevol. Ik merk de positieve effecten. maar daarbij, een gevoel is altijd 'waar'. Ik voel het, dus is het zo.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Jetjuhhh » 08 nov 2010 09:27

oke, dus conclusie:
jij gelooft in je gevoel
en ik geloof eerst in God, en daarna pas in mijn gevoel
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2010 10:34

Jetjuhhh schreef:oke, dus conclusie:
jij gelooft in je gevoel
en ik geloof eerst in God, en daarna pas in mijn gevoel


Dat is uiteraard helemaal prima. Maar merk op dat ik nergens in mijn betoog refereer aan iets buiten mijn brein. Ik geloof niet in mijn gevoel, mijn gevoel is wat het is. En omdat gevoel volledig subjectief is, is het altijd 'waar', zolang het binnen je eigen hoofd blijft.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor haring » 08 nov 2010 13:50

Jetjuhhh schreef:oke, dus conclusie:
jij gelooft in je gevoel
en ik geloof eerst in God, en daarna pas in mijn gevoel


Hoe weet je wat god is??
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor haring » 08 nov 2010 13:54

Jetjuhhh schreef:Kijk: stel dat mijn geloof het ware niet zou zijn en na de dood zou niets zijn, dan heb ik daar niets minder aan.
maar stel dat jou geloof niet het ware is en je zou na de dood in de eeuwige verdoemenis komen.... dan....


Er zijn zoveel religies. De Islam zegt ook dat we na de dood naar de hel gaan als we niet in allah geloven en dat Mohammed zijn profeet is. Maar ja, er zijn nog veel meer religies dan alleen de islam en het christendom, hoe weet je zeker welke de juiste is?

en dan kun je niet zeggen dat je het niet wist, want ik kan je nú vertellen: de verdoemenis bestaat, dus je hebt dan geen excuus voor het aangezicht van God...


Wat voor bewijs heb je daar voor???
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Jetjuhhh » 08 nov 2010 17:44

Já sorry, dat is nou eenmaal geloven.
wat hebben jullie voor bewijzen van jullie godsdienst dan?
ik ga hier nog ff over nadenken, maar ik kan niet zo 123 bewijzen bedenken
maar vlgns mij kan dat bij geen enkele godsdienst, of wel dan?
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2010 18:38

Jetjuhhh schreef:Já sorry, dat is nou eenmaal geloven.
wat hebben jullie voor bewijzen van jullie godsdienst dan?
ik ga hier nog ff over nadenken, maar ik kan niet zo 123 bewijzen bedenken
maar vlgns mij kan dat bij geen enkele godsdienst, of wel dan?


Elke uitspraak die welke religie dan ook doet over het buiten-natuurlijke is per definitie niet te bewijzen binnen een natuurlijk systeem (wetenschap). Dat moet je er ook niet van verwachten, maar het vergt ook dat je voorzichtig bent in hoe je uitspraken over dat buiten-natuurlijke verwoordt. Het IS niet zo, je GELOOFT dat het zo is.

Al schijnt het wel zo te zijn dat hersenscans van mediterende monikken interessante dingen laten zien waaruit op te maken zou zijn dat je van mediteren objectief gelukkiger wordt. Maar goed, ik besef volkomen dat ik nogal geneigd ben dat soort onderzoek te geloven, kwestie van vooroordelen. Niet dat Boeddhisme dan 'waar' is per se, maar wel dat de effecten van langdurige, regelmatige meditatie meetbaar zijn.

Verder is het allemaal persoonlijke ervaring en gevoel. Daar is niets mis mee, alleen moeten we accepteren dat anderen die ervaringen en dat gevoel naast zich neer kunnen leggen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor haring » 08 nov 2010 19:53

Jetjuhhh schreef:Já sorry, dat is nou eenmaal geloven.


Sorry maar ik vind dat een slecht excuus. Zo van, ja voor deze stelling is geen bewijs nodig. Waarom hoeft dit voor geloof/religie niet en voor alle andere dingen wel?? Prima dat je het gelooft hoor, maar begrijp dat er ook mensen zijn die bepaalde dingen niet zomaar kunnen geloven zonder enig bewijs.

wat hebben jullie voor bewijzen van jullie godsdienst dan?
ik ga hier nog ff over nadenken, maar ik kan niet zo 123 bewijzen bedenken
maar vlgns mij kan dat bij geen enkele godsdienst, of wel dan?


Ik hang geen godsdienst aan :)
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Jetjuhhh » 08 nov 2010 20:58

Ik hang geen godsdienst aan :)


Heb je dan ook niet een Godsbesef, of het besef dat er méér moet zijn?
Geloof, hoop en liefde!

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor haring » 08 nov 2010 21:00

Jetjuhhh schreef:
Ik hang geen godsdienst aan :)


Heb je dan ook niet een Godsbesef, of het besef dat er méér moet zijn?


Nee ik ben atheïst.
*onderschrift verwijderd door moderator*


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten

cron