Pasker schreef:Luc 15,7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.
Het is toch wat hè, negenennegentig
rechtvaardigen die
géén bekering nodig hebben.
Het gaat wèl over
één zondaar die zich bekeert heeft.
En hij was
wel één van die
honderd rechtvaardigen.
Vandaar misschien de tekst:
Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.
ik wil graag wat nuance aanbrengen in je denkrichting als dat mag.
eerst moeten we verschil aanbrengen in "bekering" als.........het laten van de zonde,dus levensverbetering........en als tweede wordt het woord "bekering" in de bijbel ook gebruikt als benaming voor wedergeboorte.
daar worden twee aparte woorden voor gebruikt in de grondtaal. om te begrijpen wat de tekst bedoelt moet je dus eerst de juiste interpretatie aan het woord geven.
wedergeboorte is namelijk eenmalig in het leven van Gods kinderen, bekering (levensbetering) is een doorgaand proces.
nog steeds zouden beide opties mogelijk zijn in deze tekst,maar in Lukas 15 spreekt de Heere tegen de farizeeen en schriftgeleerden omdat zij Hem lastig vielen met het feit dat Hij met zondaars optrok.
het is dus duidelijk dat Jezus hier als de hartenkenner en nierenproever weet dat deze eigengerechtigde mensen Hem niet nodig hadden. ze waren in eigen oog immers zo goed dat ze geen wedergeboorte nodig hadden?
de tollenaars en zondaars daarentegen wel.
De Heilige Geest doet dus een uitverkoren zondaar afdwalen van de kudde der wereld of der godsdienst zoals hier het geval is. zoeen wordt een verdwaald en zoekend schaap wat zonder de Herder geen weide of onderdak zal vinden. Als de grote Herder niet zocht naar zoeen dan zou het reddeloos verloren gaan. Maar het wonder is dat nou zo'n schaap door Hem wordt gezocht en gevonden