Evolutietheorie - Creationisme - ID (3)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2011 19:53

Sjaakje schreef:Even heel flauw, maar wel waar: Hypothese laten we in de wetenschap, ik stel dat het de waarheid is omdat het in de Bijbel is.

Dat wil alleen maar zeggen dat ik er voorlopig te weinig kaas van heb gegeten. :mrgreen:


Nee, dat is prima. Dus we hebben een hypothese. Nu moeten we die gaan onderzoeken. Hoe doen we dat? Door een voorspelling te doen over de werkelijkheid op basis van die hypothese en die voorspelling dan te checken. Bijvoorbeeld: Als de hypothese waar is, verwachten we op basis van wat we al weten van genetica een enorm kleine genetische diversiteit (alle dieren stammen immers af van 1 paartje). Dat kun je checken bij bijvoorbeeld cheetah's, om eens een willekeurige diersoort te nemen. En verrek! Het klopt nog ook. 1-0 voor de hypothese!

Nu, we houden het natuurlijk niet bij 1 diersoort. Als de hypothese klopt, verwachten we een zelfde gebrek aan genetische diversiteit bij alle andere diersoorten: de koala, de slang, de kameel en zelfs bij de mens. *bij de mens uiteraard iets minder omdat de genenpoel groter was vanwege de vrouwen van Noachs zonen.

Wat blijkt: bijna alle andere diersoorten die we onderzoeken, inclusief de mens, vertonen een hele grote genetische diversiteit. Nu kan dat omdat cheetah-DNA hele andere eigenschappen heeft dan het DNA van alle andere diersoorten, of omdat de hypothese niet juist is.

Nu weten we genoeg van genetica om te kunnen zeggen dat cheetah-DNA niet fundamenteel anders is dan DNA van alle andere levensvormen, dus blijft er maar één conclusie over: de hypothese is onjuist en dient te worden verworpen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor martien » 14 feb 2011 20:09

BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 10:24 am
martien schreef:Daarnaast zou een zondvloed giga zichtbaar moeten zijn in de oude ijslagen. De claim is dat t minstens een jaar blank heeft gestaan. Dan zou er dus een enorm "gat" moeten zitten in de permafrost ijskernen, omdat een jaar lang het ijs aan het smelten is.


BerichtGeplaatst: do feb 10, 2011 4:27 pm
Sjaakje schreef: Er was water op de aarde, 150 dagen in totaal. Dus geen jaar.

Dat is dus een onjuiste interpretatie van het zondvloedverhaal.

Er valt weinig te zeggen over de zondvloed, want er is ook niet gegeven hoe warm het water was, enz.


Geplaatst: do feb 10, 2011 8:10 pm
Sjaakje schreef:Misschien was het maar 1 graden boven 0.

Waarom 1 graad boven nul? Waarom niet 99 graden? Waarom niet 20 graden ONDER nul? Of min 273 graden?

Gebruikersavatar
Sjaakje
Mineur
Mineur
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 nov 2010 11:27

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Sjaakje » 14 feb 2011 21:31

Heren, bedankt.

Ik voor mij heb tot nu toe genoten van de discussie.

Ik denk dat Mortlach aardig doorhad waarom ik hier aan het discussiëren was. Of de anderen het ook begrepen hebben? Ik weet het niet. Ik weet in ieder geval voldoende.

Shalom, het ga u wel!

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Mortlach » 14 feb 2011 21:35

Jammer, maar jij ook het allerbeste en wie weet tot ziens!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

martien
Kapitein
Kapitein
Berichten: 964
Lid geworden op: 19 okt 2007 00:29

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor martien » 15 feb 2011 11:12

Ook van mij tot ziens.

Ik denk dat je achtergrond voor de discussie was/is om te laten zien dat het allemaal lang niet zo "zeker" is als men wil doen voorkomen. Dat is denk ik ook wat je bedoelde met "wetenschapswaanzin".

Het beste gewenst.

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor haring » 15 feb 2011 21:00

discipel2011 schreef:apen springen van de hak op de tak ook mens-apen.
Christus is het vaste Fundament en door Hem weet ik, dat de zienlijke zaken door Hem gemaakt zijn...en dat het verderf en de z.g. wetenschap der mensen uit de aarde voortkomt en ook met de aarde in vuur en vlam zal verbranden..

Met 1 Knal, over en uit...om in termen van evolutie te spreken..


De evolutietheorie en de big bang theorie hebben niks met elkaar te maken.

Big bang theorie = Natuurkunde

Evolutietheorie = biologie
*onderschrift verwijderd door moderator*

haring
Kapitein
Kapitein
Berichten: 786
Lid geworden op: 14 mar 2008 01:21

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor haring » 18 feb 2011 12:02

discipel2011 schreef:Velen willen God zelf ontdekken en gaan op zoek hun leven lang, terwijl God Zich verstopt en zij Hem niet(willen) zien zoals Hij is, Geest en ondoorgrondelijk, terwijl Hij Zich in Jezus heeft laten zien maar toch blijven ze maar evolueren tot opstandelingen tegen God en Zijn Christus..


Wat is hier opbouwend aan?
*onderschrift verwijderd door moderator*

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 16:57

Wat is er opbouwend aan evolutie, vandaag zijn het de apen die onze voorouders zouden zijn, morgen is het een dinosaurus of anders weer een oerknal...

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Mortlach » 18 feb 2011 17:17

discipel2011 schreef:Wat is er opbouwend aan evolutie, vandaag zijn het de apen die onze voorouders zouden zijn, morgen is het een dinosaurus of anders weer een oerknal...


Discipel, je kraamt wartaal uit. Apen zijn niet onze voorouders, we hebben een gemeenschappelijke voorouder, dat is wat anders. We hebben ook ergens in het diepe verleden een gemeenschappelijke voorouder met dino's maar dat betekent pertinent niet dat we van dinosaurussen afstammen.

En wat je nou met die oerknal wilt is me totaal niet duidelijk.

Wat het opbouwende aan evolutie is, is dat het verbanden duidelijk maakt tussen alle soorten leven. Er is een reden waarom mensen meer lijken op chimpansees dan op cavia's, bijvoorbeeld. Biologie zonder evolutie vervalt tot een soort veredeld postzegelverzamelen.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2011 17:18

discipel2011 schreef:Wat is er opbouwend aan evolutie, vandaag zijn het de apen die onze voorouders zouden zijn, morgen is het een dinosaurus of anders weer een oerknal...


Als je de theorie niet begrepen hebt, zou je dan je onwetendheid niet op een dergelijke deerniswekkende wijze willen etaleren?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

discipel2011
Sergeant
Sergeant
Berichten: 362
Lid geworden op: 17 jan 2011 10:02

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor discipel2011 » 18 feb 2011 17:21

Ik verwijt jullie toch ook niet, dat jullie bewust onwetend willen zijn over de Creatieve en Scheppende God in Christus...

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor schelpje3 » 18 feb 2011 17:45

Mortlach schreef:
discipel2011 schreef:Wat is er opbouwend aan evolutie, vandaag zijn het de apen die onze voorouders zouden zijn, morgen is het een dinosaurus of anders weer een oerknal...


Discipel, je kraamt wartaal uit. Apen zijn niet onze voorouders, we hebben een gemeenschappelijke voorouder, dat is wat anders. We hebben ook ergens in het diepe verleden een gemeenschappelijke voorouder met dino's maar dat betekent pertinent niet dat we van dinosaurussen afstammen.

En wat je nou met die oerknal wilt is me totaal niet duidelijk.

Wat het opbouwende aan evolutie is, is dat het verbanden duidelijk maakt tussen alle soorten leven. Er is een reden waarom mensen meer lijken op chimpansees dan op cavia's, bijvoorbeeld. Biologie zonder evolutie vervalt tot een soort veredeld postzegelverzamelen.

Sommige mensen lijken op een oerknal ?:|

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Optimatus » 18 feb 2011 18:17

discipel2011 schreef:Ik verwijt jullie toch ook niet, dat jullie bewust onwetend willen zijn over de Creatieve en Scheppende God in Christus...


Zwijg over zaken waar je geen verstand van hebt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bastiaan30
Luitenant
Luitenant
Berichten: 583
Lid geworden op: 15 jun 2010 10:38

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor Bastiaan30 » 18 feb 2011 18:38

Optimatus schreef:
discipel2011 schreef:Ik verwijt jullie toch ook niet, dat jullie bewust onwetend willen zijn over de Creatieve en Scheppende God in Christus...


Zwijg over zaken waar je geen verstand van hebt.

Ga maar weer knoflook teentjes persen, daar heb je veel meer verstand van :-)

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Evolutietheorie - Creationisme - ID; Deel 3

Berichtdoor scheermes » 18 feb 2011 20:51

discipel2011 schreef:Ik verwijt jullie toch ook niet, dat jullie bewust onwetend willen zijn over de Creatieve en Scheppende God in Christus...

Trek je daar maar niks van aan hoor. Trouwens zo creatief vind ik jouw God niet. Als je goed kijkt lijken alle organismes wel erg veel op elkaar.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten