Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meribel » 29 aug 2012 18:22

maaarten schreef:"Maar Ik zeg u dat al wie naar een vrouw kijkt om haar te begeren, in zijn hart al overspel met haar gepleegd heeft." Matt 5:28

De gedachten die je hebt bij zelfbevrediging kunnen de toets van deze tekst niet echt doorstaan.


dat tweede...zijn er altijd zulke gedachten bij zelfbevrediging dan? Is/kan het niet een gedachteloos druk van de ketel af, fysiek ding zijn?

Dat eerste; hoe kan je overspel plegen als je denkt aan een vrouw die niemand toebehoort en je bent zelf ook vrijgezel?

en staat er concreet wat in de bijbel over mbt zelfbevrediging?

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 19:51

hubert schreef:Ik ben blij met je reactie. Dat denk ik namelijk ook, maar ik wordt daar toch wel erg op aangevallen. Ik ga er maar vanuit dat er veel medestanders zijn die niet durven reageren. Bang om aangezien te worden voor losbollig.
Het is blijkbaar nog echt een taboe in de orthodoxe wereld.


Ik kan niet voor anderen praten, maar kan wel iets zeggen over wat ik constateer bij de 'refo-wereld':

Ik zie daar tamelijk veel met de mond beleden worden dat sex voor het huwelijk niet mag.
Ik weet niet of het een officiële leerregel is, maar het wordt door zo veel mensen gezegd dat er al snel een onterechte indruk kan ontstaan dat dit een regel uit de Bijbel is.

Ik zie ook dat de met de mond beleden mening hierover in heel veel gevallen niet gepraktiseerd worden.
Iets wat ik vooral zie (hoor) is dat jongeren voordat ze een echt serieuze relatie hebben keurig vinden dat sex voor het huwelijk niet mag, maar zodra er sprake is van een echt serieuze relatie (evt met nabije toekomstplannen) de meningen iets genuanceerd worden.
Sommigen vinden het dan alsnog okey, terwijl er ook groepen zijn die het eigenlijk niet goed vinden maar het toch doen. Neemt niet weg dat er vast ook nog een groep is die niet van mening verandert en vast blijft houden aan geen sex voor het huwelijk.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mens » 29 aug 2012 19:59

maaarten schreef:Overigens, wat ik nog even kwijt wil, ik ben nu onderhand zoveel in dit topic aan het posten dat het er misschien bijna op begint te lijken alsof dit een soort obsessie is ofzoiets (zoiets opperde Hubert geloof ik al?).


Grappig dat je dit noemt. Het was mij in de korte tijd dat ik hier rondloop al opgevallen (niet speciaal bij jou, maar in het algemeen) hoeveel aandacht er is voor sexuele en aanverwante zaken.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de verschillende categorieën in de vragenrubriek. Naast 4 categorieën over het geloof, gaan 6 van de overige 7 categorieën over relaties, verkering, sexualiteit, menstruatie, zwangerschap, voorbehoedmiddelen en gezinsvorming.

In het forum is er een grotere verscheidenheid in onderwerpen, maar zijn onderwerp die op één of andere manier met sex te maken hebben wel erg populair (af te lezen naar het aantal reacties).

Je zou dus in het algemeen kunnen stellen dat het wel op een obsessie lijkt.

maaarten

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor maaarten » 29 aug 2012 20:14

meribel schreef:dat tweede...zijn er altijd zulke gedachten bij zelfbevrediging dan? Is/kan het niet een gedachteloos druk van de ketel af, fysiek ding zijn?


Ik kan mij niet voorstellen dat iemand aan zelfbevrediging doet zonder er gedachten bij te hebben. Ik heb dat wel vaker horen zeggen, en ik kan natuurlijk geen gedachten lezen dus ik zeg niet dat ze liegen, maar om eerlijk te zijn komt het op me over als een excuus om zelfbevrediging goed te praten. De hele houding die hiervan uitgaat is m.i. Bijbels gezien al verwerpelijk. Nadat de Heere Jezus leert dat een vrouw begeren al overspel in het hart is, klinkt het welbekende "Indien dan uw rechteroog u ergert, trekt het uit, en werpt het van u; want het is u nut, dat een uwer leden verga, en niet uw gehele lichaam in de hel geworpen worde." Hoe kun je dat nou verenigen met de grens opzoeken wanneer het om seksuele zonden gaat?

Dan naar je andere punt

meribel schreef:Dat eerste; hoe kan je overspel plegen als je denkt aan een vrouw die niemand toebehoort en je bent zelf ook vrijgezel?


Technisch is het misschien geen overspel, maar denk je echt dat God erop zit te wachten dat ik een beetje een dochtertje van Hem loop te begeren, als ik niet met haar getrouwd ben of überhaupt van plan ben met haar te trouwen? Dat men het geen probleem vindt om zomaar een of andere vrouw te begeren, getuigt mijns inziens ervan dat de wereld heel wat minder respect heeft voor vrouwen, dan de SGP met haar vrouwen standpunt. Je gebruikt vrouwen dan eigenlijk gewoon voor je eigen genot.

meribel schreef:en staat er concreet wat in de bijbel over mbt zelfbevrediging?


Nee (tenzij je Rooms bent, volgens mij staat er iets in Jezus Sirach?) Maar zoals ik al zei, laten we hier niet te lichtvaardig over doen en de grens opzoeken. Volgens mij wordt nergens in de Bijbel zoveel tegen gewaarschuwd, en zoveel gedreigd met hel en verdoemenis en oordeel, als over seksuele zonden. (Misschien over geldzucht en gierigheid?) Het gaat toch niet om de regeltjes na leven, maar om mijn God te dienen, omdat ik van Hem houd! Wanneer ik dit vraagstuk bezie met niet de houding om precies uit te willen plozen wat wel en niet mag, maar om mijn God te dienen dan is de volgende tekst voor mij genoeg om alle seksuele activiteit buiten het huwelijk af te keuren:

"Het huwelijk zij in ere bij allen en het bed onbezoedeld, want hoereerders en echtbrekers zal God oordelen." Hebreeën 13:4

Dit is wat God van ons verlangt, laten we ons daar maar op richten, in plaats van de grens op te zoeken in het bevredigen van onze begeerten. Dan is er geen ruimte voor zoiets ordinairs en op jezelf gerichts als zelfbevrediging, maar dan kun je met vreugde je God dienen door het huwelijk in ere te houden.

En nu heb ik genoeg gehad van dit onderwerp. Wanneer ik Deo volente getrouwd zal zijn kom ik wel weer terug om uit ervaring te vertellen dat geen seks voor het huwelijk prima werkt. :mrgreen:

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor beantsje » 29 aug 2012 21:38

Dus iedereen die enige vorm van sexualiteit buiten het huwelijk heeft, trek jij op één lijn met hoereerders en echtbrekers.....
oei...

Daarnaast haal je denk ik 2 zaken door elkaar; begeren en fantaseren. Dit zijn 2 heel verschillende dingen.
begeren = sterk verlangen, sterk wensen (Van Dale)
Als je iets/iemand begeert, zal je zeker een poging doen het/haar te krijgen.
Fantaseren is heel wat anders en heel veel mensen fantaseren over dingen, die ze in het echt absoluut niet zouden willen.
Ik denk dat degenen die inderdaad 'gedachten' hebben bij zb, vooral fantaseren en niet begeren.

ZB is een fase in een puberleven, als de hormonen door de aderen gieren; dat is het normaal in een fase van je leven waarin je ook in andere opzichten sterk op jezelf gericht bent. Maar het is ook normaal dat wanneer je volwassen bent en een volwaardige relatie/huwelijk aangaat, het overgaat. Anders zou je onvolwassen zijn.
Heb je hier weleens met je ouders over gepraat?

verder denk ik dat het typisch reformatorisch is, om het accent zo op de sex te leggen, als het om zonde gaat. Volgens mij is het grote gebod 'heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf' en is liefdeloosheid jegens God of mens dus de zonde tegen het grootste gebod.
(wat overigens niet wegneemt dat je met sex ongelooflijk liefdeloos kunt zijn...maar da's weer een andere discussie.)

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 30 aug 2012 09:58

Beantsje: verder denk ik dat het typisch reformatorisch is, om het accent zo op de sex te leggen, als het om zonde gaat. Volgens mij is het grote gebod 'heb God lief boven alles en uw naaste als uzelf' en is liefdeloosheid jegens God of mens dus de zonde tegen het grootste gebod.
(wat overigens niet wegneemt dat je met sex ongelooflijk liefdeloos kunt zijn...maar da's weer een andere discussie.)


Maar vlak ook de RKK niet uit! Die maakt er helemaal een potje van. De obsessie van alles wat met seks te maken heeft. Vóór en binnen het huwelijk. Voorbehoedsmiddelen. Homoseks. Seksmisbruik. Celibaat. Ik denk dat seks in principe niet met zonde te maken heeft (Jezus heeft het er bv nooit over), maar dat er macht mee wordt uitgeoefend op de gelovigen. Een recent voorbeeld is de druk die de RKK uitoefent op de Spaanse regering om het homohuwelijk niet aldaar in te voeren.
Verder ben ik wel met je eens!
Laatst gewijzigd door hubert op 30 aug 2012 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

hubert
Majoor
Majoor
Berichten: 1815
Lid geworden op: 16 feb 2012 14:50

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor hubert » 30 aug 2012 10:16

Maarten: Ik kan mij niet voorstellen dat iemand aan zelfbevrediging doet zonder er gedachten bij te hebben. I

Ik ook niet! Jij weet nogal veel, zoals ik gemerkt heb. Maar je geeft zelf ook toe dat nergens in de Bijbel staat dat zelfbevrediging niet mag. De opvatting die jij ten beste geeft is echt heel persoonlijk en zeker geen gemeengoed in de brede christenheid. Zelf- en wederzijdse bevrediging is een prima middel voor ontspanning van lichaam en geest. God heeft het niet voor niets zo bedacht. Trouwens het is m.i. niet de bedoeling elkaar te gebruiken maar dat je met elkaar speelt! 'Gebruiken' is echt een verkeerd woord in deze discussie! Ook is het niet ordinair, maar wel heel gewoon. Ik ken niemand die er zo over denkt als jij! Je bent echt een uitzondering!

En nu heb ik genoeg gehad van dit onderwerp. Wanneer ik Deo volente getrouwd zal zijn kom ik wel weer terug om uit ervaring te vertellen dat geen seks voor het huwelijk prima werkt. :mrgreen:


Ik hoop het voor je, maar hou mijn hart vast voor je eventuele partner en kinderen. Ik zou liever iemand hebben met wat reëlere gedachten op dit punt. En een beetje levenswijsheid en ervaring is ook nooit weg.

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meribel » 30 aug 2012 10:31

@maaarten, ik ben het mbt geen sex voor het huwelijk wel met je eens. Maar kan het op het gebied van, zelfbevrediging is ook een zonde, toch niet eens zijn. ik volg je redenering ook niet helemaal.
Maar ik begrijp dus dat het je laatste post is in dit topic en discussie overbodig is. er is overigens al eens een heel ( misschien wel meerdere ) topic volgeschreven hierover dus ik weet de meningen zijn verdeeld.
Echter schrik niet van het feit dat kinderen nu eenmaal als ze al in de baarmoeder zitten, aan zelfbevrediging doen. Het heet misschien anders, maar is hetzelfde. Voor jongetjes ( en overigens in mindere mate ook meisjes ) is het rustgevend dat ze aan hun piemeltje zitten. Als ze de puberteit ingaan ontdekken ze steeds meer, het is m.i. niet goed om aan genot per definitie een schuldgevoel te koppelen want dat is dan wat je gaat doen. Daar is het niet voor gemaakt, en ik zie er in de bijbel ook geen aanleiding voor.
Wél dat het zo bijzonder is dat je het enkel deelt met je man of vrouw.

beantsje
Mineur
Mineur
Berichten: 186
Lid geworden op: 08 aug 2012 19:36

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor beantsje » 30 aug 2012 20:04

hubert schreef:Maar vlak ook de RKK niet uit! Die maakt er helemaal een potje van. De obsessie van alles wat met seks te maken heeft. Vóór en binnen het huwelijk. Voorbehoedsmiddelen. Homoseks. Seksmisbruik. Celibaat. Ik denk dat seks in principe niet met zonde te maken heeft (Jezus heeft het er bv nooit over), maar dat er macht mee wordt uitgeoefend op de gelovigen. Een recent voorbeeld is de druk die de RKK uitoefent op de Spaanse regering om het homohuwelijk niet aldaar in te voeren.
Verder ben ik wel met je eens!

Het is een grote schandvlek voor de RKK dat er zoveel excessen zijn geweest en vooral dat ze met de mantel der liefde zijn bedekt.
Misschien zit het gewoon in de mensen dat ze geobsedeerd raken door seks, vooral waar het verboden is....
Ik denk ook best wel dat in het verleden mannen die seksueel wat verknipt in elkaar zaten, veiligheidshalve of uit frustratie kozen voor een religieus leven incl. celibaat. En die dan bijv. priester konden worden, zonder dat gekeken werd of ze daar een geschikte persoonlijkheidsstructuur voor hadden.
Gelukkig is men daar in de priesteropleidingen een stuk kritischer in geworden.

Dat de RKK invloed uitoefent om het homohuwelijk tegen te houden, vind ik prima. Het huwelijk is per definitie iets tussen man en vrouw. Wat dat betreft vind ik een homohuwelijk een soort contradictio in terminis.
Wat krijgen we straks? Een huwelijk tussen 2 broers? Een huwelijk met je huiskat?
Het is ook een overbodige constructie, zeker als je naar de Nederlandse situatie kijkt, waarin homo's een geregistreerd partnerschap kunnen aangaan.

Mens
Verkenner
Verkenner
Berichten: 90
Lid geworden op: 26 aug 2012 15:45

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mens » 30 aug 2012 20:22

beantsje schreef:Het is ook een overbodige constructie, zeker als je naar de Nederlandse situatie kijkt, waarin homo's een geregistreerd partnerschap kunnen aangaan.


Deze redenatie volgend is het heterohuwelijk ook een overbodige constructie, want hetero's kunnen ook een geregistreerd partnerschap aangaan......

Victoria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Victoria » 30 aug 2012 22:55

meribel schreef:Voor jongetjes ( en overigens in mindere mate ook meisjes ) is het rustgevend dat ze aan hun piemeltje zitten.


Deze zin intrigeert me. En dan met name het stukje dat tussen haakjes staat. Wat bedoel je hier precies mee?

Gebruikersavatar
meribel
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3826
Lid geworden op: 24 jan 2011 14:15

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor meribel » 30 aug 2012 22:57

dat ook meisjes als babietje of ouder graag voelen/spelen bij hun vagina.
althans, van mijn dochters was er ééntje die zodra je haar ging verschonen ze niets liever deed dan daar wrijven en lachen ( vanaf echt babytijd ) . En soms ( denk toen was ze 6 maandjes oud ) ging ik 's avonds kijken en lag haar luiertje erg los, had ze ook zitten pielen.

is niet gek hoor..Overigens nu is ze drie en zie ik het niet meer. Maar ook meisjes gaan op ontdekkingstocht.

Mango

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Mango » 01 sep 2012 13:35

@ beantsje: sorry, ik moest toch even deze link plaatsen. Er wordt in uitgelegd waarom amerikanen tegen het homohuwelijk zouden moeten zijn. Kijk even naar reden 3:
http://www.stopgeek.com/top-10-reasons- ... legal.html
Verder is dit natuurlijk vreselijk off topic.

Vind het ook altijd grappig dat mijn gelovige vrienden (allen katholiek, ken geen refo's face to face, alleen een beetje via hier ;) Kom uit een omgeving met an sich weinig refo's) wel allemaal seks hebben voor het huwelijk maar het goed praten met redenen als: Ja maar, ik wil sowieso met hem trouwen dus dan maakt het niet uit. of:
Ja maar, ik ga naar de kerk en beleid mijn zonden en heb er wel echt spijt van! (een jongen van 28 die behoorlijk promiscue is)
Maar ze veroordelen mij er dan wel over omdat ik ook seks voor het huwelijk heb maar niet gelovig ben. Ik vind dit persoonlijk een beetje krom.

Victoria
Verkenner
Verkenner
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 aug 2012 21:25

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Victoria » 01 sep 2012 18:53

meribel schreef:dat ook meisjes als babietje of ouder graag voelen/spelen bij hun vagina.
althans, van mijn dochters was er ééntje die zodra je haar ging verschonen ze niets liever deed dan daar wrijven en lachen ( vanaf echt babytijd ) . En soms ( denk toen was ze 6 maandjes oud ) ging ik 's avonds kijken en lag haar luiertje erg los, had ze ook zitten pielen.

is niet gek hoor..Overigens nu is ze drie en zie ik het niet meer. Maar ook meisjes gaan op ontdekkingstocht.


Dankjewel voor dit heldere antwoord!

Memmem
Moderator
Berichten: 2720
Lid geworden op: 11 sep 2002 21:27

Re: Sex voor het huwelijk...waar ligt de grens?

Berichtdoor Memmem » 01 sep 2012 21:59

beantsje schreef:Het is ook een overbodige constructie, zeker als je naar de Nederlandse situatie kijkt, waarin homo's een geregistreerd partnerschap kunnen aangaan.


Mens schreef:Deze redenatie volgend is het heterohuwelijk ook een overbodige constructie, want hetero's kunnen ook een geregistreerd partnerschap aangaan......

Tja zo kunnen we veel afschaffen. Het geregistreerd partnerschap is overbodig dat het er gekomen is men kon gewoon trouwen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 104 gasten