Vegetarisme.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
gave_meid
Majoor
Majoor
Berichten: 2385
Lid geworden op: 16 jun 2004 15:16
Locatie: Betuwe.

Vegetarisme.

Berichtdoor gave_meid » 04 nov 2009 19:20

Lieve mede-refowebbers.

Ik heb jullie hulp nodig!
Voor school ben ik, samen met een vriendin, bezig met een Praktische Opdracht over vegetarisme.
We doen deze opdracht voor het vak Godsdienst.
We zijn op het moment bezig met onderzoek naar verschillende meningen over Dierenwelzijn, van Christenen, maar ook van niet-christenen.

Hierbij dus aan jullie de vraag,
Hoe denk jij over het welzijn van dieren?
Denk daarbij aan de leefomstandigheden van dieren in bijv. de bio-industrie,
dus niet, geef ik mijn huisdier wel de goede voeding? :-oo
& hierbij,
Is het verantwoord voor een Christen om vlees uit de bio-industrie te eten?


Nou,
ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!
Nog steeds voor iedereen GM.
Der Tag, an dem ich aufhören werde dich zu lieben,
ist der Tag an dem ich meine Augen für immer schließe

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 04 nov 2009 19:38

gave_meid schreef:Lieve mede-refowebbers.

Ik heb jullie hulp nodig!
Voor school ben ik, samen met een vriendin, bezig met een Praktische Opdracht over vegetarisme.
We doen deze opdracht voor het vak Godsdienst.
We zijn op het moment bezig met onderzoek naar verschillende meningen over Dierenwelzijn, van Christenen, maar ook van niet-christenen.

Hierbij dus aan jullie de vraag,
Hoe denk jij over het welzijn van dieren?
Denk daarbij aan de leefomstandigheden van dieren in bijv. de bio-industrie,
dus niet, geef ik mijn huisdier wel de goede voeding? :-oo
& hierbij,
Is het verantwoord voor een Christen om vlees uit de bio-industrie te eten?


Nou,
ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Alvast bedankt!


Hallo,

Hier een kippenboerin.
bio-industrie: Het op grote schaal houden van dieren. (zeg ik dat goed?)

Ben ik niet tegen. Het verbaast je misschien.
Wat willen we? OP 10 plaatsen een bedrijf, op 10 plaatsen stank, naar 10 plaatsen moet een voerauto, naar 10 plaatsen moet een mesttransport plaatsvinden. enz enz. Of willen we naar 1 centrale plaats al dit vervoer hebben? OP 1 plaats stand, op 1 plaats voer. Daarbij komt nog kijken dat op een bedrijf op grote schaal de leefregels voor de dieren strenger zijn, en de milieu regels ed voor de boer ook.
Wij hebben een pluimveehouderij met ruim 40.000 legkippen. Heel vriendelijk systeem ze mogen ook naar buiten.

Als je meer wilt weten mag je me een pb-tje sturen.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Spons » 04 nov 2009 19:40

eerlijk gezegd let ik totaal niet op waar het vlees vandaan komt, als het maar lekker is.

Wil je echt goed vlees hebben dan moet je naar een lokale slachter gaan die de beeten in zijn wei heeft staan ,Herman den blijker heeft wel wat geode adresjes...

en tsja bio industrie .. beter.. vaak ook niet hoor, maar dan wel duurder... het draait tenslotte maar om 1 ding... geld.

Als je echt goede producten wilt hebben koop je bij de lokale boer ! maar als iedereen dat weer gaat doen...

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 04 nov 2009 19:43

Spons schreef:eerlijk gezegd let ik totaal niet op waar het vlees vandaan komt, als het maar lekker is.

Wil je echt goed vlees hebben dan moet je naar een lokale slachter gaan die de beeten in zijn wei heeft staan ,Herman den blijker heeft wel wat geode adresjes...

en tsja bio industrie .. beter.. vaak ook niet hoor, maar dan wel duurder... het draait tenslotte maar om 1 ding... geld.

Als je echt goede producten wilt hebben koop je bij de lokale boer ! maar als iedereen dat weer gaat doen...




het draait tenslotte maar om 1 ding... geld.
Draait het daar bij ons allemaal niet om?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Nanoe
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 okt 2009 19:17
Locatie: Kockengen

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Nanoe » 04 nov 2009 19:55

Hehe, ik als dierenvriend ben het er vaak niet mee eens zoals dieren gehouden worden.
Ze moeten toch enigsinds hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen, anders kwijnen ze weg.
God heeft ons op aarde gezet om (o.a.) voor de dieren te zorgen, en wat komt daar van terecht?
Juist o.a. vee-industrie.
Het vervoeren van die dieren, waarbij ze veel te lang achter elkaar in die wagen moeten staan.
Ben er niet tegen hoe ze vervoerd worden, want ik begrijp best dat het niet anders kan en de meeste wagen hebben airco :)
Bij de bio-industrie zijn de omstandigheden vaak wel wat verbeterd, maar lang niet zoals het hoort te zijn!
Dit is lang niet bij alle bio-industrieën, maar wel bij velen.
Je betaald dus behoorlijk wat geld meer voor dat kleine beetje extra wat die dieren krijgen...
Kun je net zo goed vegetariër worden, dan eet je ze helemaal niet ;)

voor meer info over bio-industrie: info vee/bio-indus

Gebruikersavatar
Spons
Generaal
Generaal
Berichten: 4820
Lid geworden op: 20 okt 2004 18:23
Locatie: perkouw

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Spons » 04 nov 2009 20:24

pannenkoek schreef:
Spons schreef:eerlijk gezegd let ik totaal niet op waar het vlees vandaan komt, als het maar lekker is.

Wil je echt goed vlees hebben dan moet je naar een lokale slachter gaan die de beeten in zijn wei heeft staan ,Herman den blijker heeft wel wat geode adresjes...

en tsja bio industrie .. beter.. vaak ook niet hoor, maar dan wel duurder... het draait tenslotte maar om 1 ding... geld.

Als je echt goede producten wilt hebben koop je bij de lokale boer ! maar als iedereen dat weer gaat doen...




het draait tenslotte maar om 1 ding... geld.
Draait het daar bij ons allemaal niet om?


tsja maar wel aan de manier waarop .... over de rug van... vul maar in !

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 04 nov 2009 22:05

Nanoe schreef:Hehe, ik als dierenvriend ben het er vaak niet mee eens zoals dieren gehouden worden.
Ze moeten toch enigsinds hun natuurlijke gedrag kunnen vertonen, anders kwijnen ze weg.
God heeft ons op aarde gezet om (o.a.) voor de dieren te zorgen, en wat komt daar van terecht?
Juist o.a. vee-industrie.
Het vervoeren van die dieren, waarbij ze veel te lang achter elkaar in die wagen moeten staan.
Ben er niet tegen hoe ze vervoerd worden, want ik begrijp best dat het niet anders kan en de meeste wagen hebben airco :)
Bij de bio-industrie zijn de omstandigheden vaak wel wat verbeterd, maar lang niet zoals het hoort te zijn!
Dit is lang niet bij alle bio-industrieën, maar wel bij velen.
Je betaald dus behoorlijk wat geld meer voor dat kleine beetje extra wat die dieren krijgen...
Kun je net zo goed vegetariër worden, dan eet je ze helemaal niet ;)

voor meer info over bio-industrie: info vee/bio-indus


Wij hebben leghennen en als vb wil ik de biokip wel ff nemen
Deze kip heeft een zo natuurlijk mogelijk leven.
- snavels niet gekapt
- Meer ruimte dan andere houderijsystemen
- weinig of geen inentingen.
- moeten veel naar buiten.

"Bij de bio-industrie zijn de omstandigheden vaak wel wat verbeterd, maar lang niet zoals het hoort te zijn!"
Mijn vraag: 'wat mis je dan nog. of wat kan/moet er anders volgens jou?
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Nanoe
Mineur
Mineur
Berichten: 151
Lid geworden op: 12 okt 2009 19:17
Locatie: Kockengen

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Nanoe » 04 nov 2009 22:57

pannenkoek schreef:
Nanoe schreef:Bij de bio-industrie zijn de omstandigheden vaak wel wat verbeterd, maar lang niet zoals het hoort te zijn!
Dit is lang niet bij alle bio-industrieën, maar wel bij velen.


voor meer info over bio-industrie: info vee/bio-indus


Wij hebben leghennen en als vb wil ik de biokip wel ff nemen
Deze kip heeft een zo natuurlijk mogelijk leven.
- snavels niet gekapt
- Meer ruimte dan andere houderijsystemen
- weinig of geen inentingen.
- moeten veel naar buiten.

"Bij de bio-industrie zijn de omstandigheden vaak wel wat verbeterd, maar lang niet zoals het hoort te zijn!"
Mijn vraag: 'wat mis je dan nog. of wat kan/moet er anders volgens jou?



Ik beweerde dus niet, dat het bij iedereen zo is ;)
Ja, de omstadigheden verbeteren zeker, maar zeker de varkens kunnen nog wel wat meer ruimte gebruiken!
Bij de kippen en de runderen zijn de omstadigheden zeker stukken verbeterd en heb daar ook niet zo heel veel op aan te merken, maar nog steeds is het niet bij iedere bio-indus in orde

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 04 nov 2009 23:07

Nanoe schreef:
pannenkoek schreef:
Nanoe schreef:Bij de bio-industrie zijn de omstandigheden vaak wel wat verbeterd, maar lang niet zoals het hoort te zijn!
Dit is lang niet bij alle bio-industrieën, maar wel bij velen.


voor meer info over bio-industrie: info vee/bio-indus


Wij hebben leghennen en als vb wil ik de biokip wel ff nemen
Deze kip heeft een zo natuurlijk mogelijk leven.
- snavels niet gekapt
- Meer ruimte dan andere houderijsystemen
- weinig of geen inentingen.
- moeten veel naar buiten.

"Bij de bio-industrie zijn de omstandigheden vaak wel wat verbeterd, maar lang niet zoals het hoort te zijn!"
Mijn vraag: 'wat mis je dan nog. of wat kan/moet er anders volgens jou?



Ik beweerde dus niet, dat het bij iedereen zo is ;)
Ja, de omstadigheden verbeteren zeker, maar zeker de varkens kunnen nog wel wat meer ruimte gebruiken!
Bij de kippen en de runderen zijn de omstadigheden zeker stukken verbeterd en heb daar ook niet zo heel veel op aan te merken, maar nog steeds is het niet bij iedere bio-indus in orde


ok
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Marie Popelin » 04 nov 2009 23:32

Hai Gave_Meid, allereerst ik je veel succes wensen met je opdracht voor Godsdienst! Ik ben christen en vegetariër en wil mijn redenen hiervoor en mijn visie kort voor je uiteen te zetten. Ik heb het in kopjes onderverdeeld zodat het overzichtelijk is om te lezen. :wink:

De bijbel en het ontstaan van dieren eten
Toen de mens werd gemaakt werd hij geschapen als vegetariër. De mens kreeg de opdracht heerser en rentmeester te zijn over de dieren. De rentmeester doet zijn werk in opdracht van de ‘baas’. Als ik kijk naar de grote hoeveelheden ‘plofkippen’ met gekapte snavels, ‘waardeloze haantjes’ die vergast worden en ‘verveelde varkens’ die elkaar de staart afbijten, moet ik helaas vaststellen dat mensen die zo met Gods schepping omgaan slechte rentmeesters zijn. God heeft niet deze opdracht gegeven heeft om zo te handelen. Het eten van dieren werd pas ingesteld in de tijd van Noach. Toestemming om vlees te eten werd pas na de zondvloed gegeven. Aangezien er weinig tot geen groen was, was Noach sowieso gedwongen om vlees te eten. Daarom vind ik het geoorloofd dat nomaden en Inuits het vlees, huid en botten van dieren nuttigen en gebruiken, aangezien zij geheel afhankelijk zijn wat de aarde hun geeft. Ze slachten niet meer dan nodig is en gebruiken de rest voor andere verschillende doeleinden.

Bio-industrie
Dieren in de bio-industrie zien het daglicht nauwelijk tot nooit. Ze worden vol gemest met goedkoop voer vol troep die de dieren veel te hard laat groeien en zitten opgepropt in kleine of grote overvolle ruimtes. Snavels worden afgeknipt omdat kippen elkaar gaan pikken. Dieren krijgen antibiotica om de situatie vol te houden.
Of gerookte paling. De paling wordt voor hij gerookt wordt levend in een zoutbad gegooid om de slijmlaag weg te branden. Het duurt dan nog maximaal twintig minuten voor de vis doodgaat.
Ik ga verder niet uitgebreid in op de bio-industrie. Het is voor mij heel duidelijk dat het een verwerpelijke industrie is. ‘Dieren’ en ‘industrie’ rijmen niet met elkaar.

Milieuvervuiling en gezondheid
Vlees eten is uitermate inefficiënt, en draagt in hoge mate bij aan de ongelijkheid in de wereld en draagt voor een vierde deel bij aan de milieuvervuiling op onze aarde. Het eten van vlees draagt niet bij aan een goede gezondheid, lees er de feiten op na. (zoals varkensvlees).


Kortom: De redenen dat ik vegetarisch eet is: 1. ik heb vlees van dieren met het zeer gevarieerde voedsel in Nederland niet nodig. 2. De bio-industrie is gecreëerd door de gevallen en zondige mens die het geld in de portomonee hoger achten dat rentmeesterschap. Daar wil ik niet aan toegeven meedoen. 3. Het is zeer milieuvervuilend en inefficiënt en niet gezond. Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar ik wil het niet te uitgebreid maken. Voor informatie en feiten kun je volop zoeken op internet. :)
De natuur kent het geheim en glimlacht.

pannenkoek
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1430
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:02

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor pannenkoek » 05 nov 2009 08:53

Marie Popelin schreef:Hai Gave_Meid, allereerst ik je veel succes wensen met je opdracht voor Godsdienst! Ik ben christen en vegetariër en wil mijn redenen hiervoor en mijn visie kort voor je uiteen te zetten. Ik heb het in kopjes onderverdeeld zodat het overzichtelijk is om te lezen. :wink:

De bijbel en het ontstaan van dieren eten
Toen de mens werd gemaakt werd hij geschapen als vegetariër. De mens kreeg de opdracht heerser en rentmeester te zijn over de dieren. De rentmeester doet zijn werk in opdracht van de ‘baas’. Als ik kijk naar de grote hoeveelheden ‘plofkippen’ met gekapte snavels, ‘waardeloze haantjes’ die vergast worden en ‘verveelde varkens’ die elkaar de staart afbijten, moet ik helaas vaststellen dat mensen die zo met Gods schepping omgaan slechte rentmeesters zijn. God heeft niet deze opdracht gegeven heeft om zo te handelen. Het eten van dieren werd pas ingesteld in de tijd van Noach. Toestemming om vlees te eten werd pas na de zondvloed gegeven. Aangezien er weinig tot geen groen was, was Noach sowieso gedwongen om vlees te eten. Daarom vind ik het geoorloofd dat nomaden en Inuits het vlees, huid en botten van dieren nuttigen en gebruiken, aangezien zij geheel afhankelijk zijn wat de aarde hun geeft. Ze slachten niet meer dan nodig is en gebruiken de rest voor andere verschillende doeleinden.

Bio-industrie
Dieren in de bio-industrie zien het daglicht nauwelijk tot nooit. Ze worden vol gemest met goedkoop voer vol troep die de dieren veel te hard laat groeien en zitten opgepropt in kleine of grote overvolle ruimtes. Snavels worden afgeknipt omdat kippen elkaar gaan pikken. Dieren krijgen antibiotica om de situatie vol te houden.
Of gerookte paling. De paling wordt voor hij gerookt wordt levend in een zoutbad gegooid om de slijmlaag weg te branden. Het duurt dan nog maximaal twintig minuten voor de vis doodgaat.
Ik ga verder niet uitgebreid in op de bio-industrie. Het is voor mij heel duidelijk dat het een verwerpelijke industrie is. ‘Dieren’ en ‘industrie’ rijmen niet met elkaar.

Milieuvervuiling en gezondheid
Vlees eten is uitermate inefficiënt, en draagt in hoge mate bij aan de ongelijkheid in de wereld en draagt voor een vierde deel bij aan de milieuvervuiling op onze aarde. Het eten van vlees draagt niet bij aan een goede gezondheid, lees er de feiten op na. (zoals varkensvlees).


Kortom: De redenen dat ik vegetarisch eet is: 1. ik heb vlees van dieren met het zeer gevarieerde voedsel in Nederland niet nodig. 2. De bio-industrie is gecreëerd door de gevallen en zondige mens die het geld in de portomonee hoger achten dat rentmeesterschap. Daar wil ik niet aan toegeven meedoen. 3. Het is zeer milieuvervuilend en inefficiënt en niet gezond. Ik kan er nog veel meer over zeggen, maar ik wil het niet te uitgebreid maken. Voor informatie en feiten kun je volop zoeken op internet. :)



Ik wil graag even ingaan op een aantal opmerkingen
"Als ik kijk naar de grote hoeveelheden ‘plofkippen’ met gekapte snavels,"
Ben jij wel eens in een stal wezen kijken met 40.000 kippen waar de snavels niet gekapt zijn?? sorry, maar dat is na verloop van tijd een waar slagveld. Zodra een kip bloed ziet begint ze te pikken en dat gaat door tot de andere kip dood is. Lekker vies werkje trouwens om die (soms half open) kippen op te ruimen. Kanibalisme noemen we dat. Als de snavels wel gekapt zijn heb je dat nog wel maar in veel mindere mate. En ik spreek uit ervaring.

"‘waardeloze haantjes’ die vergast worden"
Tja helaas is dat zo, een haan legt nog steeds geen ei. Wij zouden zeggen 'hij consumeert alleen en produceert niet' eet wel voer, maar legt geen ei. In een vermeerderingsbedrijf hebben ze wel hanen nodig, maar in de legsector niet.

Ik spreek vanuit een pluimvee achtergrond, van de rest weet ik het niet.
Vertrouwen op Christus doodt angst voor mensen,
maar angst voor mensen doodt vertrouwen op Christus.

esli
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1023
Lid geworden op: 27 nov 2007 21:38
Locatie: Leiden

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor esli » 05 nov 2009 09:09

Pannenkoek, dan laat jij nu toch precies zien waarom de bioindustrie niet goed is? Je geeft aan dat het met zoveel kippen in een stal niet anders kan dan dat de snavels afgesneden moeten worden. Dan zijn er twee dingen die je kunt doen: 1) De snavels afknippen, zodat je nog wel zoveel kippen kan houden. 2) Minder kippen houden, zodat ze in een natuurlijker leven kunnen leiden. (overigens bedoel ik dit niet als aanval op jou. Ik begrijp dat als het je dagelijks brood is je daar anders naar moet kijken en dat biologisch boeren vaak nog niet rendabel is)

Persoonlijk heb ik niks tegen vlees eten. Ik heb wel wat tegen de bio-industrie. Mijn man is vegetarier en ik eet daarom niet veel vlees en dat vind ik helemaal prima. Als ik vlees eet is dat als ik dat zelf koop biologisch vlees (dat eet mijn man ook wel, dus hij is eigenlijk een nep-vegetarier :) ). Biologisch vlees vind ik sowieso verantwoord. Bij andere mensen eet ik gewoon mee wat de pot schaft. Ik probeer er dus bewust, maar niet uiterst principieel mee om te gaan. Dit heeft ook te maken met mijn christen-zijn. God heeft ons als rentmeesters aangesteld dus probeer ik dat in praktijk te brengen.

Lalage
Generaal
Generaal
Berichten: 8205
Lid geworden op: 13 sep 2002 15:39
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Lalage » 05 nov 2009 15:15

esli schreef:Persoonlijk heb ik niks tegen vlees eten. Ik heb wel wat tegen de bio-industrie. Mijn man is vegetarier en ik eet daarom niet veel vlees en dat vind ik helemaal prima.

Voor mij geldt hetzelfde, maar als ik vlees eet geniet ik er wel van. De voornaamste reden dat ik weinig vlees eet is het milieu-aspect (vlees produceren kost veel meer energie dan plantaardig voedsel).

Jo'tje
Kolonel
Kolonel
Berichten: 2925
Lid geworden op: 26 jan 2006 00:25

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Jo'tje » 05 nov 2009 15:21

Ik heb een beetje hetzelfde. Ben wel een redelijk bewuste vleeseter, voor zover mogelijk. (Eet vaak bij anderen)
Het is inderdaad niet normaal dat dieren in zo'n leefomgeving worden gestopt dat ze worden aangezet tot elkaar aanvallen. Dan zit er toch iets mis? Ik denk dat we daar als christen echt wel bewust mee om mogen gaan, het niet als een feit zien wat nou eenmaal zo is, want we kunnen er bést wat aan doen met z'n allen. Bovendien is de vleesproductie erg milieubelastend. Ik heb het al wel eens vaker genoemd, maar http://www.vpro.nl/vettehonger is ook wel een nadenkertje :)
Maar eerlijk is eerlijk: ik vind vlees op zijn tijd erg lekker, dus helemaal vegetariër worden zal ik nooit.
pobody's nerfect

Gebruikersavatar
Marie Popelin
Mineur
Mineur
Berichten: 247
Lid geworden op: 08 mar 2008 21:56

Re: Vegetarisme.

Berichtdoor Marie Popelin » 05 nov 2009 20:26

pannenkoek schreef:Ik wil graag even ingaan op een aantal opmerkingen
"Als ik kijk naar de grote hoeveelheden ‘plofkippen’ met gekapte snavels,"
Ben jij wel eens in een stal wezen kijken met 40.000 kippen waar de snavels niet gekapt zijn?? sorry, maar dat is na verloop van tijd een waar slagveld. Zodra een kip bloed ziet begint ze te pikken en dat gaat door tot de andere kip dood is. Lekker vies werkje trouwens om die (soms half open) kippen op te ruimen. Kanibalisme noemen we dat. Als de snavels wel gekapt zijn heb je dat nog wel maar in veel mindere mate. En ik spreek uit ervaring.

"‘waardeloze haantjes’ die vergast worden"
Tja helaas is dat zo, een haan legt nog steeds geen ei. Wij zouden zeggen 'hij consumeert alleen en produceert niet' eet wel voer, maar legt geen ei. In een vermeerderingsbedrijf hebben ze wel hanen nodig, maar in de legsector niet.

Ik spreek vanuit een pluimvee achtergrond, van de rest weet ik het niet.


Wat Esli zegt! Kippen leven van nature in groepjes van 15 kippen waar de rangorde op natuurlijke wijze bepaald kan worden. Dat het nodig is om snavels te kappen geeft al een duidelijk alarm dat we radicaal fout bezig zijn hier. Als ik in een hok met 40.000 mensen gestopt wordt ga ik ook slaan en krabben. Dat weet ik heel zeker.
De natuur kent het geheim en glimlacht.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten