99 schapen die geen bekering nodig hebben.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Pasker » 28 aug 2010 17:04

99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Luc 15,7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.


Het schaap wat zich losmaakt van de kudde (die 99 die geen bekering nodig hebben) is voor die kudde blijkbaar verloren maar voor de Herder behouden en is er zelfs verheuging in de hemel.

Waarbij behoor jij, bij die 99 schapen die geen bekering nodig hebben of bij die ene die voor de kudde een verloren schaap is?

coupe soleil
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 06 jan 2008 14:33

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor coupe soleil » 28 aug 2010 19:52

Staat dat zo in de tekst? Het gaat over 100 schapen van de goede Herder.
Als een schaap afdwaalt, laat de Herder 99 schapen achter en zoekt hij dat ene schaap op.
Nadat het gevonden is, is er meer blijdschap over dat ene schaap dat is teruggekeerd naar de goede Herder, dan over die 99 die bij de goede Herder zijn gebleven.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Pasker » 29 aug 2010 17:02

Het gaat mij ook meer om: die 99 die geen bekering nodig hebben

Waarom hebben zij (die 99) geen bekering nodig? Zijn zij al volmaakt?

Had dat ene schaap dan wèl bekering nodig en is er dáárom vreugde in de hemel?

Wanneer ben je trouwens een verloren schaap?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23593
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2010 21:19

Misschien zijn ze al bekeerd en leven ze al dicht bij Hem?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Pasker » 29 aug 2010 23:18

Zou kunnen, of zij denken dat het zo is net als die "Rijke jongeling", of als die "5 dwaze maagden"
die in hun eigen ogen dachten wijs te zijn.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Pasker » 25 nov 2010 17:54

Luc 15,7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.

Het is toch wat hè, negenennegentig rechtvaardigen die géén bekering nodig hebben.

Het gaat wèl over één zondaar die zich bekeert heeft.
En hij was wel één van die honderd rechtvaardigen.

Vandaar misschien de tekst: Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Horeb » 10 dec 2010 17:30

Pasker schreef:
Luc 15,7 Ik zeg u, dat er alzo blijdschap zal zijn in de hemel over één zondaar, die zich bekeert, meer dan over negenennegentig rechtvaardigen, die geen bekering nodig hebben.

Het is toch wat hè, negenennegentig rechtvaardigen die géén bekering nodig hebben.

Het gaat wèl over één zondaar die zich bekeert heeft.
En hij was wel één van die honderd rechtvaardigen.

Vandaar misschien de tekst: Velen zijn geroepen maar weinigen uitverkoren.


ik wil graag wat nuance aanbrengen in je denkrichting als dat mag.

eerst moeten we verschil aanbrengen in "bekering" als.........het laten van de zonde,dus levensverbetering........en als tweede wordt het woord "bekering" in de bijbel ook gebruikt als benaming voor wedergeboorte.
daar worden twee aparte woorden voor gebruikt in de grondtaal. om te begrijpen wat de tekst bedoelt moet je dus eerst de juiste interpretatie aan het woord geven.
wedergeboorte is namelijk eenmalig in het leven van Gods kinderen, bekering (levensbetering) is een doorgaand proces.
nog steeds zouden beide opties mogelijk zijn in deze tekst,maar in Lukas 15 spreekt de Heere tegen de farizeeen en schriftgeleerden omdat zij Hem lastig vielen met het feit dat Hij met zondaars optrok.
het is dus duidelijk dat Jezus hier als de hartenkenner en nierenproever weet dat deze eigengerechtigde mensen Hem niet nodig hadden. ze waren in eigen oog immers zo goed dat ze geen wedergeboorte nodig hadden?
de tollenaars en zondaars daarentegen wel.
De Heilige Geest doet dus een uitverkoren zondaar afdwalen van de kudde der wereld of der godsdienst zoals hier het geval is. zoeen wordt een verdwaald en zoekend schaap wat zonder de Herder geen weide of onderdak zal vinden. Als de grote Herder niet zocht naar zoeen dan zou het reddeloos verloren gaan. Maar het wonder is dat nou zo'n schaap door Hem wordt gezocht en gevonden

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Pasker » 11 dec 2010 16:43

Horeb:
ik wil graag wat nuance aanbrengen in je denkrichting als dat mag.

Prima en als ik jou nou goed begrepen heb dan moeten we die 99 schapen die géén bekering nodig hebben vergelijken met schriftgeleerden en farizeën en dat ene schaap die zich wèl bekeerde en de kudde verliet met de tollenaars en zondaars.

Horeb
Sergeant
Sergeant
Berichten: 407
Lid geworden op: 06 dec 2010 19:09

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Horeb » 11 dec 2010 17:22

Pasker schreef:Horeb:
ik wil graag wat nuance aanbrengen in je denkrichting als dat mag.

Prima en als ik jou nou goed begrepen heb dan moeten we die 99 schapen die géén bekering nodig hebben vergelijken met schriftgeleerden en farizeën en dat ene schaap die zich wèl bekeerde en de kudde verliet met de tollenaars en zondaars.

ja dat denk ik. deze exegese lijk mij rechtvaardig inderdaad. verschillende kanttekenaars wijzen ook in die richting overigens. zoals bekend sprak Jezus bijna altijd middels gelijkenissen (voorbeelden), om de werkelijke dingen aan te tonen en te verduidelijken. zo ook hier

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: 99 schapen die geen bekering nodig hebben.

Berichtdoor Pasker » 16 dec 2010 17:53

De praktijk is dus; wanneer je als éénling de kudde verlaat je door die zelfde kudde als een "verloren schaap" wordt gezien.
Losmaken van de kudde is dan ook, zichtbaar maken. Want zeg nou zelf, wie gaat er nou "verloren schapen" zoeken in de kudde?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 85 gasten