Laodicea schreef:Elbert zei: Nee, ook "Sola-Scriptura" moet aan de Schrift getoetst worden. Waarom heb je die toetsing nog niet gedaan? Is er iets in de Schrift wat zegt: "naast de Schrift kun je nog best wel iets anders (tegengesteld aan wat de Schrift zegt) hebben waar je op moet vertrouwen"? Laat dat dan maar zien vanuit de Schrift zelf.
Dat is nu net het punt; daar kom je met de Schrift niet uit. Jij beweert dat er elementen in de katholieke leer zijn die tegengesteld zijn aan de Schrift, terwijl een katholiek dat oprecht niet zo hoeft te zien. Ik ben nog geen leerstelling tegengekomen die niet met de Schrift te verenigen valt. Zelfs als ze niet letterlijk in de Schrift staan, dan nog hoeven ze niet on-Schriftuurlijk te zijn. Iets wat je zelf kennelijk ook onderschrijft, anders kon het Protestantisme niet eens bestaan, je hebt ook nog zoiets als dogmatische doorontwikkeling.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar zoals je het stelt, komt het opstellen van de leerstelling eerst en daarna het aanpassen van de interpretatie van de Schrift, zodat er hoegenaamd geen conflict lijkt te bestaan. Met dit punt kan ik het principieel niet eens zijn, ook al gebeurt het in de praktijk wel. Het principe zou moeten zijn dat de Schrift uitgangspunt en leidraad is en de dogmatische doorontwikkeling en aanpassing volgt op basis van die Schrift. Is er een conflict, dan zouden beide partijen samen weer naar de Schrift moeten luisteren om te zien of ze samen toch hetzelfde lezen. Dat lijkt me dan de juiste weg. Niet: "ik heb een leer en kijk eens hoe ik de Schrift zodanig kan martelen tot die hetzelfde zegt als ik".