Het beloofde land.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 19 aug 2010 17:08

Marnix:
Israel was het verbondsvolk en het land Israel het beloofde land voor dat volk waar de Messias geboren zal worden.

Je schrijft WAS, sinds wanneer is Israël het verbondsvolk niet meer??? En vraag twee: Heeft God Zijn verbond verbroken??
Vraag drie: is het "beloofde land" van plaats veranderd? Van een aards naar een hemels beloofde land??
Zijn heidenen mede erfgenamen (Paulus) van het aardse beloofde land van Israél? Of is er in de Bijbel sprake
ven twee beloofde landen?

Kan iemand mij op bovenstaande vragen antwoord op geven of bestaat er gewoon een soort
Ref.geloof waarin andere dingen bestaan dan die in de Bijbel staan?

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Wullimpie » 19 aug 2010 18:59

Pasker schreef:
Wullimpie schreef:
Pasker schreef:Wullimpie:

Inderdaad, want om zonden te kunnen doen moet men onder de wet staan.


Wat als een kind van God toch in zonde valt?? Wordt de genade aan hem verleent dan ingetrokken?

Wanneer we bidden: Vergeef ons onze schulden gelijk ook wij vergeven onze schuldenaren.
Zijn onze schulden dan toch vergeven ook als wij onze naaste niet vergeven?

Dat is geen antwoord op mijn vraag!!
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 20 aug 2010 16:50

Wullimpie:
Wat als een kind van God toch in zonde valt?? Wordt de genade aan hem verleent dan ingetrokken?

Wil ik toch eerst even weten:
Door wie is er genade verleend aan een kind van God?
Waarom is er genade verleend aan een kind van God?
In welke of hoedanige vorm is er genade verleend aan een kind van God?
Van WIE zou een kind van God volgens jou genade kunnen en mogen verwachten?
Waaruit blijkt volgens jou dan dat een kind van God onder de Wet staat?
En wat is de straf voor een kind van God bij overtreding van die door jou bedoelde wet?

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor T.A.F. » 20 aug 2010 19:00

Uit Romeinen 11 maak ik voor mij duidelijk op :

De Boom waarvan Gesproken word is God volk, de naam van dat volk is Israel.
De belofte aan abraham was ook een volk uit vele talen en stammen (veel meer dan alleen die 12 dus)
Wat klopt met deze boom, waarin wij zijn ingeent.

Christenen zijn dus de erfgenamen van Israel.
maar zoals er ook staat genoemd heeft God een restant van de Joden behouden en zijn dus ook vandaag de dag nog een restant joden Christenlijk.
En zoals we wel weten, Joden zijn de tamme loten van deze boom, wij de wilde.

Wat het beloofde land inhoud :
God heeft dat land gegeven aan ZIJN volk, echter dat volk is dus grotendeels van hem losgesneden, en kan dus geen aanspraak erop maken.
Kunnen bekeerde Christenlijke Joden op grond van hun stammenrecht aanspraak doen op het land israel.
Ja, zij wel, want naast de beloftes voor geheel Israel, waartoe ook wij in Christus behoren, zijn er specefiek beloftes gedaan aan de joodse stammen, de tamme loten.
Echter het mag duidelijk zijn dat het beloofde land waarna Christenen uitkijken niet in deze wereld is.
God woont tussen Zijn volk, in de Heilige Geest, ons lichaam is hem tot een tempel.
En de Zoon van David zit op de troon.

Is er dus sprake van twee soorten beloofd land, ja.
Maar Het Hemelse Jerusalem is natuurlijk waar wij naar opzien.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 21 aug 2010 16:37

T.A.F.:
Wat klopt met deze boom, waarin wij zijn ingeent.


Hoe kom jij dan aan verschillende beloofde landen als het gaat over één en de zelfde boom?
Kan die zelfde boom dan in twee beloofde landen staan?
Christenen zijn dus de erfgenamen van Israel.

Moet dit niet zijn medeerfgenamen, gezien dat het één en de zelfde boom is?

God heeft dat land gegeven aan ZIJN volk, echter dat volk is dus grotendeels van hem losgesneden, en kan dus geen aanspraak erop maken.

Waar kan ik lezen dat God het land gegeven heeft aan ZIJN volk?

God woont tussen Zijn volk, in de Heilige Geest, ons lichaam is hem tot een tempel.
En de Zoon van David zit op de troon.

Klinkt leuk allemaal maar wáár is die troon van David??? Je wil toch niet beweren dat David zijn troon in de hemel had staan, of wel?

Het lijkt wel of je de klok hebt horen luiden, , ,

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Wullimpie » 23 aug 2010 19:03

Pasker schreef:Wullimpie:
Wat als een kind van God toch in zonde valt?? Wordt de genade aan hem verleent dan ingetrokken?

Wil ik toch eerst even weten:
1 Door wie is er genade verleend aan een kind van God?
2 Waarom is er genade verleend aan een kind van God?
3 In welke of hoedanige vorm is er genade verleend aan een kind van God?
4 Van WIE zou een kind van God volgens jou genade kunnen en mogen verwachten?
5 Waaruit blijkt volgens jou dan dat een kind van God onder de Wet staat?
6 En wat is de straf voor een kind van God bij overtreding van die door jou bedoelde wet?


:roll: Je draait er om heen.

Ik heb ze voor het gemak even genummerd.

1 Je zegt het zelf al (kind van God) het is dus God die de genade verleende.
2 Hij is tot God bekeerd.
3 gewoon genade, voor mijn vraag is het niet nodig om in te gaan op allerlei rangen en standen.
4 God alleen.
5 Bovenstaande posters zijn daar op ingegaan, ik ga dat niet herhalen.
6. Verwijdering(maar geen losmaking!!!) van God met duisternis in het geestelijke leven tot gevolg.

En nu dan antwoord op mijn vraag zonder gedraai.
Wat als een kind van God (die volgens jou geen zonde doen) toch in zonde valt?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23592
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2010 09:01

Pasker schreef:Marnix:
Israel was het verbondsvolk en het land Israel het beloofde land voor dat volk waar de Messias geboren zal worden.

Je schrijft WAS, sinds wanneer is Israël het verbondsvolk niet meer??? En vraag twee: Heeft God Zijn verbond verbroken??
Vraag drie: is het "beloofde land" van plaats veranderd? Van een aards naar een hemels beloofde land??
Zijn heidenen mede erfgenamen (Paulus) van het aardse beloofde land van Israél? Of is er in de Bijbel sprake
ven twee beloofde landen?

Kan iemand mij op bovenstaande vragen antwoord op geven of bestaat er gewoon een soort
Ref.geloof waarin andere dingen bestaan dan die in de Bijbel staan?



1. Het oude verbond heeft plaats gemaakt voor een nieuw, beter verbond. Dat verbond geldt alle volken, niet slechts Israel. Lees over die nieuwe verbond in Hebreeen 7-10. In dat nieuwe verbond is Israel inbegrepen, maar niet zoals vroeger met een uitzonderingspositie, behalve de historische van het oude verbond, dat dat het verbondsvolk van God was, met de stad waar de tempel stond... en de lijn waar Jezus uit voort zou komen. Op die manier heeft Israel nog steeds een bijzondere plek.

2. God heeft dus zijn verbond niet gebroken. Een (groot) deel van Israel is onbuigzaam geworden maar God blijft hen liefhebben en het aanbod van genade geldt ook hen. Het nieuwe verbond is er echter niet buiten Christus, ik denk ook niet voor Israel. Lees hier over Romeinen 11 eens.

3. Het beloofde land is inderdaad veranderd. Voor Israel was dit Israel, het is echter niet de bedoeling dat alle christenen daar gaan wonen. Het zou een beetje vol worden. Daarom staat de tempel ook niet meer in Jeruzalem, ook niet in Rome, maar wordt God overal ter wereld aanbeden en zijn er overal "tempels van God" omdat christenen Gods tempel zijn waar Hij woont. Waarom gaat het in Openbaring anders over een nieuwe hemel en aarde, en een nieuw Jeruzalem dat neerdaalt uit de hemel? Volgens mij gaat dit ook over het nieuwe, betere verbond waar Jesaja en Paulus over schrijven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

marin
Luitenant
Luitenant
Berichten: 590
Lid geworden op: 02 jan 2007 23:06

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor marin » 24 aug 2010 12:09

Citaat: marin
dus...., we mogen een beroep doen op macht en de kracht die de Here Jezus ook nodig had als mens, (Hij is aan ons gelijk geworden).
Vallen wij in de fout dan kunnen wij een beroep doen op de genade die Hij ons altijd wil geven.

Pasker zei:
Een prachtig "vangnet" maar het maakt al het voorgaande tot onzin.
We kunnen misschien als een "verloren zoon" op onze verkeerde weg terugkeren maar we kunnen er nooit meer onderuit dat we dóór het offer van Christus van Zijn Geest hebben ontvangen waardoor wij net als Christus zèlf in staat zijn (zonder hulp van Christus) om de wil van de Vader te doen.
Doen wij de wil van de Vader niet, geen enkel probleem want de Vader ziet ons dan ook NIET aan als Zijn Zoon.
Eeuwig leven is eeuwig leven. Waar je dat eeuwige leven wil doorbrengen is dan natuurlijk je eigen wil.

Pasker dat "vangnet" is genade, gelukkig maar!!! Tot het einde van de genade tijd (is een korte tijd voor de komst van Christus).

Je zegt: waardoor wij net als Christus zèlf in staat zijn (zonder hulp van Christus) om de wil van de Vader te doen.

Pasker daar zijn van onszelf niet toe in staat!!

Lees maar:
Maar sommigen zullen zeggen, "Ik zie hierin voor mij geen enkele troost; weliswaar heb ik een voorbeeld, maar ik kan het niet volgen, want ik heb de macht niet die Christus had. Hij was God – zelf hier op aarde. Ik ben maar een mens." Ja maar als u wilt, kunt u dezelfde macht bezitten die Hij bezat. Hij werd "omvangen met zwakheid" en toch heeft Hij geen zonde gedaan, doordat de Goddelijke macht voortdurend in Hem woonde. Luister nu eens naar de geïnspireerde woorden van apostel Paulus om te leren welk voorrecht wij hebben:

Zo buig ik dan mijn knieën voor den Vader, naar wien elk geslacht in den hemel en op de aarde genoemd wordt, dat Hij u naar den rijkdom zijner heerlijkheid geve door zijn Geest krachtig versterkt te worden naar den inwendigen mens; zodat Christus door het geloof in uw harten woont, daar gij in de liefde geworteld en gegrond zijt. Zo zult gij met al de heiligen in staat zijn te begrijpen, welke de breedte, de lengte, de hoogte en de diepte is, en de liefde van Christus kennen, die alle begrip te boven gaat; opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods." (Eph.3: 14-19)
We zouden om nog meer kunnen vragen? Christus, in wie de gehele volheid der Godheid lichamelijk woont, wil in ons hart wonen, opdat wij vervuld mogen worden met alle volheid van God. Wat een heerlijke belofte. Hij kan "meevoelen met onze zwakheden." Omdat Hij geleden heeft onder alle zondige neigingen en verzoekingen, die het zondige vlees door overerving bezit, weet Hij daar alles vanaf. Hij vereenzelvigt zich nauw met Zijn kinderen dat alles wat hen bedrukt Hem net zo bedrukt. Hij weet hoeveel Goddelijke kracht nodig is om weerstand te bieden en als we ernstig verlangen "goddeloosheid en wereldse lusten" te verloochenen, dan is Hij bij machte en vol verlangen ons kracht te geven "uitermate overvloedig, boven bidden en denken." Als de macht die Christus van nature woonde, kan in ons door genade wonen, want Hij schenkt het ons voor niets.
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 25 aug 2010 15:36

Wullimpie:
En nu dan antwoord op mijn vraag zonder gedraai.
Wat als een kind van God (die volgens jou geen zonde doen) toch in zonde valt?

Zonder gedraai zeg ik dat een kind van God niet onder de wet staat en dáárom géén zonden kàn doen.
Kinderen van God ( een status die we trouwens nog moeten verdienen want we hebben MACHT gekregen om kinderen van God te worden) dragen die wet in hun hart door de uitstorting van de Heilige Geest die in ons werkt.
Kinderen van God kunnen zich toetsen aan de Wet van de tien geboden maar zij zijn niet verplicht om zich daaraan te houden. Zij kunnen de wet van hun Vader gewoon aan hun laars lappen en bvb. de weg van "de verloren zoon" op gaan.
Niemand zal dus de kinderen van God oordelen want zij zijn zich zelf tot oordeel.

Wanneer we trouwens geloven dat Jezus voor ons de Wet der tien geboden heeft volbracht dan is het natuurlijk onzin om te geloven zelf ook nog eens te proberen die Wet te volbrengen.

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Wullimpie » 25 aug 2010 19:13

Een hele aparte theorie houd je er op na.

We hoeven die wet trouwens niet te volbrengen, we kunnen dat ook niet, maar we mogen hem houden uit dankbaarheid, omdat die wet goed is voor ons.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 26 aug 2010 16:54

Wullimpie schreef:Een hele aparte theorie houd je er op na.

We hoeven die wet trouwens niet te volbrengen, we kunnen dat ook niet, maar we mogen hem houden uit dankbaarheid, omdat die wet goed is voor ons.

Een vreemde zaak, hoe zouden we dan kunnen bidden: Uw wil geschiede als we volgens jou die wil niet eens kunnen volbrengen?
Als we de Heilige Geest niet hadden ontvangen dan had dat wat anders geweest maar nu hebben we geen enkel excuus om de wil van God de Vader niet te doen.

Trouwens, als de Heilige Geest die in ons werkt ( wat dus de Geest van Christus is) die volgens jou de Wet niet kan volbrengen, dan mogen we ons wel afvragen of we werkelijk die Heilige Geest ontvangen hebben.

columbus
Majoor
Majoor
Berichten: 1552
Lid geworden op: 07 apr 2003 11:54
Locatie: Oud-Alblas

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor columbus » 13 sep 2010 14:53

dan mogen we ons wel afvragen of we werkelijk die Heilige Geest ontvangen hebben.


inderdaad, zelfonderzoek is dringend nodig.
dan komen allerlei onzinnige vragen die ons bezighouden op de achtergrond te staan.
geloof me, uit ondervinding weet ik dat het heel heilzaam kan zijn.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Pasker » 13 sep 2010 17:12

Columbus:
inderdaad, zelfonderzoek is dringend nodig.
dan komen allerlei onzinnige vragen die ons bezighouden op de achtergrond te staan.
geloof me, uit ondervinding weet ik dat het heel heilzaam kan zijn
.
Fijn dat je die ondervinding met ons wil delen maar er is voor jood en heiden slechts sprake van één beloofde land oftewel land der belofte.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Optimatus » 10 okt 2010 11:41

Pasker schreef:Marnix schreef:
. . . En zoals Jeruzalem met de tempel het centrum daarvan was waar God woonde, belooft Hij ons en nieuw Jeruzalem. . . .


Jeruzalem wàs de stad van God. Dat wil voor mij zeggen dat God daar niet meer woont en dat
Rome nu de nieuwe stad van God is. Het hemels "Jeruzalem" (stad van God) sluit een aardse stad van God immers niet uit.


Is dit een toeristentrekkertje of propaganda voor Berlusconi?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Het beloofde land.

Berichtdoor Bastiaan30 » 10 okt 2010 21:12

Optimatus schreef:
Pasker schreef:Marnix schreef:
. . . En zoals Jeruzalem met de tempel het centrum daarvan was waar God woonde, belooft Hij ons en nieuw Jeruzalem. . . .


Jeruzalem wàs de stad van God. Dat wil voor mij zeggen dat God daar niet meer woont en dat
Rome nu de nieuwe stad van God is. Het hemels "Jeruzalem" (stad van God) sluit een aardse stad van God immers niet uit.


Is dit een toeristentrekkertje of propaganda voor Berlusconi?

Voor veel katholieken, maar ook gereformeerden, is de voorafschaduwende functie en het verschil tussen aards / lichamelijk toen, en hemels / geestelijk nu, nog niet helemaal duidelijk, ben ik bang.
priesters, gewaden, hierarchie, maar ook doop ipv besnijdenis zijn hier voorbeelden van.
Het "het is volbracht" wordt nauwelijks naar waarde geschat, in feite.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 119 gasten