Ben ik (jij) behouden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor MissF » 13 aug 2010 01:00

Om maar met de beginvraag te beginnen, of ik behouden ben. Ja, dat geloof ik, dat ik dat ben. En nee, iok heb niet zo'n ervaring gehad van een of ander plotseling moment. God gaf mij mijn lieve gelovige ouders en gelovige zus en broertje en zusje, mijn gelovige vriendinnen, waardoor ik uiteindelijk ook zelf ben gaan geloven. Dat is voor mij net zo waardevol als de allermooiste verhalen van mensen uit zeer strenge kerken die opeens omgedraaid zijn tot God.
En of ik twijfels heb, dat zeker. Maar na een hele hoop getwijfel en onzekerheid heb ik tegen mezelf gezegd dat ik God alleen maar tekort doe met dat getwijfel, en dat ik 'gewoon' maar moet vertrouwen dat ik behouden ben. Net als Thekeimpe eerder al zo mooi zei, als je niet zonder Hem kunt, dan ben je behouden (of iets in die trant). Dat is zo. Punt. Dat kan niemand ooit meer van me af nemen.
Dat neemt niet weg dat ik zeker twijfel. Aan van alles, of ik het wel goed genoeg doe, of ik dingen wel goed zeg, of ik wel echt bij Hem hoor zelfs af en toe (de duivel is redelijk machtig in dat opzicht helaas). Maar ik probeer altijd terug te grijpen op Gods belofte, dat als ik in Hem geloof, ik bij Hem hoor. En als je eenmaal bij Hem hoort kom je er ook niet meer vanaf. De wedergeboorte blijft, de dagelijkse bekering blijft een strijd. En dat is niet altijd makkelijk, maar het helpt mij wel enorm om er af en toe van een afstandje op een nuchtere manier naar te kijken en tegen mezelf te zeggen: heel vervelend dat je nu zo twijfelt, maar je hoort bij Hem.
En God op blijven zoeken, ook als ik denk dat het geen zin meer heeft, en ik het nu echt verknald heb. Ik denk dat God het veel erger vindt als ik dan niet bij Hem terugkom, dan wanneer ik denk dat ik het te bont heb gemaakt.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 13 aug 2010 21:03

MissF dit vind ik persoonlijk heel erg herkenbaar. Zelf deel ik die mening ook maar ook de twijfel komt dan vaak om de hoek kijken. Verders kon ik dat stuk geschreven hebben!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor kwebbel » 13 aug 2010 22:14

MissF: wat ontzettend mooi geschreven! :D
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 14 aug 2010 07:03

Alleen dan zit ik vaak te denken. is vertrouwen genoeg, want het lijkt af en toe of je je aan een rietstengel vastklampt. Je hoort vooral uit de zwaardere kringen zulke aparte verhalen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor TheKeimpe » 14 aug 2010 10:34

pol schreef:Alleen dan zit ik vaak te denken. is vertrouwen genoeg, want het lijkt af en toe of je je aan een rietstengel vastklampt. Je hoort vooral uit de zwaardere kringen zulke aparte verhalen.

Is vertrouwen genoeg?

Rom 10:11
Paulus schreef:Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.


En geloven en vertrouwen zijn één en dezelfde zaak. Met andere woorden: je klampt je niet aan een rietstengel vast, maar je klampt je aan de Rots vast!

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 14 aug 2010 10:41

The Keimpe! Thanx, dat had ik net effe nodig. (tears in my eyes!)

Schipje
Majoor
Majoor
Berichten: 1507
Lid geworden op: 13 feb 2010 17:19
Locatie: Zuid-Holland-Zuid

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Schipje » 15 aug 2010 22:47

MissF schreef:Om maar met de beginvraag te beginnen, of ik behouden ben. Ja, dat geloof ik, dat ik dat ben. En nee, iok heb niet zo'n ervaring gehad van een of ander plotseling moment. God gaf mij mijn lieve gelovige ouders en gelovige zus en broertje en zusje, mijn gelovige vriendinnen, waardoor ik uiteindelijk ook zelf ben gaan geloven.

Als ik dit lees moet ik denken aan: Titus 3,4: ' Maar wanneer de goedertierenheid van God, onzen Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, Heeft Hij ons zalig gemaakt, niet uit de werken der rechtvaardigheid, die wij gedaan hadden, maar naar Zijn barmhartigheid, door het bad der wedergeboorte en vernieuwing des Heiligen Geestes;'

T.A.F.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 255
Lid geworden op: 11 dec 2005 03:04
Locatie: Schiedam
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor T.A.F. » 18 aug 2010 19:02

Zij die zich vaak zorgen maken om hun behoudenis, hoeven dat vaker niet te doen.
Zij die zich zelden zorgen maken om hun behoudenis, zouden dat beter wat vaker doen.

Enerzijds moet ik stellen "wij zijn verkozen tot behoudenis" en DAAROP zijn wij behouden.
Echter, bij een verkozen positie hoort OOK een verkozen levenshouding!
Laat wat je gegeven is niet weer roven!

Verder wil ik stellen dat het ons ten diepste niet moet gaan om behoudenis.
Immers zijn wij niet allen zondig? Verdienen wij niet allen Gods toorn?
Stel jezelf de vraag als je zeker wist dat je toch verloren zou gaan, wat zou je dan doen?
Zou je streven de tijd die je hier had Gods wil te volgen, en anderen te bereiken met Zijn boodschap?
Of zou je dan maar erop los gaan leven?

Voor mij is een sterk kenmerk van een verkozen iemand een veranderd hart, je haat de zonde en hebt God en Zijn wet lief!
Wees mijn verlangen, oh Heer van Mijn Hart, leer mij U volgen in vreugde en smart!
En als je merkt dat je verlangd dat hart te hebben, maar het niet, of niet meer hebt.
Dat herken ik, en daarin heb ik ook gestaan en ja dan ga je twijfelen aan je eigen positie.
Want als je werkelijk gered bent, waarom dan deze boze verlangens, en waarom niet meer goede verlangens?

Daar is maar EEN uitweg in, en dat is radikaal alles wat je verleid tot zonde afwijzen!
Herinner je de text waar ze een oude schriftrol vinden, in het stof, bij de verbouwing van de tempel?
En tot de ontdekking komen hoe zwaar ze gezondigd hebben?
Natuurlijk had men kunnen zeggen wat men vandaag ook vaak zegt, ach die text is niet meer van deze tijd, of
ja dat klinkt leuk, maar dat kan vandaag de dag gewoon niet meer.
NEE.
Men scheurde hun kleren en besefte ten volste op grond hiervan hebben we Gods Toorn opgeroepen,
en direct radikaal werd ALLES wat verkeerd was vernietigd en verbrand en de wet in elk detail hersteld!
Omdat men deze stap nam, stelde God zijn Toorn uit, en liet deze generatie die deze stap nam met rust.

Als wij verkozenen zijn, gedraag u dan ook als verkozenen.
Een lichte twijfel over onze positie bij God, acht ik gezond.
Omdat het ons doet groeien.
"Here zoek of in mij nog een verkeerde weg is en leid mij op de eeuwige weg"

Of ik geloof of ik behouden ben, door al mijn twijfel heen, ja.
maar niet op mijn eigen getuigenis, maar op dat van Christus mijn Heer.
Geen andere pleitgrond hebben wij!

Peter091988
Verkenner
Verkenner
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 jan 2009 20:36
Locatie: In de buurt van Groningen
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Peter091988 » 21 aug 2010 20:48

Ik vind het fijn om een topic te zien met de titel "ben ik behouden?". Je kan die vraag heel indringend stellen: stel dat mijn leven over 5 minuten ophoudt, waar zal ik dan naartoe gaan: hemel of hel?

De theorie is als volgt:
Ik weet dat mijn behoud in geen enkel opzicht mijn verdienste zal zijn. Als ik er ook maar een klein aandeel voor zou moeten leveren, zal ik het niet halen. Het is zoals hiervoor gezegd is, dat ieder mens schuldig voor God staat en daarom straf verdiend. Maar voor wie in Jezus Christus gelooft, is er vrijspraak van deze schuld. Als gevolg daarvan wil God mij op grond van mijn geloof als rechtvaardige (dat wil zeggen als iemand die geen enkele zonde heeft gedaan) aannemen. Als gevolg van deze vrijspraak, ben ik bevrijd van de macht van de zonde en mag ik mezelf als levend en God welgevallig offer in zijn dienst stellen. Uiteindelijk zal ik behouden worden door het geloof in Jezus Christus dat aanzet tot het gehoorzamen en vertrouwen van God. Uiteindelijk zal blijken dat ik dit geloof had en eruit leefde doordat God mij hiertoe had uitverkoren.

In de praktijk beleef ik het anders. Ik ben geen ideale christen die zijn behoud verdient. Ik heb dagelijks met de zwakheid van mijn vlees te strijden en dien God niet met de ijver die ik Hem verschuldigd ben. Maar ik leer zo dat ik mijn behoud buiten mij ligt, maar in Christus. Ik mag (en moet) daarom deze zaak geheel in Zijn handen leggen.

Mijn heil ligt in Gods hand. Volledig. Niets kan mij roven uit Zijn hand, of scheiden van de liefde van Christus. Mijn geloofszekerheid ligt in Christus, niet in mijn ervaringen of mijn redeneringen. Ik mag geloven dat Hij een werk in mij begonnen is en dat zal voleindigen.

Ik denk dat een diep besef van de eigen zondigheid waardevol is. Het is ook belangrijk om op een gegeven moment te weten en te voelen dat je buiten Christus niets meer wil zoeken. Maar de groei hier naartoe is een proces. Je bent er niet ineens. Maar je wordt niet behouden omdat je op dat eindpunt bent. Je wordt behouden door het werk van Christus voor jou en in jou. Gerechtvaardigd door het geloof.

Nu mijn persoonlijk antwoord op de vraag: "ben jij behouden?"
Ik vertrouw erop, maar ben me ervan bewust dat ik er helemaal niets aan kan bijdragen en het geheel buiten mijn macht ligt. En dat laatste maakt me weleens onzeker. Maar die onzekerheid is het gevolg van dat ik naar mezelf kijk en het zelf probeer te doen. Op die momenten preek ik tegen mezelf:
Ik mag geloven dat niets mij kan scheiden van de liefde van Christus. Als ik door mijn geloof(wat gegroeid is door het horen van het woord van God) in Hem gerechtvaardigd ben (en dat geloof ik), dan kan zelfs mijn eigen geweten mij niet aanklagen op de laatste oordeelsdag omdat het de Rechter is die mij vrijgesproken heeft.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Marnix » 23 aug 2010 12:28

Precies. Als we onze zekerheid in onszelf zoeken worden we onzeker, omdat er in onszelf niet zoveel te vinden is. Als we het zoeken in Hem die alles heeft volbracht, krijgen we zekerheid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 80 gasten