cortisol (bijnieren)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
nathalie6
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 dec 2006 03:24

cortisol (bijnieren)

Berichtdoor nathalie6 » 21 jul 2010 12:36

na maanden van vermoeidheid en ellelange onderzoeken bij de internist heeft de internist ondekt dat er iets niet goed is met me bijnieren en wil iets van cortisol gaan onderzoeken ik moet daarvoor 3 dagen en 2 nachten worden opgenomen worden in het ziekenhuis worden opgenomen in het ziekenhuis over 2 weken. heeft iemand dit wel eens meegemaakt? wat kan ik verwachten?
ze hebben nog wel meer ondekt hoor dat ik foliumzuur tekort had en me sschildklier te traag werkte en vitamine te kort had daar krijg ik medicijnen voor ook heb ik leveronsteking en me colostrol was te hoog maar daar hoef ik geen medicijnen voor te slikken. maar ik hou een eel te hoge pols (gemiddeld 135) een veel te lage of hoge bloeddruk dat is wisselend en ben ben doorlopend vreselijk moe. maar nu wel erg zenuwachtig voor het ziekenhuis opname wat gaan ze doen en wat kan ik verwachten...maandag over 2 weken word ik verwacht en de zondag ervoor moet ik 23uur s'avonds 2 pilletjes slikken en nuchter bloedprikken. ik hoop dat iemand hier het herkent...
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor nita » 21 jul 2010 14:19

Hoi natalie,

spannende tijden voor je zeg!
onderzoek naar cortisol, heb ik alleen wel eens van gehoord, maar wat het precies inhoud weet ik niet, wel kan ik je aanraden, de afdeling te bellen, waar je komt te liggen (als je dat niet weet kan je daar via bureau opname achterkomen), de afdeling kan je er vast meer over vertellen.

wat ik wel weet is dat door foliumzuur tekort je vreselijk moe kan zijn, en door leveronsteking je erg naar kan voelen (dat is nog zachtjes uitgedrukt, maar weet even niet hoe ik het anders kan omschrijven).
Ik denk dat je bedoeld dat je cholesterol te hoog is?, als je bloeddruk steeds schommelt, en je pols is steeds erg hoog, dan moet je hard ook harder werken, en dat heeft ook weer invloed op je moeheid.
Alleen dit is het enige wat ik er zo een beetje van weet.

Ik wil je heel veel sterkte wensen!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor schelpje3 » 21 jul 2010 14:33

nathalie6 schreef:na maanden van vermoeidheid en ellelange onderzoeken bij de internist heeft de internist ondekt dat er iets niet goed is met me bijnieren en wil iets van cortisol gaan onderzoeken ik moet daarvoor 3 dagen en 2 nachten worden opgenomen worden in het ziekenhuis worden opgenomen in het ziekenhuis over 2 weken. heeft iemand dit wel eens meegemaakt? wat kan ik verwachten?
ze hebben nog wel meer ondekt hoor dat ik foliumzuur tekort had en me sschildklier te traag werkte en vitamine te kort had daar krijg ik medicijnen voor ook heb ik leveronsteking en me colostrol was te hoog maar daar hoef ik geen medicijnen voor te slikken. maar ik hou een eel te hoge pols (gemiddeld 135) een veel te lage of hoge bloeddruk dat is wisselend en ben ben doorlopend vreselijk moe. maar nu wel erg zenuwachtig voor het ziekenhuis opname wat gaan ze doen en wat kan ik verwachten...maandag over 2 weken word ik verwacht en de zondag ervoor moet ik 23uur s'avonds 2 pilletjes slikken en nuchter bloedprikken. ik hoop dat iemand hier het herkent...

Nee, ik zou bijna zeggen, gelukkig niet.
Maar wil je veel sterkte wensen, het klinkt behoorlijk ingewikkeld.
Soms krijgen mensen dit als ze teveel prednison hebben geslikt, maar dat is bij jou niet aan de orde denk ik.
Het lijkt erop of je lichaam helemaal van slag is.
Hopelijk vinden ze snel de oorzaak.
Kun je niet vragen wat ze precies gaan doen ?

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor *Annet* » 21 jul 2010 19:22

Ik heb een familielid die heeft het syndroom van AGS, voor ons was het geheel onbekend, maar daarbij werken de bijnieren ook niet (goed). Dit is al een week na de geboorte ontdekt, anders had ie al niet meer geleefd. Bij jouw zal het waarschijnlijk wel wat anders zijn. Maar het woord cortisol hoor ik dan ook regelmatig vallen maar ben niet zo heel medisch dat ik er verder wat vanaf weet.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Gebruikersavatar
Lorijntje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 414
Lid geworden op: 25 feb 2004 11:55
Locatie: Leiden

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor Lorijntje » 21 jul 2010 19:48

Hee Nathalie,

Wat vervelend! Cortisol is een hormoon wat eigenlijk een soort stresshormoon is. Als je teveel van dit hormoon hebt ( omdat bijvoorbeeld je bijnier teveel maakt of omdat er ergens anders in het lichaam iets zit wat ook cortisol maakt perongeluk of omdat je corticosteroiden zoals prednison gebruikt) dan krijg je een zogenaamd 'cushingoid uiterlijk' wat inhoudt dat je opgezwollen wangen krijgt, magere armen en benen, spierzwakte in benen en vaak vet op de buik en soms striae. Vaak zie je dat het kalium in het bloed dan ook verlaagd is. Als je te weinig cortisol hebt kan het zijn dat de bijnier te weinig maakt of te weinig wordt aangestuurd omdat iets de bijnier bijvoorbeeld remt. Dan heb je dus een tekort aan het stresshormoon wat ook weer niet goed is. In je hoofd zit de hypofyse, een klier, die stofjes produceert zodat andere klieren zoals de bijnier of de schildklier aan het werk worden gezet. Als hier iets mee aan de hand is kan het zijn dat je zowel in je schildklier als in je bijnier problemen krijgt. Als die hypofyse te weinig werkt zie je dan een verlaging in de stofjes van de andere klieren en als ie teveel werkt gaan die andere klieren ook weer extra produceren. Wat je nu wilt weten bij jou is waarom je cortisol verlaagd/verhoogd is. Is dat primair een probleem van de bijnier of zit het probleem eigenlijk al hoger gelegen ( in iets wat die bijnier aanstuurt). Daar kan je testen voor doen wat ze waarschijnlijk bij jou gaan doen in het ziekenhuis. Eerst willen ze weten wat nu eigenlijk de waarde van cortisol in jouw bloed is. Je kunt dan op verschillende momenten over de dag je cortisol prikken. Cortisol wordt namelijk niet gelijkmatig over de dag afgegeven maar in pulsen. Vervolgens kunnen ze je een soort cortisol toedienen om te kijken wat de bijnier dan gaat doen, als het goed is gaat ie dan minder zelf produceren want het extern toegediende cortisol gaat de hypofyse weer afremmen. Zo kom je er dus achter waar het probleem gelegen is. En daarna kan je dan bijvoorbeeld fotos gaan maken zoals een MRI van het hoofd of een CT van de buik, afhankelijk van waar het probleem zit.

Foliumzuur hebben veel mensen te kort. Het kan zijn dat je te weinig binnenkrijgt of dat er te weinig wordt opgenomen. Die leverontsteking is me nog niet helemaal duidelijk, daar zou ik labwaarden van moeten zien. Je bloeddruk en pols zouden samen kunnen hangen met de bijnier vs cortisol.

Je moet je vooral niet druk maken over je ziekenhuisopname, dat stelt hoogstwaarschijnlijk niet zoveel voor, ze moeten gewoon een aantal testjes doen, je wordt heus niet direct geopereerd :)

Succes ermee! Groetjes, Lorijntje

Gebruikersavatar
nathalie6
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 dec 2006 03:24

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor nathalie6 » 24 jul 2010 19:09

bedankt voor de antwoorden! ik weet nu een beetje wat ik kan verwachtten! ik hou er gewoon niet van al die poespas aan mijn lijf wie wel maar bij mij ligt erg gevoelig ook door een naar verleden.

kan het trouwens zo zijn als ik maandag nuchter bloedprik in de ochtend en ze dat onderzoeken ik ben er dan natuurliijk dinsdag de hele dag dat ik kans maak om langer te moeten blijven om komt dat eigenlijk nooit voor?

groetjes
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

Gebruikersavatar
nita
Luitenant
Luitenant
Berichten: 692
Lid geworden op: 11 mei 2008 23:34

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor nita » 24 jul 2010 20:06

Heej nathalie,

Ik wens je heel veel succes van de week.

groetjes

Gebruikersavatar
*Annette*
Majoor
Majoor
Berichten: 2272
Lid geworden op: 06 feb 2007 19:22

cortisol (bijnieren)

Berichtdoor *Annette* » 24 jul 2010 21:07

Sterkte en succes Nathalie!
Wat de toekomst brengen moge........

Gebruikersavatar
LeChat
Generaal
Generaal
Berichten: 4858
Lid geworden op: 27 jun 2005 22:18
Locatie: Zeeland
Contacteer:

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor LeChat » 26 jul 2010 16:30

*Annette* schreef:Sterkte en succes Nathalie!
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Gebruikersavatar
nathalie6
Verkenner
Verkenner
Berichten: 71
Lid geworden op: 17 dec 2006 03:24

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor nathalie6 » 01 aug 2010 11:39

Je moet je vooral niet druk maken over je ziekenhuisopname, dat stelt hoogstwaarschijnlijk niet zoveel voor, ze moeten gewoon een aantal testjes doen, je wordt heus niet direct geopereerd :)

nou ja druk maken ik wil wel graag weten wat er is en wat ze gaan doen natuurlijk ik heb ook niet zo lang geleden de diagnose DIS gekregen wat de onderzoeken ook niet echt zo goed doen waardoor ik liever goed voorbereid ben...

maar bedankt voor je antwoord nu weet ik wat ik een beetje kan verwachtten!!
Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

christien
Majoor
Majoor
Berichten: 1953
Lid geworden op: 02 okt 2007 13:21

Re: cortisol (bijnieren)

Berichtdoor christien » 02 aug 2010 10:00

Sterkte en succes met de onderzoeken en opname Nathalie


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 119 gasten