Carnaval

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Dippie
Majoor
Majoor
Berichten: 2088
Lid geworden op: 14 mei 2004 09:57
Locatie: HIA
Contacteer:

Carnaval

Berichtdoor Dippie » 28 jan 2010 19:28

Tjah...Carnaval... Ik werk op een kinderdagverblijf dus heb er helaas mee te maken. Heb er de voorgaande jaren gelukkig steeds omheen kunnen draaien omdat ze er zelf niet aan deden,maar dit keer moet ik er aan geloven en gaan ze het dus wel uitbundig vieren op mn werk. Vrijdag 12 februari wordt er dus feest gevierd, kinderen en leidsters komen verkleed en smiddags komen de ouders voor de disco. Ik wil hier niet aan meedoen omdat ik er niet achter sta, maar waarom eigenlijk niet? Tjah..leg dat maar eens uit... Eigenlijk sta ik met een mond vol tanden op dat moment... Ik doe wel aan Sinterklaas, het eet en zuipfestijn wordt natuurlijk hier niet gehouden, het wordt gevierd met kinderen, dus op een andere manier, enzenzenz... maar ik ga niet meedoen aan een disco, ook niet met kinderen. Kunnen jullie mij misschien helpen om goede argumenten te geven?
Normaal gesproken had ik ook allang vrij moeten vragen maar ik kreeg pas gister te horen dat er Carnaval werd gevierd, dus dat is hun probleem vind ik :wink:
Alvast bedankt!
Afbeelding

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: Carnaval

Berichtdoor mezelf » 28 jan 2010 19:47

ja, dat is best moeilijk. Het verkleden op zich is natuurlijk niks mis mee.
Je kunt iig zeggen dat het een katholiek feest/gebruik is. Er werd eerst uitbundig feest gevierd en daarna werd er 40 dagen gevast tot pasen.( het " vervelende" hebben ze natuurlijk allang afgeschaft, waarna ze alleen het feest overhielden)
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Gebruikersavatar
ring
Mineur
Mineur
Berichten: 136
Lid geworden op: 13 jun 2008 13:41
Locatie: Noord-Brabant
Contacteer:

Re: Carnaval

Berichtdoor ring » 28 jan 2010 19:48

Ik heb even wat op internet opgezocht, kan iedereen in principe doen natuurlijk, maar dan kan ik het antwoord meer uitleggen. Het blijkt dus dat carnaval een katholiek feest is wat van oorsprong christelijk was. Hieronder uit het artikel blijkt ook duidelijk waarom je dan niet aan carnaval mee kunt doen.

Carnaval is het feest dat gevierd wordt in de dagen voorafgaand aan de huidige Aswoensdag, waarmee de vastentijd van 40 dagen aanvangt tot aan Pasen. Het verband tussen Carnaval en vasten is thans zeer klein. Inhoud

Oorsprong van carnavalVan oudsher was het een eetfestijn, omdat het de laatste mogelijkheid was zich te buiten te gaan voor de 40 dagen vasten, waarin men zich beperkte tot het minimaal noodzakelijke. De vasten is ter herdenking van de 40 dagen die Jezus volgens het Nieuwe Testament in de woestijn vastte en tevens ook tot bezinning op de christelijke kernwaarden. Waarschijnlijk bestond het feest al langer dan de christelijke traditie, en heeft de kerk het gemakkelijker gevonden het heidense carnaval in een katholieke traditie om te zetten dan het uit te bannen.

Carne valeDit was overigens ook met andere voor-christelijke feesten gebeurd zoals Kerstmis dat oorspronkelijk een heidens midwinterfeest was. In die betekenis wordt de term afgeleid van het Latijn: carne vale (= vaarwel aan het vlees). Een andere mogelijke verklaring voor de term is het eveneens Latijnse carrus navalis: scheepswagen, hetgeen zou verwijzen naar rondtrekkende groepen in een als een schip ogende wagen of kar, het zogenaamde narrenschip, maar ook kan slaan op het schip waarmee de god van de zee der Kelten/Germanen uit het noorden kwam om deel te nemen aan de winterfeesten.

SaturnaliaDe Romeinen vierden het feest van de saturnalia dat veel kenmerken van het hedendaagse carnaval had zoals drink en eetgelagen, een soort prins carnaval, vermommingen en optochten door de straten. Het heidense carnaval werd in heel Europa gevierd. Bijvoorbeeld in Rusland is dit feest bekend onder de naam maslenitsa (vrij vertaald: boterfeest). Antropologisch gezien is het carnaval een omkeringsritueel, waarin maatschappelijke rollen worden omgedraaid en normen omtrent gewenst gedrag worden opgeschort.
Ook al wordt de vastenperiode lang niet meer zo streng gevierd als vroeger, het carnavalsfeest blijft het feest waarbij mensen zich vermommen door vreemde kledij aan te trekken, en zo onherkenbaar een alibi hebben om zich in allerlei vormen te buiten te gaan. In de Middeleeuwen vielen daarbij nogal eens doden en gewonden, maar tegenwoordig is het masker bedoeld om iemand anders een spiegel voor te houden dan wel (met verdraaide stem) iemand stevig en ongezouten de waarheid te zeggen.
"Boeken zijn schepen die de uitgestrekte zeeën des tijds doorkruisen"

Faramir

Re: Carnaval

Berichtdoor Faramir » 28 jan 2010 20:46

Carnaval, daar heb ik op zich wel weinig mee. De periode voor de vasten eet ik wel wat uitbundiger dan normaal, maar veel meer doe ik er ook niet aan. Maar ik vind het leuk om te zien dat carnavalverenigingen een heel jaar lang kunnen werken en vriendschappen kunnen opbouwen om met een mooie praalwagen te komen.

En ach ja, voor kinderen zijn het ook leuke dagen met verkleden enzo. :)

Gebruikersavatar
Mortlach
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 18306
Lid geworden op: 06 sep 2008 20:11
Locatie: Ontario, Canada

Re: Carnaval

Berichtdoor Mortlach » 28 jan 2010 20:49

Carnaval is vanuit historisch oogpunt wel meer dan dat. Het is/was een ritueel waarbij "alles op zijn kop gezet wordt". Voor de Middeleeuwers die in een ontzettend cultureel en sociaal keurslijf zaten de enige gelegenheid daar even aan te ontsnappen, een periode waar zij "aan de macht" waren via hun Prins Carnaval, etc, etc. Maar goed, op die manier beleeft niemand het meer tegenwoordig. Dat hoeft ook niet omdat die keurslijven van vroeger grotendeels zijn weggevallen met de toegenomen sociale en culturele vrijheid en mobiliteit. Al is het inderdaad wel zo dat nog steeds een lange neus getrokken kan worden naar hoge pieten en de plaatselijke politiek. Kijk maar eens goed naar de carnavalsoptocht.

Of je meedoet of niet, dat moet je zelf weten, en dat hoef je niet eens te verdedigen of te onderbouwen. Ik vind er zelf ook niks aan, vanwege de drukte. Maar toch, als het niet meer is dan een leuk verkleedfeestje voor de kinderen, zie ik daar niet bijzonder veel kwaad in.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Pjotr1992
Verkenner
Verkenner
Berichten: 79
Lid geworden op: 13 jan 2010 20:19
Locatie: Sliedrecht
Contacteer:

Re: Carnaval

Berichtdoor Pjotr1992 » 28 jan 2010 20:53

Als je die wagens ook ziet,soms te mooi voor woorden.. Werken ze maanden aan. Kwaad zit in een verkleedfeestje of een optocht toch niet?

mezelf
Mineur
Mineur
Berichten: 227
Lid geworden op: 13 okt 2009 13:52

Re: Carnaval

Berichtdoor mezelf » 28 jan 2010 20:59

het is wel zo dat het vaak een zuipfestijn word, komen ze snachts lallend en brallend door je straat zwalken, maken van alles kapot, leuk het was weer carnaval!!
De dwaas doet wat hij niet laten kan;
de wijze laat wat hij niet doen kan.

Gebruikersavatar
hamlap
Luitenant
Luitenant
Berichten: 542
Lid geworden op: 06 feb 2005 13:54
Contacteer:

Re: Carnaval

Berichtdoor hamlap » 28 jan 2010 21:00

Je kan zeggen 'Ik doe mee met carnaval, als jullie daarna mee doen met de vastenperiode...'
Faith will vanish into sight
Hope be emptied in delight
Love in heav'n will shine more bright
Therefore give us love.

liefie
Generaal
Generaal
Berichten: 5272
Lid geworden op: 16 nov 2004 10:32

Re: Carnaval

Berichtdoor liefie » 28 jan 2010 21:04

Ik werk in brabant en ik vind het een verschrikkelijk zuip feest. En er gaan in die tijd heel veel relaties kapot door vreemdgaan enz.
Walgelijk gewoon als je ze ziet strompelen in de weekenden ik heb er een afschuwelijke hekel aan. En de meeste brabanders weten amper waar het om draait.
Meesten denken alleen aan zuipen.

Wagens zijn vaak erg mooi gemaakt vind ik echt knap.

Suc6 Dippie wel een moeilijk iets lijkt mij.

Faramir

Re: Carnaval

Berichtdoor Faramir » 28 jan 2010 21:14

Ach ja, voor vele mensen, en vooral jongeren, is het elk weekend feest inclusief overmatig alcohol gebruik. En ja, soms kunnen mensen daar niet goed tegen en worden baldadig tegen mensen en dingen. Ook dat heb je elk weekend wel. En dat mensen vreemdgaan, ook dat gebeurt elk weekend en ook doordeweeks wel. Daar heb je carnaval allemaal niet voor nodig.

En ja voor veel mensen is het een groot volksfeest waar ze helemaal (of in beperkte mate) uit hun dak gaan en genieten. Voor vele heeft het geen religieuze betekenis, en voor vele ook weer wel. Veel carnavalsverenigingen hebben warme banden met de plaatselijke parochie.

Het is wat je er zelf van maakt.

Gebruikersavatar
Nina87
Sergeant
Sergeant
Berichten: 496
Lid geworden op: 06 sep 2009 19:59
Locatie: Amsterdam

Re: Carnaval

Berichtdoor Nina87 » 28 jan 2010 21:37

ring schreef:Het blijkt dus dat carnaval een katholiek feest is wat van oorsprong christelijk was.


Ehm, katholieken zijn toch ook christelijk?

Verder zou ik gewoon zeggen dat je problemen hebt met die disco, dat zullen ze toch wel begrijpen? Als dat iets is waar je normaal ook niet aan mee zou werken dan maakt het niet echt uit of het nu voor Carnaval is of niet.
Weak is the effort of my heart,
And cold my warmest thought;
But when I see Thee as Thou art,
I’ll praise Thee as I ought.

Annet76
Mineur
Mineur
Berichten: 249
Lid geworden op: 21 okt 2009 15:55

Re: Carnaval

Berichtdoor Annet76 » 28 jan 2010 21:50

Dippie schreef:Tjah...Carnaval... Ik werk op een kinderdagverblijf dus heb er helaas mee te maken. Heb er de voorgaande jaren gelukkig steeds omheen kunnen draaien omdat ze er zelf niet aan deden,maar dit keer moet ik er aan geloven en gaan ze het dus wel uitbundig vieren op mn werk. Vrijdag 12 februari wordt er dus feest gevierd, kinderen en leidsters komen verkleed en smiddags komen de ouders voor de disco. Ik wil hier niet aan meedoen omdat ik er niet achter sta, maar waarom eigenlijk niet? Tjah..leg dat maar eens uit... Eigenlijk sta ik met een mond vol tanden op dat moment... Ik doe wel aan Sinterklaas, het eet en zuipfestijn wordt natuurlijk hier niet gehouden, het wordt gevierd met kinderen, dus op een andere manier, enzenzenz... maar ik ga niet meedoen aan een disco, ook niet met kinderen. Kunnen jullie mij misschien helpen om goede argumenten te geven?
Normaal gesproken had ik ook allang vrij moeten vragen maar ik kreeg pas gister te horen dat er Carnaval werd gevierd, dus dat is hun probleem vind ik :wink:
Alvast bedankt!


Oei, dat ben ik niet helemaal met je eens Dippie. Het is niet hun probleem, als wel dat het jouw probleem is!
Je werkt voor een KDV en daar hoort blijkbaar carnaval vieren bij. Ik vind je reactie een klein beetje overdreven. Er wordt niet van jou gevraagd om je helemaal klem te zuipen en uit je bol te gaan...
Jij kunt - carnaval of niet - gewoon je taken doen die je moet doen. Je kunt verklede kinderen ook gewoon verschonen, in bed stoppen of te eten en drinken geven...dat is jou taak immers.
Zoals je zelf al noemt: je weet niet eens waarom het je eigenlijk zo tegenstaat.
Carnaval heeft helemaal niks meer met het van oorsprong Katholieke feest te maken....dus om het nou daar op te gooien vind ik niet redelijk.
Ik vind eigenlijk dat je gewoon een dag niet moet 'zeuren' en gewoon gaan! Bij elk werk stuit je wel eens op iets wat minder leuk is...voor jou is dat carnaval. Dat kun je wel eerlijk zeggen, maar het mag volgens mij geen reden zijn om thuis te blijven!


Maar goed.....ik vind zelf carnaval ook helemaal niet leuk, ik ben ook geen carnavalvierder. Er komt een optocht voor mijn huis langs waar ik de deur niet voor uit kom. Een wagen, wat jongeren, een paar kratten bier erop, harde muziek en dat is het....tja daar kom ik mijn huis echt niet voor uit. Op sommige plaatsen schijnt de optocht wel de moeite te zijn, in mijn dorp is het triest.
Maar het betekent voor mij in elk geval niet dat ik me in allerlei bochten zou wringen als ik er op mijn werk mee te maken zou krijgen....nogmaals: je doet je werk zoals je dat anders ook doet en dan hoef je echt niet op je kop te gaan staan van plezier. Zorg ervoor dat je je werk goed doet en dan is die dag zo om...

scheermes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 514
Lid geworden op: 24 feb 2009 20:15

Re: Carnaval

Berichtdoor scheermes » 28 jan 2010 21:54

Faramir schreef:Ach ja, voor vele mensen, en vooral jongeren, is het elk weekend feest inclusief overmatig alcohol gebruik. En ja, soms kunnen mensen daar niet goed tegen en worden baldadig tegen mensen en dingen. Ook dat heb je elk weekend wel. En dat mensen vreemdgaan, ook dat gebeurt elk weekend en ook doordeweeks wel. Daar heb je carnaval allemaal niet voor nodig.

En ja voor veel mensen is het een groot volksfeest waar ze helemaal (of in beperkte mate) uit hun dak gaan en genieten. Voor vele heeft het geen religieuze betekenis, en voor vele ook weer wel. Veel carnavalsverenigingen hebben warme banden met de plaatselijke parochie.

Het is wat je er zelf van maakt.

Helemaal mee eens. Ikzelf ga van Groningen naar Brabant om dit feest te vieren, zonder er veel bij na te denken over de historische of religieuze achtergrond. En dat gaat al een paar jaar naar veel tevredenheid, nooit ruzie of wat dan ook, altijd veel gezelligheid.
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Carnaval

Berichtdoor MissF » 29 jan 2010 09:21

Ik werk bijna altijd met carnaval, omdat ik erg veel collega's heb die het zeer uitbundig vieren, allemaal uit Brabant of in de buurt daar. Hier wordt er totaal niks aan gedaan, dus ik werk wel hoor :)
Ik zou er zelf niet zoveel moeite mee hebben om het op een kdv mee te vieren. Ik heb het niet zo op het zuipen en het feesten, maar dat doen ze daar heus niet. Een keertje verkleden met alle kids is toch leuk? Als je heel objectief kijkt, dan is aan wat ze doen toch niet veel fout? Er zijn zoveel dingen in de wereld waarvan de oorsprong niet zo goed is, maar dan hoeft het voor mij nog niet meteen fout te zijn. Dus ik weet weinig argumenten eigenlijk, sorry!
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Carnaval

Berichtdoor esli » 29 jan 2010 09:46

En wat heb je tegen een disco op een KDV? Dat zal toch ook niet echt anders zijn dan (wat je vast vaker doet) een beetje hupsen en rondjes draaien op K3 en kabouter plop.
Als je het zelf lastig vind om argumenten te verzinnen zou ik me eerst afvragen of je er wel echt wat op tegen hebt.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten