Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

geaaart
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 aug 2010 10:15

Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor geaaart » 25 aug 2010 10:47

Hallo,
Zijn hier mensen die ook "buitengesloten" worden als ze graag eens samen met hun NG kleinkind naar de eendjes zouden willen ? Of wel eens een uurtje op ze zouden willen passen ? Wij mogen nooit alleen gelaten worden met ons kleinkind (en daarmee deelnemen aan de opvoeding van ons kleinkind) omdat we geen kerkbezoekers zijn van de Nederlands Gereformeerde Kerk. :(
Ik ben op zoek naar "lotgenoot" grootouders.

Gebruikersavatar
jip_86
Moderator
Berichten: 2197
Lid geworden op: 26 mar 2004 21:30
Locatie: Rouveen
Contacteer:

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor jip_86 » 25 aug 2010 13:24

Actualiteit > Relaties

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Bumba » 25 aug 2010 14:17

Wat vervelend, maar heeft het alleen te maken met het niet bezoeken van de kerk of botert het sowieso niet zo?

Ik ben overigens nog geen grootouder......

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor schelpje3 » 25 aug 2010 14:19

zie pb !
Heel verdrietig ! Een kindje kun je nooit zijn/haar opa en oma echt afnemen, er is toch een bloedband.
het is ook niet goed om dat zo te doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8206
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Lalage » 25 aug 2010 16:19

Is dit serieus?

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor *Annet* » 25 aug 2010 17:53

Als jij met je kleinkind naar de eendjes gaat of iets anders leuks doet, is dat toch niet direkt opvoeden?
ja, dat is mijn mening dan he.....

geaaart
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 aug 2010 10:15

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor geaaart » 25 aug 2010 20:03

Bumba schreef:Wat vervelend, maar heeft het alleen te maken met het niet bezoeken van de kerk of botert het sowieso niet zo?

Ik ben overigens nog geen grootouder......


Het boterde in het begin héél goed met onze schoondochter, zij was zelfs van mening dat onze zoon ook uit eenzelfde warm nest kwam als zijzelf.....Echter tussendoor begonnen wij te merken dat we buitengesloten werden en dat zij alleen maar omging (gaat) met mensen uit haar kerkomgeving. Bij haar in het gezin werden wij ook met argusogen bekeken door hun altijd dezelfde medekerkgangers op verjaardagen....

Kortom, dit laatste "tuintje" waar we omheen geleid moesten worden was ons net te groot en we zijn om onze eigenwaarde te bewaren afgehaakt. Immers, we hebben toch 2 fantastische kerels op de wereld gezet die het hardstikke goed doen en respect hebben voor anderen ?...
Als je te horen krijgt dat het iets te maken heeft met de vertrouwensband en je weet dat andere kennissen van ons hetzelfde meemaken met hun dochter en 3 kleinkinderen waar ze nog geeb minuut op hebben mogen passen dan is dat pittig slikken.
Wij kunnen onze kleinzoon niet volgens de bijbel opvoeden want bidden met hem voor het eten gaat niet en psalmen zingen bij het naar bed brengen ook niet. Dat is wat onze kennissen gewoon eerlijk te horen hebben gekregen van hun dochter die dus ook met iemand uit de Ned Gereformeerde kerk getrouwd is. Dat is nog eens eerlijk ! Ik hoop nog eens te vinden waar dit voorschrift vastgelegd is in dit kerkverband.
Het is een hele verdrietige toestand met een dergelijk geloof....

geaaart
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 aug 2010 10:15

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor geaaart » 25 aug 2010 20:06

*Annet* schreef:Als jij met je kleinkind naar de eendjes gaat of iets anders leuks doet, is dat toch niet direkt opvoeden?


Helaas zien zij (hun uitleg van de bijbelse regels ?) dit anders en mogen wij NOOIT alleen gelaten worden vanwege het risico van een "verkeerde" invloed van buitenaf. Ook in hun kerk werken mensen in de creche die vanuit hun geloof daarvoor speciaal opgeleid zijn want er mag geen "gewone" - laat staan ongelovige vrouw werken.

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Bumba » 25 aug 2010 20:12

Ik ken aardig wat mensen die Nederlands Gereformeerd zijn, maar dit heb ik nog nooit gehoord! Ik pas gewoon op hun kinderen en zij op die van ons. Geen probleem!

Galateia
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3825
Lid geworden op: 20 apr 2007 11:54

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Galateia » 25 aug 2010 21:46

schelpje3 schreef:zie pb !
Heel verdrietig ! Een kindje kun je nooit zijn/haar opa en oma echt afnemen, er is toch een bloedband.
het is ook niet goed om dat zo te doen.


Nou, nou, bloedband is nou ook weer niet heilig, hoor. Ik zou mijn kind ook nooit alleen laten met mijn schoonmoeder. Ze zal hem niks aandoen, ofzo, daar gaat het niet om, maar mijn kind vertrouw ik alleen toe aan iemand die ik vertrouw. Opa's en oma's hebben nergens zomaar recht op. Maar het probleem van de topicstarter is wel echt bizar: vanwege een verkeerd/geen kerkverband. Sjonge, dat is wel heel vreemd!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor esli » 25 aug 2010 22:54

@geaart, even een vraag, omdat ik niet helemaal goed begrijp wat je bedoelt. Het punt is, dat je niet op je kleinkinderen mag passen omdat je van een andere kerk bent dan je schoondochter? En bedoel je echt de NederlandsGereformeerde Kerk? Dit vraag ik omdat je het hebt over psalmen en crechejuffrouwen met een opleiding. Ik ben nl. lid van een NGK en herken hier echt helemaal niks van. Zo zingen we in de kerk al uit alle liedbundels, dus voor het slapen gaan perse een psalm is niet echt aan de orde en iedereen die ouder is dan +/- 14 (schat ik) kan oppassen op de kinderen. Verder zijn er mensen lid met een reformatorische achtergrond, maar ook met een evangelische achtergrond een leuke mengelmoes van verschillende mensen dus.
In ieder geval veel sterkte lijkt me erg naar als je niet op je kleinkinderen mag passen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor TheKeimpe » 26 aug 2010 08:20

Het is een hele verdrietige toestand met een dergelijk geloof....

Enerzijds snap ik je pijn helemaal, als je vanwege het geloof van je kinderen je kleinkinderen nauwelijks mag zien, dan is dit echt ernstig.
Anderzijds, stel dat mijn kinderen zouden gaan logeren bij iemand die totaal niet christelijk is, dan zou ik toch vragen of ze voor het slapengaan kunnen bidden (ze kunnen het best een eindje zelf, en anders zet ik wel een avondgebedje op papier). Idem voor en na het eten.

Ik weet van mijn broertje die vaak bij de achterburen at, dat mijn vader en moeder het ook aan de achterburen hebben gevraagd. Was geen probleem.

Kijk, bidden is een cruciaal punt in de christelijke opvoeding, dus ik hoop dat je begrijpt dat dat niet iets is wat je je kinderen zomaar over laat slaan.

Maar zoiets zou besproken moeten worden, niet verzwegen.

Gebruikersavatar
Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Berichten: 789
Lid geworden op: 17 sep 2002 14:18
Locatie: 't oosten des lands
Contacteer:

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Kate Spade » 26 aug 2010 08:36

geaaart schreef:Hallo,
Zijn hier mensen die ook "buitengesloten" worden als ze graag eens samen met hun NG kleinkind naar de eendjes zouden willen ? Of wel eens een uurtje op ze zouden willen passen ? Wij mogen nooit alleen gelaten worden met ons kleinkind (en daarmee deelnemen aan de opvoeding van ons kleinkind) omdat we geen kerkbezoekers zijn van de Nederlands Gereformeerde Kerk. :(
Ik ben op zoek naar "lotgenoot" grootouders.



Het opvoeden van de kinderen is ècht de taak van de ouders zelf; beslissingen nemen etc.

Maar het doorbrengen van tijd met opa&oma om een kind een goede band te gunnen met zijn grootouders en andersom is ook een belangrijk onderdeel in de opvoeding. Waar raar dat dit niet kan, omdat jullie niet lid zijn van het betreffende kerkverband. Kun je niet vragen waarvoor je kinderen bang zijn? Dat je alleen maar samen tijd wil doorbrengen met het klein kind?
Dus, dat.

geaaart
Verkenner
Verkenner
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 aug 2010 10:15

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor geaaart » 26 aug 2010 14:50

esli schreef:@geaart, even een vraag, omdat ik niet helemaal goed begrijp wat je bedoelt. Het punt is, dat je niet op je kleinkinderen mag passen omdat je van een andere kerk bent dan je schoondochter? En bedoel je echt de NederlandsGereformeerde Kerk? Dit vraag ik omdat je het hebt over psalmen en crechejuffrouwen met een opleiding. Ik ben nl. lid van een NGK en herken hier echt helemaal niks van. Zo zingen we in de kerk al uit alle liedbundels, dus voor het slapen gaan perse een psalm is niet echt aan de orde en iedereen die ouder is dan +/- 14 (schat ik) kan oppassen op de kinderen. Verder zijn er mensen lid met een reformatorische achtergrond, maar ook met een evangelische achtergrond een leuke mengelmoes van verschillende mensen dus.
In ieder geval veel sterkte lijkt me erg naar als je niet op je kleinkinderen mag passen.


Hallo,
Wij mogen dus niet alleen gelaten worden met het kleinkind omdat wij ongelovige mensen zijn (die echter wel gelovigen respecteren)
Dit heeft mijn inmiddels ook in de NGK gedoopte zoon afgdaan als dat het met de "vertrouwensband" te maken zou hebben terwijl wij de week ervoor nog alle dagen hebben geklust in hun huis en ik ook geholpen heb met de kinderkamer op te knappen voor ons kleinkind.

Nogmaals, er MOET in uw kerk een "voorschrift" bestaan (wat misschien niet op schrift gesteld is ?) op dit gebied. Feit is dat een dochter van onze kennissen haar ouders heel eerlijk heeft verteld dat zij vanwege hun geloof de kleinkinderen niet aan hen mogen toevertrouwen omdat ook zij (onze kennissen) ook niet gelovige mensen zijn maar gelovige mensen ook gewoon respecteren net als alle andere mensen.
Het is te triest voor woorden en erg verdrietig dat wij afgescheept worden met zo'n drogreden en ons niet gewoon eerlijk wordt verteld dat hun geloof dit meebrengt. ! Onze kennissen hebben zich erbij neergelegd en gaan daar op visite zodat ze dan toch in het bijzijn van de ouders (hun dochter een schoonzoon) nog even van hun kleinkinderen kunnen (mogen) genieten af en toe. Hun dochter is er wel eerlijk over geweest tegen hen en dat heeft hen uituindelijk doen besluiten dit te respecteren. Het is hartverscheurend te moeten vaststellen dat deze lieve mensen nu 3 kleinkinderen van hun dochter hebben en ze nog nooit geen uurtje samen met ze hebben mogen zijn. ! Die (in 1e instantie ongelovige) dochter is dus ook aangetrouwd aan een jongeman uit de NGK. Het blijft niet te bevatten dit. Voorstellen van onze kant om met een mediaor of psycholoog eens samen om tafel te gaan om hun berip "vetrouwensband" toe te lichten gaat men niet op in. De ouders van onze schoondochter passen wel 1 dag per week op en alle andere momenten dat het nodig is. Maar ja, zij zijn ook lid van de NGK en zelfs van het kerkbestuur als ik mij niet vergis.
Een verdrietig stel (nog steeds ongelovige) grootouders.

Gebruikersavatar
Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1171
Lid geworden op: 28 dec 2005 10:27
Locatie: ijsselmuiden/utrecht

Re: Mede opvoeden door niet gelovige grootouders in de NGK

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 26 aug 2010 15:06

ik vraag me sterk af of je niet een paar kerkverbanden door elkaar haalt want ik kan me weinig voorstellen bij zulke mensen in de NGK.

Hoe zien jullie het dan voor je, als je oppast bijvoorbeeld? Zou je je kleinkinderen dan laten bidden voor het eten en slapen en een bijbelverhaal voorlezen of zou je dat niet doen omdat je het zelf onzin vind?

Familie van mij heeft ook wel eens problemen met hun (schoon)ouders, want zij respecteren niet dat de kinderen christelijk worden opgevoed. Hun (schoon)vader loopt weg van tafel terwijl de kinderen moeten bidden, en laat merken (waar de kinderen bij zijn) dat hij het maar onzin vindt. Ook is er gevraagd of ze met kerst geen cadeaus wilden geven omdat ze met sinterklaas al genoeg krijgen én het de aandacht afleidt van het kerstverhaal, en dat verzoek werd genegeerd onder het mom van 'verlate sinterklaascadeaus'. Met zulke schoonouders kan ik me voorstellen dat je huiverig bent voor het laten logeren en laten oppassen, vandaar dat ik me afvraag hoe jullie er zelf in staan dan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 111 gasten