Ben ik (jij) behouden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor TheKeimpe » 20 jul 2010 19:09

pol schreef:Dat is ook zo moeilijk vind ik. Als je bijv. leest dat stuk over die ds Mallan dat hij door het dodelijkste tijdsgewricht is gegaan. Is dat dan wedergeboorte. Ik geloof, maar door dat dod. tijdsgewricht ben ik niet gegaan. Zonder Jezus leven kan ik ook niet, maar om te zeggen dat ik voel of gevoeld heb ten dode opgeschreven .nee.

Maar wie zonder Jezus niet kan leven, die gelooft in Hem! En dat is GENOEG! Nee, dat is ALLES. En hoe dat komt, ach, zoveel gelovigen, zoveel wegen, maar wie niet meer zonder Hem kan, is dus een onderdaan van Hem, een burger van het Koninkrijk der hemelen.

NdW
Luitenant
Luitenant
Berichten: 680
Lid geworden op: 19 jul 2008 09:48
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor NdW » 20 jul 2010 19:13

TheKeimpe schreef:
pol schreef:Dat is ook zo moeilijk vind ik. Als je bijv. leest dat stuk over die ds Mallan dat hij door het dodelijkste tijdsgewricht is gegaan. Is dat dan wedergeboorte. Ik geloof, maar door dat dod. tijdsgewricht ben ik niet gegaan. Zonder Jezus leven kan ik ook niet, maar om te zeggen dat ik voel of gevoeld heb ten dode opgeschreven .nee.

Maar wie zonder Jezus niet kan leven, die gelooft in Hem! En dat is GENOEG! Nee, dat is ALLES. En hoe dat komt, ach, zoveel gelovigen, zoveel wegen, maar wie niet meer zonder Hem kan, is dus een onderdaan van Hem, een burger van het Koninkrijk der hemelen.

Ik kan niet meer zonder Jezus leven, maar ik voel me geen onderdaan en burger van het Koninkrijk der hemelen. :?

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 20 jul 2010 19:52

NdW schreef:
TheKeimpe schreef:
pol schreef:Dat is ook zo moeilijk vind ik. Als je bijv. leest dat stuk over die ds Mallan dat hij door het dodelijkste tijdsgewricht is gegaan. Is dat dan wedergeboorte. Ik geloof, maar door dat dod. tijdsgewricht ben ik niet gegaan. Zonder Jezus leven kan ik ook niet, maar om te zeggen dat ik voel of gevoeld heb ten dode opgeschreven .nee.

Maar wie zonder Jezus niet kan leven, die gelooft in Hem! En dat is GENOEG! Nee, dat is ALLES. En hoe dat komt, ach, zoveel gelovigen, zoveel wegen, maar wie niet meer zonder Hem kan, is dus een onderdaan van Hem, een burger van het Koninkrijk der hemelen.

Ik kan niet meer zonder Jezus leven, maar ik voel me geen onderdaan en burger van het Koninkrijk der hemelen. :?


Helemaal mee eens, maar wanneer en hoe word je dan een burger /onderdaan van het Koninkrijk der Hemelen?

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor J.A. » 20 jul 2010 20:18

Op de site van HeartCry staan heel veel lezingen, o.a van ds Simons
over dit onderwerp/deze onderwerpen. Hij legt het zeer duidelijk en eenvoudig uit!

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 20 jul 2010 20:36

He, dat is een goeie tip. (even uitstel want we gaan verhuizen en daarna staat de pc in de kamer) kan ik mooi die lezingen gaan beluisteren! Want er staan meer hele interessante onderwerpen bij.

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor J.A. » 20 jul 2010 21:18

op de site van Jijdaar! staat ook veel info!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Jo'tje » 21 jul 2010 08:21

pol schreef:
NdW schreef:Ik kan niet meer zonder Jezus leven, maar ik voel me geen onderdaan en burger van het Koninkrijk der hemelen. :?


Helemaal mee eens, maar wanneer en hoe word je dan een burger /onderdaan van het Koninkrijk der Hemelen?


Het is denk ik goed om na te gaan waarom je dat niet zo 'voelt'. Sowieso is voelen een wat discutabel iets voor ons, als we altijd op ons gevoel af zouden moeten gaan...
Is er iets wat je denkt te moeten voelen? Omdat het in de kerk zo wordt gezegd? Of omdat er mensen zijn waar je tegenop ziet die wel veel (zeggen te) voelen? Maken we het onszelf niet vaak veel te moeilijk?
Als ik in de Bijbel lees, komen er veel mensen met moeilijke vragen en kwesties naar Jezus. Hij maakt het er nooit ingewikkelder van..!
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2010 10:10

pol schreef:Dat is ook zo moeilijk vind ik. Als je bijv. leest dat stuk over die ds Mallan dat hij door het dodelijkste tijdsgewricht is gegaan. Is dat dan wedergeboorte. Ik geloof, maar door dat dod. tijdsgewricht ben ik niet gegaan. Zonder Jezus leven kan ik ook niet, maar om te zeggen dat ik voel of gevoeld heb ten dode opgeschreven .nee.


Dan ga je je dus spiegelen aan ervaringen van andere mensen. Ik vraag me af of dat goed is. Paulus had een bijzondere bekering maar hij zegt nergens tegen gemeenteleden die geloven en niet zonder Jezus kunnen: Prima, maar dan moet je nu wedergeboren worden... en dat gaat gepaard met bijzondere ervaringen.

Je zegt dat je niet zonder Jezus kan leven. Zou je kunnen uitleggen waarom niet?

Het is sowieso ook iets van deze tijd. Bevinding, ervaring... we moeten wel vanalles voelen, ervaren.... Terwijl de Joodse cultuur was: Gehoorzamen en geloven. Gevoel en beleving is geen voorwaarde. Dat je dingen voelt, ervaart, dat is uiteraard zo maar het is geen oorzaak van geloof maar een gevolg. En dat verschilt per persoon. We moeten dus niet personen als maatstaf nemen.... maar het gewoon laten bij wat de Bijbel zegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3923
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:28

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor TheKeimpe » 21 jul 2010 14:02

Ik kan niet meer zonder Jezus leven, maar ik voel me geen onderdaan en burger van het Koninkrijk der hemelen.

Maar je bent het wel! Onbegrijpelijk he, dat Jezus volgelingen wil hebben die zelf niet kunnen begrijpen waarom zij Hem mogen volgen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2010 15:13

4 God echter, die rijk is aan erbarming, heeft, om zijn grote liefde, waarmede Hij ons heeft liefgehad, 5 ons, hoewel wij dood waren door de overtredingen mede levend gemaakt met Christus, – door genade zijt gij behouden –, 6 en heeft ons mede opgewekt en ons mede een plaats gegeven in de hemelse gewesten, in Christus Jezus, 7 om in de komende eeuwen de overweldigende rijkdom zijner genade te tonen naar (zijn) goedertierenheid over ons in Christus Jezus. 8 Want door genade zijt gij behouden, door het geloof, en dat niet uit uzelf: het is een gave van God; 9 niet uit werken, opdat niemand roeme. 10 Want zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Antoinette » 21 jul 2010 15:46

kwebbel schreef:In een ander forum was er een discussie over 'het behouden zijn'. Een paar mensen wisten direct en zeker dat ze absoluut behouden zijn. Ik worstel momenteel met van alles en nog wat. Ik maak het moeilijker dan het is en dat probeer ik nu een beetje af te leren. Ik wil een hele hoop onderzoeken en daarvan raak ik nog wel eens in twijfel. Daarom twijfel ik ook of ik behouden bent.
Mensen met een vast geloof lijken er vaak zeker van te zijn dat ze behouden zijn! (van wat ik tot nu toe heb gelezen!!) Ze schrokken er zelfs van toen ik zei dat ik niet zeker wist dat ik behouden zou worden. Ze vonden het jammer, ik deed mezelf te kort, etc.
Ook over het Avondmaal deden ze erg luchtig. "Het is er toch voor?" Dat kwam op mij over alsof ze altijd maar aangaan "omdat toch alles wel wordt vergeven". En zo wil ik dus niet leven. Ik wil er wel bewust mee bezig zijn. Ik wil niet altijd aangaan en dan er vervolgens niet meer bij na te denken waarom en hoe of wat.

Zijn wij behouden? En zo ja, hoe weten we dat dan? Moet je dan eerst opnieuw geboren worden (met de Heilige Geest)? Of kan een 'simpel' schaapje ook behouden zijn met een (sterk) innerlijk geloof?


Ik ben wel benieuwd hoe je er inmiddels nu over denkt?

Ja ik geloof dat ik behouden ben , niet omdat ik dat verdiend heb, maar omdat onze liefdevolle hemelse Vader een "verlossingsplan" bedacht heeft omdat Hij kennelijk graag wil dat niemand verloren gaat.
Alleen mogen we zelf kiezen of we ingaan op het aanbod wat Hij ons doet, en wat Jezus ons 2000 jaar gelden al gedaan heeft. Het geld nog steeds, tot in eeuwigheid voor eenieder die gelooft!
Ik geloof dat, geloven is een werkwoord als je bergrijpt wat ik bedoel.
Als je wil veranderen zul je een keer moeten gaan geloven anders veranderd er niets in je leven, als je die boodschap niet kunt geloven dan is er iets mis, want Jezus geeft ons de opdracht te gaan geloven en onszelf te bekeren...

Ik weet dat zeker doordat ik geloof wat er in de bijbel geschreven staat.

Op het moment dat je het offer wat de Heere Jezus voor je bracht aan het kruis accepteerd en dus toelaat dat Hij in je leven mag komen om je van binnenuit te gaan veranderen. Dan ben je wederomgeboren.
Merk je dat meteen, dat kan wel maar hoeft niet.
Ga niet aan jezelf sleutelen maar laat je Maker aan je sleutelen.

Juist een simpel schaapje zal behouden worden, de Heere Jezus zegt dat als je niet gaat denken en geloven als een kind kun je niet eens behouden worden, je moet afsterven aan die trotse "ik" die graag de hemel wil
verdienen, je krijgt het!
Het is een genadegift, je pakt het aan of je wijst het af...
Het is aan jouw wat je ermee doet.
Let wel, het is van eeuwigheidswaarde, wijs het niet zomaar af.
Maar als je écht geen zin hebt om de hemel in te gaan zou ik verder gaan met je leven zoals je dat leeft.
Niemand hoeft "verplicht" naar de hemel hoor....
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Gebruikersavatar
kwebbel
Generaal
Generaal
Berichten: 5152
Lid geworden op: 17 feb 2007 12:47
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor kwebbel » 21 jul 2010 19:45

Antoinette schreef:Ik ben wel benieuwd hoe je er inmiddels nu over denkt?
een mens veranderd niet dmv een knip met de vinger van gedachten. Maar ik ben zeker wel aan het nadenken. "Toevallig" hoorde ik een preek afgelopen zondag over wedergeboren zijn :wink: ik ben er nog erg mee bezig, ik ga gelukkig wel de goede kant op. (denk ik zelf) :P

Ik zal het niet zomaar afwijzen, mits ik het klakkeloos aanneem. Ik heb geen moeite met het aannemen wat Jezus voor mij aan het kruis heeft gedaan, maar ik was meer benieuwd of ik met een klein geloof ook behouden ben.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

J.A.
Sergeant
Sergeant
Berichten: 393
Lid geworden op: 07 mei 2010 10:08

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor J.A. » 21 jul 2010 20:31

@ Kwebbel: daar staan in de Bijbel toch genoeg voorbeelden van!
Ik heb een boekje van ds Tuinier: Indien gij gelooft...
Hierin worden verschillende geloven uitgelegd,
misschien dat je het boekje nog te pakken kan krijgen en helpt het je verder!

pol
Majoor
Majoor
Berichten: 2482
Lid geworden op: 07 jun 2005 21:47

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor pol » 21 jul 2010 20:34

kwebbel schreef:
Antoinette schreef:Ik ben wel benieuwd hoe je er inmiddels nu over denkt?
een mens veranderd niet dmv een knip met de vinger van gedachten. Maar ik ben zeker wel aan het nadenken. "Toevallig" hoorde ik een preek afgelopen zondag over wedergeboren zijn :wink: ik ben er nog erg mee bezig, ik ga gelukkig wel de goede kant op. (denk ik zelf) :P

Ik zal het niet zomaar afwijzen, mits ik het klakkeloos aanneem. Ik heb geen moeite met het aannemen wat Jezus voor mij aan het kruis heeft gedaan, maar ik was meer benieuwd of ik met een klein geloof ook behouden ben.


al was je geloof zo klein als een mosterdzaadje....

Gebruikersavatar
Antoinette
Sergeant
Sergeant
Berichten: 445
Lid geworden op: 28 jun 2009 00:11
Contacteer:

Re: Ben ik (jij) behouden?

Berichtdoor Antoinette » 21 jul 2010 22:40

pol schreef:
kwebbel schreef:
Antoinette schreef:Ik ben wel benieuwd hoe je er inmiddels nu over denkt?
een mens veranderd niet dmv een knip met de vinger van gedachten. Maar ik ben zeker wel aan het nadenken. "Toevallig" hoorde ik een preek afgelopen zondag over wedergeboren zijn :wink: ik ben er nog erg mee bezig, ik ga gelukkig wel de goede kant op. (denk ik zelf) :P

Ik zal het niet zomaar afwijzen, mits ik het klakkeloos aanneem. Ik heb geen moeite met het aannemen wat Jezus voor mij aan het kruis heeft gedaan, maar ik was meer benieuwd of ik met een klein geloof ook behouden ben.


al was je geloof zo klein als een mosterdzaadje....


Precies!
Het hangt niet van ons af, maar van het "volbrachte"werk van Jezus.
Komt allen die vermoeid en belast zijn en Ik zal u rust geven zegt Jezus.
Stop met het jezelf toeeigenen tot de hemel t.a.v de grootte van je geloof....
Enkel door wat Jezus deed kunnen wij vrijmoedig toetreden tot de troon der genade.
Dat is een wonder?
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 81 gasten

cron