Vegetarisme.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 05 nov 2009 22:53

Marie Popelin schreef:
pannenkoek schreef:Ik wil graag even ingaan op een aantal opmerkingen
"Als ik kijk naar de grote hoeveelheden ‘plofkippen’ met gekapte snavels,"
Ben jij wel eens in een stal wezen kijken met 40.000 kippen waar de snavels niet gekapt zijn?? sorry, maar dat is na verloop van tijd een waar slagveld. Zodra een kip bloed ziet begint ze te pikken en dat gaat door tot de andere kip dood is. Lekker vies werkje trouwens om die (soms half open) kippen op te ruimen. Kanibalisme noemen we dat. Als de snavels wel gekapt zijn heb je dat nog wel maar in veel mindere mate. En ik spreek uit ervaring.

"‘waardeloze haantjes’ die vergast worden"
Tja helaas is dat zo, een haan legt nog steeds geen ei. Wij zouden zeggen 'hij consumeert alleen en produceert niet' eet wel voer, maar legt geen ei. In een vermeerderingsbedrijf hebben ze wel hanen nodig, maar in de legsector niet.

Ik spreek vanuit een pluimvee achtergrond, van de rest weet ik het niet.


Wat Esli zegt! Kippen leven van nature in groepjes van 15 kippen waar de rangorde op natuurlijke wijze bepaald kan worden. Dat het nodig is om snavels te kappen geeft al een duidelijk alarm dat we radicaal fout bezig zijn hier. Als ik in een hok met 40.000 mensen gestopt wordt ga ik ook slaan en krabben. Dat weet ik heel zeker.


ik hoop dat ik ver genoeg bij je vandaan woon
:-k
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Marie Popelin » 05 nov 2009 22:55

Gekkie :mrgreen:
De natuur kent het geheim en glimlacht.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 05 nov 2009 23:10

Marie Popelin schreef:Gekkie :mrgreen:


Dat is nou mooi.
MEt elkaar in discussie gaan, elkaar niet kennen, en toch lol hebben.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

ostrogoot
Mineur
Mineur
Berichten: 156
Lid geworden op: 03 dec 2008 09:41

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor ostrogoot » 05 nov 2009 23:34

[quote="gave_meid"]Lieve mede-refowebbers.


We zijn op het moment bezig met onderzoek naar verschillende meningen over Dierenwelzijn, quote]

Als ik de bijbel lees en ga zoeken op slachten en offeren dan kom ik heel veel plaatsen tegen waar dieren geslacht werden. Als het Pesach was werden en honderduizenden dieren geslacht. Op het tempelplein was het aan de lopende band gewoonte om dieren te offeren. Met een beetje fantasie zie ik een enorm bloedbad en heel veel dieren (van duiven tot stieren) in doodsnood. Het moet afschuwelijk gestonken hebben naar bloed. Het slachten geschiedde toen (en nu nog) op rituele wijze. Het dierenwelzijn was in die tijd heel ver te zoeken. Ook de beeldsprak over het slachten van het Lam getuigt niet van dierenwelzijn. In de bijbel waren de dieren slecht af. De zondebok werd de woestijn ingestuurd. Moet je nu eens proberen??
Zolang er mensen zijn zal er vlees gegeten worden. De omstandigheden bepalen hoe de dieren gehuisvest worden. In Nederland is er weinig ruimte en was schaalvergroting het toverwoord van toenmalig minister Sicco Mansholt. Daar plukken wij nu nog de wrange vruchten van. Het ritueel slachten door Joden en moslims zal nooit verdwijnen. De misbruik van dieren wel. Al zal dat wel gevolgen met zich mee brengen. Ik eet er in ieder geval geen stukje vlees minder om.
Nosce te ipsum

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Marie Popelin » 10 nov 2009 18:54

Nou gave_meid, er is helaas nog weinig animo voor je topic, wanneer moet je je opdracht klaar hebben?
De natuur kent het geheim en glimlacht.

Gebruikersavatar
gave_meid
Majoor
Majoor
Berichten: 2385
Lid geworden op: 16 jun 2004 15:16
Locatie: Betuwe.

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor gave_meid » 11 nov 2009 18:21

Aankomende vrijdag,
maar ik kan hier wel het een en ander uit halen.
En daarbij hebben we ook wat straatinterviews afgenomen,
dus dat komt helemaal goed.

Ik laat het nog weten of er een goed cijfer uit kwam ;)
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 11 nov 2009 19:01

esli schreef:Pannenkoek, dan laat jij nu toch precies zien waarom de bioindustrie niet goed is? Je geeft aan dat het met zoveel kippen in een stal niet anders kan dan dat de snavels afgesneden moeten worden. Dan zijn er twee dingen die je kunt doen: 1) De snavels afknippen, zodat je nog wel zoveel kippen kan houden. 2) Minder kippen houden, zodat ze in een natuurlijker leven kunnen leiden. (overigens bedoel ik dit niet als aanval op jou. Ik begrijp dat als het je dagelijks brood is je daar anders naar moet kijken en dat biologisch boeren vaak nog niet rendabel is)

Persoonlijk heb ik niks tegen vlees eten. Ik heb wel wat tegen de bio-industrie. Mijn man is vegetarier en ik eet daarom niet veel vlees en dat vind ik helemaal prima. Als ik vlees eet is dat als ik dat zelf koop biologisch vlees (dat eet mijn man ook wel, dus hij is eigenlijk een nep-vegetarier :) ). Biologisch vlees vind ik sowieso verantwoord. Bij andere mensen eet ik gewoon mee wat de pot schaft. Ik probeer er dus bewust, maar niet uiterst principieel mee om te gaan. Dit heeft ook te maken met mijn christen-zijn. God heeft ons als rentmeesters aangesteld dus probeer ik dat in praktijk te brengen.


ff over het aantal kippen.
als wij geen grote kippenschuur 'mogen'houden dan moet ieder voor zich kippen gaan houden. Zie je het al voor je? Op elk balkon ve flat een paar kippen?? Er zijn al eieren te weinig, en zeker in deze tijd van crissis, want mensen laten een (duur) lapje vlees liggen en eten in die plaats een eitje
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

elvira (gast)
Kapitein
Kapitein
Berichten: 948
Lid geworden op: 13 sep 2008 15:47
Locatie: DL

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor elvira (gast) » 12 nov 2009 10:17

Mijn man en ik noemen onszelf weleens semi-vergetariërs: we eten meestal vegetarisch, maar soms ook vlees, wat dan alleen bij de bioslager wordt gehaald. De mens heeft echt niet zoveel vlees nodig. Dat geld kun je beter besparen en daarvoor 1-2 x per week goed fatsoenlijk vlees eten, waarvan je weet dat het een stuk beter wordt behandeld. (ook al ben ik me ervan bewust dat sommige marges erg merkwaardig zijn: zo zijn volgens EU-normen kippen die een paar vierkante cm méér ruimte hebben opeens "biokippen" enzo... :? :-k )

Bovendien: ken je die grafiekjes waarmee duidelijk wordt dat er véél meer mensen gevoed kunnen worden met graan dan met een varken (een varken moet namelijk eerst met heel veel voedsel vetgemest worden en geeft dan vervolgens veel minder voedingswaarde dan de hoeveelheid die je het varken hebt laten eten)? Vind ook zeker een punt om over na te denken, zeker in een wereld waarin voor veel mensen geen of te weinig voedsel is. :(

Wij zitten alleen nog met het punt vis: het is gezond en zou (in principe) ook geteeld kunnen worden (wordt deels ook wel gedaan), maar nog steeds wordt ook veel leeggevist. Hoe weet je of je een wilde of een gekweekte variant eet? :-k

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor esli » 12 nov 2009 11:10

Even een vraagje, is de boerderij die jullie hebben een scharrel boerderij?
Er zijn zat boeren die scharrel- of biologischeboerderij hebben. Het wil dus niet zeggen dat als de bio-industrie verdwijnt iedereen zijn eigen kippen moet gaan houden. Als iedere boer dat zou doen, zullen er idd wel minder eieren komen en zal de consument dus meer moeten betalen. Daarom begrijp ik dat het voor een groot gedeelte van de consument afhangt of er meer biologisch geboerd gaat worden.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 12 nov 2009 13:25

esli schreef:Even een vraagje, is de boerderij die jullie hebben een scharrel boerderij?
Er zijn zat boeren die scharrel- of biologischeboerderij hebben. Het wil dus niet zeggen dat als de bio-industrie verdwijnt iedereen zijn eigen kippen moet gaan houden. Als iedere boer dat zou doen, zullen er idd wel minder eieren komen en zal de consument dus meer moeten betalen. Daarom begrijp ik dat het voor een groot gedeelte van de consument afhangt of er meer biologisch geboerd gaat worden.


Ja, eigenlijk nog beter dan scharrel
een scharrel kip komt niet eens buiten, wist je dat? Die heeft wel alle ruimte in de schuur maar komt niet buiten. Onze kippen komen wel buiten.
Dat zijn de graseieren.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 12 nov 2009 13:29

"zo zijn volgens EU-normen kippen die een paar vierkante cm méér ruimte hebben opeens "biokippen" enzo... )"


idd ze hebben meer ruimte bij ons zitten er gemiddeld 9 op een m2 en bij bio kippen is dat 7 op een m2
maar bio kippen :
zijn niet gekapt, minder entingen en hebben meer ruimte
Het ligt niet alleen aan die meer vierkante cm zoals je hierboven schrijft
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Michael
Sergeant
Sergeant
Berichten: 388
Lid geworden op: 26 feb 2008 10:28

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Michael » 12 nov 2009 16:14

Ik ben ook zo'n vego.

In plaats van de "usual holier than thou crap" zou ik de kans willen grijpen om pannekoek te vragen wat de meest kip vriendelijke eieren in de winkel (of daarbuiten) zijn... Ik ga meestal voor gras of bio als ik die dingen echt moet hebben. Eigenlijk probeer ik ze ook zo weinig mogelijk te eten.

Gebruikersavatar
LauraC
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3818
Lid geworden op: 16 mar 2007 14:14
Locatie: Metheringham

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor LauraC » 13 nov 2009 13:49

elvira (gast) schreef:Hoe weet je of je een wilde of een gekweekte variant eet? :-k

Dat staat bij ons op de verpakking.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 13 nov 2009 15:33

Michael schreef:Ik ben ook zo'n vego.

In plaats van de "usual holier than thou crap" zou ik de kans willen grijpen om pannekoek te vragen wat de meest kip vriendelijke eieren in de winkel (of daarbuiten) zijn... Ik ga meestal voor gras of bio als ik die dingen echt moet hebben. Eigenlijk probeer ik ze ook zo weinig mogelijk te eten.


gras of bio? nou dan heb je de goeie, maar bedenk wel dat een 'graskip' entingen heeft gehad, een bio kip weinig of geen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 13 nov 2009 15:37

pannenkoek schreef:
Michael schreef:Ik ben ook zo'n vego.

In plaats van de "usual holier than thou crap" zou ik de kans willen grijpen om pannekoek te vragen wat de meest kip vriendelijke eieren in de winkel (of daarbuiten) zijn... Ik ga meestal voor gras of bio als ik die dingen echt moet hebben. Eigenlijk probeer ik ze ook zo weinig mogelijk te eten.


gras of bio? nou dan heb je de goeie, maar bedenk wel dat een 'graskip' entingen heeft gehad, een bio kip weinig of geen.


gras kip krijgt entingen omdat hij buiten komt. Aan de bio kip worden weer meer eisen gesteld. Een batterijkip krijgt ook weinig entingen, maar die komt niet buiten. Als er daar kippen dood gaan, gaan de kippen in de hokjes ernaast ook dood, maar dan stopt het. Als bij ons kippen ziek worden kunnen ze heel de stal besmetten omdat ze over al heen kunnen, en ze kunnen in derrie stappen van overvliegende vogels, vandaar die entingen
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten