Laat je redden!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rins
Verkenner
Verkenner
Berichten: 91
Lid geworden op: 17 jun 2011 13:12

Re: Laat je redden!

Berichtdoor rins » 08 sep 2011 07:53

Janvanverweg schreef:maar Rins; wat houdt redding voor jou in?


Redding is voor mij dogmatisch gezien de wedergeboorte waarin de zondaar gered wordt van de eeuwige dood.
Redding is voor mij bevindelijk dat we een betrekking op God krijgen omdat we buiten Hem niet meer leven kunnen.
In de wedergeboorte worden we wel direct in Christus ingeplant maar het zal wel even duren voor de vruchten zichtbaar worden.

1a2b3c
Majoor
Majoor
Berichten: 1633
Lid geworden op: 25 nov 2009 21:21

Re: Laat je redden!

Berichtdoor 1a2b3c » 08 sep 2011 11:16

Atro schreef:... maar wat is dan eigenlijk geloof?

Als iemand een verhaal vertelt, dan zeggen wij soms wel eens "ik geloof je". Is dat dan hetzelfde? Zo wordt het namelijk wel afgeschilderd. Geloven in Zijn Werk is voor mij veel bijzonderder, dan geloven in een 'aards' persoon.

Geloven betekent niet opeens iets anders omdat de de Persoon en de dingen waarin we moeten geloven zo bijzonder en ontzagwekkend zijn.
Geloven verdiend ook niets, het neemt alleen maar aan. Er moet van het geloof (w.w.) zelf niets bijzonders gemaakt worden, dat wat we geloven moeten is bijzonder.

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Janvanverweg » 08 sep 2011 16:03

Atro schreef:@Janvanverweg: Op een gegeven moment zeg jij; Je laten redden door Christus is je vertrouwen op Hem stellen. Hier ben ik het mee eens, maar het vertrouwen op Hem stellen .. ik weet je 'moet' het doen, maar het klinkt zo makkelijk. Ik vertrouw me beste vrienden en straks natuurlijk me vrouw, maar is het vertrouwen op Hem stellen hetzelfde? Of gaat dat nog een stuk verder?

het is hetzelfde maar gaat toch ook verder.
hoe leg ik het uit? Je zegt dat je je bete vrienden vetrouwd. Je vertrouwt je toekomstige vrouw, maar in hoeverre en waarvoor :)
stel dat je een tijdens je verloving een keer een slipper gemaakt hebt met haar beste vriendin. vertrouw je haar genoeg om dat te vertellen? vertrouw je erop dat je verloofde je zal vergeven en zal blijven liefhebben of ben je bang dat ze de relatie verbreekt?

Wij hebben door te zondigen de relatie met God verknoeid! omdat God zo heilig is is zelfs een -in onze ogen- kleine zonde groot genoeg om de relatie voor eeuwig te doorbreken. Dit weten we en begrijpen we.
Nu zegt God dat de kruisdood van zijn Zoon Jezus onze zonden uitwist als we het geloven.

nu hebben we een paar opties:
1) we proberen onze zonden te bagatelliseren en hopen er maar het beste van
2) We proberen onze zonden te compenseren door heel erg ons best te doen Gode welgevallig te leven
3) We vertrouwen erop dat onze zonden vergeven zijn.
4) we geloven niet dat onze zonden vergeven zijn en blijven ons daarvoor naar God toe excuseren

elke optie (en misschien zijn er meer) leid tot een manier van leven en omgang met God.
1) Zonde wordt goedgepraat, tot norm verheven en God verdwijnt naar de achtergrond van het leven
2) God wordt gemanpuleerd door goed gedrag en kadootjes; een relatie (liefde) wordt afgedwongen en gekocht. "Kijk God wat ik allemaal voor u over heb; nu moet u me wel vergeven en liefhebben he!" Dit is de basisvorm van religie in het algemeen.
3) God wordt op zijn woord geloofd; en dus wordt God gedankt voor zijn gulle vergeving. er wordt vrijmoedig met God omgegaan op basis van een gezonde en goede relatie.
4) onze omgang met God beperkt zich tot een gebied; onze zondigheid. hierdoor kan er geen volle en gezonde relatie ontstaan. onze zonden blijven tussen God en ons instaan. We eren God wel, maar missen de relatie. in wezen is dit een verkapte variant op optie 2. er wordt ontkent dat goede werken helpen, maar er ligt wel een volkomen nadruk op! de wet staat op een voetstuk en wordt erin gehamerd

elke optie heeft ook consequenties:
1) de kop in het zand steken heeft nog geen struisvogel het leven gered! deze mensen zijn eeuwig voor God verloren
2) de een na beste optie :? als optie 3 niet waar blijkt te zijn, dan heb je met deze optie de beste papieren. je komt bij de hemelpoort aan met een koffer vol documentatie van je goede werken, je gulle donaties, je godsdienstige exercities etc etc Je staat niet met lege handen. Het hangt nu helemaal van jezelf af of je toegang verkrijgt of niet (ik geef het heel platisch weer, niet om oneerbiedig of grappig te doen, maar om het duidelijk te maken)
3) het is of de beste of de stomste optie die er is. Als het waar is dan zou iedereen deze optie moeten kiezen. WOW!
maar als het niet waar is; (en hoe kan je nu geloven dat de Rechter de dood van zijn Zoon accepteerd als compensatie voor jouw misdaden????) dan sta je niet alleen met lege handen, maar met een arrogant verleden daarbij! je leven lang doen alsof het goed zit tussen jou en de Rechter; je kan geen goodwill verwachten.
4) Van de dode niets dan goeds; ieder mens leeft als zondaar, maar bij heengaan is de verwachting toch stiekum dat hij naar de hemel is. Maar als God in dit leven niet gelooft wordt (en dat blijkt uit het soort leven dat we leven) dan is er geen vergeving van zonden, hoe godsdienstig we ook geleefd hebben! God zal van deze 'Heere Heere' zeggers zeggen: "Ik heb u niet gekend" omdat er geen relatie met God was toen ze nog leefden.

een lang antwoord op je vraag over vertrouwen; ik hoop dat het helpt.
Het gaat trouwens nog verder.
Heel veel zaken in het leven zijn we gewend om zelf te regelen op onze manier. Als we ons overgeven aan God (we erop vertrouwen dat Gods manier beter is dan die van ons) dan is dat ook voor alle keuzes die we maken. Gods wegen lijken vaak trager, duurder, moeilijker en stuiten op meer onbegrip en problemen. naast Gods weg kunnen we andere eenvoudiger oplossingen bedenken...
Vertrouwen we erop dat Gods weg toch het beste is of gaan we onze eigen weg.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant
Berichten: 720
Lid geworden op: 09 mar 2011 15:08
Locatie: Azie

Re: Laat je redden!

Berichtdoor Janvanverweg » 09 sep 2011 09:10

een aanpassing van optie drie:
3) We vertrouwen erop dat onze zonden vergeven zijn.
3)nieuw: We vertrouwen God dat Hij ons wil vergeven en belijden onze zonden.
3) God wordt op zijn woord geloofd; en dus wordt God gedankt voor zijn gulle vergeving. er wordt vrijmoedig met God omgegaan op basis van een gezonde en goede relatie.
3) het is of de beste of de stomste optie die er is. Als het waar is dan zou iedereen deze optie moeten kiezen. WOW!
maar als het niet waar is; (en hoe kan je nu geloven dat de Rechter de dood van zijn Zoon accepteerd als compensatie voor jouw misdaden????) dan sta je niet alleen met lege handen, maar met een arrogant verleden daarbij! je leven lang doen alsof het goed zit tussen jou en de Rechter; je kan geen goodwill verwachten.

ik maak deze aanpassing omdat 'vertrouwen' niet passief afwachten is. Vertrouwen op God vraagt om actie! de bijbel is duidelijk dat we onze zonden moeten belijden (b.v. 1 Joh1:9)

het is als een kind die een die iets stuk maakt. verteld het kind het aan de moeder omdat ze weet/gelooft/ vertrouwd dat de moeder haar vergeeft of hoopt ze er maar het beste van en biecht ze niets op. Geloven, in de bijbel, is een actief vertrouwen op God.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten