De reformatorische zuil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

De reformatorische zuil

Berichtdoor henkie » 16 aug 2010 18:27

De gereformeerde gezindte heeft een te rooskleurig beeld van de Nederlandse samenleving. De seculiere overheid zal de komende tien jaar de refor­matorische zuil afbreken.
http://www.refdag.nl/nieuws/refo_te_pos ... g_1_496646

De complete reformatorische zuil verdwijnt in de komende tien jaar doordat de seculiere overheid de financiering zal terugdraaien.
Dat voorspelt ds. Willem Visscher, predikant van de Gereformeerde Gemeenten.

http://www.nd.nl/artikelen/2010/augustu ... tien-jaar-


Wat denken jullie van de constatering in deze artikelen?

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor JeeWee » 16 aug 2010 18:51

Ik ben er eerlijk gezegd best van geschrokken en betrap mij er op dat er inderdaad een soort het-zal-wel-loslopen gevoel is ontstaan. Goed dar ds Visscher ons wakker schudt en ook erg goed dat dit zo breed door de christelijke media wordt opgepakt.

Inderdaad staan we vaak met Bijbelse opvattingen alleen. En dan heb ik het niet eens over uiterlijkheden als hoedjes en rokken. Maar hoe zeg je tegen je buren dat ieder die Jezus Christus niet liefheeft een vervloeking is? En dat er buiten Jezus niets is dan de dood? En dat geloven in Jezus Christus niet een weg is maar de énige weg en dat alle andere 'godsdienst' een leugen is?

Dat gaat de wereld niet accepteren. Dat is discriminatie, haatzaaien, volgens de wereld. Best benauwend.

En inderdaad, wat houden we ons met bijzaken bezig. Ik ook.
Maar ziet de wereld aan mij dat er echt iets anders is bij mij, dat Jezus de Koning van mijn leven is?
Staan we te popelen om dát uit te dragen?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor schelpje3 » 16 aug 2010 18:59

Met JeeWee ben ik daar ook heel bang voor. Het is Het Oordeel.
Het zit hem idd niet in hoedjes en lange rokken, de buren weten al heel snel dat jij een refo bent.
Maar het is de haat, de vijandschap !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor JeeWee » 16 aug 2010 19:17

Maar door het 'de haat en de vijandschap' te noemen, leg je de schuld weer bij de ander.
In hoeverre zijn wij er zelf schuldig aan?
In hoeverre laten jij en ik iets zien van de liefde van Christus die aan ons is geopenbaard?

Maken we er zelf niet een potje van door onszelf als reservaatrijpe osm'ers neer te zetten en ons vooral dáár druk om te maken? Dat is wat ik vooral haal uit de waarschuwing van ds. Visscher.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Marnix » 16 aug 2010 22:29

Precies. We moeten ons niet in ons eigen wereldje gaan opsluiten, de wereld totaal negeren... en dan roepen: Ach en wee, men haat ons. (wat volgens mij nog wel meevalt, men maakt misschien af en toe eens een grapje of vindt het wat ouderwets maar christenhaat kennen we hier niet echt, ga dan maar eens een dvd van Open Doors kijken ofzo.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Jantjes

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Jantjes » 17 aug 2010 08:22

Ds. Willem Visscher verkondigd onzin.
De Reformatorisch zuil is sinds het ontstaan in 1960 tot heden verdeeld.
Die reformatorische mensen zijn namelijk in hun geloof ‘bevindelijk’.
Ieder zijn geloofsbevinding natuurlijk maar als je dat als norm stelt geeft verdeeldheid en dat heerst sinds het ontstaan.
Vandaar dat er zoveel bevindelijke groepen en groepjes zijn in die reformatorische zuil die wel een eenheid vormen in b.v. de politiek de SGP en scholen maar kerkelijk elkaar om de oren slaan en daardoor weer alleen staan.
Nu ja Ds. Willem Visscher heeft nog een hoop te doen in zijn eigen zuil.
Ik zou hem wel een beetje willen helpen eerlijk gezegd :mrgreen:

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2010 09:16

JeeWee schreef:Inderdaad staan we vaak met Bijbelse opvattingen alleen. En dan heb ik het niet eens over uiterlijkheden als hoedjes en rokken. Maar hoe zeg je tegen je buren dat ieder die Jezus Christus niet liefheeft een vervloeking is? En dat er buiten Jezus niets is dan de dood? En dat geloven in Jezus Christus niet een weg is maar de énige weg en dat alle andere 'godsdienst' een leugen is?

Dat gaat de wereld niet accepteren. Dat is discriminatie, haatzaaien, volgens de wereld. Best benauwend.


Het is simpelweg (geestelijke) terreur. Je maakt mensen bang voor iets wat nooit valt te controleren. Ik vind het niet heel gek dat mensen daar met wat aversie op reageren. Je mag best geloven dat het wáár is, en dat je die mensen helpt door het te vertellen, maar je snapt zelf toch ook wel dat als je tegen mensen zegt dat ze "een vervloeking" zijn, de reacties navenant zullen zijn. Mensen bang maken en bekritiseren is dé manier om ze tegen je en tegen het christendom in het algemeen in het harnas te jagen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor JeeWee » 17 aug 2010 10:24

Jantjes schreef: Ds. Willem Visscher verkondigd onzin.
Da's een leuke binnenkomer!

Jantjes schreef:De Reformatorisch zuil is sinds het ontstaan in 1960 tot heden verdeeld.
Die reformatorische mensen zijn namelijk in hun geloof ‘bevindelijk’.
Ieder zijn geloofsbevinding natuurlijk maar als je dat als norm stelt geeft verdeeldheid en dat heerst sinds het ontstaan.
Vandaar dat er zoveel bevindelijke groepen en groepjes zijn in die reformatorische zuil die wel een eenheid vormen in b.v. de politiek de SGP en scholen maar kerkelijk elkaar om de oren slaan en daardoor weer alleen staan.

Kijk, en dat vind ik nou weer onzin. Inderdaad trekken we ons deels terug op onze kleine kerkelijke erfjes. Maar in andere verbanden zoeken de refo's elkaar enorm op en vallen de verschillen weg en wanen we ons veilig. Daar doelt ds Visscher op. Hij heeft het met name over de scholen. Maar dat kan moeiteloos worden uitgebreid naar politieke partij, Wegwijs en andere refobeurzen, reisorganisatie, Refoweb met een 'zwaardere' variant in Refoforum, krant en ga zo maar door. Dát is de refozuil, waar ds Visscher het over heeft.

Ik ben bang dat jij het niet helemaal hebt begrepen. Ds Visscher wil niet van de inhoudelijkheid af maar er juist op terugvallen. Dat is wat ik er uit heb begrepen. Van nature zijn we dood en we moeten weer levend gemaakt worden. Buiten Jezus is geen leven. Dat is de kern van het christelijk geloof en wij verheffen (overigens niet onbelangrijke) details tot de kern.

Jantjes schreef:Nu ja Ds. Willem Visscher heeft nog een hoop te doen in zijn eigen zuil.
Ik zou hem wel een beetje willen helpen eerlijk gezegd :mrgreen:

Ik denk dat je het antwoord wel kent opd e vraag 'Vanwaar komt mijn hulp'? Daar heeft hij Jantjes niet voor nodig. Zullen we daar dan allemaal maar hulp gaan zoeken?
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor JeeWee » 17 aug 2010 10:31

Mortlach schreef:maar je snapt zelf toch ook wel dat als je tegen mensen zegt dat ze "een vervloeking" zijn, de reacties navenant zullen zijn. Mensen bang maken en bekritiseren is dé manier om ze tegen je en tegen het christendom in het algemeen in het harnas te jagen.


Het gaat niet om bang maken. En ik denk ook niet dat we er goed aan doen om aan buitenkerkelijke mensen te gaan vertellen dat ze een vervloeking zijn.
Maar wie durft er nog te zeggen dat alle andere godsdiensten valse godsdiensten zijn? Nee, niet dat je dat vindt, maar dat je daar van overtuigd bent. Dat het zo ís!
Wie durft er nog te vertellen dat het zonder Jezus eeuwig verloren is.
Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
Er is geen andere weg die ook wel een beetje goed is.

"Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen? "
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2010 10:41

JeeWee schreef:Het gaat niet om bang maken.


Nee, maar het is wel het resultaat.

En ik denk ook niet dat we er goed aan doen om aan buitenkerkelijke mensen te gaan vertellen dat ze een vervloeking zijn.
Maar wie durft er nog te zeggen dat alle andere godsdiensten valse godsdiensten zijn? Nee, niet dat je dat vindt, maar dat je daar van overtuigd bent. Dat het zo ís!


Dan zegt de ander "leuk dat je dat vindt. Sorry, ik moet nog naar Mekka bidden, mediteren of mantra's opzeggen. Prettige dag verder." Je vermoordt zo elke mogelijkheid tot vruchtbare, positieve dialoog met je medemens. Maar goed, als je het zo brengt ben je ook helemaal niet geinteresseerd in dialoog, neem ik aan.

Wie durft er nog te vertellen dat het zonder Jezus eeuwig verloren is.
Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven.
Er is geen andere weg die ook wel een beetje goed is.

"Velen dan van Zijn discipelen, dit horende, zeiden: Deze rede is hard; wie kan dezelve horen? "


Blijkbaar hebben mensen die dat te vaak en te hard roepen gemerkt dat de anderen hen de rug toekeren. Je kunt niet roepen dat je niets met de wereld te maken wilt hebben maar tegelijkertijd verwachten dat die wereld zich in bochten wringt om het je naar de zin te maken en je met open armen ontvangt. 'Als je dat vindt, prima, maar dat ga je dan maar mooi in je eentje, of in een klein groepje, ergens anders vinden.' Dat is de houding die je daarmee oproept.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2010 11:20

Kijk, ik kan met evenveel recht beweren dat men nooit van het lijden verlost zal raken als men niet mediteert en het Achtvoudige Pad volgt. De Boeddha heeft dat immers gezegd in Soetra zoveel, preek zoveel.

Nu zal jij je begrijpelijk weinig aantrekken van wat de Boeddha allemaal heeft gezegd, maar zie je hoe in dit geval mijn houding niet open is. Het is geen goede manier om tot meer wederzijds begrip te komen. En ja, wederzijds begrip betekent nu eenmaal dat de de religieuze beleving van de ander serieus moet nemen. Waarmee ik niet zeg dat je daarmee meteen je eigen religieuze ervaring minder serieus neemt. Dat is de balans die je moet vinden, en misschien de tegenstelling die je voor jezelf toch zult moeten accepteren, als je in een positief gesprek wilt blijven met je naasten.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor JeeWee » 17 aug 2010 12:50

Mortlach schreef: Kijk, ik kan met evenveel recht beweren dat men nooit van het lijden verlost zal raken als men niet mediteert en het Achtvoudige Pad volgt. De Boeddha heeft dat immers gezegd in Soetra zoveel, preek zoveel.
Nu zal jij je begrijpelijk weinig aantrekken van wat de Boeddha allemaal heeft gezegd.
Dat heb je goed gezien. Ik waardeer en respecteer je visie en ik ben dan ook wel weer zo mateloos nieuwsgierig dat ik alles onderzoek. Maar ik weet voor mij zeker dat je er naast zit. Om het simpel te houden: buiten Jezus is de dood.

Mortlach schreef:Het is geen goede manier om tot meer wederzijds begrip te komen. En ja, wederzijds begrip betekent nu eenmaal dat de de religieuze beleving van de ander serieus moet nemen.
Ik heb absoluut begrip voor anderen. Vaak tot in het absurde. Ik begrijp het als de buurman mij komt vertellen dat hij zojuist zijn vrouw heeft vermoord. Maar daarmee keur ik dat niet goed.

Een gesprek met mijn naaste over het Ene Nodige betekent niet dat ik de ander niet aanhoor, niet probeer me in hem te verplaatsen. Maar het is niet een beetje van Maggi en een beetje van mezelf.

Jezus zegt Ik ben DE ware Wijnstok. Niet EEN ware Wijnstok.
En als jij zegt dat Boeddha dat voor jou is, dan is dat jouw keuze die ik respecteer. Maar die ik eveneens met grote stelligheid als onjuist betitel, zolang je Jezus niet als je enige Verlosser hebt erkend.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
henkie
Beheerder
Berichten: 3651
Lid geworden op: 10 sep 2002 15:05

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor henkie » 17 aug 2010 13:08

Volgens mij heeft dit weinig met de refozuil te maken...

Ik ben wel blij dat ds. Visscher dit zo uitspreekt. Er wordt teveel geleuterd over bijzaken. Iedereen die in een niet-christelijke omgeving woont of werkt, weet dat al maar hopelijk dringt het ook eens door op de plaatsen waar men bij elkaar kruipt.
Ik heb er overigens niets op tegen dat je elkaar opzoekt (dat kan een warm bad zijn) maar het kan niet zo zijn dat je daardoor een kaars onder een korenmaat bent en dat het niet meer over wezenlijke zaken gaat.

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor Mortlach » 17 aug 2010 14:44

Dat is precies het punt. Als je je onder mensen begeeft die anders denken dan jij of ik, kun je weerstand verwachten, mensen die het niet met je eens zijn. Dat moet je voor een deel ook accepteren, denk ik.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: De reformatorische zuil

Berichtdoor T.A.F. » 20 aug 2010 16:53

*zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen BETER opgeleid dan de gemiddelde Nederlander?
*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel vaker Zelfstandig Ondernemer dan de gemiddelde Nederlander?
*Zijn christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel arbeidsproductiever dan de gemiddelde Nederlander?
*Betalen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen niet gemiddeld genomen veel meer belasting dan de gemiddelde Nederlander hierdoor?
oh en niet onbelangrijk :
*zorgen christenen, zeker gereformeerde bevindelijke christenen door hun gemiddeld genomen veel grotere gezinnen, die stabiel zijn EN nederlands, niet veel meer dan de gemiddelde Nederlander dat ons land behouden blijft voor de toekomst door te investeren in toekomstige generaties?

Nu dan, wie zijn die profiterende liberalen, dat zij die ONS geld roven via de belastingen, ONS eisen op te leggen over hoe wij ONZE scholen inrichten.
Diefstal is het en niets meer dan dat.
Hebben wij niet dit land OPGERICHT om ons te beschermen mede tegen vervolgingen van deze aard?

Ik zou dan ook spontaan zeggen : de dag dat Den Haag beslist dat wij geen subsidie meer krijgen, moeten wij spontaan besluiten te stoppen met belasting betalen.
verklaar desnoods een stuk van Nederland tot ons eigen land.

Nu dan, Den Haag MAG geen normen stellen.
Scholen moeten vrij zijn om hun EIGEN toelatingsbeleid te voeren, en te weigeren wie zij wensen.
En het ENIGE wat Den Haag moet doen is betalen, en controleren of deze investering voldoende rendement (in de vorm van productieve, goed opgeleide nieuwe belastingbetalers) opleverd.
Onze scholen presteren prima, de christenlijke scholen behoren tot de beste van het land.
Door te gaan bemoeien met hoe wij onze scholen inrichten vervallen we van een Godsdienstvrij, in een Staatsgodsdienst Atheisme, land, en daar pas ik voor!
Als dat het geval is ben ik zelfs in staat om de oude strijd van 500 jaar weleer te hervatten, tot deze Tiranie wederom verdreven is!

Op de korte termijn zeg ik echter, gereformeerde zijn rijk, als het dan moet, dan houden wij onze scholen wel van kerkelijke bijdrages draaiende.
Dan betalen we maar wat extra om onze kinderen op onze scholen les te laten hebben.
Uiteraard moeten de rijken onder de gereformeerden zich dan ook solidair betonen met de armen onder de gereformeerden zodat ook hun kinderen kunnen blijven komen.
Private scholen, kunnen immers niet door den haag gedicteerd worden.

maar die zuil zal niet afgebroken worden, het zal ons hoogstends wat meer geld en vechtlust kosten hem te handhaven.
De enige die die zuil kan laten vallen zijn wijzelf, als wij te laf zijn te vechten voor onze waardes, en te vrekkerig om zelf te betalen te handhaven.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 128 gasten