Gezin en financiën deel 3

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor 88alries88 » 02 feb 2010 19:36

Wij zijn per maand ongeveer 400 euro kwijt voor 2 auto's. Krijgen wel allebei leuke reiskosten vergoeding van alles bij elkaar 300 euro ofzo.

Zitten er nu wel over na te denken om 1 auto weg te doen, omdat we dan toch weer bijna 200 euro per maand 'overhouden'.

Wij hebben vorige week al onze in- en uitgaven per maand op een rijtje gezet, ben dr behoorlijk van geschrokken. Als ik het allemaal zo zag duurt het voorlopig nog heel lang voordat mijn man een gezin zou kunnen onderhouden. (ervan uitgaande dat ik zou stoppen met werken) Hoe doen jullie dat allemaal? En op hoeveel tegemoetkomingen vanaf de belastingdienst kan je minimaal rekenen? Kom er namelijk niet goed uit op de site.
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 02 feb 2010 19:45

Tja, dat ligt eraan hoeveel je voor een kindje uit wilt geven. Jurian kost ons erg weinig eigenlijk. We krijgen veel leuke kleren van een tante en schoonzus, dus nieuwe kleren koop ik zelden voor hem. Luiers kosten wel wat, en het kdv kost geld. Maar dat heb je niet als je niet werkt. In het begin kwamen de flesvoedingen erbij.
Ik denk dat we Jurians kosten wel ongeveer kunnen 'dekken' met het kindgebondenbudget dat we elke 3 maanden krijgen (maar niet de kdv kosten dan). Dus dan kost het je niks. Maargoed, als een kindje ouder is zal het wel meer kosten, als we geen kleren meer krijgen van familie, en als hij meer feestjes gaat krijgen enzo. Maar tot nu toe vind ik het allemaal erg meevallen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

trijntjejohanna
Generaal
Generaal
Berichten: 5718
Lid geworden op: 24 sep 2002 08:24

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor trijntjejohanna » 02 feb 2010 19:47

kinderen hoeven echt niet veel te kosten hoor.. je hebt van die periodes..bijv als ze snel groeien en dan ineens veel nieuwe kleren, of al snel weer nieuwe schoenen nodig heeft.. maar nu ze nog klein zijn heb je verder niet enorme kosten..

Haai
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2718
Lid geworden op: 31 mar 2003 20:22
Contacteer:

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Haai » 02 feb 2010 22:51

Hier hebben we echt ruim voldoende aan de kinderbijslag en kindgebonden budget, op het moment kunnen we daarvan sparen. Maar dat ligt er natuurlijk wel een beetje aan hoe je je geld uitgeeft natuurlijk, hier veel tweedehands kleren bijvoorbeeld.

Zo, wij hebben een onverwacht meevallertje van E500,-. 1,5 jaar terug hadden we een aanrijding waarbij het niet duidelijk was wie de schuld had. We hadden (officieel) zo'n E1000,- schade, de bumper was kapot. Bij de garage hebben ze de boel voor E200,- een beetje opgelapt (dat is het voordeel van een oude auto, dan doet een krasje meer of minder er niet zo toe :wink: ) en we hadden erop gerekend dat we niets meer van de verzekering zouden krijgen. Maar nu kregen we bericht dat het ze toch gelukt was 50% van de schade te verhalen! =D>

Gebruikersavatar
AikonGirl
Majoor
Majoor
Berichten: 2376
Lid geworden op: 10 apr 2004 12:34

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor AikonGirl » 03 feb 2010 09:15

Hier redden wij het ook van de kinderbijslag en kindgebonden budget.
Kinderbijslag is iets van 190,00 per kwartaal, en kindgebonden budget is inkomensafhankelijk.

Tijdens je zwangerschap gewoon elke maand iets kopen wat nodig is,
dan merk je er ook weinig van. En gewoon in de aanbieding kopen, of tweedehands.
Hoeft echt niet veel te kosten hoor, de eerste jaren.

Gebruikersavatar
*Annet*
Generaal
Generaal
Berichten: 4053
Lid geworden op: 24 apr 2003 21:20

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor *Annet* » 04 feb 2010 11:24

Bij ons is de oudste nu 12 en volgens mij redden wij het ook met kinderbijslag en wat we nog van de belastingdienst krijgen. Ik merk nu wel dat er vooral meer brood (en dus beleg) door gaat. Ik schil 5 piepers per dag en dan hebben we nog over. Warm eten houden ze niet van. Als je in de uitverkoop kleding koopt scheelt ontzettend veel geld en mijn kinderen kunnen zeker 1,5 tot 2 seizoenen met hun kleding toe. Zeker als het 'merk' kleding is blijft het mooi. Merkkleding is in de uitverkoop misschien iets duurder als zeeman in het begin van het seizoen. Schoenen zijn een flinke uitgaaf maar als iets duur is ga ik het per dag of week uitrekenen en dan is het eigenlijk helemaal niet duur. :mrgreen: En ik wil wel dat mijn kinderen er goed bijlopen, als er een gat in de broek zit gaat ie weg. Laatst had ik 2 pointerspijkerbroeken van MP voor 17,50 nou dat vind ik niet duur.
ja, dat is mijn mening dan he.....

Daatje123

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Daatje123 » 04 feb 2010 15:27

88alries88: wil je helemaal stoppen met werken wanneer jullie kinderen mogen krijgen? Dat scheelt natuurlijk ook wel. Zijn er ook uitgaven bijgekomen waar je eerst niet aan had gedacht voor het trouwen?

Gebruikersavatar
kamille1984
Sergeant
Sergeant
Berichten: 378
Lid geworden op: 26 jun 2007 10:44

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor kamille1984 » 06 feb 2010 21:12

we hebben toch besloten voorlopig geen auto te nemen. de kosten wegen ons te hoog op tegenover de voordelen hiervan. scheelt hierbij dat ik de auto van mijn ouders vaak kan lenen als nodig en in weekend auto van een vriendin.
wb kosten voor de jongens, van de kinderbijslag kunnen wij kosten wel betalen wb kleding en luiers. luiers koop ik vaak in aanbieding gelijk een hoop!
kleding krijg ik ook van een vriendin dus hoef je niet alles nieuw te kopen. schoenen vind ik wel belangrijk om nieuw te kopen ivm groei van de voet.

Gebruikersavatar
88alries88
Luitenant
Luitenant
Berichten: 584
Lid geworden op: 19 mar 2008 15:24

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor 88alries88 » 07 feb 2010 16:38

Nee, ik denk dat ik toch wel minimaal 2 dagen blijf werken, alleen al voor het inkomen. Maar ik zit wel eens te denken: stel je voor dat je een gehandicapt kindje krijgt, dan zal ik toch moeten stoppen met werken om er zelf volledig voor te kunnen zorgen.

Maar goed, als je blijft werken moet je ook weer kinderopvang gaan regelen en moet je je kind bij een vreemde brengen. Ook niet echt alles...kweet het allemaal nog niet zo :?
As long as You loved me, there's no mountain I can't climb!

Gebruikersavatar
Bumba
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1113
Lid geworden op: 04 feb 2007 19:31

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Bumba » 08 feb 2010 10:26

88alries88 schreef:Maar goed, als je blijft werken moet je ook weer kinderopvang gaan regelen en moet je je kind bij een vreemde brengen. Ook niet echt alles...kweet het allemaal nog niet zo :?


Of je probeert te regelen dat je kunt afwisselen met een zus, vriendin of buurvrouw. Dat is vertrouwd en kost niet al te veel.

Gebruikersavatar
MissF
Generaal
Generaal
Berichten: 8487
Lid geworden op: 16 nov 2004 22:25

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor MissF » 08 feb 2010 12:07

En die vreemde is al heel snel geen vreemde meer ;) Maar het kost wel wat idd, al is het helemaal niet te vergelijken met wat erin komt. Ik denk dat wij gemiddeld per maand 1/10e deel van mijn loon betalen voor het kdv, nou, daar ga ik echt niet voor stoppen met werken.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11384
Lid geworden op: 29 mei 2003 18:36

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Evelien » 08 feb 2010 16:50

Wat grappig om te lezen over oppas enzo. Ik ben begonnen bij een gezin 1 keer in de week het huishouden te doen. Zij hadden op dat moment een kleine van 4 maanden. Ongeveer 1 a 1,5 jaar heb ik daar in de huishouding gewerkt en nu ben ik goede vrienden met hen. Sinds een half jaar pas ik nu op hun dochtertje wat nu 2 jaar is. En zij vondt het ook best lastig om een oppas te zoeken. Maar toen ze vroeg of ik wilde oppassen zodat zij kon gaan werken vondt ik het helemaal top en zij ook. En qua opvoeding enzo weet ik ook wat zij graag wil naar haar kind toe. Nu pas ik twee dagen in de week op.

blompje
Sergeant
Sergeant
Berichten: 270
Lid geworden op: 04 feb 2006 10:12

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor blompje » 01 mar 2010 13:18

Ik zit wel eens naar 'n dubbeltje op z'n kant te kijken en hoor dan vaak dat een gezin moet rond kunnen komen met € 500 variabele kosten in de maand, oftwel € 100 per week. Lukt het jullie hiermee? Als ik zelf kijk wat je kwijt bent aan benzine, boodschappen, kadootjes, kleding e.d. gaan we daar wel overheen.. Hoeveel rekenen jullie daar maandelijks voor?

Gebruikersavatar
paprikameisje2
Generaal
Generaal
Berichten: 4904
Lid geworden op: 12 sep 2002 18:17
Locatie: in een huis

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor paprikameisje2 » 01 mar 2010 13:30

wij zitten ook wel op dat bedrag. Ik denk nu door de winter hoger, omdat ik de auto eerder pak dan de fiets. Dus, extra bezine voor één euro.

overigens nog over oppas ed. Kdv is toch goedkoper, of mensen moeten het voor nop doen. Een kinderdagverblijf kost echt niet veel en ze hebben precies de structuur die er is elke keer dat ze komen is die hetzelfde.
Bij elke dag een andere oppas, lijkt mij ook geen succes.

Daatje123

Re: Gezin en financiën deel 3

Berichtdoor Daatje123 » 01 mar 2010 14:11

Daar zitten wij ook wel overheen! Ik heb zelf een kasboek gemaakt waar ik elke maand 300 euro reserveer voor boodschappen, 45 euro tanken voor mij (soms hoef ik maar 1x in de 2 maanden te tanken) en mijn man tankt voor 250 euro in de maand. Dan zitten we al op 600 euro. Wat er van ons loon min vaste lasten, min sparen en min gereserveerd geld voor variabele lasten overblijft kunnen we besteden aan leuke dingen, cadeautjes, etentje, kleding, schoenen, etc.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google Adsense [Bot] en 88 gasten