Ben ik (jij) behouden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 01 aug 2010 15:15

kwebbel schreef: Streng gelovige opa en oma, ouders gingen niet meer naar de kerk, ik had niet bepaald iets of iemand waar ik het ook aan kon vragen. Deed ik het wel dan was het: "Er is maar Eén die het weet!" En dat is natuurlijk ook wel zo.

Kom je uit een gezin van thuislezers?

Mijn collega (evangelisch) denkt en gelooft dat zij behouden is. Zij is ook niet bang om te sterven. En dat als je maar veel bidt en gelooft dat al je krankheden al zijn genezen. Dus de fybromyalgie van m'n schoonmoeder en het goedaardig gezwel in het hoofd van m'n schoonvader zijn nu al genezen. Dat kan er dus bij mij echt niet in. Zij ervaart ook geen ziekte en gescheurde enkelbanden? Eén gebedsgenezingsdienst en hoppa binnen 3 dagen genezen! Hallelujah! Roept zij dan uit. Tsja... ik ben wat dat betreft erg achterdochtig en hou ik mij liever op de achtergrond.


Dat vind ik ook een idiote gedachte. Nogal makkelijk gedacht, maar dat gaat er bij mij ook niet in.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Marnix » 01 aug 2010 21:37

Het is ook gevaarlijk... want wat als je ziek wordt en niet geneest? Dan krijg je geloof allicht een flinke klap. De volmaaktheid bereiken we niet al in dit leven... sommigen denken dat Jezus betaling voor de zonden inhoudt dat we ook van alle ziekte genezen kunnen worden hier... maar waarom gaan er dan nog christenen dood, ook aan ziekten?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor kwebbel » 02 aug 2010 07:58

wat vind je idioot pol ? mijn hele quote? :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Jo'tje » 02 aug 2010 08:13

Deed ik het wel dan was het: "Er is maar Eén die het weet!" En dat is natuurlijk ook wel zo.


O ja? Ik vind dat nog niet zo 'natuurlijk' eigenlijk.
Er staan toch ook vrij duidelijke dingen over in de Bijbel. Wie gelooft is behouden.
Joh. 3:16: opdat een ieder die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft!

Daar staat niet: opdat een ieder die in Hem gelooft, en genoeg z'n best doet, misschien wel eeuwig mag leven...
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23576
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Marnix » 02 aug 2010 11:45

In de Bijbel staat duidelijk dat er 1 is die het weet, maar dat Hij die zekerheid ook aan ons geeft.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 02 aug 2010 12:37

Goed lezen kwebbel :shock: ,

Wat ik idioot vind dat verhaal over geloven en gescheurde enkelbanden.....
Kan ik ook wel zeggen , ik geloof en daarom win ik de staatsloterij ofzo. Ik geloof en ik steek met mijn ogen dicht de kruising over. Dat gaat er niet in!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor kwebbel » 02 aug 2010 12:53

omdat je mij helemaal gequote had........ ik begreep niet precies welk gedeelte je dan idioot vond. Mijn collega is daar ook echt heel standvastig in.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 02 aug 2010 13:29

Stukje gequot.

Stond nog een vraag tussen of jullie familie dan thuislezers waren. Maar dat was erg onduidelijk!

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor kwebbel » 02 aug 2010 18:37

oké dat kan.... ik dacht niet dat het een vraag was maar gewoon een reactie op de vorige poster.
Ik snap Johannes 3:16 wel maar het is moeilijk(er) omschakelen als je zoiets jaaaaaaaaarenlang heb gehoord.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Pasker
Luitenant
Luitenant
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 jul 2010 16:43

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Pasker » 11 aug 2010 16:56

kwebbel schreef:Zijn wij behouden? En zo ja, hoe weten we dat dan? Moet je dan eerst opnieuw geboren worden (met de Heilige Geest)? Of kan een 'simpel' schaapje ook behouden zijn met een (sterk) innerlijk geloof?


Een mooie discussie kwebbel.
En inderdaad zijn zelfs de simpele schaapjes behouden om de doodeenvoudige reden dat Jezus Zijn leven voor iedereen gegeven heeft.
Het maakt dus niet uit of we dat wel of niet willen geloven en ook maakt het niet uit wat wij zelf er voor denken te moeten doen, als of we het eeuwige leven zouden kunnen verdienen.

Door het offer van Jezus hebben we allen van Zijn Geest ontvangen, waardoor we dus ook het "Onze Vader" kunnen bidden.

De vraag is dus eerder: HOE en WAAR willen we ons eeuwige leven doorbrengen???

Willen we ons eeuwige leven doorbrengen in de hemel of zo als die "verloren zoon" of willen we ons leven doorbrengen in de hel???

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor kwebbel » 11 aug 2010 18:44

@pol: ik kom niet uit een gezin met thuislezers, maar het hele gezin, op ik na, ging niet meer naar de kerk maar was nog wel streng. Dat hadden zij dan weer van huis meegekregen. Want mij opa en oma zijn heel streng, hoedje op (in de kerk staat: "Gij zult het huis des Heeren niet zonder hoofddeksel betreden" :shock: , kapsel onder je hoed, donkere kleding, etc.....
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 11 aug 2010 20:07

kwebbel schreef:@pol: ik kom niet uit een gezin met thuislezers, maar het hele gezin, op ik na, ging niet meer naar de kerk maar was nog wel streng. Dat hadden zij dan weer van huis meegekregen. Want mij opa en oma zijn heel streng, hoedje op (in de kerk staat: "Gij zult het huis des Heeren niet zonder hoofddeksel betreden" :shock: , kapsel onder je hoed, donkere kleding, etc.....


Dat bordje zie je wel meer hangen ja, en in sommige kerken pontificaal een plank met hoeden erboven :shock:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2010 07:12

Ik geloof in gebedsgenezing, absoluut. Maar in sommige gevallen ben ik niet blij met de manier waarop men daar mee omgaat. Het hoort binnen je eigen gemeente thuis waar je aan verbonden bent (in welke vorm dan ook) zie Jakobus 5.

Ik heb vele mensen zien genezen door gebed en zalving.

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor kwebbel » 12 aug 2010 18:17

dan komen we weer in een ander gedeelte van het geloof. Bij gebedsgenezingsdiensten heb ik altijd de neiging te denken dat de bidder (bijv. dominee, whatever) God verplicht om op dat tijdstip iemand te genezen. Als je bidt voor genezing van iemand bijv. bij je eigen thuis of op een kring (dus geen gebedsgenezingsdienst) dan ben je God niet aan het verplichten maar dan vraag je. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat wij God gaan verplichten om wie dan ook te genezen.

@Evelien: ben jij behouden? En zo ja? Hoe weet je dat?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Evelien » 12 aug 2010 20:22

kwebbel schreef:dan komen we weer in een ander gedeelte van het geloof. Bij gebedsgenezingsdiensten heb ik altijd de neiging te denken dat de bidder (bijv. dominee, whatever) God verplicht om op dat tijdstip iemand te genezen. Als je bidt voor genezing van iemand bijv. bij je eigen thuis of op een kring (dus geen gebedsgenezingsdienst) dan ben je God niet aan het verplichten maar dan vraag je. Ik denk niet dat het de bedoeling is dat wij God gaan verplichten om wie dan ook te genezen.

@Evelien: ben jij behouden? En zo ja? Hoe weet je dat?



Het is een bijbelse opdracht: Jakobus 5, om binnen de gemeente (en dat kan een gebedsgenezing dienst zijn) daar mee aan de slag te gaan.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten