Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Damocles
Verkenner
Verkenner
Berichten: 59
Lid geworden op: 01 jan 2014 22:59

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Damocles » 27 jan 2014 07:39

Bambi schreef:Hier heb je de lijst van kinderinternaten, kijk zelf maar hoeveel er RK zijn, in de tijd van het misbruik:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _Nederland

Hier heb je een verslag van een studiebijeenkomst, waarin je kan zien, dat macht de belangrijkste drijfveer is:

http://www.efp.nl/web/images/uploads/PD ... t_2012.pdf

Hier heb je een link van de 1e ontdekking dat bij pedo's de hersenactiviteit anders reageert op sexuele prikkels:

http://www.nu.nl/gezondheid/1243906/ped ... jking.html

Met dank voor de links.
Het verslag van EFP zal ik ezker bekijken.

Voor de andere twee zou ik verduidelijking willen vragen over de relevantie:
- Een normale opsomming van internaten is niet veel zeggend, waar wil je naartoe?
- met de afwijkende hersenactiviteit zul je waarschijnlijk willen refereren naar wat je eerder schreef:
Het is trouwens ook wetenschappelijk bewezen, dat mensen die gestoorde sexuele gedragingen of fantasieën hebben, denken dat alle mensen dat diep van binnen willen.
Zo denken pedo's dat alle mannen het in zich hebben, om pedo te kunnen worden.
Terwijl de meeste mannen alleen al kotsmisselijk van de gedachte worden.
Echter dit is in de eerste plaats een algemene constatering dat "de hersenen van pedofielen anders reageren op seksuele prikkels dan andere volwassenen" Dit zegt niets over het specifiek argument dat jij wenste te maken.
En in de tweede plaats is dit slechts een uiterst kort artikel over een onderzoek met enkel een vage verwijzing naar "Duits onderzoek". Een nieuws site zoals nu.nl is echt niet te beschouwen als degelijk wetenschappelijke bron.
Dus ook hier de vraag: waar wil je naartoe?


Groeten,
Damocles

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor parsifal » 27 jan 2014 09:53

Damocles schreef:Ik snap heel goed wat je wilt argumenteren, maar je blijft steeds bij argumenten en niets meer … geen enkele staving met de werkelijkheid. Ik heb steeds willen argumenteren dat jouw visie wel deels maar niet de volledige waarheid omvat en heb reeds de nodige onderzoeken voorgelegd om mijn argumenten te staven. Echter omdat je de conclusie niet bevalt veeg je de onderzoeken van tafel en ga je halsstarrig verder op in je eigen idee.

Je hebt absoluut gelijk dat zulke mensen die posities opzoeken ... maar het priesterschap is daar slechts één en zeker niet de beste plaats voor. Scholen, crèches, opvang instituten (meer bepaald voor opvang voor kinderen uit een gebroken gezinssituatie), pedagogische instituten, internaten, naschools opvang en dergelijke bieden een veel aantrekkelijkere positie hiervoor.

Af en toe komt uit deze omgevingen ook een schandaal naar boven maar je kunt niet ontkennen dat posities waar het celibaat aan te pas komt hier een enorme uitschieter in vormt.
Mochten dit exclusief pedofielen zijn die het priesterschap opzoeken omdat het onnatuurlijk seksueel karakter van het celibaat hen aantrekt dan zou je hier een zeer krachtig punt kunnen maken. Jammer genoeg voor jouw argument strookt dit niet met
a) profilering van pedofielen
b) het aantal priesterlijke daders die het profiel van pedofiel past

Begrijp jij wat ik wil zeggen of moet ik in meer detail gaan?



bronnen:
J.H. Campbell & D. DeNevi (Eds.), Profilers: Leading investigators take you inside the criminal mind. Amherst, NY: Prometheus Books. (2003)


John Jay College Research Team. The Causes and Context of Sexual Abuse of Minors by Catholic Priests in the United States, 1950-2010. (2011)



Iets meer detail zou prettig zijn. Inderdaad bij boeken en lange artikelen is het een goede gewoonte om naar paginanummers en secties te verwijzen.

Ik heb vluchtig gekeken naar de tweede referentie.
De directe link met het celibaat zie ik nog niet. Verder is er dan de vraag waarom er zoveel misbruik is door mensen die wel een relatie hebben.
Voorlopig ben ik niet overtuigd dat misbruik meer voorkomt in de RK-kerk dan bij bijvoorbeeld sportverenigingen, scouting, de bbc of in gezinnen thuis. Ook zie ik niet hoe het celibaat hierin precies meespeelt. Ik zag zo snel in het tweede artikel geen grondige overzichtelijke vergelijking van data binnen en buiten de kerk die je stelligheid (over de link met celibaat) rechtvaardigen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 27 jan 2014 10:21

mealybug schreef:Dus zij die kinderen misbruikten in de RKK waren eerst pedo en trachtten dmv hun verworven machtspositie dichterbij kinderen te komen.
Ik heb dat vaker gehoord.
In dat geval is de celibataire verplichting er geen debet aan, dat ze pedo zouden zijn geworden

Je weet niet of dat in alle gevallen zo was. Het kan ook zijn dat ze al latent die neiging hadden en niet wisten en dat de omstandigheden mee hebben gespeeld.
http://www.gotquestions.org/Catholic-abuse.html
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 27 jan 2014 12:20

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:56, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 27 jan 2014 15:46

Nu ongeveer drie jaar geleden heb ik mijn vriend leren kennen. Ik wist toen nog niks af van God. In die tijd was ik me er dus ook niet van bewust dat ik met seks moest wachten tot aan het trouwen. Als ik dit had geweten, had ik dit zeker ook gedaan. Nu ben ik gelovig en heb dus seks met mijn vriend. Hij gelooft trouwens ook in Jezus. Nu weet ik niet meer of het nu goed is dat ik seks met hem heb. Moeten we er nu mee stoppen en wachten tot het huwelijk, of zijn we nu al verbonden en maakt het nu niet meer uit? Trouwen willen we op het moment nog niet in verband met school. Weet iemand hier een antwoord op, want wij weten niet meer wat goed is.


Zie het antwoord in de vragenrubriek; gruwelijk, het liefdesleven wordt gezien als een zonde. Iets als diefstal etc.
En dat door een dominee!

Gebruikersavatar
parsifal
Majoor
Majoor
Berichten: 2146
Lid geworden op: 28 jan 2003 10:48
Locatie: Stockholm

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor parsifal » 27 jan 2014 15:54

hubert schreef:Zie het antwoord in de vragenrubriek; gruwelijk, het liefdesleven wordt gezien als een zonde. Iets als diefstal etc.
En dat door een dominee!


Niet het liefdesleven wordt zo gezien: Seks voor het huwelijk wordt zo gezien.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

toppie
Sergeant
Sergeant
Berichten: 254
Lid geworden op: 21 apr 2010 14:32

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor toppie » 27 jan 2014 15:59

En terecht! Goed uitgelegd door deze dominee!

Jvslooten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Jvslooten » 27 jan 2014 16:01

Inderdaad. Mooi antwoord.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 27 jan 2014 16:02

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:56, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 27 jan 2014 16:03

[-X

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Boerin » 28 jan 2014 15:33

Als Jezus tegen een gemiddelde christen tegenwoordig zou zeggen: Die gij nu hebt is uw man niet, zouden de meesten zeggen: Ja, inderdaad, we wonen samen of: we hebben verkering.
Toen Hij het tegen die vrouw bij de bron zei werd ze overtuigd en zei: Iemand die mij gezegd heeft wat ik gedaan heb en de hele stad kwam tot bekering.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 28 jan 2014 15:34

Boerin schreef:Als Jezus tegen een gemiddelde christen tegenwoordig zou zeggen: Die gij nu hebt is uw man niet, zouden de meesten zeggen: Ja, inderdaad, we wonen samen of: we hebben verkering.
Toen Hij het tegen die vrouw bij de bron zei werd ze overtuigd en zei: Iemand die mij gezegd heeft wat ik gedaan heb en de hele stad kwam tot bekering.


Ik zie het niet gebeuren in mijn stad!

Cail
Verkenner
Verkenner
Berichten: 64
Lid geworden op: 05 jan 2014 18:50
Locatie: Wilde Westen

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Cail » 29 jan 2014 18:29

Jongen en meisje wonen in verschillende steden ivm hun studie en verblijven zo'n beetje het ene weekend bij hem, en het andere weekend gezellig bij haar.
Allebei zijn ze christen.
Maar tijdens de o zo gezellige weekends willen ze onderhand toch ook wel eens wat meer dan alleen maar elkaars handje vasthouden.
Volkomen begrijpelijk.

De oplossing: eerder trouwen want dan mag je tenminste 'all the way' gaan in de gezellige weekends dat je samen bent.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe en wat, maar op deze manier wordt het huwelijk voor mijn gevoel wel een beetje gedegradeerd tot een soort vergunning voor het mogen hebben van seks.
Ik weet niet hoe anderen daar tegen aankijken?

Ik vind bovenstaande ook wel illustratief hoe verkrampt sommige christenen blijkbaar omgaan met de opvatting dat seks alleen maar binnen het huwelijk mag en verder niet.
Een reiziger drinkt alles, een toerist enkel koffie.

visje36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor visje36 » 30 jan 2014 23:12

Cail schreef:Jongen en meisje wonen in verschillende steden ivm hun studie en verblijven zo'n beetje het ene weekend bij hem, en het andere weekend gezellig bij haar.
Allebei zijn ze christen.
Maar tijdens de o zo gezellige weekends willen ze onderhand toch ook wel eens wat meer dan alleen maar elkaars handje vasthouden.
Volkomen begrijpelijk.

De oplossing: eerder trouwen want dan mag je tenminste 'all the way' gaan in de gezellige weekends dat je samen bent.

Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe en wat, maar op deze manier wordt het huwelijk voor mijn gevoel wel een beetje gedegradeerd tot een soort vergunning voor het mogen hebben van seks.
Ik weet niet hoe anderen daar tegen aankijken?

Ik vind bovenstaande ook wel illustratief hoe verkrampt sommige christenen blijkbaar omgaan met de opvatting dat seks alleen maar binnen het huwelijk mag en verder niet.


klopt dat idee heb je soms wel eens als je die verhalen leest. En dan is het huwelijk inderdaad bijna het excuus om te los te mogen gaan , wat als zo'n stel getrouwd is, en het blijkt enkel lust te zijn ?.Wat dan? of ben je dan verplicht bij elkaar te blijven ?.

Bambi

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Bambi » 30 jan 2014 23:15

=
Laatst gewijzigd door Bambi op 12 dec 2017 05:56, 1 keer totaal gewijzigd.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten