Hawking: "God creeerde het heelal niet"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor toppie » 08 nov 2010 21:34

Wat zoek je dan op een refoweb? Confrontaties?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor schelpje3 » 08 nov 2010 22:37

Jetjuhhh schreef:
Ik hang geen godsdienst aan :)


Heb je dan ook niet een Godsbesef, of het besef dat er méér moet zijn?

Jethuhhh, het is dapper van je, maar stop er mee !
Dit heeft geen enkele zin, je legt het af.
Het is alleen maar discussieren om het discussieren, zonder enkel respect voor de bijbelgetrouwen.
Ik vraag me af hoever dit kan gaan voordat de mods ingrijpen.
Wat mij betreft is het op het randje, maar er wordt (nog) geen onvertogen woord geschreven, maar desondanks is dit heel gevaarlijk.
Ik was al gestopt, maar aangezien ik jou geen pb kan sturen zag ik, waarschuw ik je op deze manier.
Werp geen parels voor de zwijnen meis ! :)
De Heere vraagt van ons niet het onmogelijke.
Als je wilt kun jij mij wel een peebeetje sturen, groetjes

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor haring » 08 nov 2010 22:55

toppie schreef:Wat zoek je dan op een refoweb? Confrontaties?


Mensen begrijpen?? Maar goed, dat is off topic.
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 08 nov 2010 23:10

haring schreef:
toppie schreef:Wat zoek je dan op een refoweb? Confrontaties?


Mensen begrijpen?? Maar goed, dat is off topic.


Blijkbaar is het voor sommige gelovigen net zo onvoorstelbaar geen Godsbesef te hebben als het voor ons onvoorstelbaar is wél een Godsbesef te hebben.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor haring » 08 nov 2010 23:13

Mortlach schreef:Blijkbaar is het voor sommige gelovigen net zo onvoorstelbaar geen Godsbesef te hebben als het voor ons onvoorstelbaar is wél een Godsbesef te hebben.


Ik begin het te merken
*onderschrift verwijderd door moderator*

Gebruikersavatar
Sjaakje
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 nov 2010 11:27

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Sjaakje » 15 nov 2010 11:54

Een concreet voorbeeld:

Iemand wordt in het ziekenhuis behandeld. Deze persoon blijkt na enige dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen niet meer behandeld te kunnen worden, en wordt opgegeven. Na enige dagen mag deze persoon toch weer opknappen.

Wetenschappelijk gezien is dit onmogelijk.

Graag een evolutionistische reactie.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2010 12:36

Sjaakje schreef:Een concreet voorbeeld:

Iemand wordt in het ziekenhuis behandeld. Deze persoon blijkt na enige dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen niet meer behandeld te kunnen worden, en wordt opgegeven. Na enige dagen mag deze persoon toch weer opknappen.

Wetenschappelijk gezien is dit onmogelijk.

Graag een evolutionistische reactie.


Graag eerst even een onderbouwing waarom dat wetenschappelijk gezien onmogelijk zou zijn en wat je daar eigenlijk precies mee bedoelt. Je voorbeeld is trouwens niet concreet, maar hypothetisch, dat even terzijde.

Ook onze medische kennis is nog steeds beperkt. Omdat iets niet door een dokter kan worden verklaard, betekent nog niet automatisch dat het een wonder is. Wie weet kunnen we over 100 jaar precies zeggen waarom deze beste meneer/mevrouw beter werd. Daar zal wel een hoop onderzoek voor nodig zijn.

Ik ben uiteraard blij dat het weer goed met de patiënt gaat. :wink:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Jetjuhhh
Mineur
Mineur
Berichten: 196
Lid geworden op: 20 okt 2010 19:11

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Jetjuhhh » 15 nov 2010 13:07

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef:Een concreet voorbeeld:

Iemand wordt in het ziekenhuis behandeld. Deze persoon blijkt na enige dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen niet meer behandeld te kunnen worden, en wordt opgegeven. Na enige dagen mag deze persoon toch weer opknappen.

Wetenschappelijk gezien is dit onmogelijk.

Graag een evolutionistische reactie.


Graag eerst even een onderbouwing waarom dat wetenschappelijk gezien onmogelijk zou zijn en wat je daar eigenlijk precies mee bedoelt. Je voorbeeld is trouwens niet concreet, maar hypothetisch, dat even terzijde.

Ook onze medische kennis is nog steeds beperkt. Omdat iets niet door een dokter kan worden verklaard, betekent nog niet automatisch dat het een wonder is. Wie weet kunnen we over 100 jaar precies zeggen waarom deze beste meneer/mevrouw beter werd. Daar zal wel een hoop onderzoek voor nodig zijn.

Ik ben uiteraard blij dat het weer goed met de patiënt gaat. :wink:


dus jij denkt dat het toevallig is.
Okee, als ik zou overlijden is dat toevallig
als ik zou blijven leven, is dat toevallig.
sorry, maar als je hele leven van 'toevaligen' aan elkaar hangt, vind ik dat wel een heel kaal leven.
en ook al zou het wel verklaard kunnen worden vind ik het nog een wonder!!
Geloof, hoop en liefde!

Gebruikersavatar
Sjaakje
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 nov 2010 11:27

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Sjaakje » 15 nov 2010 13:18

Mortlach schreef:
Sjaakje schreef:Een concreet voorbeeld:

Iemand wordt in het ziekenhuis behandeld. Deze persoon blijkt na enige dagen in het ziekenhuis te hebben gelegen niet meer behandeld te kunnen worden, en wordt opgegeven. Na enige dagen mag deze persoon toch weer opknappen.

Wetenschappelijk gezien is dit onmogelijk.

Graag een evolutionistische reactie.


Graag eerst even een onderbouwing waarom dat wetenschappelijk gezien onmogelijk zou zijn en wat je daar eigenlijk precies mee bedoelt. Je voorbeeld is trouwens niet concreet, maar hypothetisch, dat even terzijde.


Concrete voorbeelden bevestigen dit geval, dus is het deels feitelijk.

De dokters handelen vanuit hun praktijk. Zij werken volgens voorschriften die wetenschappelijk onderbouwd zijn. De dokters geven aan dat volgens hun kunde en wetenschap, het niet mogelijk is dat deze persoon geneest.

Vervolgens geneest deze persoon toch.

Ook onze medische kennis is nog steeds beperkt. Omdat iets niet door een dokter kan worden verklaard, betekent nog niet automatisch dat het een wonder is. Wie weet kunnen we over 100 jaar precies zeggen waarom deze beste meneer/mevrouw beter werd. Daar zal wel een hoop onderzoek voor nodig zijn.

Ik ben uiteraard blij dat het weer goed met de patiënt gaat. :wink:


De arts in dit voorbeeld gaf zelf aan dat het een wonder is, ondanks dat hij niet in wonderen geloofde.
Sommige dingen worden in later jaren verklaard, maar er zijn nog 'teveel' onverklaarde zaken.

Zoals Jetjuhh al aangaf: Er is wel enorm veel wat aan het toeval wordt overgelaten.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2010 13:21

Jetjuhhh schreef:dus jij denkt dat het toevallig is.
Okee, als ik zou overlijden is dat toevallig
als ik zou blijven leven, is dat toevallig.
sorry, maar als je hele leven van 'toevaligen' aan elkaar hangt, vind ik dat wel een heel kaal leven.
en ook al zou het wel verklaard kunnen worden vind ik het nog een wonder!!


Waar zeg ik dat ik denk dat het toevallig is? Ik zeg alleen dat omdat we op dit moment nog niet kunnen aanwijzen waarom iets precies gebeurt, dat niet wil zeggen dat die reden er niet is. Het is ook theologisch een bijzonder gevaarlijk standpunt, een God van de gaten. Alles wat we niet kunnen verklaren, schrijven we toe aan God. En waar blijft God dan als we het later wél kunnen verklaren?

Natuurlijk is iets nog steeds wonderlijk, ook al kan je het verklaren. Ik vind regenbogen nog steeds wonderlijk, zelfs al kan ik precies vertellen hoe ze ontstaan, waarom ze precies die vorm hebben, etc, etc. Dat is in mijn ogen ook precies de betekenis van 'worden als een kind'; iets wonderlijk vinden, ook al weet je exact hoe iets werkt. Dat is verre van een kaal leven.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2010 13:25

Sjaakje schreef:Concrete voorbeelden bevestigen dit geval, dus is het deels feitelijk.

De dokters handelen vanuit hun praktijk. Zij werken volgens voorschriften die wetenschappelijk onderbouwd zijn. De dokters geven aan dat volgens hun kunde en wetenschap, het niet mogelijk is dat deze persoon geneest.

Vervolgens geneest deze persoon toch.


Zoals ik zei, de kennis op medisch gebied is verre van compleet. Al moet ik de patiënt met derdegraads brandwonden nog zien die spontaan geneest.

De arts in dit voorbeeld gaf zelf aan dat het een wonder is, ondanks dat hij niet in wonderen geloofde.
Sommige dingen worden in later jaren verklaard, maar er zijn nog 'teveel' onverklaarde zaken.


Gewoon nog een aantal jaren wachten, dat komt vanzelf goed. nou ja, vanzelf? Na gedegen en toegewijd onderzoek van wetenschappers.

Zoals Jetjuhh al aangaf: Er is wel enorm veel wat aan het toeval wordt overgelaten.


Dat zei ze helemaal niet. Maar wat is er eigenlijk mis met toeval? Als ik een dobbelsteen gooi, is de uitkomst toch toevallig? Is daar dan ook een probleem mee?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Sjaakje
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 nov 2010 11:27

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Sjaakje » 15 nov 2010 13:33

Mortlach schreef:Zoals ik zei, de kennis op medisch gebied is verre van compleet. Al moet ik de patiënt met derdegraads brandwonden nog zien die spontaan geneest.


Je hebt er dus geen antwoord op.

Gewoon nog een aantal jaren wachten, dat komt vanzelf goed. nou ja, vanzelf? Na gedegen en toegewijd onderzoek van wetenschappers.


Er is zo ontzaggelijk veel dat nog steeds niet goed gekomen is....

Dat zei ze helemaal niet. Maar wat is er eigenlijk mis met toeval? Als ik een dobbelsteen gooi, is de uitkomst toch toevallig? Is daar dan ook een probleem mee?


Dat zei ze wel. Als er zoveel toevallig is, dan wordt de bodem van je theorie wel erg moerassig...

Nee, de kans op 1 is 1/6.

Dorah
Verkenner
Verkenner
Berichten: 52
Lid geworden op: 07 okt 2009 16:02

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Dorah » 15 nov 2010 13:34

Zinloze discussie dit.
Enkele boekentips voor geïnteresseerden: - 'In alle redelijkheid' van Tim Keller; Christelijk geloof voor welwillende sceptici.
- 'Brieven van een scepticus' van Boyd

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2010 13:36

Sjaakje schreef:
Mortlach schreef:Zoals ik zei, de kennis op medisch gebied is verre van compleet. Al moet ik de patiënt met derdegraads brandwonden nog zien die spontaan geneest.


Je hebt er dus geen antwoord op.


Nee, maar dat hoeft ook niet. Dingen die ik niet kan verklaren zijn niet meteen een wonder.

Gewoon nog een aantal jaren wachten, dat komt vanzelf goed. nou ja, vanzelf? Na gedegen en toegewijd onderzoek van wetenschappers.


Er is zo ontzaggelijk veel dat nog steeds niet goed gekomen is....[/quote]

En dat zal er altijd blijven. Maar bedenk je eens de dingen die wél zijn goedgekomen. Het feit dat jij en ik nog leven en niet zijn doodgegaan aan de pokken of ondervoeding of vuil water bijvoorbeeld.


Als er zoveel toevallig is, dan wordt de bodem van je theorie wel erg moerassig...

Nee, de kans op 1 is 1/6.


Ja, we snappen de mechanica achter de kansverdeling, maar het feit dat ik een 1 gooi en geen 2 is nog steeds toevallig.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Hawking: "God creeerde het heelal niet"

Berichtdoor Mortlach » 15 nov 2010 13:36

Dorah schreef:Zinloze discussie dit.
Enkele boekentips voor geïnteresseerden: - 'In alle redelijkheid' van Tim Keller; Christelijk geloof voor welwillende sceptici.
- 'Brieven van een scepticus' van Boyd


Zinloos? Hoezo? ik vind het uitermate vermakelijk. Oeverloos, dat dan weer wel.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten